handdator

Visa fullständig version : Gripträning varje dag?


Shpendi
2011-05-05, 11:57
Har hört att om målet är att bli starkare så är det ingen dålig ide att köra en respektive övning varje dag, men att det bryter ner muskler. Jag känner i bl.a. ryggövningar att greppet inte pallar lika mycket som ryggen, och detta är anledningen till att jag snabbt vill bli starkare i greppträningar. Jag vet att det finns remmar o grejs men vill helst klara av det på naturlig väg. Klarar ryggen det så ska greppet klara det med!

Lindrian
2011-05-05, 11:59
Jag kör så mycket utan remmar. Klarar jag inte av det kör jag remmar och försöker sedan träna upp greppet. Dock ska man vara försiktig så man inte övertränar. Allt tar tid. När du lyfter stången under marklyft så tränar du ditt grepp, t.ex. Så egentligen är det bara att nöta vidare.

young_george
2011-05-05, 12:03
Träning ger inte en nettoförlust av muskler om du inte samtidigt svälter dig. Kroppen klarar att arbeta hårt varje dag.

Huruvida det är bra att träna varje dag beror nog mest på vilket upplägg du använder, men det är nog ganska sällsynt att det fungerar bättre än ett mer "vanligt" upplägg.

Dikkie
2011-05-05, 12:24
Tänker på hantverkare av olika slag, de jobbar i princip varje dag med sina händer och underarmar, dessutom flera timmar om dagen...?

kettlebellGuden
2011-05-05, 12:28
Det går helt utmärkt att träna vad som helst varje dag, men du får lägga upp träningen därefter. Självklart kommer det inte att röra sig om att du, t.ex., tränar till fail som en galning och på extrema belastningar dagligen.

Vad är det för grepp du vill träna?

Shpendi
2011-05-05, 12:48
Det går helt utmärkt att träna vad som helst varje dag, men du får lägga upp träningen därefter. Självklart kommer det inte att röra sig om att du, t.ex., tränar till fail som en galning och på extrema belastningar dagligen.

Vad är det för grepp du vill träna?

tänkte fixa ett par grippers, har ett par hemma men dem e sjukt lätta. Men om jag kör typ 50 rep på varje arm varje kväll, förutom kvällar där jag kört rygg på den dagen.

ARMSTARK
2011-05-05, 12:49
Marklyft heter medicinen. Intages 2 ggr i veckan, sen kommer du aldrig ha problem med greppet mer.

Shpendi
2011-05-05, 12:50
Hehe tack för svaren, går det att tillämpa dess svar till coreträning med ^^?, där volym inte är stor prio.

ARMSTARK
2011-05-05, 13:00
Absolut, marklyft är core-övning nr 1. En riktig super basövning i så kallad "funktionell styrka".

Honken
2011-05-05, 13:30
Tänker på hantverkare av olika slag, de jobbar i princip varje dag med sina händer och underarmar, dessutom flera timmar om dagen...?

De går ju också fram och tillbaka, från sittande till stående osv så de borde ha massiva ben.

Skämt åsido, det finns ett enormt hopp i intensitet från att köra tung greppträning i 20-30 min mellan att skruva skruvmejsel och slå lite hammare i 8 timmar.

kettlebellGuden
2011-05-05, 17:06
tänkte fixa ett par grippers, har ett par hemma men dem e sjukt lätta. Men om jag kör typ 50 rep på varje arm varje kväll, förutom kvällar där jag kört rygg på den dagen.

ok crush grip. Köp tyngre grippers. CoC#3 är rätt bra mål som grepp-nybörjare!