handdator

Visa fullständig version : Svag i bakböj kontra frontböj och marklyft - var är obalansen?


Spartansk
2011-05-05, 17:06
Jag är svag i knäböj med stången på ryggen (jag kallar dem bakböj här) jämfört med hur stark jag är i frontböj och marklyft. Jag kör knäböj med, inbillar jag mig, styrkelyftsliknande teknik: Stången långt ner på trapsen, ryggen ganska framåtlutad, hälarna axelbrett (kan inte stå bredare utan att få ont i knäna) och går ner så låren är parallella med golvet (kan inte gå ner längre p g a bristande vighet). Mina maxningar är ungefär:

Bakböj: 90 kg
Frontböj: 80 kg
Marklyft: 150 kg.

Jag undrar om detta beror på att jag har någon svag muskel någonstans, och i så fall vilken? Jag har inte tränat frontböj väldigt mycket jämfört med de andra övningarna, så det är inte det det beror på.

hurril
2011-05-05, 17:09
Finns inget där att oroa sig över och ej heller något problem som behöver en lösning. Låt din utveckling få ha sin gång och njut av resan!

Spartansk
2011-05-05, 17:10
Tack ska du ha, hurril! Då fortsätter jag träna och vara glad.

the_matsson
2011-05-05, 17:11
Känns som en ganska normal ratio mellan dem. Kör på!

ceejay
2011-05-05, 17:11
Mer böj! Har du film på lyften?

Spartansk
2011-05-05, 17:16
Mer böj! Har du film på lyften?

Har ingen film på lyften, tror dock att jag har ganska fin teknik. Dels har jag läst på mycket om teknik på Internet och tycker att min egen stämmer bra med det jag har läst; dels har den fått beröm av folk på gymmet som verkar kunna sin sak, och dels känns det bra när jag tränar.

Jag fortsätter böja på! :hbang:

Pungis
2011-05-05, 17:17
Verkar hyffsat normalt men ligger efter lite med böjen om man jämför med mark!

Spartansk
2011-05-05, 17:21
Verkar hyffsat normalt men ligger efter lite med böjen om man jämför med mark!

Jag tycker jag har tränat båda lika flitigt, men likväl har marken dragit ifrån något. Delvis kanske jag kan skylla på vinklar, är 1,80 och har normala proportioner för min längd, tror jag.

Pungis
2011-05-05, 17:23
Jag tycker jag har tränat båda lika flitigt, men likväl har marken dragit ifrån något. Delvis kanske jag kan skylla på vinklar, är 1,80 och har normala proportioner för min längd, tror jag.

Så är det, vissa muskler växer som fasen :)

Mer böj bara!

Landström
2011-05-05, 17:31
Inget att hänga läpp över... Själv är jag tragiskt dålig på frontböj i relation till böj och mark.

Nyckeln till framgång är att skratta åt eländet och kämpa vidare. (Dock inget som var eländigt med dina stats!)

Carl91
2011-05-05, 20:17
Enligt mina egna erfarenheter och väldigt många andra jag snackat med, är det väldigt sällan man är lika stark i något annat som man är i marklyft. Främst beror väl detta på att de muskler som jobbar mest är några av de största vi har, samt att den är inte lika teknisk som t.ex knäböj (stång på rygg). Så som du beskriver så låter det bra, men att du är "ganska framåtlutad" är ju mindre bra (för mycket belastning på länden m.m). Väldigt svårt att säga utan bilder / klipp.

Du kan säkert detta redan, men för att göra det övertydligt:
Tårna ska kunna lyfta från marken, dvs den mesta vikten ska ligga på hälarna (självklart balanserar du med fotbladet). Desto längre bak du lutar dig, desto mindre påfrestning för ryggen. Jämför känslan av när du ska sätta dig och skita eller sätta dig på en stol.

Crocker
2011-05-05, 20:19
Inget att hänga läpp över... Själv är jag tragiskt dålig på frontböj i relation till böj och mark.

Nyckeln till framgång är att skratta åt eländet och kämpa vidare. (Dock inget som var eländigt med dina stats!)
Otroligt bra skrivet!!

