handdator

Visa fullständig version : Bacon, farligt att bulka?

Långsmal
2011-05-05, 20:11
Som jag har förstått det är det mättat fett i bacon, vilket innebär att det kan höja kolestrolvärdet.

Nu undrar jag om det är farligt att äta typ 1pkt bacon/dag för en person som annars är ung och frisk (20 år)? Är ute efter proteinet och kalorierna.

Denniss
2011-05-05, 20:15
Inte funderat på proteinpulver? Kalorierna kan du få genom att tillsätta lite grädde i maten.

Crocker
2011-05-05, 20:17
Som jag har förstått det är det mättat fett i bacon, vilket innebär att det kan höja kolestrolvärdet.
Nej, mättat fett är inte farligt.

Nu undrar jag om det är farligt att äta typ 1pkt bacon/dag för en person som annars är ung och frisk (20 år)? Är ute efter proteinet och kalorierna.
Omöjligt att säga, du kommer dock fort upp i ADI för nitrit.

Eddie Vedder
2011-05-05, 20:17

1) Nej det är mer omättat fett i bacon.
2) Det finns inget som säger att ett högt kolesterol är farligt

Men däremot innehåller bacon E250 som jag absolut inte tycker att man ska ta mycket av.

Nej, mättat fett är inte farligt.

Finns i alla fall inga absoluta bevis för det. Men det KAN ju visa sig vara negativt med hög andel mättat fett även om jag inte tror det. Men det är ju som sagt oväsentligt här eftersom vi pratar om bacon.

eriksvensson
2011-05-05, 21:03
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28947&lang=sv

24% mättat, 25% enkelomättat och 8% fleromättat. Det är ju mer omättat än mättat om man säger så.. ;) Sedan är det väl främst nitriten/saltet man vill minska ner på genom att inte överäta bacon.

Crocker
2011-05-05, 21:06
Finns i alla fall inga absoluta bevis för det.
Nej, jag ångrade lite vad jag skrev. Det jag ville förmedla var att det iaf inte är farligt i de nivåer som beskrivs i ex. aftonbladet.

LARSSONN
2011-05-05, 21:40
Ät Kalkonbacon. Tryckte precis i mig 300gram
450 KCAL, 51g P, 6g K, 18g Fett

McLR
2011-05-05, 21:53

Hur stor är skillnaden i smak?:)

Långsmal
2011-05-05, 22:23

Det skall jag prova. Tack för tipset!

Mycket nytt för mig här. Både att mättat fett inte är så farligt som man trodde och att kolestrol inte är farligt. Trevligt måste jag säga. Då man äta massa goda saker utan dåligt samvete *drool*

King Grub
2011-05-05, 22:28
E250 är i sådana fall betydligt mer att oroa sig för. Världscancerfonden rekommenderar ett intag som inte överskrider 0 gram per vecka.

Jr.
2011-05-05, 22:45
Vilka mer råvaror finns det mycket E250 i? Låter ju lite allvarligt om rek. gränsen ligger vid 0 gram per vecka.

King Grub
2011-05-05, 22:45
Charkprodukter. Alla. Kassler, bacon, köttbullar, alla skivade smörgåspålägg, korv, osv.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=cancer+k%F6tt

supercharge
2011-05-05, 22:52
E250 är i sådana fall betydligt mer att oroa sig för. Världscancerfonden rekommenderar ett intag som inte överskrider 0 gram per vecka.

Vart hittar man i övrigt då detta E250? Låt mig gissa, allting som är något sånär gott att äta? Och effekten motverkas bäst genom obskyra grönsaker och frukter som ingen hört namnet på, vars smak påminner om lämningarna efter en psyksjuk mentalpatient som satt i sig sina egna spyor om och om igen.

Som vanligt med andra ord.

Lord
2011-05-05, 23:01
Vart hittar man i övrigt då detta E250? Låt mig gissa, allting som är något sånär gott att äta? Och effekten motverkas bäst genom obskyra grönsaker och frukter som ingen hört namnet på, vars smak påminner om lämningarna efter en psyksjuk mentalpatient som satt i sig sina egna spyor om och om igen.

