handdator

Visa fullständig version : BCAA och Vassle

Bjern
2011-05-05, 15:41
Är det onödigt att ta både och efter ett gympass? Just nu tar jag 2 kapslar BCAA innan och efter, jag tar också en vassledrink direkt efter avslutat pass.

Crocker
2011-05-05, 15:47
Förmodligen.

SiSenior
2011-05-05, 15:50
BCAA före och efter passet, vassle som "mellanmål" hade jag kört. Att inta dessa samtidigt är troligtvis "onödigt".

Skrib
2011-05-05, 16:07
Följdfråga; ger 13g vassle (10g protein) samma effekt före/efter passet som 10g EAA?

King Grub
2011-05-05, 16:08
Nej, 10 gram vassleprotein ger bara hälften så mycket essentiella aminosyror som 10 gram EAA.

Crocker
2011-05-05, 16:08
10g EAA lär höja den akuta mps:n mer. Men hur det ser ut i slutändan, vet inte. Men det finns ju logik i allt, 10g EAA är 10g EAA. Vassle är 5g EAA, 5g NEAA.

Bjern
2011-05-05, 16:09
Nej, 10 gram vassleprotein ger bara hälften så mycket essentiella aminosyror som 10 gram EAA.

Hur är det med BCAA?

Crocker
2011-05-05, 16:12
Hur är det med BCAA?
BCAA är 3 av EAA.

Bjern
2011-05-05, 16:14
BCAA är EAA. Det betyder ju inte heller att det ger samma effekt som EAA.

Det där blev jag ju mycket smartare på.. Vad är skillnaden om BCAA är EAA men det har inte samma effekt?

Crocker
2011-05-05, 16:14
Det där blev jag ju mycket smartare på.. Vad är skillnaden om BCAA är EAA men det har inte samma effekt?
Det är jag inte kapabel att ge ett exakt svar på.

Eddie Vedder
2011-05-05, 16:26

BCAA är tre essentiella aminosyror. I ett komplett EAA-tillskott finns inte likahög dos EAA men där finns de övriga EAA, dock oftast utan tryptofan. Om enbart BCAA i högre dos eller kompletta EAA-preparat, med mindre BCAA, är bäst vet man inte.

Bjern
2011-05-05, 16:30
BCAA är tre essentiella aminosyror. I ett komplett EAA-tillskott finns inte likahög dos EAA men där finns de övriga EAA, dock oftast utan tryptofan. Om enbart BCAA i högre dos eller kompletta EAA-preparat, med mindre BCAA, är bäst vet man inte.

Hihi satt och väntade på Eddie Vedder. :D

Men är det alltså samma sak med BCAA som med EAA? Det kan ersätta vassle efter träning?

Eddie Vedder
2011-05-05, 16:32
Men är det alltså samma sak med BCAA som med EAA? Det kan ersätta vassle efter träning?

Ja och nej. Pratar man i näringsläratermer är ju BCAA EAA men eftersom du nu undrar om olika tillskott så är svaret nej. Och du behöver inte grotta ner dig mer i det om du är ointresserad.

Båda kan användas efter träning.

Bjern
2011-05-05, 16:36
Ja och nej. Pratar man i näringsläratermer är ju BCAA EAA men eftersom du nu undrar om olika tillskott så är svaret nej. Och du behöver inte grotta ner dig mer i det om du är ointresserad.

Båda kan användas efter träning.

Man kan alltså kombinera BCAA och Vassle med varandra efter träning? Och hur länge efter det borde jag vänta med att inta en måltid?

Landström
2011-05-05, 16:39
Om enbart BCAA i högre dos eller kompletta EAA-preparat, med mindre BCAA, är bäst vet man inte.

Högre EAA-dos ---> Mer BCAA ---> *flex*

;)

hejhopp79
2011-05-05, 16:39
Bjern, du ägnar dig åt ganska meningslösa hårklyverier. Ta vasslet efter träning och ät när du får tillfälle ganska snart efter.

Bjern
2011-05-05, 16:41
Bjern, du ägnar dig åt ganska meningslösa hårklyverier. Ta vasslet efter träning och ät när du får tillfälle ganska snart efter.

Meningslösa hårklyverier? Tjena men lägger jag ner pengar på ett tillskott i onödan kan det ju vara kul att veta.

hejhopp79
2011-05-05, 16:47
Meningslösa hårklyverier? Tjena men lägger jag ner pengar på ett tillskott i onödan kan det ju vara kul att veta.

Inget av tillskotten är nödvändiga.

Det spelar knappt någon roll är min poäng, dem där tillskotten kommer knappt göra från eller till. Ta vassle efter, eller strunta i det. Det är liksom lite skit samma om du får i dig samma mängd protein genom kosten.

z_bumbi
2011-05-05, 16:49
Högre EAA-dos ---> Mer BCAA ---> *flex*

;)

Lite så och eftersom man inte ser någon ökad effekt av mer EAA så måste det vara en väldigt speciell kombination som ger bättre effekt om man lägger till BCAA till EAA.

yaldish
2011-05-05, 16:50
Varför finns Bcaa om man likagärna kan köpa Eaa som innehåller mer aminosyror?
lol wat :P

Edit:Såg ditt inlägg nu z_bumbi*

Bjern
2011-05-05, 17:05
Inget av tillskotten är nödvändiga.

Det spelar knappt någon roll är min poäng, dem där tillskotten kommer knappt göra från eller till. Ta vassle efter, eller strunta i det. Det är liksom lite skit samma om du får i dig samma mängd protein genom kosten.

Vassle kommer jag ta ändå, frågan var om man borde kombinera BCAA och Vassle efteråt.

King Grub
2011-05-05, 17:07
Det är leucinet av BCAA som har den proteinsyntesstimulerande effekten, och det finns redan tillräckligt med leucin i vassleprotein för maximal anabol respons.

Leucine is known to stimulate muscle protein synthesis and anabolism. However, evidence for the efficacy of additional leucine to enhance the response of muscle anabolism to resistance exercise and protein ingestion is unclear. Thus, we investigated the response of net muscle protein balance to ingestion of additional leucine with protein in association with resistance exercise. Two groups of untrained subjects performed an intense bout of leg resistance exercise following ingestion of 1 of 2 drinks: flavored water (PL); or 16.6 g of whey protein + 3.4 g of leucine (W+L). Arteriovenous amino acid balance across the leg was measured to assess the anabolic response of muscle in each group. Arterial amino acid concentrations increased in response to ingestion of W+L. Amino acid concentrations peaked between 60 and 120 min after ingestion, and then declined to baseline values. Valine concentration decreased to levels significantly lower than baseline. Net balance of leucine, threonine, and phenylalanine did not change following PL ingestion, but increased and remained elevated above baseline for 90-120 min following W+L ingestion. Leucine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg), phenylalanine (58 +/- 28 and -38 +/- 14 mg), and threonine (138 +/- 37 and -23 +/- 23 mg) uptake was greater for W+L than for PL over the 5.5 h following drink ingestion. Our results indicate that the whey protein plus leucine in healthy young volunteers results in an anabolic response in muscle that is not greater than the previously reported response to whey protein alone.

Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-61. Stimulation of muscle anabolism by resistance exercise and ingestion of leucine plus protein. Tipton KD, Elliott TA, Ferrando AA, Aarsland AA, Wolfe RR.

solari
2011-05-13, 11:19
Om man säger att 10g EAA motsvarar 20g vassle. Hur ser sambandet ut för BCAA?
Eller går det inte att jämföra?

hejhopp79
2011-05-13, 11:21
Leucin istället för BCAA vid fastande träning? Just throwing it out there