handdator

Visa fullständig version : Hur beroende är ni av träning?


kwame
2011-05-04, 18:51
Kul och veta!
Har märkt att jag blivit allt mer och mer beroende av träningen. I början körde man halvseriöst, drog ner några gånger i veckan och körde ett relativt slappt pass, och det gjorde inte så mycket om man _inte_ drog ner och tränade heller. (3 år sedan+).

Nu för tiden drar man ner 5-7 gånger i veckan, får världens ångest ifall man inte tränat på 1-2 dagar och känner hur kroppen krympt som fan (speciellt armarna) vilket nog till största del är en inbillning. Gick från att inte tänka på vad man äter till att sluta äta godis och inte dricka dricka. Sedan började man även tänka lite på maten att inte proppa i sig så mycket, och även att äta flera gånger per dag. Och nu har jag kommit ännu ett steg längre - laga riktigt nyttig mat, med mycket protein och räkna kalorier, kolhydrater och fettmängd.

Spenderar även mer pengar nu på kosttillskott osv, och ser det inte som en "hård" investering, vilket det kändes ibörjan.

Med andra ord har jag under 3 år gott från att träna halvseriöst till jätteseriöst och räkna kalorier... Antar att det är sjukt många här som är likadana, och även ännu ett steg seriösare än vad jag är. Än så länge har jag inte gett upp festandet, utan det gör jag varje helg och oftast 2 dagar. HOPPAS inte att jag ger upp det för träningen, då fan är jag en äkta träningsnarkoman, och det vill jag inte bli!

Så, hur beroende är ni?

Simon
2011-05-04, 18:57
Har för mycket fritid iaf, tränar jag innan lunch så är jag så uttråkad på kvällen att jag troligtvis går till gymmet och kör ett till slappare pass!

Angående beroendet så börjar man känna sig som en knarkare som behöver en fix när man gått utan möjlighet att träna i 3 dagar.

Larsson
2011-05-04, 19:27
I början var man väldigt besatt och pratde träning med allt och alla samt att man ville pröva alla nya tillskott. Idag har jag mera distans till det hela och gråter inte blod om jag missar att träna. Man har även lärt sig att det är bättre att lägga pengar på mat istället för tillskott.

rooz
2011-05-04, 19:29
Jag kan inte gå 3 dagar utan att börja klättra på väggar..

SiSenior
2011-05-04, 19:47
Eftersom det varit mitt största intresse sen barnsben (först fotboll och nu styrke- och konditionsträning) så är det klart att man har ett beroende. Ganska grovt sådant skulle jag tro. Dragit ner på festandet markant sen något år tillbaka bara för att få träna alla dagar i veckan. Det sociala och familjen går dock alltid först :)

forslund
2011-05-04, 19:51
Inte alls längre, vilket är jäkligt skönt.
Visst, man känner av om man inte tränat på någon vecka och tycker man känner sig som en padda, men alla skuldkänslor om man missade ett pass eller träna för att man måste är borta nu. Saknar ord för hur skönt det är.

När jag tränade massvis med konditionsträning förut så var det helt precis tvärt om. Kände att jag var tvungen att träna varje dag, även om det bara var ett återhämtningspass så var jag tvungen att genomföra det.

Everest
2011-05-04, 20:05
Även om jag kanske inte får samma kickar av träningen som i början så kan jag bibehålla en mycket högre nivå av välmående när jag tränar. Så beroendet ser jag bara som något positivt. Tränat runt 15-16h/vecka senaste tiden och visst är man sliten stundtals men så fort man återhämtar sig blir allt på topp igen:thumbup:

AngryFinnishGuy
2011-05-04, 20:19
Ingen alls. Varit i träsket med ångest och kompensationsträning en lång tid men jag tog avstånd från träning (styrke) helt för en obestämd tid framåt. Konditions träning försöker jag köra ibland för att det är skönt dock.

Alexton
2011-05-04, 20:21
Lagom beroende, mina resultat ökade markant när jag slutade vara opti-anal och nojja.
Tränade mindre, åt bättre och detta gav mig distans till det hela. Lagom är bäst eller vad man säger.

entropy
2011-05-04, 20:21
Jag är beroende i den mån att det är för j*vla roligt att vara på gymmet. Det ser jag inte som något negativt.