Som vanligt med andra ord.

Nej, men en snabb sökning hade gett dig svaret att det används delvis som konserveringsmedel. Mao ät inte halvfabrikat.

rbn
2011-05-05, 23:56
Charkprodukter. Alla. Kassler, bacon, köttbullar, alla skivade smörgåspålägg, korv, osv.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=cancer+k%F6tt

Just köttbullar brukar väl vara fria från E250 om jag inte minns fel?

schmecker
2011-05-06, 01:18

lite onödigt och vifta men cancerflaggan varje gång nån säger de funderar på att äta bacon. den ökade risken för cancer är blygsam och tjock- och ändtarmscancer som det handlar och i det här fallet är en sjukdom som i främst drabbar äldre (mer än 75% av alla drabbade är över 65år.)

Sverker
2011-05-06, 06:01
Trådskaparen funderade kring ett packet bacon per dag. Det blir knappt 1 kg bacon i veckan. Mängden nitrit kommer därmed att ligga rätt nära, eller över, ADI. Främst beroende på vilka andra källor till nitrit som personen äter, skinka, korv, ost etc.

Det går att minska bildandet av nitrosaminer genom att samtidigt äta något C-vitaminrikt. Ett glas fruktjuice eller någon mörkgrön grönsak.

Eddie Vedder
2011-05-06, 07:25
Nej, jag ångrade lite vad jag skrev. Det jag ville förmedla var att det iaf inte är farligt i de nivåer som beskrivs i ex. aftonbladet.

Aftonbladet tycker jag inte säger något särskilt i frågan. Det är ju olika olika dagar som med allt annat. De som ropar högst har ju varit, och är än idag, olika forskare och i viss mån även myndigheter.

Även om forskarvärlden blir mindre och mindre överens.

Just köttbullar brukar väl vara fria från E250 om jag inte minns fel?

Stämmer.

schmecker
2011-05-06, 07:38
Trådskaparen funderade kring ett packet bacon per dag. Det blir knappt 1 kg bacon i veckan. Mängden nitrit kommer därmed att ligga rätt nära, eller över, ADI. Främst beroende på vilka andra källor till nitrit som personen äter, skinka, korv, ost etc..

trådskaparen är 20 år ung, frisk och fysisk aktiv, risken för kolorektalcancer är så gott som obefintlig.

SiSenior
2011-05-06, 07:42
trådskaparen är 20 år ung, frisk och fysisk aktiv, risken för kolorektalcancer är så gott som obefintlig.

Du vet väl inte hur hans familj har det med cancersjukdomar?

vicarious
2011-05-06, 07:43
Trådskaparen funderade kring ett packet bacon per dag. Det blir knappt 1 kg bacon i veckan. Mängden nitrit kommer därmed att ligga rätt nära, eller över, ADI. Främst beroende på vilka andra källor till nitrit som personen äter, skinka, korv, ost etc.

Det går att minska bildandet av nitrosaminer genom att samtidigt äta något C-vitaminrikt. Ett glas fruktjuice eller någon mörkgrön grönsak.

Om rekommendationerna från Världscancerfonden är att hålla nitritnivån på 0, hur kan då 1kg bacon i veckan göra så man hamnar "rätt nära, eller över"? Definitivt över borde det ju innebära.

schmecker
2011-05-06, 08:07
Du vet väl inte hur hans familj har det med cancersjukdomar?

jag skrev ju så gott som
tycker helt enkelt det är överdrivet och komma dragande med cancerspöket så fort folk nämner bacon, korv o.dyl.
dessa sjukdomar är till allra största graden geriatriska problem.

Eddie Vedder
2011-05-06, 08:12
jag skrev ju så gott som
tycker helt enkelt det är överdrivet och komma dragande med cancerspöket så fort folk nämner bacon, korv o.dyl.
dessa sjukdomar är till allra största graden geriatriska problem.

