handdator

Visa fullständig version : Umeå


L-Sami
2011-05-05, 23:02
Nu är det så här att jag tänkte läsa ett par idrottsmedicinkurser uppe i Umeå i sommar.

Vart ska man bo?

-Mariehem
-Carlshem
-Ålidhem
-Ålidhöjd
-Tunnelbacken
-Tomtebo

Ålidhem gillar jag inte så mycket, finns det bättre ställen?

Vilka ställen är närmast universitetet / sporthallen / IKSU?

Behöver lite hjälp här nu, vill bo så bra som möjligt den tiden jag är där trots en studentlägenhet.

Med all välmening.

HookersUnited
2011-05-05, 23:14
Nu är det så här att jag tänkte läsa ett par idrottsmedicinkurser uppe i Umeå i sommar.

Vart ska man bo?

-Mariehem
-Carlshem
-Ålidhem
-Ålidhöjd
-Tunnelbacken
-Tomtebo

Ålidhem gillar jag inte så mycket, finns det bättre ställen?

Vilka ställen är närmast universitetet / sporthallen / IKSU?

Behöver lite hjälp här nu, vill bo så bra som möjligt den tiden jag är där trots en studentlägenhet.

Med all välmening.
Det går ju bra med bussar från alla ställen vad jag vet. Tomtebo något osäkert eftersom det ligger en aning avsides, men fint till. Nära nydalasjön om du gillar att ha närhet till riktigt fina grillplatser och fiske. Men det är nära från Mariehem med.
Har du cykel så är alla ställen innom en pisskvart till universitet, och ska du träna så är ju sporthallen givet. Du får se på inspirerande lyftning till en billig peng, dock ingen Zumba.

davvvan
2011-05-05, 23:38
Ålidhöjd är närmast IKSU och Universitetet. Sedan Ålidhem och Nydala. Personligen ser jag fram emot att få träna på IKSU i sommar, utan en massa jävla folk. Mycket Zumba.

Honn
2011-05-05, 23:42
Ålidhem,Ålidhöjd och Tunnelbacken är relativt nära univeritetet. Carlshem ligger snäppet längre bort, men här ingår elen även i vanliga lägenheter(Bostaden Umeå). Lite äldre hus tyvärr men annars bra. Tomtebo blir som sagt lite avsides. Hittar du något på Berghem så hamnar du både nära universitetet, centrum och sporthallen.

joasimo
2011-05-06, 00:01
Jag skulle nog också satsa på Berghem, nära till det mesta :)

L-Sami
2011-05-06, 00:01
Ligger sporthallen vid Gammliavallen? Heter det Gammliahallen för övrigt?

Tunnelbacken är ju närmast Univ. av de lägenheter som är tillgängliga på sajten jag kollar på.

L-Sami
2011-05-06, 00:04
Jag skulle nog också satsa på Berghem, nära till det mesta :)

Kollar på Bostaden Umeå, de har inga lägenheter där.

joasimo
2011-05-06, 00:04
Ligger sporthallen vid Gammliavallen? Heter det Gammliahallen för övrigt?

Ja det stämmer

davvvan
2011-05-06, 01:57
Ska du bara bo i Umeå över sommaren så rekommenderar jag att du hyr en lägenhet i andrahand, finns väldigt många att välja mellan.

Tolkia
2011-05-06, 07:15
Ska du bara bo i Umeå över sommaren så rekommenderar jag att du hyr en lägenhet i andrahand, finns väldigt många att välja mellan.
Jag antog redan från start att det var andrahandsmarknaden du kollade på; att kriga till sig en lägenhet för några sommarkurser verkar både svårt och onödigt. Måste finnas en miljon personer som vil hyra ut under sommaren?

