handdator

Visa fullständig version : GB Lättglass!!!

flodhästen22
2011-05-05, 07:22
Undrar bara lite snabbt om de är ngn annan som har känt samma symtom...?

om ni äter vi säger 1-2paket gb lättglass (dem små 500ml förpackningarna på 120kcal/ 100 g)

känner ni av ngt speccielt efter ni ätit de?

som t.ex uppblåst mage som fasen eller magknip under natten och dagen därpå?

eller kan de vara att jag e överkänslig mot fettet eller ngt annat i förpackningen?

är inte laktosintolerant men vad kan detta bero på?

flodhästen22
2011-05-05, 08:36
ngn som har samma effekt eller ngn som har en förklaring?)

eller kanske jag bara borde få i mig lite fett och ta den magknip som kommer och så kanske min kropp åter igen hamnar i balans och inte kommer reagera mot fett på de sätter om ett tag?

har hållt lågt på fettet väldigt länge.. max 10g per dag..

kan de vara de att min kropp inte är van vid fett och därmed får en chock vilket leder till magknip och dylikt?:O:O

Logiskt?:O

Grotesk
2011-05-05, 09:04
Max 10g fett per dag låter inte hälsosamt.

Denniss
2011-05-05, 09:07
Det brukar väl snackas något om att man behöver 50-60g om dagen för att kroppen ska må bra? Varför detta extremt låga fettintag? Fett gör dig inte fet.

eppenjet
2011-05-05, 10:38
Jag kan få magknip om jag tar för många kaseinbaserade proteindrinkar.

the_matsson
2011-05-05, 10:43
Du är inte laktosintolerant då? Förresten låter det smått otroligt med bara 10 g fett om dagen. Är du anorektisk?

isterbuk
2011-05-05, 11:21
Du äter 3port gröt till frukost vilket ger 6-7g fett och sen dina övriga måltider på det så överstiger du nog 10g/dag. Försök sikta på 0,5-1g fett per kilo kroppsvikt.

Exempel: Väger du 80kg, sikta på runt 40-80g fett/dag.

Angående glassen kan det vara mängden fruktos som ställer till det för magen.

Nelli
2011-05-05, 11:21
Innehåll
Lätt vaniljglass. Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2,4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra). Innehåller socker (fruktsocker) och sötningsmedel med en fenylalaninkälla.

kan vara därför

vicarious
2011-05-05, 12:02
Det brukar väl snackas något om att man behöver 50-60g om dagen för att kroppen ska må bra? Varför detta extremt låga fettintag? Fett gör dig inte fet.

Var snackas det om det?

Fredrik_S
2011-05-05, 12:34

Beror ju på hur man ser på det. För mycket fet mat gör väldigt många personer feta dock.
Men håller man det runt 50g per dag är det nog lugnt för de flesta.

Rhods
2011-05-05, 13:08
Tjejen o jag delar på ett pkt gb-light flera dagar i veckan men har inte märkt av den effekten du beskriver. Är ingen läkare el dyl så jag låter bli att ge någon teori på varför du reagerar som du gör och låter någon klokare svara på det =)

dave4
2011-05-05, 13:23
Innehåll
Lätt vaniljglass. Koncentrerad skummjölk, stabiliseringsmedel (polydextros, guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan), vegetabiliskt fett, inulin (från cikoriarot), fruktsocker (2,4%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), arom, sötningsmedel (aspartam, acesulfam K), surhetsreglerande medel (citronsyra). Innehåller socker (fruktsocker) och sötningsmedel med en fenylalaninkälla.

kan vara därför

eller därför.

"About 30–40% of people in Central Europe suffer from fructose malabsorption.[14] Since inulin is a fructan, excess dietary intake may lead to minor side effects, such as increased flatulence and loose stools in those with fructose malabsorption.[15] It is recommended that fructan intake for people with fructose malabsorption be kept to less than 0.5 grams/serving"

http://en.wikipedia.org/wiki/Inulin

Denniss
2011-05-05, 15:23
Beror ju på hur man ser på det. För mycket fet mat gör väldigt många personer feta dock.

Jo men samma överskott kan man nå med kolhydrater t.ex..

Crocker
2011-05-05, 15:27
Angående glassen kan det vara mängden fruktos som ställer till det för magen.
Inte riktat till dig enbart, någon som vet hur mycket frukost som finns i random glass på ett ungefär?

Eddie Vedder
2011-05-05, 15:32

Fast du vet att det inte är en generell sanning. Jag vet var du vill komma och jag vet att du vill vara en motpol till både lågfrekvensätande och höga fettintag. Men precis som du är ett bevis på att man kan käka massa måltider och äta lite fett finns de som håller vikten lättare med mycket fett. Det finns ju liksom ingen anledningen att ens ifrågasätta, så är det ju bara. "Bäst" och "nyttigast" kan man ju diskutera ihjäl sig om men faktum kvarstår att alla inte alls lättare håller vikten med lite fett i kosten.

flodhästen22
2011-05-05, 23:27
men alltså, om jag äter 1 packe gb lättglass vilket motsvarar ca 300kcal 25g kolhydrater och ca 12g fett..

men om jag istället tar och äter 2kvargburkar (500g) som många rekomenderar, 50g protein och ca 20g kolhydrater..

men alltså om jag redan fått i mig tillräckligt med protein för dagen, då kan jag vell lika bra ta lättglassen istället för kvargen? rent kcal mässigt..

de e vell skitsamma om jag äter 300kcal från lättglassen eller om jag äter 300kcal från kvargen?

e de inte sant? i och med att mättat fett inte skadar?!?!

eiri
2011-05-05, 23:30
kan äta max ett halvt (500ml) paket av light versionen sen blir mig mage helt knas :/

flodhästen22
2011-05-05, 23:32
då var vi två:D äntligen;P

vad märker du typ? uppblåst? magknip osv? har du ont i magen dan efter?

forslund
2011-05-06, 06:25
men alltså om jag redan fått i mig tillräckligt med protein för dagen, då kan jag vell lika bra ta lättglassen istället för kvargen? rent kcal mässigt..

