handdator

Visa fullständig version : Kost med 35 E% protein ger njurskador hos råttor

King Grub
2011-05-05, 11:58
High-protein (HP) diets for weight loss remain popular despite questions surrounding overall safety. In a recent study using the pig model, we showed that long-term intakes from whole proteins at 35 % energy (en %) cause moderate renal histological damage. To examine whether this observation may be species specific or more generalisable, the effect of this diet in rats was examined. Using plant and animal whole proteins, 70-d-old female Sprague-Dawley rats were randomised to either a normal-protein (NP; 15 en %) or a HP (35 en %) diet for 4, 8, 12 and 17 months. Renal function was assessed by creatinine clearance and urinary protein levels, and pathology was assessed by examination of glomerular hypertrophy, glomerulosclerosis and tubulointerstitial fibrosis. Rats consuming the HP diet had 17 % higher kidney weights (P < 0·0001), three times higher proteinuria (P < 0·0001) and 27 % higher creatinine clearance (P = 0·0012) compared with those consuming the NP diet. Consistent with this, HP-fed rats had larger glomeruli (P < 0·0001) and more glomerulosclerosis (P = 0·0003) compared with NP-fed rats. The HP diet also resulted in altered levels of free monocyte chemoattractant protein-1 (P < 0·0001). The histological changes are consistent with those observed in the pig model. In contrast to the pig model, the elevated proteinuria and creatinine clearance observed in the rat model are also usually observed with HP consumption in human subjects. These results indicate that the rat is a useful model for HP effects on the kidney and, along with previous results using the pig model, suggest that long-term intake of high levels of protein may be detrimental to renal health.

Br J Nutr. 2011 May 3:1-8. A diet with 35 % of energy from protein leads to kidney damage in female Sprague-Dawley rats.

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=1&fid=8268277&jid=BJN&volumeId=-1&issueId=-1&aid=8268275&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=

Chaliza
2011-05-05, 12:00
Vad ska man ta för slutsatser av detta då?

Langster
2011-05-05, 12:08
Vad ska man ta för slutsatser av detta då?

Att råttor får njurskador av en diet med 35 E% protein. :D

Frågan är väl hur väl anpassade vi människor är för en diet bestående av så högt, eller högre, protein. En katt eller annan köttätande art lär inte få njurskador av högt protenintag. Så man kan inte säga, som studien försökte visa, att det oavsett art är skadligt med högt proteinintag.

King Grub
2011-05-05, 12:09
Som det påpekas i studien är dom här resultaten på just dom här faktoerna vanligen överförbara på människor.

the elevated proteinuria and creatinine clearance observed in the rat model are also usually observed with HP consumption in human subjects. These results indicate that the rat is a useful model for HP effects on the kidney

Om inte annat kan slutsatsen vara att man behöver mer forskning innan man kan säga att det är oskadligt att vräka i sig obegränade mängder protein under lång tid.

Rhods
2011-05-05, 12:44
Räknar man 2g protein / kgkv som högt eller är det ännu högre konsumtion som räknas som HP diet? det står HP(35% en) betyder det 35% av energybehovet kommer från protein?

kaffekopp
2011-05-05, 12:49
det står HP(35% en) betyder det 35% av energybehovet kommer från protein?

ja

Insulinus
2011-05-05, 12:51
Räknar man 2g protein / kgkv som högt eller är det ännu högre konsumtion som räknas som HP diet? det står HP(35% en) betyder det 35% av energybehovet kommer från protein?

Ja!

Så för en 80kg kille med ett energibehov på 3000kcal så motsvarar 35% 1050kcal vilket då motsvarar (räknat på 4kcal/gr för protein) ca 250gr protein dvs. strax över 3gr/kg kroppsvikt!

Langster
2011-05-05, 12:52
Ja!

Så för en 80kg kille med ett energibehov på 3000kcal så motsvarar 35% 1050kcal vilket då motsvarar (räknat på 4kcal/gr för protein) ca 250gr protein dvs. strax över 3gr/kg kroppsvikt!

Handlar det inte snarare om procent av energiintaget, oavsett behov?

Insulinus
2011-05-05, 13:04

E% är procent av ditt energiintag ja, helt rätt! Inte på energibehov.

Livankaret
2011-05-05, 13:09
Gött, legat på dryga 1g/kg hela karriären med precis samma resultat mot de som vräkt i sig. Skönt spara både pengar och njurar.

mikaelj
2011-05-05, 13:16
Hur länge är det du har tränat nu, Livankaret?

inter
2011-05-05, 13:17
Typiskt. Jag som ligger på ca 45 - 50 E% protein.

