handdator

Visa fullständig version : vad får din Pt utbilding för betyg?


dyxeldoff
2011-05-05, 15:42
vad kostade den?
hur lång tid tog den att slutföra?
och vad får den för betyg?

Arne Persson
2011-05-05, 17:52
0 kr
41 år
5 +++:)

dyxeldoff
2011-05-06, 00:29
0 kr
41 år
5 +++:)

och det är vad du rekommenderar förstår jag :thumbup:
finns det någon lite snabbare och dyrare som rekommenderas?

kettlebellGuden
2011-05-06, 08:40
och det är vad du rekommenderar förstår jag :thumbup:
finns det någon lite snabbare och dyrare som rekommenderas?

PT-utbildningar i Sverige är alla snabba. 2-3 veckor kanske. Sen tar det, precis som allt annat, en livstid av lärande utöver det. Har du tänkt jobba på någon av gymkedjorna så måste du i princip tyvärr gå en av de här PT-utbildningarna och få en bit papper som visar att du har gått dem. Ha bara inga illusioner om att någon är "bra" och att du ens blir i närheten av fullärd.

Jag är lite partisk till lic. PT hos PT-school för de har hyfsat bra genomgång av anatomi. Kostar väl en 50 000 eller så.

dyxeldoff
2011-05-07, 11:29
PT-utbildningar i Sverige är alla snabba. 2-3 veckor kanske. Sen tar det, precis som allt annat, en livstid av lärande utöver det. Har du tänkt jobba på någon av gymkedjorna så måste du i princip tyvärr gå en av de här PT-utbildningarna och få en bit papper som visar att du har gått dem. Ha bara inga illusioner om att någon är "bra" och att du ens blir i närheten av fullärd.

Jag är lite partisk till lic. PT hos PT-school för de har hyfsat bra genomgång av anatomi. Kostar väl en 50 000 eller så.

50 k för 2-3 veckor är ett rån
finns det ingen billig utbilding

mattilainen
2011-05-07, 11:30
gå till närmaste friskis och svettis.

en helg :)

dyxeldoff
2011-05-07, 11:58
gå till närmaste friskis och svettis.

en helg :)

okay
en helg
kan den utbildningen väga något om man söker pt jobb?
är det inte något skummt avtal med den?
det är följt av lång praktiv va? det kan ju iofs vara en fördel om man sedan ska söka jobb

Spartansk
2011-05-07, 12:00
Här hade ju en poll varit perfekt. :)

dyxeldoff
2011-05-07, 12:02
Här hade ju en poll varit perfekt. :)

poll?

Krogbyggaren
2011-05-07, 12:03
Sjukt det här med PT yrket.. Har själv ett par LIC pts på mitt gym som rånar sina klienter.. Riktigt drygt alltså.

Spartansk
2011-05-07, 12:08
poll?

Ja, en funktion i startinlägget som gör att trådläsarna kan göra en omröstning där de får klicka för ett av flera förutbestämda svar, så kan man se hur många som röstade på varje sedan. Här skulle det passa bra om man fick välja en siffra mellan 1-5.

Dock är det för sent för dig att ändra på nu, det får någon moderator göra i så fall.

dyxeldoff
2011-05-07, 12:13
Ja, en funktion i startinlägget som gör att trådläsarna kan göra en omröstning där de får klicka för ett av flera förutbestämda svar, så kan man se hur många som röstade på varje sedan. Här skulle det passa bra om man fick välja en siffra mellan 1-5.