Undrar man om något är mindre bra ur någon aspekt så får man ju svar helt enkelt. Och du har rätt att det inträder sent i livet men tror du risken är obetydligt större om man ätit E250 genom hela livet? Om vi nu förutsätter att där finns ett orsakssamband.

För det är ju ett faktum att det äts redan i väldigt tidig ålder och sedan käkas det sannolikt i olika grad livet ut för många. Och ett helt paket om dagen är ju även en ovanligt hög konsumtion.

schmecker
2011-05-06, 08:23
Undrar man om något är mindre bra ur någon aspekt så får man ju svar helt enkelt. Och du har rätt att det inträder sent i livet men tror du risken är obetydligt större om man ätit E250 genom hela livet? Om vi nu förutsätter att där finns ett orsakssamband.

För det är ju ett faktum att det äts redan i väldigt tidig ålder och sedan käkas det sannolikt i olika grad livet ut för många. Och ett helt paket om dagen är ju även en ovanligt hög konsumtion.

nu är det en frisk 20 åring som frågar, risken att han inom överskådlig tid skulle utveckla koloncancer genom baconkonsumtion är helt enkelt väldigt, väldigt liten. alla riskökningar som nämns i studier är relativ risk.
den absoluta risken att utveckla cancer är låg oavsett konsumtion av e250 eller inte, i min åsikt är det helt enkelt irrationellt att gå runt och noja över cancer orsakad av kost så länge man inte stoppar i sig plutoniummackor.

Eddie Vedder
2011-05-06, 08:30
nu är det en frisk 20 åring som frågar, risken att han inom överskådlig tid skulle utveckla koloncancer genom baconkonsumtion är helt enkelt väldigt, väldigt liten. alla riskökningar som nämns i studier är relativ risk.

Jo jag är väl medveten om att det handlar om relativa risker och att varenda confounder inte kan kontrolleras för. Jag om någon tjatar alltid om observationstudiers brister på Kolo. ;)

Men ingen har pratat om en snar framtid, jag pratar alltid om den eventuella risken för när man faktiskt är gammal. Att få kolorektalcancer när man är 65 istället för när man är 70 något som jag tror kan påverkas av livsstilsfaktorer.

Pansartax
2011-05-06, 08:43
Varför skulle man vilja bulka på bacon? Finns betydligt bättre saker att bulka på.

SiSenior
2011-05-06, 08:46
Varför skulle man vilja bulka på bacon? Finns betydligt bättre saker att bulka på.

För att det är djävulskt gott förstås ;)

Eddie Vedder
2011-05-06, 08:51

För att man tycker att det är gott. Kanske även smidigt och billigt. Och därför att ens liv inte handlar om att äta enligt vad Pansartax anser vara optimalt.

Silveta
2011-05-06, 08:54
Bacon är ett av mina favoritsnacks på fredagar, inte fan tänker jag byta ut det :/

Sen förstår jag inte varför det är så negativt att bulka på bacon (om man bortser från dödsnitritet), det innehåller protein samt fett, mycket kalorier samt protein för musklerna.

Pansartax
2011-05-06, 10:47
Bacon är ett av mina favoritsnacks på fredagar, inte fan tänker jag byta ut det :/

Sen förstår jag inte varför det är så negativt att bulka på bacon (om man bortser från dödsnitritet), det innehåller protein samt fett, mycket kalorier samt protein för musklerna.

Ganska kasst proteininnehåll dock, och Vedder det handlar knappast om att vara opti utan snarare vara smart.

Om jag kan tanka min bil med 98% till samma pris som 95%, varför skulle jag då tanka 95%?

Eddie Vedder
2011-05-06, 10:50
Om jag kan tanka min bil med 98% till samma pris som 95%, varför skulle jag då tanka 95%?

Du utgår ju från att bacon är ett sämre val och det vet du ju inte. Skillnad på att fylla upp med lite bacon och att leva på det.

Pansartax
2011-05-06, 11:07
Du utgår ju från att bacon är ett sämre val och det vet du ju inte. Skillnad på att fylla upp med lite bacon och att leva på det.

