handdator

Visa fullständig version : Eaa+ simnig


NyKille
2011-05-05, 22:56
Hej, jag tar eaa innan jag börjar gymma , och efter att jag gymmat klar brukar jag simma, bör jag ta den andra dosen av eaa efter att jag simmat eller efter att jag gymmat klar

Doggeh
2011-05-06, 08:21
Jag vet faktiskt inte, skulle nog säga efter simningen. Men blir det inte kontraproduktivt om man börjar utföra konditionsträning efter styrketräningen är klar? En mer påläst får svara på frågan.

OffT: Varför simmar du inte dagarna du inte tränar på gymmet :) ?

NyKille
2011-05-07, 14:12
gymmet o simmet är i en och samma anläggning så det e skönt att simma efter gymmet

Vorre det mycket bättre att simma innan gymmet oxå ? och i såfall när ska man ta eaa, efter sim eller innan sim. jag simmar för det mesta bröst-sim.

944RS
2011-05-07, 14:25
Jag skulle ta mitt EAA direkt efter gymträningen. Sedan äter du säkert ändå mat ganska nära inpå simningen. Om inte så kan du ju alltid ta ytterligare en portion då.

Jag vet inga fördelar med att simma innan du går till gymmet. Så fortsätt du som du gör.

Bjern
2011-05-07, 14:54
Prioriterar du simmning före styrketräning, ta den innan, eller vice versa. Inte optimalt att ha båda vid samma tillfälle, men om du nu måste så kör den aktivitet du prioriterar först. Ang. EAA skulle jag tagit direkt efter gymmet och sen ätit direkt efter simmningen. :)

NyKille
2011-05-07, 15:29
Okej jag gör så just nu, EAA-GYM-EAA-SIM

Varför är det inte optimalt att köra båda efter varandra?

Crocker
2011-05-07, 15:38
De motverkar varandra.

Fabritzio
2011-05-07, 15:42
Grejen är väl att styrketräningen "tar stryk" av konditionsträningen. Sämre resultat från gymet helt enkelt iaf i teorin. I praktiken vet jag inte men JAG tror ju att du ska köra på det som känns bäst för just dig. Då blir det nog roligare i längden och resultaten blir kanske liknande efterson att du inte tröttnar lika fort och orkar vare mer seriös? Kör det som känns bäst för dig. Det tror jag är överlägset.

Bjern
2011-05-07, 15:48
Grejen är väl att styrketräningen "tar stryk" av konditionsträningen. Sämre resultat från gymet helt enkelt iaf i teorin. I praktiken vet jag inte men JAG tror ju att du ska köra på det som känns bäst för just dig. Då blir det nog roligare i längden och resultaten blir kanske liknande efterson att du inte tröttnar lika fort och orkar vare mer seriös? Kör det som känns bäst för dig. Det tror jag är överlägset.

I teorin? Träning direkt efter styrketräningen hämnar ju såklart återhämtningen och du orkar inte simma lika långt som du hade gjort om du inte styrketränat innan.

Fabritzio
2011-05-07, 16:03
I teorin? Träning direkt efter styrketräningen hämnar ju såklart återhämtningen och du orkar inte simma lika långt som du hade gjort om du inte styrketränat innan.


Ja givetvis orkar man simma längre om man inte har styrketränat innan men jag tänker mer på att blir det verkligen av i samma mängd? Finns tiden till att gymma tex. 3 dagar och simma 3? Jag har tex inte tid att träna 6 dagar i veckan även om jag kanske vill ibland. Allting handlar om prioriteringar. Nu vet jag ju iof inte hur ofta TS tränar eller någonting men jag hade inte tvekat på att göra dem efter varandra om det hade gynnat mig.

Bjern
2011-05-07, 16:06
Ja givetvis orkar man simma längre om man inte har styrketränat innan men jag tänker mer på att blir det verkligen av i samma mängd? Finns tiden till att gymma tex. 3 dagar och simma 3? Jag har tex inte tid att träna 6 dagar i veckan även om jag kanske vill ibland. Allting handlar om prioriteringar. Nu vet jag ju iof inte hur ofta TS tränar eller någonting men jag hade inte tvekat på att göra dem efter varandra om det hade gynnat mig.

Nej det handlar ju som sagt om prioriteringar och hur mycket tid man vill lägga ner. :)

NyKille
2011-05-07, 16:12
Jag gymmar sen simmar 3-4 gånger i veckan.

Så jag borde simma innan jag gymmar ? hur stor skillnad kan de vara

Bjern
2011-05-07, 16:15
Jag gymmar sen simmar 3-4 gånger i veckan.

Så jag borde simma innan jag gymmar ? hur stor skillnad kan de vara

Om du prioriterar simmning före styrketräning, ja.

944RS
2011-05-07, 16:19
Okej jag gör så just nu, EAA-GYM-EAA-SIM

Varför är det inte optimalt att köra båda efter varandra?

Tränar du på helt tom mage?

Annars hade jag kört gym-EAA-sim- EAA/Mat

Eddie Vedder
2011-05-07, 16:23
I teorin? Träning direkt efter styrketräningen hämnar ju såklart återhämtningen och du orkar inte simma lika långt som du hade gjort om du inte styrketränat innan.

Det handlar inte om prestation. Även om man skulle prestera lika bra med vikter och repetitioner etc. är det ogynnsamt för muskeltillväxt att kombinera dom.

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

NyKille
2011-05-07, 16:38
Jag äter kanske 2-3 timmar innan träningen, känns som tom mage för mig.

Men vad föreslår ni, ska jag sluta simma efter gym och börja simma innan eller bör jag sluta simma ? åtminstone samma dagar som gym (kommer dock kanske bli 1-2 gånger)

944RS
2011-05-07, 16:55
Jag äter kanske 2-3 timmar innan träningen, känns som tom mage för mig.

Men vad föreslår ni, ska jag sluta simma efter gym och börja simma innan eller bör jag sluta simma ? åtminstone samma dagar som gym (kommer dock kanske bli 1-2 gånger)

Men vad har du för mål? Vill du bli bra på att simma så fortsätt simma.
Simningen i samband med styrketräning kommer påverka styrketräningen negativt. Sämst blir det om du simmar före.

Har du ätit 2-3timmar innan träningen så är magsäcken på väg att bli tom men aminosyror finns det fortfarande gott om i blodet så behover av EAA innan träning är troligtvis inte så stor. Så ta portionen direkt efter träningen och ät sedan mat.

King Grub
2011-05-07, 17:15
Men vad föreslår ni, ska jag sluta simma efter gym och börja simma innan eller bör jag sluta simma ? åtminstone samma dagar som gym (kommer dock kanske bli 1-2 gånger)

Om du tycker om att simma, är det klart du skall fortsätta med det. Vill du ha största möjliga utdelningen av styrketräningpassen, är det bra om du skulle kunna separera träningformerna, kanske olika dagar. Kan du inte det, kommer träningen inte att vara bortkastad ändå, men då får du acceptera att den muskeluppbyggande effekten från styrketräningen inte är riktigt så stor som den skulle kunna vara.

NyKille
2011-05-07, 18:53
Okej, kan jag gymma, sedan gå till sim hallen 3-4 timmar senare för att simma, eller bör det helst vara en helt annan dag?

vill fokusera på gym, men tycker väldigt mkt om att simma men dock vill jag absolut inte göra någonting för att sakta ner muskel uppbygnaden

Crocker
2011-05-07, 19:10
Simma en annan dag är nog optimalast.