Ang. Sporthallen så ja, den ligger på Gammlia. Närmast till den borde det vara från Tunnelbacken, Ålidhöjd och Ålidhem (egentligen från Berghem och Haga, men där kan det vara svårt att hitta något). Nära sjön, som någon nämnde, allt utom Carlshem. Mariehem är nära till utebadet, som dock är svindyrt och fullt med ungar. :Virro

Nu vet jag inte varför du inte gillar Ålidhem, men det är väldigt mycket lugnare och mindre studentghettoigt (läs stendött) på somrarna när det bara är de bofasta kvar.

vicarious
2011-05-06, 07:24
Ålidhöjd är nära IKSU och universitetet, dessutom är det finare/nyare lägenheter där än vad det är på Ålidhem. Svårare och dyrare att få boende på Ålidhöjd däremot, rätt logiskt :)

Carlshem och Tomtebo ligger längre bort så det rekommenderar jag inte. Mariehem ligger också lite längre från IKSU.

davvvan
2011-05-06, 07:41
Det finns nog nästan en miljon som vill hyra ut under sommaren, men bara nästan. Vet t ex en kille som försökt hyra ut sin 1,5a på Nydala för 3100 kr, ord. hyra ligger på 3800 kr typ. Så nog finns det.

L-Sami
2011-05-06, 09:37
Det är inget problem att få lägenhet över sommaren, det är bara området var jag vill bo som jag vill ha hjälp med. Ett studentrum som kostar kring 2000 spänn i månaden, det kan passa mig, för att jag åker hem till Stockholm och pluggar när det är inga föreläsningar eller grupparbeten. Jag ska se vad jag hittar.

hejhopp79
2011-05-06, 09:39
Teg!

L-Sami
2011-05-06, 09:46
Tips på var man lägger ut en annons så att Umeåbor ser, om man är ute efter andrahandslägenhet?

Mental
2011-05-06, 10:48
Du behöver inte annonsera, du hittar massor av sommarlägenheter på blocket.

L-Sami
2011-05-06, 10:54
Du behöver inte annonsera, du hittar massor av sommarlägenheter på blocket.

Där ser man :)

Ers
2011-05-06, 11:15
Östra ersboda!

Mental
2011-05-06, 11:17
Östra ersboda!

Troll.

Honn
2011-05-06, 11:18
Östra ersboda!

Så långt bort man bara kan komma är alltså en bra plan?

L-Sami
2011-05-06, 11:21
Kollat lite på kartan osv, så börjar ha koll på Umeå. Tack för hjälpen :)

Mental
2011-05-06, 11:22
-Mariehem. Helt ok, en bit in till stan bara, bra kommunikationer, relativt nära till nydalasjön. Nära universitetet.
-Carlshem, Långt från allt, bara Tomtebo som är mer ödsligt placerat, annars helt ok ställe.
-Ålidhem, Bättre än man kan tro, mycket invandrare och studenter, varierande stökighet beroende på gata. Ålidhem centrum har bra matvaruaffärer, bra förbindelser och relativt nära till stan och universitetet.
-Ålidhöjd, Inga personliga erfarenheter, men det bör vara bra.
-Tunnelbacken, Mycket gamla slita lägenheter, men bra rent geografiskt, mycket nära universitetet.
-Tomtebo, längst bort, på gott och ont. Mycket barnfamiljer, lite fest och studentande.

Mental
2011-05-06, 11:24
Jag har själv en lägenhet på Liljansberget, strombergs v. En dyr 1.5:a som jag är otroligt förtjust i, jättenära till universitetet, nära ICA berghem, bygt på 2000talet. Förbannat välisolerat, hör inte ett smack av grannarna. Långt till IKSU dock. Eller nej, inte egentligen, men man kan bo närmre

L-Sami
2011-05-06, 11:25
Ålidhem är bra på det sättet att det finns centrum nära, hur är det med de andra ställen? Det är en viktig del då jag oftast handlar mat dagligen. Viktigare än avståndet till gymmet och skolan till och med. Vill inte åka buss för att handla eller gå långa sträckor med matkassarna.

Mental
2011-05-06, 11:28
Ålidhem är bra på det sättet att det finns centrum nära, hur är det med de andra ställen? Det är en viktig del då jag oftast handlar mat dagligen. Viktigare än avståndet till gymmet och skolan till och med. Vill inte åka buss för att handla eller gå långa sträckor med matkassarna.

Ålidhem har både ett Coop och ett förbannat bra ICA, men schark och annat trevligt. Annars Berghem har ett ICA med bra öppettider 9-23. Dock dyraste butiken i stan.
Mariehem har ett skapligt ICA.
Carlshem och tomtebo får vakert promenera till ålidhem centrum.