Det är klart att det beror på vad han är ute efter, men eftersom han sitter på kolozzeum och inte familjeliv så utgår jag ifrån att han primärt vill bygga muskler.

Då finns det betydligt bättre alternativ till bacon som dessutom inte innehåller nitrat/nitrit.

Att äta en massa mat utan att ha för syfte att lägga på sig muskler är fetma och inte bulk.

Måste man äta saker och ting bara för att det är gott? Nej.

Långsmal
2011-05-06, 11:22
Tack för att så många har tagit sig tid att svara i den här tråden. Mitt syfte är som ni förstått att bygga muskler under bulken och jag har inga cancersjukdomar i släkten.
Tror ändå jag skippar 1pkt/dag konsumtionen som jag funderade på och äter max nått pkt/vecka istället, man behöver ju som sagt inte alltid äta det godaste när det finns mer hälsosamma alternativ.

Mvh Långsmal.

Pansartax
2011-05-06, 11:35
Vill du ha fett och protein käka ost istället.

Bacon;

Näringsvärde/100g
Energi: 1350kJ/320kcal
Protein: 14g
Kolhydrater: >0,5g
Fett: 28g

Ost (28% grevé):

per 100 g
Energivärde 1500 kJ/360 kcal
Protein 27 g
Kolhydrat 1,5 g
Fett 28 g

Vet visserligen inte om du tycker ost är äckligt eller inte men, som du kanske ser så per 100/g så är väl inte bacon det bästa.

Silveta
2011-05-06, 11:56
Ganska kasst proteininnehåll dock, och Vedder det handlar knappast om att vara opti utan snarare vara smart.

missförstå mig rätt, jag käkar inte bacon för att det är opti, jag käkar för att det är gott, att det sen innehåller respektabla mängder protein samt en hel del energi gör ju inte saken sämre.

Tankar du med 98% för att det är godare eller? Känns inte relevant

Eddie Vedder
2011-05-06, 12:28
Att äta en massa mat utan att ha för syfte att lägga på sig muskler är fetma och inte bulk.

Bacon kan vara utmärkt i syfte att bygga muskler.

1. Man har ett kalorimål på 2500 kcal varje dag och når upp till detta genom att äta lite extra bacon på kvällen.

2. Man har samma kalorimål, äter lättkvarg, orkar inte mer och hamnar på 2300 kcal.

Vem tror du bygger bäst? Båda har redan ätit 2.5 gram protein/kg kroppsvikt innan bacon/kvarg. Du verkar fortfarande tro att jag snackar om någon bacondiet och det gör jag inte. Jag tycker däremot det blir lite löjligt när man, utan direkta grunder för det, börjar småpeta i varenda litet livsmedel som om det skulle göra stor skillnad i praktiken.

Kvargen före bacon direkt efter träningspass köper jag, men pratar man om den hel dags meny tror jag inte det gör minsta skillnad när proteinintaget redan är högt. Om dessutom mer kaloririkt bacon råkar vara skillnaden mellan otillräkligt/tillräckligt kaloriintag är det ju dessutom en fördel.

Rusk
2011-05-06, 12:38
När det kommer till fettet i bacon så försvinner la typ allt vid stekning? Speciellt om man sedan lägger baconen i papper efteråt.

Pansartax
2011-05-06, 12:40
Grunderna är att det är svårt att argumentera varför man inte borde peta in mera protein i sin kaloribudget, oavsett deff eller bulk. Du pratar om 2,5 som om det vore ett tak, det är det inte, om han hamnar på 2,7 eller 3,0 när dagen är över är det inget negativt, utan tvärtom positivt.

Du säger att han ska äta bacon för att han "tycker det är gott".
Jag säger att han ska äta något annat än bacon för att det innehåller en mindre mängd av de mikronutrienter som han behöver för att bygga muskler än en majoritet av andra livsmedel.

Förstår inte ens hur du kan argumentera emot det, för någon som vill bygga muskler är ju det ena alternativet självklart och det andra inte.

Jag kan sträcka mig till att det är okej att äta bacon bara för att det är gott, men då i en mindre mängd och komplettera det med att dricka ett glas proteinpulver till.