Dock har optinojan minskat mängden festande, vilket ju är tråkigt.

lanzal
2011-05-04, 20:55
Tränar med fotbollen inräknat 5-6 dagar i veckan nu, blir lite mycket ibland men vafan, jag måste ju träna annars kommer jag ju inte se snygg ut i sommar!

Räknar kalorier och protein i huvudet och undviker kolhydrater för det mesta.. ja, lite dum i huvudet har man blivit. :D

Carolinew
2011-05-04, 20:57
Väldigt viktigt. Kan inte tänka mig ett liv utan träning.

Morrris
2011-05-04, 20:59
Inte alls. Jag kan sluta när jag vill...

Zibbe
2011-05-04, 21:02
Nog lite för beroende för mitt eget/studiernas/resultatens bästa. Träning är dock min lediga tid och terapi, utan det hade jag inte haft orken att plugga 4-6h / dag utöver skolan.

Exdiaq
2011-05-04, 21:03
Mår psykiskt dåligt och blir deppig om jag är borta från träning för länge.

L-Sami
2011-05-04, 21:06
Inte skulle jag kunna sluta träna det är jag säker på, varit aktiv sen barnsben så träna kommer jag göra i någon form alltid. Fått bra vanor med mig av föräldrarna. Det är jag tacksam för.

Grapeman
2011-05-04, 21:09
Rätt så duktigt beroende.

Det är då jag "nollar" mig själv psykist. Får sådan stor glädje utav det att jag alltid är mycket gladare (om möjligt) och psykiskt piggare när jag tränar.

Börjar klättra på väggarna när jag måste skippa träningen ofrivilligt.

olander08
2011-05-04, 21:14
Jag kan inte gå 3 dagar utan att börja klättra på väggar..

Jag klarar inte mer än en dag utan att klättra på väggar :naughty:

Pansartax
2011-05-04, 21:17
Är inte direkt jätteberoende, det är mera som ett tidsfördriv som har blivit till ett intresse. Men skulle jag hitta något annat jag fattade samma intresse för skulle jag förmodligen engagera mig och pyssla med det istället.

Crocker
2011-05-04, 21:50
Vet ej vad beroende är, men jag skulle nog svara ja. Skulle inte må så bra speciellt länge utan träning. Och jag vet faktiskt inte vad jag skulle göra, nyttigt? Nej.

anton2000
2011-05-04, 22:01
Mår psykiskt dåligt och blir deppig om jag är borta från träning för länge.

Samma här. Träningen ger så mycket energi tillbaka. Om jag inte tränat på ett tag så känner jag mig extra deppig/trött/seg osv. Som för många andra så är träningen som en slags medicin...

JohPz
2011-05-04, 22:14
Skulle nåt hända så jag kan inte kunde träna skulle jag nog ge upp.

Finska Lejonet
2011-05-05, 08:35
Träningen räddade mitt liv en gång i tiden och vad är det man brukar säga: "för att älska andra måste man älska sig själv".
Tränar idag för välmående i vardagen och kan även i viss mån ersätta det av sociala aktiviteter.
Skulle heller aldrig träna för någon annans skull utan det är för mina egna ögon jag gör mig snygg.

Beroende? Ja träningspassen är mina "fredags öl" för att koppla av efter en hård arbetsvecka.

Lellan
2011-05-05, 08:43
Måste träna regelbundet. Finns inget alternativ, nästan så att jag beundrar folk som inte tränar men ändå är lyckliga, jag har låångt dit.. och inga planer att nå dit heller. Träning is the shiet! *flex*

Galningen
2011-05-05, 09:05
Mår oerhört dåligt då jag inte fått träna på ett tag. Träningen är det enda som kan ge mig distans från allt skit livet innebär.

Lellan
2011-05-05, 09:10
Mår oerhört dåligt då jag inte fått träna på ett tag. Träningen är det enda som kan ge mig distans från allt skit livet innebär.

Men herregud människa, skaffa ett bättre liv då? OCH träna, såklart. Men orka leva skitliv, ändra på det du inte gillar då? :smash: Eller sitter känslan inuti dig? Är den ett resultat utifrån hur ditt liv är beskaffat så ändrar du. Du lär ju bestämma själv, såvida du inte sitter i fängelse.

alfahenke
2011-05-05, 09:24
Men herregud människa, skaffa ett bättre liv då? OCH träna, såklart. Men orka leva skitliv, ändra på det du inte gillar då? :smash: Eller sitter känslan inuti dig? Är den ett resultat utifrån hur ditt liv är beskaffat så ändrar du. Du lär ju bestämma själv, såvida du inte sitter i fängelse.

