handdator

Visa fullständig version : Träning vid ung ålder


kalutti
2011-05-05, 22:10
Hej. Jag hörde nyligen från min kompis att nya studier har visat att det inte är farligt, som man tidigare trodde, att börja styrketräna vid ung ålder. Är detta sant eller bara helt fel?

Tack på förhand!

Crocker
2011-05-05, 22:11
Helt sant.

ceejay
2011-05-05, 22:12
Det är positivt att börja träna tidigt!

kottovic
2011-05-05, 22:20
Du kan bli dvärgkort om du börjar träna vid tidig ålder, titta bara på alla här.
*popcorn*

jonjoo
2011-05-05, 23:07
Bra att börja tidigt imo, kör på!

Detta hittade jag dock i en inlärningstext som vi skulle läsa till vårt teoriprov i idrott.

Träning med vikter bör komma tidigast i slutet på puberteten (15-17 år). I
uppväxtåren räcker det med att använda den egna kroppen som belastning. Om man
utsätter sig för tyngre styrketräning i för tidig ålder så ökar risken för epifysbroskskador,
dvs skelettets tillväxtzoner. Dessutom klarar musklerna ofta större
påfrestningar än skelettbenen och senorna vilket ökar risken för skelettdeformationer.

Och

För ungdomar och otränade personer är träning av maxstyrka och explosiv styrka
inte lämpligt. Belastning på senor, senfästen, skelett, leder och ligament kan bli för
hög med svårläkta skador som följd. Det är viktigt att varje ny övning lärs in med låg
belastning och i lugnt tempo. Det är bättre att öka antalet repetitioner än belastning
under den inledande träningsperioden.

Vad säger kolo om det här? Enligt mig känns det hela rätt överdrivet.

mn8eii
2011-05-05, 23:20
Att tidig träning skulle innebära en allvarlig risk för skador på epifyserna är överdrivet och med stor sannolikhet rentav felaktigt.

Däremot hållet jag med om att man ska vara väldigt försiktig med maxsstyrketräning då musklerna blir starkare och är bra mycket bättre på att anpassa sig till nya förutsättningar och belastningar än övrig stödjevävnad. Detta är visserligen något att tänka på i alla åldrar om man inte är van vid tunga belastningar men särskilt viktigt för unga personer där de procentuella styrkeökningarna ofta går fortare än någonsin.

ceejay
2011-05-05, 23:27
Bra att börja tidigt imo, kör på!

Detta hittade jag dock i en inlärningstext som vi skulle läsa till vårt teoriprov i idrott.



Och



Vad säger kolo om det här? Enligt mig känns det hela rätt överdrivet.

Känns åt helvete. Sicken bullshit.

Fotboll exempelvis påfrestar mer. Finns det något fall där ungdomar under 15 fått skador av tung styrketräning?

johanhej
2011-05-05, 23:41
Jag tror inte de flesta åldersgränser är gjorda med avseende på fysiska aspekter. Snarare tror jag det handlar om de psykiska. Ett gym kan vara relativt farligt om man inte har någon som helst respekt för vikterna.

jonjoo
2011-05-06, 00:07
Att tidig träning skulle innebära en allvarlig risk för skador på epifyserna är överdrivet och med stor sannolikhet rentav felaktigt.

Däremot hållet jag med om att man ska vara väldigt försiktig med maxsstyrketräning då musklerna blir starkare och är bra mycket bättre på att anpassa sig till nya förutsättningar och belastningar än övrig stödjevävnad. Detta är visserligen något att tänka på i alla åldrar om man inte är van vid tunga belastningar men särskilt viktigt för unga personer där de procentuella styrkeökningarna ofta går fortare än någonsin.
Jo, jag kan tycka att man ska tänka på att inte belasta kroppen fullt ut innan man har fått in rörelserna osv. oavsett ålder.
Känns åt helvete. Sicken bullshit.

Fotboll exempelvis påfrestar mer. Finns det något fall där ungdomar under 15 fått skador av tung styrketräning?

Tyckte med det kändes väldigt överdrivet, skulle också vilja se något exempel som kan stärka denna s.k faktan.

HulkH
2011-05-06, 07:32
Hej. Jag hörde nyligen från min kompis att nya studier har visat att det inte är farligt, som man tidigare trodde, att börja styrketräna vid ung ålder. Är detta sant eller bara helt fel?

Tack på förhand!

Vilka "trodde" detta?

Idrottlärare på skolor brukar ofta säga att man stannar i växten o.s.v om man tränar på gym, tror många av dom kommer fortsätta säga detta.
Vet inte varför detta är en sån seglivad myt.



Det är alltså inte farligt att börja träna tidigt.


Skadorna som folk relaterar till detta att man stannar i växten o.s.v är väl om man skadar ryggen eller liknande innan man är färdigutvecklad. Dock så kan detta hända i många andra sporter med. Och det tror jag inte beror på sporten utan hurman utför den.
Tränar man rätt så är det ofarligt.

z_bumbi
2011-05-06, 09:01
Tyckte med det kändes väldigt överdrivet, skulle också vilja se något exempel som kan stärka denna s.k faktan.

Skriv provet för betyget och sen visar du läraren den här.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

Sid 5 har en sammanfattning där det bland annat står

"1. Tiden för att påbörja systematisk
styrketräning bör vara beroende av
varje enskilt barnes individuella
utvecklingsnivå, men 7-8 års ålder
kan ses som ett riktmärke.
2. De ledare och tränare som bedriver
styrketräning för barn och ungdomar
bör vara väl förtrogna med styrketräningen
som träningsform.
3. Träningen ska genomföras i lämplig
träningsmiljö.
4. Man ska säkerställa ett adekvat
närings- och vätskeintag i samband
med styrketräningsprogram.
5. Initialt ska 1-3 styrketräningspass/
vecka tillämpas. Ett träningspass bör
lämpligen vara 20-40 min lång."

Det fetmarkerade är mina ändringar.

Jag skulle också vilja göra ett tillägg till punkt 2 som lyder "tränarna bör både var förtrogna med styrketräning och att träna barn i den aktuella åldersgruppen samt veta om de skillnader i motorik som förekommer i jämförelse mot äldre grupper"

Spartansk
2011-05-06, 09:12
I uppväxtåren räcker det med att använda den egna kroppen som belastning.

Det här tipset har jag hört många gånger och jag har alltid slagits av hur, ursäkta min franska, fullständigt efterblivet det är. Träning med den egna kroppen som belastning är inte per definition lättare eller mindre slitsam än träning med vikter.

När jag började träna vid 13 års ålder kunde jag inte göra en enda armhävning. Dock kunde jag göra ett tiotal reps på 15 kg i bänkpress. Vad hade slitit mest på mina leder - om jag legat på golvet och försökt pressa upp mig i den där eviga armhävningen, eller om jag tränat bänkpress med 15 kg?

Nu kan jag göra ganska många armhävningar, men det finns andra kroppsviktsövningar jag inte klarar av. Jag kan till exempel inte göra en enda handstående armhävning. Jag tränar dock axlarna med vikter på gymmet, tryggt förvissad om att det är mer skonsamt mot axlar och armbågar än om jag försökt göra handstående armhävningar.