Dock är det för sent för dig att ändra på nu, det får någon moderator göra i så fall.

ja! gör en sådan någon moderator

kettlebellGuden
2011-05-07, 12:31
50 k för 2-3 veckor är ett rån
finns det ingen billig utbilding

Det tycker jag iofs inte. Vill du ha anställning på någon av gymkedjorna i Sverige och resterande EU så är det vad som krävs. 50k är inte jättemycket pengar. Dock för kvaliten på utbildningen så är det att ta i! jag la dryga 10k för RKC-workshop på tre dagar och den fick jag ut betydligt mer av, både för eget bruk och professionellt. Likaså annat kul jag hostar upp pengar för.. men det är det värt. Bara man får valuta för pengarna liksom.

okay
en helg
kan den utbildningen väga något om man söker pt jobb?
är det inte något skummt avtal med den?
det är följt av lång praktiv va? det kan ju iofs vara en fördel om man sedan ska söka jobb

Nej. Friskis-instruktörsutbildning är inget som hjälper dig att söka PT-jobb.

Sjukt det här med PT yrket.. Har själv ett par LIC pts på mitt gym som rånar sina klienter.. Riktigt drygt alltså.

Ja. En hel del PTs är helt värdelösa. Men det finns många väldigt bra som är väl värda pengarna.

Lars Brinkhoff
2011-05-07, 12:39
PT-utbildningar i Sverige är alla snabba. 2-3 veckor kanske.

Jag googlade lite på det härom veckan och hittade en som verkade vara tio veckor. Men den kanske var ovanligt lång.

Jämför med t ex en sjukgymnast, som har en treårig utbildning.

kettlebellGuden
2011-05-07, 12:50
Jag googlade lite på det härom veckan och hittade en som verkade vara tio veckor. Men den kanske var ovanligt lång.

Jämför med t ex en sjukgymnast, som har en treårig utbildning.

Det skiljer sig säkert några veckor hit och dit. Finns uppemot ett halvår med. Det gör mindre skillnad. Man blir inte en "fullärd PT" på ett halvår.. inte på tre år heller för den delen.

Sjukgymnastutbildning på tre år är en helt bra grund för sjukgymnaster, men sen är det ju ständigt nytt lärande.. same shit för PTs de bara har en mycket mindre grund under fötterna när de går ut på marknaden och säljer.

Tyvärr anser en hel del PTs att de faktiskt är just fullärda och ser inget behov av att vidareutbilda sig. En syn som jag själv har jäkligt svårt för, men sen är det naturligt för mig att ständigt fördjupa mig i saker som intresserar mig. Detsamma gäller ju, för övrigt, en hel del sjukgymnaster som tror att de är klara och kan något efter sina 3 år.

Än mer tyvärr är att många tränande på gym verkar tro att PTs är några orakel som man måste tro på allt de säger. Jag har en bekant som tänkte gå en sån härade PT-utbildning nu snart och hon blev helt paff när jag förklarade att hon knappast blir fullärd på 3 veckors utbildning... Fasiken hemskt att det inte är gedignare grundutbildning.

tumme
2011-05-07, 13:04
+1kettlebells.

Som jag ser det är pt-utbildningarna en bra introduktion till träning med lite grundläggande anatomi och några övningar. Sjukgymnast ger en grund men inte mer än det. Har iofs bara läst första året men vi har haft mycket träning senaste terminen och det är fortfarande delar av klassen som klarade proven som fortfarande inte har förstått grundläggande träningskunskap.

dyxeldoff
2011-05-08, 18:39
alltså 50 k för 3 veckor ÄR ett rån

har man 10 elever så kammar man hem en halv miljon på 3 veckor
bokar man inte globen för lektionerna så lär dom ju lätt kunna få ut en månadslön på 150 k

Birkharju
2011-05-09, 10:28
Det bästa du kan göra är att höra av dig till de stora gymkedjorna i de stora städerna och höra var de helst ser att deras kommande PTs har utbildat sig. De olika utbildningarna kan skilja sig ganska mycket.