Låter inte som om du försöker hjälpa honom alls, han kanske inte vet att det finns saker som är bättre än bacon? Det kanske är totalt ologiskt för honom att livsmedel innehåller mer än 12-13% protein/100g. Du beter dig som en mainstream sexualupplysare; Allt är okej, allt är normalt och ingenting är farligt.

Silveta
2011-05-06, 13:11
Gris sidfläsk bacon stekt
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 466,3 kcal
Protein 24,4 g
Fett 41,52 g
Mättade fettsyror 17,8 g
Kolhydrater 0 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0,665 mcg
Folat 3,3 mcg
Järn 1,074 mg
Zink 4,283 mg
Kalcium 9,2 mg

Saxat från miljömat.
Stekt bacon som de flesta äter innehåller ganska mycket protein per 100g i min åsikt.

Eddie Vedder
2011-05-06, 14:21
Grunderna är att det är svårt att argumentera varför man inte borde peta in mera protein i sin kaloribudget, oavsett deff eller bulk. Du pratar om 2,5 som om det vore ett tak, det är det inte, om han hamnar på 2,7 eller 3,0 när dagen är över är det inget negativt, utan tvärtom positivt.

Det där vet du ingenting om. Så skulle det kunna vara men varken du eller jag vet det.

Vilka är för övrigt mikronutrienterna som man inte får i sig genom att käka lite bacon?

vicarious
2011-05-06, 14:51
När det kommer till fettet i bacon så försvinner la typ allt vid stekning? Speciellt om man sedan lägger baconen i papper efteråt.

Fettet häller man ju över sen :D

Pansartax
2011-05-06, 15:15
Det där vet du ingenting om. Så skulle det kunna vara men varken du eller jag vet det.

Vilka är för övrigt mikronutrienterna som man inte får i sig genom att käka lite bacon?

Jag skrev att de innehöll en mindre mängd och inte att de avsaknades totalt.

Så länge du ligger under 600g om dagen så lär det knappast vara skadligt, och det anses av nästan alla att det enbart är "positivt" att äta mycket protein. Det är dock inte riktigt klarlagt hur mycket, men så länge det inte blir för lite så är det ingen fara.

Tänk dig själv, du äter 2,0 g protein /kg kroppsvikt i 5 år och efter 5 år kommer någon och säger till dig: "prova 3,0" istället. Du gör det och tränar ytterligare fem år och under den här perioden dubblar du dina ökningar mot dina första år i alla övningar och du lägger på dig mycket mer muskler. Det tråkiga med det är att du aldrig kommer få tillbaka dina första år, och du har alltså slösat bort 5 år där du kunde ökat mer om du hade gjort saker annorlunda.

Genom att ha ett högt proteinintag redan från början, följer man det klassiska "better safe then sorry" dvs att man tar det säkra före det osäkra.

WHITEFOLKS
2011-05-06, 15:19
Bättre säker sen ledsen säger du :D

Ja eller så märker du ingen skillnad alls och inser att de pengarna hade man kunnat göra något annat med.

Eddie Vedder
2011-05-06, 15:19
Genom att ha ett högt proteinintag redan från början, följer man det klassiska "better safe then sorry" dvs att man tar det säkra före det osäkra.

Ja det vet väl jag också? Och jag tror också att ett högt proteinintag kan vara bättre. Förut skrev du att det är "tvärtom positivt" men nu är du mer objektiv.

Men det handlar fortfarande om ETT livsmedel och det är fortfarande löjligt att hävda att just DET livsmedlet kommer göra skillnad. Man kan plocka bort något annat också eller hur? Du argumenterar som om ett livsmedel avgör en helhet och du har fel.

Pansartax
2011-05-06, 15:27
Ja det vet väl jag också? Och jag tror också att ett högt proteinintag kan vara bättre. Förut skrev du att det är "tvärtom positivt" men nu är du mer objektiv.