Mental
2011-05-06, 11:30
Jag har bott 2 år på Ålidhem och jag skulle inte tveka på att flytta dit igen. Bra förbindelser, nära universitetet och IKSU, samt otroligt nära till bra Matvaruaffärer.

L-Sami
2011-05-06, 13:02
Ålidhem är väl okej, så länge man slipper förvirrade tanter som tar ens kläder i tvättstugan :D

Mental
2011-05-06, 13:12
Ålidhem är väl okej, så länge man slipper förvirrade tanter som tar ens kläder i tvättstugan :D

Det var elektronisk tidbokning och låsbricka = Ingen kommer in i tvättstugan om det inte är deras tid. Jättebra då det inte blir bråk om tiderna och inga kläder stjäls

davvvan
2011-05-08, 20:06
Ålidhem ligger grymt bra, bor här just nu och har verkligen inget negativt förutom att grannarna festar hela tiden... Flyttar till Nydala inom ett par veckor, hoppas att det är lite lugnare.

grondahl
2011-05-08, 20:24
Från Ålidhem, Tunnelbacken och Carlshem är det lätt att promenera till Strömpilen för större inhandlingar.

Cilia
2011-05-08, 20:40
Se till att ha tillgång till en cykel så kan du ta dig överallt du vill på nolltid.

Lamb_Of_God
2011-05-12, 10:57
Du kan även kolla lite lägenheter på Liljansberget via Bostaden (ganska lätt att få en här), de ligger bredvid universitetet, 5 min promenad till IKSU och tar mig ungefär 5 min med cykel till sporthallen.
Lite dyrare att bo här men då är lägenheterna byggda 2008, om du gillar att bo lite fräschare. 100 mbit internet till en billig peng om så önskas.
Brukar vara en del som hyr ut sina lägenheter här i 2a hand under sommaren då dom flesta är studenter.

Sen så är du ett stenkast ifrån Mariehemscentrum som IMO har stans bästa "mindre" ICA affär, bra utbud, schark, överenskomliga priser, lätt att hitta de man söker.

Annars skulle jag rekommendera Berghem, dock svårare att få en lägga där men sommarlägenheter finns de säkert gott om.

Lamb_Of_God
2011-05-12, 11:08
Förresten Sami, känner man igen dig nu förtiden? Verkar som att du tappat en del kilon sen senast man såg dig. :)

tano
2011-05-12, 12:11
Liljansberget! :)

Fräscha lägenheter. Små men bra planlösning. Trivts mycket bra där. Hyr själv ut min lägenhet i andrahand medan jag gör examensarbetet i Luleå.

Dock dyrare än andra ställen, 3700 för 28kvadrat. Värt för mig, men då hade jag det riktigt fint med mina egna möbler. Hyr man i andrahand beror det ju på vad man får...

L-Sami
2011-05-25, 20:12
Fick en andrahandslägenhet på Ålidhöjd. Hur är området? Tyckte att jag läste att det ligger vid universitet. Är det så?

Fartman
2011-05-25, 20:33
Fick en andrahandslägenhet på Ålidhöjd. Hur är området? Tyckte att jag läste att det ligger vid universitet. Är det så?

Jo, jävligt nära. Tvärs över gatan till iksu, som ligger praktiskt taget brevid universitetet. Dessutom nära till ålidhem där man kan handla käk.

L-Sami
2011-05-25, 20:34
Jo, jävligt nära. Tvärs över gatan till iksu, som ligger praktiskt taget brevid universitetet. Dessutom nära till ålidhem där man kan handla käk.

Bra ju :)

Imni
2011-05-25, 20:49
Ålidhöjd skulle jag ta.

Fartman
2011-05-25, 21:04
Bra ju :)

Jo, sen är jag inte riktigt säker men misstänker att kurser i idrottmedicin (vilket du sökt om jag inte minns fel) kan nog mycket väl hållas på just iksu så i sånt fall har du ett riktigt opti-läge!

L-Sami
2011-05-25, 21:07
Jo, sen är jag inte riktigt säker men misstänker att kurser i idrottmedicin (vilket du sökt om jag inte minns fel) kan nog mycket väl hållas på just iksu så i sånt fall har du ett riktigt opti-läge!

Föreläsningarna är på idrottsmedicinen, Labbet och Minor.