Guddi
2011-05-09, 11:18
alltså 50 k för 3 veckor ÄR ett rån

har man 10 elever så kammar man hem en halv miljon på 3 veckor
bokar man inte globen för lektionerna så lär dom ju lätt kunna få ut en månadslön på 150 kJag håller med dig om att 50000 är lite i överkant. Men du glömmer att det även kostar med lokaler, material, föreläsare osv. En bra föreläsare tar lätt mer än 1000 kr/timme. Tänk dig sen hur många timmar som du behöver hyra in föreläsare under dessa 3 veckor.

Sen har du missat den största utgiften av dem alla, skatt. Om du får in 500000 från deltagarna ska du vara glad om du tar ut en lön på 50 000 efter. Fortfarande en stor inkomst.

Jag skulle personligen inte lägga ner 50000 kr för att gå en PT-utbildning. Vet man redan var musklerna sitter och kan grunderna i de flesta övningar är det nog mycket av tiden på utbildningen som kan kännas väl simpel med. Bättre då att läsa något på universitet med studielån.

Men vill man verkligen arbeta som PT på gym måste man som sagt nästan gå en av de där PT-utbildningarna, i alla fall om du vill arbeta på någon större kedja.

Carcer
2011-05-09, 14:06
Jag håller med dig om att 50000 är lite i överkant. Men du glömmer att det även kostar med lokaler, material, föreläsare osv. En bra föreläsare tar lätt mer än 1000 kr/timme. Tänk dig sen hur många timmar som du behöver hyra in föreläsare under dessa 3 veckor.

Sen har du missat den största utgiften av dem alla, skatt. Om du får in 500000 från deltagarna ska du vara glad om du tar ut en lön på 50 000 efter. Fortfarande en stor inkomst.

.

50 000:- ut efter att ha skattat 500 000:- :smash:

Så fungerar det inte speciellt inte ifall du sparar merparten av pengarna i Aktiebolaget och sedan tar ut dom som aktieutdelning vid årsslutet tror att jag betalade cirka 20% skatt då.

Som företagare så betalar du cirka 60% i skatt och arbetsgivaravgift ifall du tar ut lön.

Dock så används väl oftast pengar till att utveckla firman undertiden som ägaren lever på en ok Svensson lön från firman. Med olika fördelar som dator, bil och lite annat på firman så har man ändå mer grönt än Svensson samtidigt som man bygger upp en bra grund.

Tycker själv att PT utbildningarna i Sverige är dyra ifall man kollar på utbildningstiden, innehållet samt kompetensen på de som håller kurserna.

Sen så är ju hela branschen konstig ifall du frågar mig :)

dyxeldoff
2011-05-09, 20:14
50 000:- ut efter att ha skattat 500 000:- :smash:

Så fungerar det inte speciellt inte ifall du sparar merparten av pengarna i Aktiebolaget och sedan tar ut dom som aktieutdelning vid årsslutet tror att jag betalade cirka 20% skatt då.

Som företagare så betalar du cirka 60% i skatt och arbetsgivaravgift ifall du tar ut lön.

Dock så används väl oftast pengar till att utveckla firman undertiden som ägaren lever på en ok Svensson lön från firman. Med olika fördelar som dator, bil och lite annat på firman så har man ändå mer grönt än Svensson samtidigt som man bygger upp en bra grund.

Tycker själv att PT utbildningarna i Sverige är dyra ifall man kollar på utbildningstiden, innehållet samt kompetensen på de som håller kurserna.

Sen så är ju hela branschen konstig ifall du frågar mig :)

om man köper upp 3 gym per år kanske man kan bränna 450 000

kettlebellGuden
2011-05-09, 20:20
om man köper upp 3 gym per år kanske man kan bränna 450 000

Du har konstig bild av vad saker kostar.


Tycker själv att PT utbildningarna i Sverige är dyra ifall man kollar på utbildningstiden, innehållet samt kompetensen på de som håller kurserna.

Sen så är ju hela branschen konstig ifall du frågar mig :)

Helt klart så.

dyxeldoff
2011-05-09, 20:47
Du har konstig bild av vad saker kostar.



