handdator

Visa fullständig version : Springa innan gympasset!


Maskan
2011-05-05, 12:11
Tjenare! Nu e det så att jag vill bränna bort mitt fett som jag har på magen, så jag brukar springa innan gympasset. Sen går jag och styrketränar direkt. Så min fråga är att om man kan springa innan gymmet och förbrännat fett, och sen gymma för att BYGGA muskler och att gå upp i muskelmassa ? Tacksam för svar!

King Grub
2011-05-05, 12:13
Absolut sämsta stället att lägga konditionsträning. Det är tillfället konditionsträning som mest stänger av styrketräningens uppbyggande effekter.

Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen. Det handlar om att äta mindre än man gör av med, inte om att träna vid ett visst tillfälle.

Vanish
2011-05-05, 12:16
Absolut sämsta stället att lägga konditionsträning. Det är tillfället konditionsträning som mest stänger av styrketräningens uppbyggande effekter.

Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen. Det handlar om att äta mindre än man gör av med, inte om att träna vid ett visst tillfälle.

Man brukar ju säga att man ska lägga konditionspasset så långt bort från styrketräningen som möjligt. Säg då att man har 2 vilodagar i rad, mellan två gympass. Är det då bättre att lägga den så sen som möjligt efter det senaste passet, alltså dag 2. Eller så långt ifrån passet som komma ska (alltså dag 1)?

vicarious
2011-05-05, 12:20
Man brukar ju säga att man ska lägga konditionspasset så långt bort från styrketräningen som möjligt. Säg då att man har 2 vilodagar i rad, mellan två gympass. Är det då bättre att lägga den så sen som möjligt efter det senaste passet, alltså dag 2. Eller så långt ifrån passet som komma ska (alltså dag 1)?

Spela roll. Är det värt att planera in sin träning så exakt bara för att vara några extra procent optimal?

Maskan
2011-05-05, 12:24
Så det är alltså bättre att springa efter gympasset för att förbränna fett ?

Vanish
2011-05-05, 12:36
Spela roll. Är det värt att planera in sin träning så exakt bara för att vara några extra procent optimal?

Nej för min del spelar det ytterst lite roll. Men eftersom det är så himla dåligt att träna innan passet (när dom ligger i samband med varandra) så funderade jag på om det även spelar roll trots vila.

Hade jag tränat kondition och haft två vilodagar och det inte spelat någon roll på vilken av dessa två dagar jag löpte på så hade jag ju kunnat tänka mig att göra det på den mer lämpade dagen ;)


Så det är alltså bättre att springa efter gympasset för att förbränna fett ?

Skrev inte grubb precis till dig att man inte förbränner fett genom att springa. Utan underskottet du ligger på!?

Citat från ovan:

"Och konditionsträning ökar inte fettförbränningen mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen. Det handlar om att äta mindre än man gör av med, inte om att träna vid ett visst tillfälle."

Maskan
2011-05-05, 12:38
Är det bättre om jag styrketränar en dag, sen nästa dag springer?

apfel
2011-05-05, 12:41
Är det bättre om jag styrketränar en dag, sen nästa dag springer?

svar: ja

HulkH
2011-05-05, 12:44
Grub har svarat på de frågor du ställde igen. ;)