handdator

Visa fullständig version : Ont i handen när jag tränar


Fugly
2011-05-05, 16:11
Hej!

Det är så att jag får ont i handflatan, lite innan fingret börjar när jag lyfter vikter samt att jag får ont i fingrarna när jag utför övningar ett par gånger, är det någon som känner igen sig? Kommer det att gå över? Finns det något sätt att fixa det? Det börjar verkligen att störa mig och min träning.

HulkH
2011-05-05, 16:18
Hur länge har du haft ont?

Stinger
2011-05-05, 16:28
När jag började gymma så gjorde jag misstaget att greppa vikterna alldeles för hårt, det ledde till att jag fick väldigt ont i fingrar och handleder. Kan det vara det som spökar?

Fugly
2011-05-05, 16:29
Hur länge har du haft ont?

Jag får det varje gång jag tränar, jag har ''löst'' det temporärt genom att ha jordbruks handskar (?) men vill gärna ha en permanent lösning då jag ser ut som en dåre med dem på. Kommer mina händer att vänja sig om jag bara kör på utan handskar?

Fugly
2011-05-05, 16:30
När jag började gymma så gjorde jag misstaget att greppa vikterna alldeles för hårt, det ledde till att jag fick väldigt ont i fingrar och handleder. Kan det vara det som spökar?

Jo, fast om jag inte greppar så ''hänger'' de på mina fingrar och jag får ont, och om jag lägger den på handleden istället får jag ont där. Kommer mina händer att vänja sig?

HulkH
2011-05-05, 16:32
Hur länge har du tränat? Har du haft det under hela din tid du tränar?

Kan antingen vara en skada annars kan det också bara vara så att leder o.s.v är svaga i dina händer därför gör det ont.
Samma sak som att många får ont i olika övningar ju för att lederna är för klena.

Fugly
2011-05-05, 16:34
Hur länge har du tränat? Har du haft det under hela din tid du tränar?

Kan antingen vara en skada annars kan det också bara vara så att leder o.s.v är svaga i dina händer därför gör det ont.
Samma sak som att många får ont i olika övningar ju för att lederna är för klena.

Har tränat i snart ett halvår och jag har bara fått det den senaste tiden då jag ökat vikterna. Om lederna är klena, kommer de att bli starkare sedan? Tror inte att det är en skada då jag inte har ont annars.

Stinger
2011-05-05, 16:36
Jo, fast om jag inte greppar så ''hänger'' de på mina fingrar och jag får ont, och om jag lägger den på handleden istället får jag ont där. Kommer mina händer att vänja sig?

Jag förstår vad du menar. Jag hade samma problem när jag började, men jag försökte och försökte. Tillslut hittade jag ett sätt som funkade för mig, där jag inte greppade mer än vad som krävdes.

Och som andra säger, kan ju bero på svaga leder, som med tiden borde komma ifatt.
Vad jag har förstått så tar det betydligt längre tid att stärka leder jämfört med muskler, men huruvida det är sant eller ej lämnar jag till de sakkunniga.

Fugly
2011-05-05, 16:51
Okej, tack för alla svar! Ska försöka köra utan handskar nu i ett tag.