.

klassrum och gymlokal för 10 pers + någon duktig föreläsare i 2-3 veckor
ska inte bli 500 000 - din 2-3 veckors lön
skärp dig!

Pungis
2011-05-09, 21:01
Finns det inga gratis högskole/universitetsutbildningar?

Carcer
2011-05-09, 21:08
om man köper upp 3 gym per år kanske man kan bränna 450 000

Men ifall du investerar 450 000:- så är det väl en helt annan historia eller hur? Har något med att en företagare inte skulle få ut mer än 50 000:- av 500 000:- i inkomst.

Fånigt statement ärligt talat.

kettlebellGuden
2011-05-09, 21:15
klassrum och gymlokal för 10 pers + någon duktig föreläsare i 2-3 veckor
ska inte bli 500 000 - din 2-3 veckors lön
skärp dig!

Jag syftade mer på att du kan inte köpa 3 gym för några 450 000:- .

Finns det inga gratis högskole/universitetsutbildningar?

Inte för att bli licensierad personlig tränare, nej. Det finns en hel hoper bra högskole/uni-utbildningar förvisso men det hjälper ju inte dig om du har masters i sjukgymnastik + treårig tränarutbilding + några år folkhälsovetenskap om det du är ute efter är att få jobba som PT på world class eller SATS.

Fartman
2011-05-09, 22:00
Finns det inga gratis högskole/universitetsutbildningar?

Att läsa ett par kurser (tex sommarkurser) i idrottsmedicin lär ju knappast skada iaf... men det verkar väl mer som att man går dom här dyra PT-skolorna för att få en licens då många kedjor kräver en licens från nån av dom här skolorna.
Annars har ju Arne sina utbildningar då och då, dom verkar ju jävligt bra och prisvärda när man lyssnar på alla här på forumet som gått dom..

Carcer
2011-05-09, 22:58
PT är ju ingen licens skyddad titel så det kan ju vem som kalla sig, sen att tex Sats kör utbildningar för att få en standard på sina anställda.
Att dom tjänar pengar på att ge bort en titel som inte betyder nått egentligen är ju lite komiskt.
Har faktiskt en Sats utbildad pt på gymmet och denna personens kunskaper/åsikter är ju inget att skryta med direkt, men men svenne svensson och anna annasson är ju nöjda och glada med nån som visar och motiverar att sen hälften av basövningarna lärs ut fel och att metodiken är obefintlig är ju inget dom förstår sig på iaf.
Sen har vi ju Pt school och allt vad de olika företagen heter som kör på ett liknande koncept som sats utbildningarna.
För mig så känns det som om jag lärt mig att implementera och använda ett par nya saker varje år, men då pratar vi om min egen träning.
Har inte tränat särskilt många andra men man märker ganska snabbt att alla har olika förutsättningar och bakgrund så det går inte att använda allt som funkar på mig på andra.
Arnes utbildningar är bra, har visserligen bara gått en men det var trevligt och gav mig ett par nya verktyg i min egen träning tex att köra tungt och att våga prova 2-3 timmars pass dvs högvolym.
Var kul att någon med många år inom branschen rekommenderade att köra hårt, tungt och ofta.

dyxeldoff
2011-05-10, 00:21
Men ifall du investerar 450 000:- så är det väl en helt annan historia eller hur? Har något med att en företagare inte skulle få ut mer än 50 000:- av 500 000:- i inkomst.