Livankaret
2011-05-05, 13:19
Hur länge är det du har tränat nu, Livankaret?

Vad jag minns är det 11 år nu, fjuttade lite hantlar hemma åren innan det också.

z_bumbi
2011-05-05, 13:27

Inte enligt abstraktet.

young_george
2011-05-05, 13:28
Gött, legat på dryga 1g/kg hela karriären med precis samma resultat mot de som vräkt i sig. Skönt spara både pengar och njurar.

Det säger inget om vilka resultat du hade kunnat få på ett högre proteinintag.

Livankaret
2011-05-05, 13:34
Det säger inget om vilka resultat du hade kunnat få på ett högre proteinintag.

Hade kanske vägt 130kg tokrippad då, vem vet... :D

Allt jag kan jämföra med är andra som tränat på ungefär samma nivå under samma tid och där tycker jag mig passa bra in i. Vare sig bättre eller sämre, mina resultat på låga mängder protein har följt andras vilka legat på högre intag.

vicarious
2011-05-05, 14:55
Hade kanske vägt 130kg tokrippad då, vem vet... :D

Allt jag kan jämföra med är andra som tränat på ungefär samma nivå under samma tid och där tycker jag mig passa bra in i. Vare sig bättre eller sämre, mina resultat på låga mängder protein har följt andras vilka legat på högre intag.

1g protein per kg kroppsvikt på balans eller överskott känns inte alls tokigt lågt. Ligga på underskott med bara 1g protein per kg kroppsvikt känns lite riskabelt dock.

Spartansk
2011-05-05, 15:02
Attans. Jag vill bli lika gammal som mina polare åtminstone, så jag får kompensera det genom att supa lite mindre än dem.

Gunfire
2011-05-05, 15:09
King grub

Lever du efter studierna? tex om du äter 35% protien nu, kommer du sluta göra det pga den här studien?

Livankaret
2011-05-05, 15:09
1g protein per kg kroppsvikt på balans eller överskott känns inte alls tokigt lågt. Ligga på underskott med bara 1g protein per kg kroppsvikt känns lite riskabelt dock.

Standard idag verkar ju dock vara att ösa på med protein oavsett kcal+/- och att det är ett måste för att bygga muskler.

Crocker
2011-05-05, 15:13
Standard idag verkar ju dock vara att ösa på med protein oavsett kcal+/- och att det är ett måste för att bygga muskler.
Nej, det är du som säger det.

vicarious
2011-05-05, 15:15

Kanske uppfattas så men de flesta vet nog att det är viktigare med ett högt proteinintag under deff än vid överskott. Det är väl rätt många som deffar här, iallafall vissa perioder av året. Kul att du fått så bra resultat av dina 1g/kg kroppsvikt. Finns ju en hel del folk som fått bra resultat av att äta mer än så också :)

Eddie Vedder
2011-05-05, 15:22
Nej, det är du som säger det.

"Ju mer protein desto mer muskler" är iofs knappast ovanligt att någon drar till med. Och även om vi inte vet den optimala proteinnivån för att bygga muskler som dopingfri, och att den säkert kan vara högre än vad som idag har stöd i vetenskaplig litteratur, så är det ju en förenkling.

Crocker
2011-05-05, 15:25
"Ju mer protein desto mer muskler" är iofs knappast ovanligt att någon drar till med. Och även om vi inte vet den optimala proteinnivån för att bygga muskler som dopingfri, och att den säkert kan vara högre än vad som idag har stöd i vetenskaplig litteratur, så är det ju en förenkling.
Ok, du har rätt. Gillar inte hans attityd bara. Men jaja, jag ger mig.

Livankaret
2011-05-05, 15:42
Ok, du har rätt. Gillar inte hans attityd bara. Men jaja, jag ger mig.

Haha, så för att du inte gillar mig kan du påstå att en banan är blå istället för gul, vilken stjärna du verkar vara... :thumbup:

Crocker
2011-05-05, 15:43
Haha, så för att du inte gillar mig kan du påstå att en banan är blå istället för gul, vilken stjärna du verkar vara... :thumbup:
Jag sa att jag uttryckte mig konstigt och felaktigt, ber om ursäkt. :em:
Dålig vana hos mig..

hejhopp79
2011-05-05, 16:46
Jaha, det här är väl ganska stora nyheter?

