handdator

Visa fullständig version : Löptips sökes till förvirrad styrkelyftare som antagit en dum utmaning..


Oskis
2011-05-04, 21:56
Okej....Fick en startplats till Lidingö loppet i födelsedagspresent av några kompisar som jag (dumt nog?) accepterat. Fast har å andra sidan tänkt i banorna att det vore roligt att testa springa ett lopp någon gång så varför inte nu, ligger bra i tiden också. Min kunskap inom att bedriva löpträning är tämligen minimal därför är att hjälp uppskattad från er som kan detta.

Bakgrund
Längd: 190cm
Vikt: ca 103-105kg

Träningsbakgrunden senaste åren är främst styrketräning, tävlar också inom styrkelyft på medelhög nivå. Sprang senast skapligt regelbundet under ca 2-3 månader för ca 2 år sedan. Släpade mig då runt 8an på kring 38 efter 2 månaders träning och milen på okänd tid en gång. Inte mycket att tala om helt enkelt, i dagsläget är kondisen usel och kan väl släpa mig runt några km i lågt tempo.

Jag inser att jag kommer få gå ner ett antal kgn och tappa stora mängder styrka även om jag tänker försöka motionsträna och hålla uppe den efter bästa förmåga. Hoppas på att inte rasa igenom totalt i åtminstone bänkpressen.

Kommer tävla sista tävlingen i SL för sommaren på lördag 7 maj och därefter tänkte jag dra igång det här projektet. Detta innebär att jag då har ca 4,5 månad på mig. Jag vill inte gå runt de 3 milen utan försöka göra det här ordentligt och få en så bra tid som går med de förutsättningar som råder.

Alla tips hur man lägger upp träningen på ett vettigt sätt inför detta är välkomna, detta är ett för mig totalt nytt område.

// Oskar

the_matsson
2011-05-04, 22:03
Bara för att göra allting extra svårt och nytt kan du ju alltid springa i "barfotadojor" a la vibram fivefingers. ;)

Detta ska bli kul, kommer följas!

Everest
2011-05-04, 22:19
Eftersom du saknar löpvana är det svårt att lägga upp ett schema som sträcker sig så långt som 4,5 månad.

Jag hade börjat med att i 3 veckor jogga lugnt 3-4 gånger/veckan 5-8km i mycket lugnt tempo för att se hur kroppen anpassar sig och därefter lägga upp en ny månadsplanering

krima
2011-05-04, 23:35
Träningsprogram Lidingöloppet (http://beta.marathon.se/lidingoloppet)

Banprofilen (http://se.running.adidas.com/lidingoloppet.asp)

Edit: Såg inte att dom tar betalt för programmen nuförtiden.

doommessiah
2011-05-05, 12:45
Idiot!!!