Anser du att det verkligen är så enkelt? Har läst en del utav dina egna poster både i din journal och relationstråden.

MrBoris
2011-05-05, 09:25
Tr'a'ning 'a'r en drog f'o'r mig, 'a'ven om jag pa senare tid fatt MYCKET mer distans till det hela, och insett att jag aldrig blir stor, utan f'o'rs'o'ker nu bara halla mig levande d'a'r jag 'a'r och 'a'r glad om jag hinner till gymmet 4dagar i veckan :cool:

Lellan
2011-05-05, 09:30
Anser du att det verkligen är så enkelt? Har läst en del utav dina egna poster både i din journal och relationstråden.

Och du tolkar dem som att jag är olycklig el lever ett skitliv? :D Ledsen att göra dig besviken..

Alltså, shit happens. Men själva livet, det man skapar dagligen och årligen, det är sjukt nice. Alla har issues? Medvetandegör man dem, kan man jobba bort dem.

Men trivs man tex inte med sin livssituation iform av jobb, el relation, så tar man tag i det, om man inte kan lösa det på plats, ändra upplevelsen. Det ÄR svårt, men alternativet är ju att fortsätta och referera till sina dagar på jorden som "skitliv"? Fy fan vad tragiskt.

Jag har ett toppenliv, med lite skit i, som sig bör. Och jag hanterar dem efter bästa förmåga, för det mesta. :)

Kwon
2011-05-05, 09:32
Inte beroende AT ALL!

Förr var det annorlunda dock! :D

shut teh face
2011-05-05, 09:34
Inte beroende AT ALL!

Förr var det annorlunda dock! :D
Du har väl ersatt det med nya beroenden? :D

Becky
2011-05-05, 11:02
Kan inte tänka mig ett liv utan träning eftersom jag alltid varit aktiv. Det är min medicin mot allt och världens bästa drog! :thumbup:

hejhopp79
2011-05-05, 11:06
Jag är beroende av träning för att jag helt enkelt älskar att träna och mörbulta min kropp med styrketräning och konditionsträning

Sedan tränar jag inga 2-3 timmars pass utan de ligger ofta under en timme i tid.

ARMSTARK
2011-05-05, 11:19
Träningen går före allt, men på ett sätt att det inte inkräktar på resten av livet. Lösningen heter planering.

Yes
2011-05-05, 11:21
För mig är träningen som senap i ärtsoppan.

alfahenke
2011-05-05, 11:25
Och du tolkar dem som att jag är olycklig el lever ett skitliv? :D Ledsen att göra dig besviken..

Alltså, shit happens. Men själva livet, det man skapar dagligen och årligen, det är sjukt nice. Alla har issues? Medvetandegör man dem, kan man jobba bort dem.

Men trivs man tex inte med sin livssituation iform av jobb, el relation, så tar man tag i det, om man inte kan lösa det på plats, ändra upplevelsen. Det ÄR svårt, men alternativet är ju att fortsätta och referera till sina dagar på jorden som "skitliv"? Fy fan vad tragiskt.

Jag har ett toppenliv, med lite skit i, som sig bör. Och jag hanterar dem efter bästa förmåga, för det mesta. :)

Nej jag tolkar det inte som om du skulle leva ett skit liv :smash:. Men om man nu kanske inte riktigt lever som man lär, vilket jag kan tycka när man sitter och skriver om i princip hur jobbig våren och sommaren är (Lösningen flytta till Sibirien?!) :cool:. Och allehanda relationsproblem som luftas på forumet, missförstå mig rätt nu inget fel i det. Men att på ett sådant sätt skriva till någon som man inte vet något om förutom den lilla korta korta text som han nu skrev, skriva sådär till kan ju visa en ganska stor brist på förståelse.

Sen kan jag hålla med dig i sak att är man inte nöjd med något så gör man något åt det. Men det sker ju oftast inte på 1 min utan är något som byggs upp tills man når insikten fullt ut och faktiskt gör det också.