Kommer folk att fortsätta äta mycket protein och riskera sina njurar? Är forskningen dåligt genomförd och inte överförbar på människor?

Jag vet då inte. Någon annan?

King Grub
2011-05-05, 16:50
Det vet inte forskarna heller,

Although, clearly, more studies under a variety of different conditions need to be undertaken before conclusions regarding the appropriateness of specific animal models can be made, these studies do indicate that data from the rat or pig model should not be discounted.

Bara att man inte skall ta för givet att ett massivt proteinintag inte kan ge negativa konsekvenser på sikt.

hejhopp79
2011-05-05, 16:55
Okej. En sak jag funderade på var att de jämförde 15% och 35%. Mellan dessa procentintervall då? Kan det vara farligt med även 30% t ex.

Jag räknade lite snabbt på t ex ett dagligt intag på 2500 kcal och 35% blir 219 g protein. 15% blir under 100 g protein.

Ska bli intressant att se om det här rör folk i ryggen. Jag har dock en misstanke om att Grandmaster kommer skriva i den här tråden ikväll och skriva att undersökningen på något sätt är felaktig eller dåligt utförd. Jag hoppas det i alla fall, eftersom detta känns lite olycksbådande och ingen annan kommenterat på det sättet ännu.

BengtBurk
2011-05-05, 17:03
haha, så för att du inte gillar mig kan du påstå att en banan är blå istället för gul, vilken stjärna du verkar vara... :thumbup:

+1
;)

Nelli
2011-05-05, 17:22
Sen börjar det kännas som ett högt intag av vad som ger ökad chans för cancer någon stans...

thethoos
2011-05-05, 17:40
Fan, njurarna är väll inte så viktiga sålänge man har stora biceps!?

Spartansk
2011-05-05, 17:44
Angående högproteindieter, är det någon som har tittar på naturbefolkningar som äter väldigt mycket protein, och tagit reda på hur de och deras njurar mår? Jag såg något tv-program om en stam i Afrika som baserade 90 % av sitt kostintag på kött och blod. Och sedan har vi inutierna, vilka jag föreställer mig ligger på en relativt hög E% protein. Fler exempel finns säkert.

Nitrometan
2011-05-05, 19:16
Sen börjar det kännas som ett högt intag av vad som ger ökad chans för cancer någon stans...
Nu överdriver du väl lite?

nocantdo
2011-05-05, 22:15
Japp då var det kört för mina stackars njurar då om jag fortsätter att ligga på mina 4g per kg :(

RobbanColeman
2011-05-06, 06:36
Tur man tränar hårt minst 6 dgr i veckan då och inte är en råtta. Jag tror nog det spelar en hel del roll i sammanhanget.

Man lär väl få veta i framtiden dock.

forslund
2011-05-06, 06:38
Tur man tränar hårt minst 6 dgr i veckan då och inte är en råtta. Jag tror nog det spelar en hel del roll i sammanhanget.

Man lär väl få veta i framtiden dock.

Varför tror du att träningen gör skillnad?

RobbanColeman
2011-05-06, 06:51
Varför tror du att träningen gör skillnad?

Jag tror garanterat det gör stor skillnad. Tränar man hårt och får mer muskler än snittet tror jag också det behövs mer protein, detta samtidigt som att då man äter mer protein kan man också träna mer än snittet. En god cirkel.

Detta är vad jag tror och provat fram på mig själv. Det stämmer för mig. Utan högt proteinintag är jag som vem som helst ist för på god väg mot SM i CBB. Man måste prova själv och märka vad som fungerar eller inte...

Eddie Vedder
2011-05-06, 07:22
Jag tror garanterat det gör stor skillnad. Tränar man hårt och får mer muskler än snittet tror jag också det behövs mer protein, detta samtidigt som att då man äter mer protein kan man också träna mer än snittet. En god cirkel.

Detta är vad jag tror och provat fram på mig själv. Det stämmer för mig. Utan högt proteinintag är jag som vem som helst ist för på god väg mot SM i CBB. Man måste prova själv och märka vad som fungerar eller inte...

Vem har pratat om muskler i den här tråden? Det handlar om eventuell njurpåverkan. Att det kan vara skillnad på råttor är det fler som tror, inklusive forskarna. Men vi VET inte och det gör inte du heller.

