handdator

Visa fullständig version : förberedelser....?


adeleine
2003-12-04, 09:35
hejsan...

har lite frågor som jag hoppas att ngn skulle vilja hjälpa mig med att besvara.....

så här är det...jag är en gammal elitgymnast + har tränat judo i många år...de senaste åren har jag dragit på mig ryggproblem som gjorde att jag la ner judon...:(

min rygg är iaf bättre nu och jag har tagit upp tränandet seriöst igen....problemet ligger i att när jag tränar nu, så har jag för mkt underhudsfett (enligt mig själv) och brukar efter allt som musklerna byggs upp igen se ut som skogshuggare majvor från finland.. :rolleyes: ....jag har tränat på gym förut och jag blir bara "stor"....

jag har de senaste veckorna tagit morgonpromenader + sprungit 30 minuters rundor i ett ganska raskt tempo och så klart tränat judo....har gjort ett försök att lägga om kosten så att jag inte får i mig för mkt socker etc...

vad kan jag mer göra för att få bort så mkt underhudsfett som möjligt innan jag börjar gymma igen?

//mela

Arwen
2003-12-04, 09:43
Det är nog bara att köra på:

Morgonpromenader
Splitta kroppen på ca 4 styrkepass i veckan

Och viktigast av allt, håll koll på maten.....lågt GI, rejält med protein och ueslutande "nyttiga" fetter.

Det kommer säker med tiden....lycka till!:kickass:

adeleine
2003-12-04, 09:48
lågt GI?? :confused:

Arwen
2003-12-04, 09:51
www.paulun.com har massor av bra info kring kost, träning och det "mytomspunna" GI

Annars finns det nog en hel del här på forumet oxå. Lycka till.

z_bumbi
2003-12-04, 10:08
Originally posted by adeleine
jag har tränat på gym förut och jag blir bara "stor"....
//mela

Grattis!
Jag vill också ha de generna....:D

Du är föredetta gymnast och tränar judo, det borde betyda att dina muskler redan är ganska väl utvecklade då båda dessa idrotter kräver rejält med styrka. Jag kan därför tänka mig att du väldigt lätt ökar en del i volym från början (Du har redan styrkan och då kommer volymen på köpet.) men att det sen kommer att avta som för alla andra som tränar.
Ge styrketräningen ett halvår och se vad som händer, jag ser inte heller någon anledning att minska kroppsfettet innan du börjar styrketräna då det blir mycket lättare att bli av med det utan att förlora muskler/styrka om du samtidigt tränar musklerna rejält.
Du kan efter detta första halvår alltid be om hjälp att få ett program inriktat nästan enbart på styrka eller varför inte prova tyngdlyftning? Med din bakgrund låter det inte som några större problem att klara av den sporten och som komplement till judon låter det utmärkt.
Iofs beror det ju på vilken typ av ryggskada du har och vad läkare/naprapater säger om saken.

Sen finns det ju chansen att gymnastiken har lämnat vissa spår vad gäller kroppsuppfattning också. I alla fall jag formar min egen kroppsuppfattning utefter vilka fysiker ser runt omkring mig på gymet.
Om man har tränat på gym ett tag så är man ju ganska avtrubbad vad gäller hur stora och starka folk är och jag misstänker att det omvända gäller för gymnaster?

RealElwood
2003-12-04, 10:09
GI även kännt som Glykemiskt Index

Sök här på forumet samt kolla på Pauluns sida. Finns massor att läsa om det. Paulun förklarar det hela väldigt enkelt och lättförståeligt.

I princip går det ut på att undvika livsmedel som innehåller snabba kolhydrater.

adeleine
2003-12-04, 10:19
hehe...så häftig e jag inte....;)

som sagt....jag har bra muskelminne men effekten lär ju avta sinom tid....

nej jag antog att det var lättare att ta bort fettet innan man börja försöka få tillbaka lite muskler...är det inte svårare att få bort fett ur musklerna? men det låter bra ändå...

tynglyftare?? hehe...bara tanken på denna lilla dam på 1.61 ska köra tyngdlyftning är ganska roligt...nej det var nog inte vad jag hade i tankarna, tror dessutom inte att min kiropraktor/sjukgymnast skulle gilla den idéen...:nono: ...hehe

z_bumbi
2003-12-04, 10:55
adeleine: De som har lättast att träna upp både styrka och volym har sysslat med någon idrott eller rört sig hela sin uppväxt så att de har bra kroppskontroll i allmänhet samt kan styra sina muskler ganska bra.
Du har sysslat med gymnastik vilket innebär att du har utvecklat dessa egenskaper långt utöver vad som är vanligt även hos folk från de flesta andra idrotter. Det är bara att tacka och ta emot helt enkelt. :)

Vad gäller att ta bort fett så ju mer muskler du har ju mer energi förbrukar du bara för att behålla musklerna.
Om du inte belastar musklerna medans nu går ner i vikt/fett så känner kroppen att den inte behöver behålla några muskler, belastar du så känner kroppen att den har nytta av musklerna och "tär" mindre på dessa.
Så om man går ner i vikt utan att belasta musklerna så minskar den energi man förbränner hela tiden och man måste kämpa hårdare för att göra av med samma mängd mat = inte bra.
Det är så alla jojo-bantare går upp i vikt hela tiden, de äter alldeles för lite, tappar muskler och sen när de äter normalt igen så har de mindre muskler som bränner energi ->viktuppgång.

Tråkigt med ryggen för tyngdlyftningen, dock med tanke på att lättaste klassern är minus 48 kg för damer så tror jag du är lite för lång för den klassen. :D

aliquis
2003-12-04, 10:59
Få bort fettet UR musklerna? Visserligen kan man lagra fett i musklerna men även om man väger runt en 100kg så rör det sig kanske om 1kg fett, så det är ju inte där det sitter.. det sitter ju som underhudsfett.

Anledningarna till att det är enklare att bli av med fett när man tränar styrka är väl bl.a. att kroppen skickar ut hormoner som stimulerar tillväxt och att kroppen därför inte är alltför pigg på att bryta ner muskler, om dom däremot inte används så ses dom väl mer bara som ett nödvändigt ont som tar energi och då anser väl kroppen att det är vettigare att ta bort dem.
Det är ju även så att mer muskler förbrukar mer energi.

adeleine
2003-12-04, 11:02
haha.... nej sant.....men du -48? hehe det tävlade jag i i judo för några år sen....som sagt några år sen....ligger väl på 56 nu...

men jag tränar nu, bara det att jag inte tränar på gym nu.....jag springer & tränar judo (vilket gör att musklerna får jobba lite)...:)

adeleine
2003-12-04, 11:04
ok....jag har missuppfattat det då...för jag trodde att det varierade mellan olika människor hur mkt som ens muskler binder fett.....

men då vet jag....tack....:)