Fånigt statement ärligt talat.

ja visst det har du rätt i ca 60% försvinner om man ska ha ut det i skatt och sociala avgifter som någon innan mig sa

kettleguden
skrev 3 gym per år inte var tredje vecka
men jag förstår vi överdriver nog lite åt vardera håll


finns det inte någon pt som kan berätta vad
dennes utbildning kostade och om den var lärorik?

dyxeldoff
2011-05-10, 00:24
PT är ju ingen licens skyddad titel så det kan ju vem som kalla sig, sen att tex Sats kör utbildningar för att få en standard på sina anställda.
Att dom tjänar pengar på att ge bort en titel som inte betyder nått egentligen är ju lite komiskt.
Har faktiskt en Sats utbildad pt på gymmet och denna personens kunskaper/åsikter är ju inget att skryta med direkt, men men svenne svensson och anna annasson är ju nöjda och glada med nån som visar och motiverar att sen hälften av basövningarna lärs ut fel och att metodiken är obefintlig är ju inget dom förstår sig på iaf.
Sen har vi ju Pt school och allt vad de olika företagen heter som kör på ett liknande koncept som sats utbildningarna.
För mig så känns det som om jag lärt mig att implementera och använda ett par nya saker varje år, men då pratar vi om min egen träning.
Har inte tränat särskilt många andra men man märker ganska snabbt att alla har olika förutsättningar och bakgrund så det går inte att använda allt som funkar på mig på andra.
Arnes utbildningar är bra, har visserligen bara gått en men det var trevligt och gav mig ett par nya verktyg i min egen träning tex att köra tungt och att våga prova 2-3 timmars pass dvs högvolym.
Var kul att någon med många år inom branschen rekommenderade att köra hårt, tungt och ofta.

jo precis, Har herr Arne något på gång till hösten möjligtvis?
tycker att det låter som han har alla hästar i stallet
välskötta och välmående dess utom

hur funkar det med att läsa högskolekursser
bör man inte ah vissa betyg för sådant?

JohPz
2011-05-10, 00:32
Inte för att bli licensierad personlig tränare, nej. Det finns en hel hoper bra högskole/uni-utbildningar förvisso men det hjälper ju inte dig om du har masters i sjukgymnastik + treårig tränarutbilding + några år folkhälsovetenskap om det du är ute efter är att få jobba som PT på world class eller SATS.

Om man läser Biomedicin i Halmstad får man en PT-licens från Eleiko.

Guddi
2011-05-10, 06:26
Har något med att en företagare inte skulle få ut mer än 50 000:- av 500 000:- i inkomst.

Fånigt statement ärligt talat.Vilken tur att då ingen sagt det. Det jag skrev är att om du får in 500000 i anmälningsavgifter, sen betalar alla utgifter så som lokal, annonser, föreläsare, deras förberedelsetid, material osv så finns det inte så mycket kvar att behålla själv.

Det finns troligen kvar för att ta ut 50000 kr efter men som du skriver själv så vill man gärna investera något i företaget med. Sen ska man inte glömma att dessa utbildningar endast går några gånger om året. Vad ska man leva på resten av tiden?

Carcer
2011-05-10, 12:35
Vilken tur att då ingen sagt det. Det jag skrev är att om du får in 500000 i anmälningsavgifter, sen betalar alla utgifter så som lokal, annonser, föreläsare, deras förberedelsetid, material osv så finns det inte så mycket kvar att behålla själv.

Det finns troligen kvar för att ta ut 50000 kr efter men som du skriver själv så vill man gärna investera något i företaget med. Sen ska man inte glömma att dessa utbildningar endast går några gånger om året. Vad ska man leva på resten av tiden?

Jo dyxel läs tråden. Som företagare så kommer man nog på nått.

kettlebellGuden
2011-05-10, 15:28
Om man läser Biomedicin i Halmstad får man en PT-licens från Eleiko.

Där ser man :)

kettlebellGuden
2011-05-10, 15:40
ja visst det har du rätt i ca 60% försvinner om man ska ha ut det i skatt och sociala avgifter som någon innan mig sa

kettleguden
skrev 3 gym per år inte var tredje vecka
men jag förstår vi överdriver nog lite åt vardera håll


finns det inte någon pt som kan berätta vad
dennes utbildning kostade och om den var lärorik?