Men det handlar fortfarande om ETT livsmedel och det är fortfarande löjligt att hävda att just DET livsmedlet kommer göra skillnad. Man kan plocka bort något annat också eller hur? Du argumenterar som om ett livsmedel avgör en helhet och du har fel.

Det är ett synsätt och det är ett synsätt som är bra när man pysslar med träning, synsättet att alltid försöka ha så bra livsmedel som möjligt med så bra protein-ratio som möjligt och protein av högsta(fullvärdiga)kvalité.

Ett livsmedel är alltid ett livsmedel.

Gosti123
2011-05-06, 15:37
1) Nej det är mer omättat fett i bacon.
2) Det finns inget som säger att ett högt kolesterol är farligt

Men däremot innehåller bacon E250 som jag absolut inte tycker att man ska ta mycket av.

Finns i alla fall inga absoluta bevis för det. Men det KAN ju visa sig vara negativt med hög andel mättat fett även om jag inte tror det. Men det är ju som sagt oväsentligt här eftersom vi pratar om bacon.

Finns det "onaturligt" mättat fett? Isåfall, är detta farligt?

Vad är det som är så farligt med E250?

Eddie Vedder
2011-05-06, 15:41
Det är ett synsätt och det är ett synsätt som är bra när man pysslar med träning, synsättet att alltid försöka ha så bra livsmedel som möjligt med så bra protein-ratio som möjligt och protein av högsta(fullvärdiga)kvalité.

Det vet du som sagt inte, nu är du där igen med självklara uttalande som du bara grundar på egna idéer. Du kan ju tro att enbart torsk i en kost är det bästa för att bygga muskler men jag tror inte det. Så vi kan lämna vår offtopicdiskussion och vara överens om att vara oense.

Finns det "onaturligt" mättat fett?

Nej. Om du nu inte syftar på delvis härdat fett från industrin som innehåller tramnsfettsyror. Men jag ser det fortfarande som omättat även om strukturen förändras till att likna det mättade.

Vad är det som är så farligt med E250?

Det finns det ju tusen trådar om och vi diskuterar det ju till och med i den här tråden.

Sverker
2011-05-06, 17:14
Om rekommendationerna från Världscancerfonden är att hålla nitritnivån på 0, hur kan då 1kg bacon i veckan göra så man hamnar "rätt nära, eller över"? Definitivt över borde det ju innebära.

För att ADI inte är 0 mg / kg http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/

Jag ser nitrit som ett bra hjälpmedel att hålla tillbaka olika Clostridiumbakterier. Vi ska kunna äta säker skinka, korv, ost och fiskkonserv.

legoknekten
2011-05-07, 14:34
Jag brukar göra omelett med ägg, bacon och lök. Kan ni komma på några alternativ som ej inehåller e250? Helst inga e-ämnen alls.

Crocker
2011-05-07, 15:05
Jag brukar göra omelett med ägg, bacon och lök. Kan ni komma på några alternativ som ej inehåller e250? Helst inga e-ämnen alls.
Alla e-ämnen är inte farliga.

clappen
2011-05-07, 15:08
Varför tillåts E250 i livsmedel om man inte får konsumera över 500g motsvarande mängd i kött i veckan? Om det nu är så "farligt" som det påstås borde det inte ens vara en tillåtet att spruta in det livsmedel ju. Lär vara bra många svenssons där ute som inte har en aning om detta och garanterat käkar nära eller över den rekommenderade gränsen.

legoknekten
2011-05-07, 15:10
Alla e-ämnen är inte farliga.

Det skrev jag inte. Har du några förslag?

Crocker
2011-05-07, 15:14
Det skrev jag inte. Har du några förslag?
Varför vill du undvika något som inte är farligt? E300 är ju te.x askorbinsyra.

Eddie Vedder
2011-05-07, 15:21
Varför vill du undvika något som inte är farligt? E300 är ju te.x askorbinsyra.

Nu vill inte legoknekten ha det så då behöver det inte ifrågasättas.

legoknekten: Vanligt kött, köttfärs till exempel. Du ser ju själv på ingredienslistan vad allt innehåller.