MilkmaN
2011-05-06, 07:32
Fast att riktigt högt protein-intag kan vara förenat med risker för njurarna är väl inte direkt en nyhet? Såvitt jag vet, har det alltid varit en av "riskerna" jag laborerat med i min träning.

bollio
2011-05-06, 07:37
Vem har pratat om muskler i den här tråden? Det handlar om eventuell njurpåverkan. Att det kan vara skillnad på råttor är det fler som tror, inklusive forskarna. Men vi VET inte och det gör inte du heller.

Exakt, vi vet inte, men vi kan kan säga att ett sådant proteinintag sannolikt kan ge samma effekter på människan.

För mig är det tillräckligt starkt för att jag ska hålla mig en bra bit under 35E% tills mer forskning på ämnet har kommit och jag kommer rekommendera det till mina vänner.

Försiktighetsprincipen gäller!

Eddie Vedder
2011-05-06, 08:08
Exakt, vi vet inte, men vi kan kan säga att ett sådant proteinintag sannolikt kan ge samma effekter på människan.

För mig är det tillräckligt starkt för att jag ska hålla mig en bra bit under 35E% tills mer forskning på ämnet har kommit och jag kommer rekommendera det till mina vänner.

Försiktighetsprincipen gäller!

Sannolikt och sannolikt. Men det man i studien anser stämma överens med människor är ju själva effekten på njurarna. Avs det som hände med råttornas njurar är samma saker som händer med människor njurar när de är skadade.

Frågan kvarstår ju fortfarande vilka proteinmängder det handlar om och de säger ju inget om att 35 % är jämförbart med människor.

Så även om höga proteinintag skulle kunna ha samma konsekvenser, och att råttmodellen då är överförbar, kan det ju fortfarande handla om helt olika proteinnivåer.

hejhopp79
2011-05-06, 08:33
^ Ja, siffrorna behöver ju inte stämma på människor.

Ska nog lägga mig mellan 2 g / kg och 200 g protein också, närmare 2 g/kg kroppsvikt. Särskilt när mer mest "behövs" vid större underskott, vilket jag ändå inte har. Känns inte helt soft med den här ovetskapen. Men samtidigt, vad ska man göra.

Ett alternativ vore ju att "cykla" protein, d v s dra ner det markant på träningsdagar med överskott, till t ex 100-120 g och hålla sig kring 200 på vilodagar på underskott.

mikaelj
2011-05-06, 08:37
Jag tror garanterat det gör stor skillnad. Tränar man hårt och får mer muskler än snittet tror jag också det behövs mer protein

Tål var nyckelordet här.

blah blah svårt självhävdelsebehov SM CBB blah blah

Ja, vi vet det nu.

hejhopp79
2011-05-06, 08:45
lol dryg du är idag mikaelj. Sovit dåligt?

Ja det behövs nog inte mer protein, det lär vara en broscience-myt som aldrig försvinner. Men däremot som sagt, kanske kroppen vänjer sig vid och tål ett högre intag. Jag tror fortfarande att proteinintaget hos många är grovt överdrivet och bara pengar i sjön. Men jag lever inte alltid som jag lär.

Nitrometan
2011-05-06, 09:00
Med ditt sätt att argumentera krävs det att du vinner SMiCBB innan nån kan ta dina argumentation på allvar.

Det är svårt att argumentera för eller emot något utgående ifrån bara ett enda exempel. Men du är bra på det...

Tyvärr bevisar ett exempel ingenting.

När du kör samma typ av argumentation hela tiden tröttnar man lite på att lyssna.

mikaelj
2011-05-06, 09:01

Av någon anledning verkar "massa protein, TUT & tävla i SM CBB" hamna i varje tråd, oavsett om den är relaterad eller inte. Helt ogenerat & orelaterat i "hurril vs Coleman" och här någorlunda relaterat till protein men fortfarande irrelevant.

(och tackar som frågar: jag sov alldeles utmärkt inatt efter gårdagens löpclinic med Jonas Colting)

Ja det behövs nog inte mer protein, det lär vara en broscience-myt som aldrig försvinner. Men däremot som sagt, kanske kroppen vänjer sig vid och tål ett högre intag. Jag tror fortfarande att proteinintaget hos många är grovt överdrivet och bara pengar i sjön. Men jag lever inte alltid som jag lär.

Martin skrev väl för ett tag sedan om att det finns risk för skador om man äter jättemycket protein direkt utan att vänja sig vid det, d v s uppreglera diverse enzymer. Görs det långsamt går det hur bra som helst, tyckte han.