Min utbildning hos PT-school kostade runt 50k. Några lappar mindre. Den var inte speciellt lärorik alls för mig, och mycket av det vi fick lära oss rent praktiskt har jag förträngt ordentligt och jobbar på helt andra sätt. De teoretiska bitarna kan säkert vara intressanta om man inte redan besitter kunskapen.. Helt ok genomgång av anatomi, lite grundläggande näringslära etc. no biggie. Jag hade kul och träffade lite trevligt folk när jag väl var i Stockholm för en gångs skull. Teoribiten ger jag 3 utav 5, och praktikbiten 2 utav 5. Trevligt är väl förvisso att man faktiskt måste avlägga en sorts prov på att man lärt sig något för att bli "godkänd". Helt klart överprisad i förhållande till kunskapen man får.. och jag tycker ärligt talat inte 50k är så extremt mycket pengar utan ligger på hyfsat normala nivåer internationellt. Men jag har fått ut betydligt mer kunskap (kunskap jag har nytta av i yrkeslivet och för min egen träning) från andra certifieringar/workshops jag har hostat upp pengar för (50-100k om året för att vidareutbilda sig är lätt något man gör, utöver den dagliga 1-timmes läsandet i områdena).

Hade jag, nu i efterhand, gjort om det? Det är lite tveksamt. Jag använder ungefär noll av det jag lärde mig där i min egen träning och kan inte komma ihåg att jag har haft någonsomhelst användning av det i mitt yrke. Men många är ju faktiskt jättenödja med vad de får ut av utbildningen och lär sig massor + applicerar det de lärt sig i sitt yrke.. det är väl iofs ungefär samma PTs som jag sitter och gråter mig fördärvad över vad de faktiskt gör med sina klienter (random acts of variety, 1 timmes jägarvila, balansträning... ) ;)

Pepz
2011-05-10, 15:52
gå till närmaste friskis och svettis.

en helg :)

friskis har ingen PT utbildning och inga PTs för den delen heller.
som gyminstruktör så går du en nio dagar lång utbildning.


Rätt roligt när man är på SATS och tränar med kristian och PTs där kommer fram och ber honom om tips angående träning. (han har ingen utbildning alls)
med det vill jag säga att praktisk erfarenhet och resultat är väldigt mycket värt i en dylik bransch. Självklart är det bra om det ligger teoretisk kunskap i botten.

Jag har ingen licens men jag har en treårig högskoleutbildning där exempelvis kursen i anatomi är längre än de flesta PT-utbildningar.
Att jag då ska betala för att gå en kurs där nivån ligger lägre än det jag redan kan, enbart för att få en licens, känns lite surt och därför har jag inte gjort det. Speciellt eftersom licenserna inte på något sätt är kontrollerade som naprapatlegitimationen eller läkarlicensen.


0kr (nåja lite studielån kanske)
betyg 4,5

Eddie Vedder
2011-05-10, 15:59
Rätt roligt när man är på SATS och tränar med kristian och PTs där kommer fram och ber honom om tips angående träning.

Har varit med om detsamma. Någon frågar instruktören och instruktören väntar på att jag ska köra klart så han kan fråga mig. :D Men jag tycker bara det är bra och ärligt när man hellre frågar någon man tror veta bättre än drar till med lite vad som helst som låter bra.

I de flesta fallen svarar jag ju dessutom att jag inte vet och att de blandar ihop mina kunskaper med Jacobs. :D

kettlebellGuden
2011-05-10, 16:03
f
Speciellt eftersom licenserna inte på något sätt är kontrollerade som naprapatlegitimationen eller läkarlicensen.


Gymkedjorna brukar visserligen bara godkänna licenser från "skolor" som är med i den europeiska branchorganisationen och godkännd därigenom.. Och det jobbas på att det ska bli en skyddad yrkestitel. Förhoppningsvis går kraven upp då samtidigt.

Naprapatlegitimation ligger väl annars lite illa till nuförtiden?