C.E.J.
2011-05-07, 15:23
Det här med E250 är så jävla bittert. När Eddie Vedder för x antal månader sen påpekade i nån tråd att bacon kan ätas rått för att det är tillrett eller nåt åt det hållet, det var helt underbar fakta. Man kan steka bacon lite lätt, och är det nån bit som inte blir helt stekt, så behöver man inte oroa sig för bakterier, till skillnad från t.ex. kyckling som måste tillagas noga.

Så bacon är bekvämt som fan. Men, av samma anledning som det inte behöver tillredas så noga, så bidrar det negativt till hälsan - och cancer i bukområdet är väl redan ganska vanligt? Det får bli att dricka ett glas med 1g C-vitaminbrus till den dagliga baconransonen.

legoknekten
2011-05-07, 15:32
Nu vill inte legoknekten ha det så då behöver det inte ifrågasättas.

legoknekten: Vanligt kött, köttfärs till exempel. Du ser ju själv på ingredienslistan vad allt innehåller.
Tack, tänkte mig något annat. Jag har som förslag ost. Är väl bara riva på en massor ost för kalorier och det är väl ändå ganska gott om proteiner i ost?

Det beror väl på lite vilken ost men generellt.

Behöver helt enkelt saker att ha i omeletten!

Eddie Vedder
2011-05-07, 15:54
Tack, tänkte mig något annat. Jag har som förslag ost. Är väl bara riva på en massor ost för kalorier och det är väl ändå ganska gott om proteiner i ost?

Det beror väl på lite vilken ost men generellt.

Behöver helt enkelt saker att ha i omeletten!

Ja ost är toppen. Men det har ju inte sällan natamycin tillsatt, ett antimögelmedel. Även vissa salter med E-nummer ingår ju ibland. Därför nämnde jag inte ost även om jag för egen del ser ost som en självklarhet.

Men som sagt, du behöver ju inte göra annat än läsa ingrediensförteckningen.

King Grub
2011-05-07, 15:55
Varför tillåts E250 i livsmedel om man inte får konsumera över 500g motsvarande mängd i kött i veckan?

Botulismbakterien. Ett snapsglas rent botulismgift är kraftfullt nog att döda hela Sveriges befolkning. E250 förhindrar tillväxt av botulismbakterien i charkprodukter. Och ger köttet en trevlig rosa färg på köpet.

clappen
2011-05-07, 15:58
Botulismbakterien. Ett snapsglas rent botulismgift är kraftfullt nog att döda hela Sveriges befolkning. E250 förhindrar tillväxt av botulismbakterien i charkprodukter. Och ger köttet en trevlig rosa färg på köpet.

Då får man väl se det som tur i oturen helt enkelt. Antar att det inte finns något vettigt att ersätta E250 med, annars skulle det väl vara gjort för längesedan.

fotbollrap
2011-05-07, 18:53
Hur kommer det sig att E250 inte finns i rostbiffen, syftar då på den packeterade i charken.

Eddie Vedder
2011-05-07, 18:55
Hur kommer det sig att E250 inte finns i rostbiffen, syftar då på den packeterade i charken.

För att det inte anses föreligga någon risk för C. botulinum.

Sverker
2011-05-07, 19:34
Det finns ingen risk alls att Clostridium skall komma in i köttet. Det är bara rimmat kött och blandade produkter som korv som kan innehålla Clostridium.

Helt kött, även skivat, är säkert. Sedan är rostbiff oftast rosa och inte genomstekt brun.

burkmannen
2011-06-04, 17:06
Hur stor mängd E250 finns det i ett 120 grams paket bacon?

Eddie Vedder
2011-06-04, 18:02
Hur stor mängd E250 finns det i ett 120 grams paket bacon?

1) Producenter behöver inte gå ut med hela recepten, bara ingredienserna i fallande ordning.
2) Det lär ju skilja mellan olika produkter.