Hur har det gjorts i den här studien?

hejhopp79
2011-05-06, 09:05
Martin, menar du Axon eller Grandmaster

Länk på det?

Ja jo, när forskningsargument tryter kommer känsloargumenten in, typ "Tränar man hårt och får mer muskler än snittet tror jag också det behövs mer protein, detta samtidigt som att då man äter mer protein kan man också träna mer än snittet. En god cirkel.

Eddie Vedder
2011-05-06, 09:09
Martin, menar du Axon eller Grandmaster

Eftersom Mikael verkar anse att det kan ligga något i det så förstår du väl själv vem det är? ;)

Och som svar på Mikaels fråga är det ju så att de inlett HP-kosten direkt. Det står inget om någon periods upptrappning till exempel. Om det nu skulle spela roll. Hur pass proteinsnålt de åt innan framgår inte.

z_bumbi
2011-05-06, 09:12

Hur skulle njurarna vänja sig vid en högre belastning? Nu har jag inte njurarna färskt i huvudet (ja emmzan jag ska lyssna mer i framtiden) men en tillvänjning verkar ganska avlägsen.

hejhopp79
2011-05-06, 09:17
Eftersom Mikael verkar anse att det kan ligga något i det så förstår du väl själv vem det är? ;)

Och som svar på Mikaels fråga är det ju så att de inlett HP-kosten direkt. Det står inget om någon periods upptrappning till exempel. Om det nu skulle spela roll. Hur pass proteinsnålt de åt innan framgår inte.

Haha, ja jag misstänkte vem han menade. Men man vet aldrig =)

Kanske är det så att man vänjer sig vid HP-kost då. Mer forskning damnit!

RobbanColeman
2011-05-06, 11:39
Alla hugger på allt man säger, det tolkas och vrids hur som helst. Humor är det.

Jag tror man använder mer protein om man växer mer, tränar mer än snittet.

mikaelj: självhävdelse... Kommer från rätt person. Btw har du långt kvar tills du dwarfar fotbollsspelaren som var på tapeten tidigare. Nu har jag ju sett dig. Som vilken snubbe som helst på gymmet. ;)

RobbanColeman
2011-05-06, 11:50
Alla hugger på allt man säger, det tolkas och vrids hur som helst. Humor är det.

mikaelj: självhävdelse... Kommer från rätt person. Btw har du långt kvar tills du dwarfar fotbollsspelaren som var på tapeten tidigare. Nu har jag ju sett dig. Som vilken snubbe som helst på gymmet. ;)

Nu går jag i fällan igen men jag har givit upp ngt annat än bråk på detta forum...

mikaelj
2011-05-06, 11:52

Ja, vi överlåter tankeläsandet åt andra. Om du har problem att göra dig förstådd i skrift kanske det har med hur du uttrycker dig att göra, snarare än att det "tolkas och vrids"?

Skitbra, men nu var frågan inte om 1 eller 2 eller 3 gram protein per kilo kroppsvikt ger bäst resultat, utan huruvida njurarna tar skada av det.

Men du vill så gärna se din egen avatar att du stoppar in ditt "TUT! 400g protein!" i precis varenda tråd.

Jag tror inte att du kommer se mig "dwarfa fotbollsspelaren" någonsin. För till skillnad från dig bryr jag mig inte ett skvatt om muskelmassa. Jag har påpekat det några gånger för dig men du verkar ha kort minne.

martinmartin
2011-05-06, 11:53
Av någon anledning verkar "massa protein, TUT & tävla i SM CBB" hamna i varje tråd, oavsett om den är relaterad eller inte. Helt ogenerat & orelaterat i "hurril vs Coleman" och här någorlunda relaterat till protein men fortfarande irrelevant.

(och tackar som frågar: jag sov alldeles utmärkt inatt efter gårdagens löpclinic med Jonas Colting)

Martin skrev väl för ett tag sedan om att det finns risk för skador om man äter jättemycket protein direkt utan att vänja sig vid det, d v s uppreglera diverse enzymer. Görs det långsamt går det hur bra som helst, tyckte han.

Hur har det gjorts i den här studien?

Om det nu spelar någon roll, gällde inte det levern?