Sen håller jag med dig om att det är ett tragiskt synsätt iaf från mitt perspektiv. Och när man skaffar sig en förståelse för sina "problem" kan man göra något åt dom om man nu vill.

Jaja sagt vad jag ville säga nu ;)

alfahenke
2011-05-05, 11:29
Kanske ska skriva om något som har med tråden och göra också :D.

Som det är nu känns det som om jag är beroende av träningen, var sjuk 2 veckor och kunde inte träna alls på 1 vecka. Då mådde jag skit då jag identifierar mig själv väldigt mycket med min träning. Men o andra sidan så hade mina resultat förmodligen varit sämre om jag tränat mindre supit mer och ätit mer skit mat. *screwy*

14K
2011-05-05, 12:09
Brukade hata o träna och såg det som en börda men jag har blivit helt förälskad i StrongLift 5x5 och nu längtar jag till nästa pass... o det kan jag lova att det aldrig hänt förut. Så ja.. man kan nog säga att jag blivit beroende av köra mina pass.

Robbmeister
2011-05-05, 13:03
Ifrån början så var det det enda som gällde i livet , snackade nonstop om det och det tycker jag var lite överdrivet nu såhär efteråt. Utan träning i några dagar så blir jag lättretad och om någon försöker att hindra mig ifrån att träna dom dagar jag satt ut så kan jag rent utsagt bli förbannad. Låter lite överdrivet men det är sant :D

Lellan
2011-05-05, 13:38
Nej jag tolkar det inte som om du skulle leva ett skit liv :smash:. Men om man nu kanske inte riktigt lever som man lär, vilket jag kan tycka när man sitter och skriver om i princip hur jobbig våren och sommaren är (Lösningen flytta till Sibirien?!) :cool:.

Frågan är väl inte vad jag gör här utan vad alla solstollar gör i Sverige? *screwy* Det brukar vara ett himla gnäll när vintern och kylan kommer. Mitt gnäll är kort intensivt och sen är allt bra.

Och allehanda relationsproblem som luftas på forumet, missförstå mig rätt nu inget fel i det. Men att på ett sådant sätt skriva till någon som man inte vet något om förutom den lilla korta korta text som han nu skrev, skriva sådär till kan ju visa en ganska stor brist på förståelse.

Well, refererar man till sitt liv som "skit" behöver man kanske inte förståelse utan spark i rumpan för att ändra det. Om det inte faktiskt VAR så att han inte hade makt över sitt eget liv, el om det satt inuti honom - men jag blir provocerad när någon klagar på det enda man kan göra ngt av. Tough love, typ.

Och jag tycker det är intressant med relationer, det låter nog värre med analyserandet än vad det är, att man funderar högt kring något behöver ju inte innebära att det är ett problem utan bara att man vill ha inputs. Relationstråden är ju stället man dryftar sånt på, hellre det än fika och analyserar i timmar m kompisar, då vill jag ha roligt mest bara m dem istället.

Sen kan jag hålla med dig i sak att är man inte nöjd med något så gör man något åt det. Men det sker ju oftast inte på 1 min utan är något som byggs upp tills man når insikten fullt ut och faktiskt gör det också.

Sen håller jag med dig om att det är ett tragiskt synsätt iaf från mitt perspektiv. Och när man skaffar sig en förståelse för sina "problem" kan man göra något åt dom om man nu vill.

Jaja sagt vad jag ville säga nu ; )

Sa inget om en minut och håller med om att det är bra att fixa problem.

Kanske ska skriva om något som har med tråden och göra också :D.

:D

hurril
2011-05-05, 13:45
Går du till ditt jobb för att du är beroende av det? Sover du för att du är beroende av det?

JojjeG
2011-05-05, 13:55
Mest

Livankaret
2011-05-05, 13:57
Skulle kunna sluta vilken dag som helst men har inte funnits någon anledning till det än. Vet inte vad jag skulle styra med annars riktigt. Se på TV, baka bröd, vetitusan.

mikaelj
2011-05-05, 14:01
Jag räknar inte "kosttillskott, kaloriräknande, måste vara på gymmet varje dag" som något man gör för att man är beroende av träning utan troligtvis ett tecken på en beroendepersonlighet i allmänhet, möjligtvis ihop med en skev kroppsuppfattning.