Så vill du veta ska du inte fråga här utan kontakta den specifika producenten. Kanske är de schyssta och delar med sig av mer detaljerad info. :)

Sniggel
2011-06-04, 21:44
Ja du kan ju ha fläskkarré som du tränar i bitar i omeletten. Du får du utan e250 (och andra "e-nummer").
Men som sagt, e-nummer är ett jäkligt stort begrepp, tänk på att c-vitamin ingår och att många e-nummer även förekommer naturligt i t ex frukter och bär.

Varför tillåts E250 i livsmedel om man inte får konsumera över 500g motsvarande mängd i kött i veckan? Om det nu är så "farligt" som det påstås borde det inte ens vara en tillåtet att spruta in det livsmedel ju. Lär vara bra många svenssons där ute som inte har en aning om detta och garanterat käkar nära eller över den rekommenderade gränsen.

Klart man får! Det är bara en rekommendation att man håller sig på eller "under" 0g. Det är även rekommenderat att man inte röker cigaretter, dricker måttligt med alkohol, osv...
Klart folk ska få lov att välja saker i livet som inte är direkt farliga för dem (och kanske för andra). Det mesta ansvaret måste ju ändå ligga på individen. Dock kanske det är för lite information om just e250.

Sverker
2011-06-05, 06:04
Hur skulle ni vilja ha information om nitrit ?

I den ena vågskålen ligger mat som vi ätit under lång tid som skinka, korv, bacon, ost, inlad sill mfl. I dessa varor finns en potensiell risk för bakterien Clostridium Botulinum samt många andra arter av Clostridium. Botulism är dödligt och det är värt att göra allt för att förhindra att folk smittas. Tar ni bort maten med nitrit tappar ni också en del av vår traditionella kost men slipper nitriten.

I den andra vågskålen ligger cancer i magen eller tarmarna.

Nämns inte nitrit i hemkunskapen ?

Joe Hardgainer
2011-06-05, 06:43
Vet inte om det har vart uppe än, men, om TS nu vill ha bacon kan man ju alltid köpa sidfläsk och göra själv. Förutsatt att fläsket ej är rimmat såklart.

Sniggel
2011-06-05, 08:54

I den ena vågskålen ligger mat som vi ätit under lång tid som skinka, korv, bacon, ost, inlad sill mfl. I dessa varor finns en potensiell risk för bakterien Clostridium Botulinum samt många andra arter av Clostridium. Botulism är dödligt och det är värt att göra allt för att förhindra att folk smittas. Tar ni bort maten med nitrit tappar ni också en del av vår traditionella kost men slipper nitriten.

Jag vet faktiskt inte hur man ska informera. Det kanske har informerats i hemkunskapen men jag kan inte minnas det. Dock var jag inte speciellt intresserad av ämnet när jag läste det ;)

Att ta bort det tycker jag var och en själv får avgöra. Klart det ska användas nitrit i dessa varor om det inte finns alternativ. Men jag tror att färre än 2% av de jag känner vet om riskerna med nitrit och kan inte ens göra valet att avstå dessa varor. Att jag vet om det beror på mitt nördiga intresse för kost. Tidigare fick jag i mig nitrit dagligen i flera års tid pga t ex den utsökta smaken av leverpastej. Nu för tiden är det vid 4-5 tillfällen om året kanske.

Eddie Vedder
2011-06-05, 10:26

Finns aldrig nitrit i sillinläggningar. Gravad och rökt lax däremot. De som är vakuumförpackade. Jag själv skulle helt enkelt bara vilja reducera till minsta möjliga halt och att den kosmetiska effekten helt bortprioriterades. Jag skulle vilja ha svart på vitt mycket som är minimum för att man kan bekämpa C. Botulinum och hur skinkan då skulle se ut. Jag vill inte få i mig ondöigt mycket E250 bara för den rosa färgens skull.

Om den är lika bedrövlig som när jag gick där så nej. Vi fick i princip inte lära oss något alls, vi lagade en del mat och det tycker jag är viktigt. Mycket viktigare än att indoktrineras till en tallrikskonstruktion som man ska följa. Så det tackar jag för.

Men så mycket hushållsekonomi etc. var det ju inte. Och det var ju under en period när industrin inte kritiserades heller.