JacobHeitmann
2011-05-06, 14:00
:D
http://www.youtube.com/watch?v=UE8q0JiR7Dc&feature=player_embedded

Hejmannen
2011-05-06, 15:13

Är det Robban?

jasonmago
2011-05-06, 15:59

Jo men alltså vare sig du har mer muskler eller tränar mer så är ju njuren densamma.. Det handlar ju om vad som händer med njuren vid högt proteinintag, inte resten av kroppen.

Sen om kroppen gör sig till godo av proteinet eller inte är väl orelevant eller?

yengilz
2011-05-06, 16:29
Rats that consumed the HP diet had body weights that
were 8% lower compared with rats that consumed the
NP diet

the HP diet lowered
body fat content without hindering the mechanical and
weight-bearing properties of bone(30). These body composition
data reveal that the lower body weights could be
attributed to 24% lower body fat in rats given the HP
diet compared with NP-fed rats

Lite mer kul data från resultatdelen.

hertzman
2011-05-06, 16:51

Men snälla du. Har du missat naturkunskapen i gymnasiet? Njurarna bryr sig inte ett jävla dugg om du "använder" mer protein än genomsnittet, de måste fortfarande jobba järnet.

RobbanColeman
2011-05-06, 16:56
Men snälla du. Har du missat naturkunskapen i gymnasiet? Njurarna bryr sig inte ett jävla dugg om du "använder" mer protein än genomsnittet, de måste fortfarande jobba järnet.

Om några veckor är det ofarligt igen, var så säker...

Eddie Vedder
2011-05-06, 16:57

Är det farligt nu menar du? Vad får du det ifrån?

Sverker
2011-05-06, 17:04
Hur skulle njurarna vänja sig vid en högre belastning? Nu har jag inte njurarna färskt i huvudet (ja emmzan jag ska lyssna mer i framtiden) men en tillvänjning verkar ganska avlägsen.

Hmm...har för mig att även njurarna kan köra glukoneogenesen på aminosyror. Äter vi mycket protein lär en del aminosyror smita förbi levern och hamna i njurarna.

Frågan jag ställer mig är VAD och HUR njurarna skadas. Drack råttorna tillräkligt med vatten för att kunna utsöndra allt urinämne. Eller tvingades njurarna köra på högtryck och koncentrera upp urinen till maxgränsen, hela tiden.
Kan själva aminosyrorna ställa till med problem ?
Kan bildat sulfat från svavelaminosyrorna försura njurarna och ställa till med skador ?

hertzman
2011-05-06, 17:11

Du missade alltså naturkunskapen. Att njurarna belastas vid ett högt proteinintag är rätt uppenbart, att det skulle kunna vara farligt om man ligger väldigt högt under lång tid är inte direkt osannolikt.

Dreas
2011-05-06, 17:14
Vad är långt i det här fallet? Har legat på 3-4g protein per kg kroppsvikt i över ett år och i några månader var det 4,5g per kg kroppsvikt som gällde. Nyligen varit iväg och testat mig och njurarna mådde bra som tur var. Sen förstår jag ju att det kan bli värre framöver.

RobbanColeman
2011-05-06, 17:17
Du missade alltså naturkunskapen. Att njurarna belastas vid ett högt proteinintag är rätt uppenbart, att det skulle kunna vara farligt om man ligger väldigt högt under lång tid är inte direkt osannolikt.

Mvg, faktiskt.

Jag tycker kolozzeum är värre än aftonbladet i många fall, rätt kul med tanke på att det skojas friskt om just den tidningen här. Jag fattar inte hur man kan ta studier på allvar hela tiden, de ändras ju kors och tvärs.

Bara för man inte nojar på kolozzeum tolkas man som iq-befriad eller dåligt påläst. Me like the humor här...

Eddie Vedder
2011-05-06, 17:21
Mvg, faktiskt.

Jag tycker kolozzeum är värre än aftonbladet i många fall, rätt kul med tanke på att det skojas friskt om just den tidningen här. Jag fattar inte hur man kan ta studier på allvar hela tiden, de ändras ju kors och tvärs.

Bara för man inte nojar på kolozzeum tolkas man som iq-befriad eller dåligt påläst. Me like the humor här...

Du missade mitt inlägg. Den som verkar ta studien på störst allvar är ju du eftersom du är den enda som säger att det är farligt nu.

Det visar ju inte studien om du läser tråden. Bara att råttornas njurar får reagerar på samma sätt som sjuka njurar hos en människa. Ingen vet dock om den proteinmängden alls gör samma skada hos en människa. Det är ju det som är det intressanta, hur stor är skillnaden med hur mycket protein människan och råttan hanterar. Vi vet inte. Jag oroas inte mer efter enbart den här men diskussionen kan ju vara intressant än då.