Eller driver du med oss? "Äta flera gånger per dag, inte äta godis osv". Folk verkar tro att resultaten försämras av att äta godis. Ju mer mat, desto bättre. Det där med att äta "rent" är också bara trams. Eller försöker du gå ned i vikt samtidigt som du blir ett muskelberg? Ju förr du slår det ur hågen, desto bättre.

Styrketräning är i själva verket oerhört enkelt: ät massvis med mat och lyft tungt.

Går du till ditt jobb för att du är beroende av det? Sover du för att du är beroende av det?

Det var ju en konstig frågeställning.

Man går till jobbet för att tjäna pengar så att man har råd att köpa mat och betala hyra.
Man sover för att kroppen måste sova för att inte gå sönder.

Likställer du träning med något av de två?

alfahenke
2011-05-05, 15:48
frågan är väl inte vad jag gör här utan vad alla solstollar gör i sverige? *screwy* det brukar vara ett himla gnäll när vintern och kylan kommer. Mitt gnäll är kort intensivt och sen är allt bra.

Nu blev det ju en grov generalisering där, jag låter inte mitt humör styras av vinter/vår och regn med mera. Det är vädret något vi inte kan påverka, lika bra och förlika oss med tanken så slipper man må dåligt över det.


well, refererar man till sitt liv som "skit" behöver man kanske inte förståelse utan spark i rumpan för att ändra det. Om det inte faktiskt var så att han inte hade makt över sitt eget liv, el om det satt inuti honom - men jag blir provocerad när någon klagar på det enda man kan göra ngt av. Tough love, typ.

Visst kan hålla med dig till en viss punkt här att man kan bli trött på personer som klagar och inte gör något åt det. Men fortfarande för lite material för att bygga någon större åsikt på egentligen. Enligt min mening.


och jag tycker det är intressant med relationer, det låter nog värre med analyserandet än vad det är, att man funderar högt kring något behöver ju inte innebära att det är ett problem utan bara att man vill ha inputs. Relationstråden är ju stället man dryftar sånt på, hellre det än fika och analyserar i timmar m kompisar, då vill jag ha roligt mest bara m dem istället.


För mig är det klart man ska ventilera dessa saker med vänner, är det inte mer konstigt att göra det över internet där man sitter framför datorn kanske i timtal med folk som inte känner en? Då blir det massa överanalyserade och teorier o tankar som endast sitter på folk själva istället för hos personen.


sa inget om en minut och håller med om att det är bra att fixa problem.

Nej det gjorde du inte men jag använde en metafor i och med att du sa åt honom att göra något åt det nu. :)


Äsch vi kan komma överens om att vi inte är helt överens iaf.

Mvh

Lellan
2011-05-05, 16:01
Nu blev det ju en grov generalisering där, jag låter inte mitt humör styras av vinter/vår och regn med mera. Det är vädret något vi inte kan påverka, lika bra och förlika oss med tanken så slipper man må dåligt över det.

Håller med, dock verkar det vara ngt i ändringen ljus/mörker som styr hormoner som gör att det är svårt att inte påverkas. Men när kropp och knopp väl ställt om sig skiter jag i vilket. Det är bara så jävla brutalt äckligt när våren kommer och tar oss. *cry*


Visst kan hålla med dig till en viss punkt här att man kan bli trött på personer som klagar och inte gör något åt det. Men fortfarande för lite material för att bygga någon större åsikt på egentligen. Enligt min mening.

Sant. Men jag byggde ingen åsikt, jag sparkade hans rumpa.

För mig är det klart man ska ventilera dessa saker med vänner, är det inte mer konstigt att göra det över internet där man sitter framför datorn kanske i timtal med folk som inte känner en? Då blir det massa överanalyserade och teorier o tankar som endast sitter på folk själva istället för hos personen.

Förstår hur du tänker, men samtidigt så vill inte JAG att ngn jag dejtar snackar om sina kompisar om mig så varför skulle jag göra likadant själv. Om han hypotetiskt pratar om mig med folk jag inte kommer träffa känns lättare, än att hänga med folk som vet mer om mig än jag om dem. Jag är kanske knäpp dock. :D

Nej det gjorde du inte men jag använde en metafor i och med att du sa åt honom att göra något åt det nu. :)

Fast.. det sa jag ju inte.


Äsch vi kan komma överens om att vi inte är helt överens iaf.

Mvh

Jo! :)