Fartman
2011-05-05, 20:47
Ser rätt normalt ut som sagt. Av dom som faktiskt har gett frontböjen en ärlig chans så verkar de flesta bara ligga en 10-20kilo efter vanliga. Det är väl först när vikterna börjar vara jättehöga som böjen sticker iväg, och att man är rejält starkare i mark än böj är också väldigt normalt. Typ bara böjdemoner (styrkelyftare) som brukar vara i närheten av sina markvikter.

Spartansk
2011-05-06, 08:17
Enligt mina egna erfarenheter och väldigt många andra jag snackat med, är det väldigt sällan man är lika stark i något annat som man är i marklyft. Främst beror väl detta på att de muskler som jobbar mest är några av de största vi har, samt att den är inte lika teknisk som t.ex knäböj (stång på rygg). Så som du beskriver så låter det bra, men att du är "ganska framåtlutad" är ju mindre bra (för mycket belastning på länden m.m). Väldigt svårt att säga utan bilder / klipp.

Du kan säkert detta redan, men för att göra det övertydligt:
Tårna ska kunna lyfta från marken, dvs den mesta vikten ska ligga på hälarna (självklart balanserar du med fotbladet). Desto längre bak du lutar dig, desto mindre påfrestning för ryggen. Jämför känslan av när du ska sätta dig och skita eller sätta dig på en stol.

Att man oftast är starkare i mark hade jag koll på, det var bara hur mycket starkare jag var som gjorde mig fundersam.

Ryggen är inte väldigt framåtlutad, men lite mer framåtlutat än OL-are (tror jag!), eftersom jag är lite viktkåt helt enkelt.

Japp, det du skrev hade jag koll på. Men hellre för många tips än för få, så tack i alla fall! :thumbup:

Ser rätt normalt ut som sagt. Av dom som faktiskt har gett frontböjen en ärlig chans så verkar de flesta bara ligga en 10-20kilo efter vanliga. Det är väl först när vikterna börjar vara jättehöga som böjen sticker iväg, och att man är rejält starkare i mark än böj är också väldigt normalt. Typ bara böjdemoner (styrkelyftare) som brukar vara i närheten av sina markvikter.

Jag har förstått att vissa med dräkt böjer mer än de markar? Själv kör jag varken med dräkt eller bälte.

mikaelj
2011-05-06, 08:25
Du får börja töja. Jag tippar på att det blir lite vingligt p g a din orörlighet. Bättre rörlighet & stabilitet ger säkert några kg.

Spartansk
2011-05-06, 08:36
Du får börja töja. Jag tippar på att det blir lite vingligt p g a din orörlighet. Bättre rörlighet & stabilitet ger säkert några kg.

Något sådant misstänkte jag också. Länge kunde jag inte gå ner till parallellt utan att runda ryggen p g a stela hamstrings. Det börja ordna sig nu, dock.

sunetdanne
2011-05-06, 09:07
Jag är svag i knäböj med stången på ryggen (jag kallar dem bakböj här) jämfört med hur stark jag är i frontböj och marklyft. Jag kör knäböj med, inbillar jag mig, styrkelyftsliknande teknik: Stången långt ner på trapsen, ryggen ganska framåtlutad, hälarna axelbrett (kan inte stå bredare utan att få ont i knäna) och går ner så låren är parallella med golvet (kan inte gå ner längre p g a bristande vighet). Mina maxningar är ungefär:

Bakböj: 90 kg
Frontböj: 80 kg
Marklyft: 150 kg.

Jag undrar om detta beror på att jag har någon svag muskel någonstans, och i så fall vilken? Jag har inte tränat frontböj väldigt mycket jämfört med de andra övningarna, så det är inte det det beror på.

Du är lik mig_

Nur ser min ratio ut så här

Böj:100kg
Marklyft:170kg

Varför, skadat ryggen tidigare. OCH framförallt utnyttjat vinklarna fel.(böjt SL likt och inte utnyttjat mina lår)

Be någon som kan SL/OL se över din böjteknik. Det gjorde jag bästa jag gjort:)