RobbanColeman
2011-05-06, 17:26
Du missade mitt inlägg. Den som verkar ta studien på störst allvar är ju du eftersom du är den enda som säger att det är farligt nu.

Det visar ju inte studien om du läser tråden. Bara att råttornas njurar får reagerar på samma sätt som sjuka njurar hos en människa. Ingen vet dock om den proteinmängden alls gör samma skada hos en människa. Det är ju det som är det intressanta, hur stor är skillnaden med hur mycket protein människan och råttan hanterar. Vi vet inte. Jag oroas inte mer efter enbart den här men diskussionen kan ju vara intressant än då.

Jag vet att många nojar, även om du och jag inte gör det.

hertzman
2011-05-06, 17:39
Vad är långt i det här fallet? Har legat på 3-4g protein per kg kroppsvikt i över ett år och i några månader var det 4,5g per kg kroppsvikt som gällde. Nyligen varit iväg och testat mig och njurarna mådde bra som tur var. Sen förstår jag ju att det kan bli värre framöver.

Mvg, faktiskt.

Jag börjar knappast "noja" enbart på grund av det här. Jag menar bara att det är värt att ha i tankarna att kroppen inte är gjord av sten och att man kanske bör reflektera över saker ibland. Om det, som i det här fallet kommer upp en studie som visar på njurpåverkan vid ett högt proteinintag hos råttor, och vi vet att njurarna belastas mer även hos människor om en stor del av energiintaget består av protein, ja då kan man kanske börja fundera över sitt eget intag.

nocantdo
2011-05-06, 18:15
Jag börjar knappast "noja" enbart på grund av det här. Jag menar bara att det är värt att ha i tankarna att kroppen inte är gjord av sten och att man kanske bör reflektera över saker ibland. Om det, som i det här fallet kommer upp en studie som visar på njurpåverkan vid ett högt proteinintag hos råttor, och vi vet att njurarna belastas mer även hos människor om en stor del av energiintaget består av protein, ja då kan man kanske börja fundera över sitt eget intag.

Wörd!!!

Sen så får man inte kollapsade njurar efter en Helgs kött svullande detta är ju under många år med högt Protein intag och en jävla otur om det ens händer överhuvud taget. Alkisar kan ju supa nästan en livstid och klara sig utan skrump lever.

Crocker
2011-05-06, 18:56
Fan vad han är skön alltså! :D

nocantdo
2011-05-06, 21:55
Fan vad han är skön alltså! :D

Furious pete fy fan asså :D

apagul
2011-05-06, 22:00
Jag har legat på 2g/kg i hela min karriär mot scenen, ska stå bredvid ronnie och skrika jag dör..

Lever gör jag..

Det är bara att konstatera att om man tränar så riskerar man bland annat:
cancer
förkortad livslängd
förstorad aorta
förstörda leder
bråck
ändtarmenr åker ut..
förkylning
träningsväk
propp i hjärnan

kortfattat så är det inte opti att träna.

Bör även läggas till att 25% är nonresponders.

Klein
2011-05-06, 22:55
Om man läser studien och faktiskt tittar på albumin/creatinine ration så ser man ju att även råttorna på lågproteindieten NP (15% av energin från protein) fick kraftigt ökad mängd albumin i urinen allt eftersom tiden gick. Creatinine clearance rate var konstant för HP medan den sjönk cirka 10% för NP mot slutet. De sista 5 månaderna steg den relativa mängden albumin med 9 gånger för NP. HP hade i slutändan dubbla relativa mängden albumin i urinen som NP men båda lägren var ju rätt illa ute att döma av siffrona.

För människor räknas albumin/creatinine ratios i urinen under 2.0 som ok så länge inte totala albuminmängden är för hög. Jag ligger själv på en ratio av 0.36 och har ätit 3-4 gram protein per kilo kroppsvikt i 7 år. Kanske inte så lång tid i det stora hela. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte. Råttstudien indikerar ju iaf att 15% av energin från protein ger föga skydd mot kraftigt försämrad njurfunktion sett under längre tid. Typisk livslängd för dessa sönderavlade albinoråttor är 2.5 till 3 år. Vid cirka 19 månaders ålder (säg 60% av teoretisk livslängd) så uppvisade de alla kraftigt försämrad njurfunktion oavsett proteinintag. Om det nu inte är något fel på siffrorna. Ökningen från 1 till 9 i ratio ser lite suspekt ut.