Ja, det stämmer.

flodhästen22
2011-05-06, 08:46
brao:D!!

Pineapple
2011-05-06, 09:28
Sist jag åt ett 500ml pkt mådde jag dåligt; uppblåst mage och magknip som du beskriver men också lite illamående. Det gick över efter en natts sömn (åt glassen sent på kvällen). Tidigare har jag slukat lättglass utan problem så jag tänkte att den kanske var dålig. Har du ätit den mer än en gång?

flodhästen22
2011-05-06, 10:00
jaja upplevde det så här: första gångerna jag åt lättglassen åt jag i sjuka mändger och upplevde inget specciellt mer en lite uppblåst mage men nu under senare tider har jag fått magknip och magont i ca 1-2dagar efter glassen, räcker med ett litet 500ml paket nu för att de ska slå ut magen!!

Kryss
2011-05-07, 21:06
Det kanske är en bra varningssignal för att sluta upp med att äta den där förbaskade lättglassen då?

Sverker
2011-05-08, 06:24
Misstänker att alla kostfibrerna i glassen spökar.
Tål man inte glassen så är det bara till att låta bli. Det finns mycket få andra livsmedel som har samma ingredienser, lättdressing och krämer möjligtvis.

Deanmartin
2012-04-13, 15:39
Får precis samma sak :( Blir dålig i magen och kan få magknip. Blev inte så i början men nu är det så varenda gång jag rör skiten.

Fan, det var ju mitt ultimata deffverktyg :(

gQLLe
2012-04-13, 15:50
Inte riktat till dig enbart, någon som vet hur mycket frukost som finns i random glass på ett ungefär?

hahaha, tack för dagens skratt! Tyckte den stavningsmissen var otroligt underhållande! :D

kan meddela att jag fick precis de symptomen av påskmaten och påskgodiset i år, efter 4-5 veckor av deffande (om det nu är till någon hjälp).

Peter Hansen
2012-04-15, 11:14
Kan bara tillägga, som storkonsument av gb lättglass, att magen vänjer sig efter ett tag =D Samma med läkerol btw!

maqan
2012-04-15, 18:50
Innehåll

Olika typer av kärnmjöl ger iaf mig magbesvär. Möjligtvis även karragenan.

Röda Björnen
2012-04-15, 19:05
senast åt jag 2 liter GBglass... slog knäböjsrekordet med 20 kg :hbang:

MVH

vicarious
2012-04-15, 22:15
GB Lättglass vanilj med jordnötssmör (det naturella, Green Choice) kan nog vara bland det godaste jag någonsin ätit.

Librish
2012-04-15, 22:54
Fast det skulle ju då vara godare med GB Gräddglass ju ^^

gQLLe
2012-04-15, 22:55
lät inte dåligt vicarious... blir att testa nån gång!

vicarious
2012-04-15, 23:09

Säkert :) Det var nog delvis för att jag var väldigt hungrig just då. Men det var iaf en riktigt god kombination.

Librish
2012-04-16, 08:26
Säkert :) Det var nog delvis för att jag var väldigt hungrig just då. Men det var iaf en riktigt god kombination.

Kan jag tänka mig, låter riktigt gott.

Ristretto
2012-04-16, 08:35

Möjligt, men GB:s lättglass smakar, enligt mig, betydligt bättre än många billigare gräddglassar.

Den känns väldigt fet när man äter den.

Fishtank
2012-04-16, 08:54
GB Lättglass vanilj med jordnötssmör (det naturella, Green Choice) kan nog vara bland det godaste jag någonsin ätit.

Oh ja, värm jordnötssmöret lite också.
En riktig deffmördare dock, upptäckte det häromdagen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

vicarious
2012-04-16, 11:12
Möjligt, men GB:s lättglass smakar, enligt mig, betydligt bättre än många billigare gräddglassar.

Den känns väldigt fet när man äter den.

Ja, faktiskt. Men det kräver att den fått smälta lite. Äta när den är stelfrusen smakar den inte mycket.

En riktig deffmördare dock, upptäckte det häromdagen.

Exakt :D

Fishtank
2012-04-16, 14:07
Klart värt att lägga om kosten lite på dagen för att avnjuta den blandningen däremot, helt löjligt god.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

liquid diamonds
2012-04-16, 16:53
Ja, faktiskt. Men det kräver att den fått smälta lite. Äta när den är stelfrusen smakar den inte mycket.
Mjukglasskonsistens + några droppar kokosarom = *drool* ... men ska absolut testa JS någon dag, låter som en höjdare.