Studien hade även annan intressant information:

The effects of these diets on body composition
and bone properties in the present study have
been published in detail, and in sum, the HP diet lowered
body fat content without hindering the mechanical and
weight-bearing properties of bone(30). These body composition
data reveal that the lower body weights could be
attributed to 24% lower body fat in rats given the HP
diet compared with NP-fed rats(30).

jikajd
2011-05-06, 22:58
Attans. Jag vill bli lika gammal som mina polare åtminstone, så jag får kompensera det genom att supa lite mindre än dem.

A, a, a, sakta i backarna! Tror det är bättre om kompenserar genom att dricka MER än dina polare!

http://www.time.com/time/health/article/0,8599,2014332,00.html

;)

Klein
2011-05-06, 23:03
Bör ju tilläggas att det absoluta proteinintaget är mer avgörande än energiprocenten av protein förutsatt att näringsbehobet möts i övrigt. Njurarna ska ju filtrera allt och de filtrerar ju inte mindre bara för att man äter mer energi totalt. En person som ligger på 15 energiprocent protein och äter totalt 5K kalorier per dag har rimligen mer hårt jobbande njurar än en person som ligger på 35 energiprocent protein och äter 2K kalorier per dag.

Thrower
2011-05-07, 09:28
Har funderat på detta ett tag, man vill ju veta om det tjänar nåt till att ligga på E%55 protein som jag gör för tillfället, eller om man likaväl kan gå ner...

hejhopp79
2011-05-08, 07:50
Har funderat på detta ett tag, man vill ju veta om det tjänar nåt till att ligga på E%55 protein som jag gör för tillfället, eller om man likaväl kan gå ner...

Inget i litteraturen stödjer E%55 så jag ser inte poängen med det? Lite onödigt högt imo. Skulle vara under en kort period under extrem deff i så fall

Eddie Vedder
2011-05-08, 07:53

55% säger inte mycket, vad är det i gram/kg kroppsvikt och hur länge har du ätit/tror du att du kommer äta de mängderna?

EDIT: För övrigt tycker jag Kleins inlägg förtydligar vad jag försökt säga hela tiden. Bara för att njurarnas symptom liknar de hos människa kan det fortfarande vara enorm skillnad i proteintolerans. Så vitt jag förstått är det ju inte rättvisande att jämföra hur fröätare hanterar mättat fett exempelvis.

Thrower
2011-05-08, 10:36
55% säger inte mycket, vad är det i gram/kg kroppsvikt och hur länge har du ätit/tror du att du kommer äta de mängderna?

EDIT: För övrigt tycker jag Kleins inlägg förtydligar vad jag försökt säga hela tiden. Bara för att njurarnas symptom liknar de hos människa kan det fortfarande vara enorm skillnad i proteintolerans. Så vitt jag förstått är det ju inte rättvisande att jämföra hur fröätare hanterar mättat fett exempelvis.

Legat på ungefär 55% protein sedan deffens start, vilket är 85 dagar sen. Vägde då 81 kg och väger nu 75 kg. Låg kolhydrat på vilodagar och högre fett.

En träningsdag kan se ut så här:
P: 263 g (3,5g/k)
K: 161 g
F: 44 g
KCAL: ca 2040

En vilodag så här:
P: 209 g (2,7g/k)
K: 35 g
F: 88 g
KCAL: ca 1760

Eddie Vedder
2011-05-08, 10:37
Legat på ungefär 55% protein sedan deffens start, vilket är 85 dagar sen. Vägde då 81 kg och väger nu 75 kg. Låg kolhydrat på vilodagar och högre fett.

En träningsdag kan se ut så här:
P: 263 g (3,5g/k)
K: 161 g
F: 44 g
KCAL: ca 2040

En vilodag så här:
P: 209 g (2,7g/k)
K: 35 g
F: 88 g
KCAL: ca 1760

Iofs vet jag ju fortfarande inte vad som är en riskabel nivå så det säger ju inte mig något egentligen. Men oavsett vilket verkar det ju inte som att planen är 3,5-4 gram/kg kroppsvikt livet ut.

OM det nu skulle vara skadligt. Vilket vi inte vet. :)

Thrower
2011-05-08, 16:15
:)Ja, precis! Thanks!