Logga in

Visa fullständig version : En fråga om hungerkänslor

grytlappen
2011-05-04, 15:47
Tjena. Om man har perioder där man är svinhungrig nästan jämt (fast äter lika mycket eller mer än innan), beror det på att kroppen behöver mer mat av nån anledning eller är det helt random?

Ligger på 89kg, 185 och 25 bast. Så jag är normalviktig/inga sjukdomar eller nåt i den stilen.

tumme
2011-05-04, 15:53
Tror jag inte. Min hunger pendlar väldigt mycket. Vissa veckor är jag ständigt hungrig och andra behöver jag knappt äta.

grytlappen
2011-05-04, 16:10
Tror jag inte. Min hunger pendlar väldigt mycket. Vissa veckor är jag ständigt hungrig och andra behöver jag knappt äta.

Jo sant, men undra vad det beror på? Borde ja kunna googla upp iof, ska se:P

SiSenior
2011-05-04, 16:22
Jag tror det kan ligga något i att under perioder kroppen förbrukar mer energi, är man hungrigare (generellt sett) om man inte tillför den extra energin genom maten. Detta baserar jag dock på endast personliga erfarenheter.

King Grub
2011-05-04, 16:46
Hormoner. Leptinnivåerna sjunker, vilket i sin tur åstadkommer en frisättning av hungerhormonet grelin.

Crocker
2011-05-04, 16:47
Hormoner. Leptinnivåerna sjunker, vilket i sin tur åstadkommer en frisättning av hungerhormonet grelin.
Får säkert något logiskt svar så jag känner mig dum efteråt...

Kan man motverka detta?

vicarious
2011-05-04, 17:46

Kan man motverka detta?

Refeeds med överätning av kolhydrat för att få upp leptinnivåerna igen.

Eddie Vedder
2011-05-04, 18:56

Kan man motverka detta?

Håller man sig smal och inte underäter lär både leptinnivåerna vara höga nog samt att känsligheten för hormonet består.

Ghrelinutsöndring förefaller kunna styras med regelbundenhet. Och fler hormoner spelar in, PYY, CCK och orexin exempelvis. Sedan finns det ju hormoner som dopamin och serotonin som mer handlar om responsen på intag av olika typer av mat och det spelar naturligtvis roll det också.

Så simpla saker som kaloribalans och magsäcksfyllnad spelar ganska liten roll tror jag. Det vill säga om kaloribalansen i fråga uppnås med skräp. Det är ju ganska enkelt, bara att tänka hur lätt det är att fylla sitt kaloribehov med pizza och lösgodis utan att direkt känna sig mätt. Och att försöka dricka sig full i magen kommer ju bara ge just magfyllnad under en tid men inte kommer det stilla ens hunger länge.

hoog
2011-05-04, 19:07
Lånar tråden lite eftersom min fråga handlar om hungerkänslor med.

Började förra veckan att jobba ute och min hunger är brutal nu känner jag, eftersom jag är ute hela dagen och jobbar så är jag för trött för att gymma. Antar att mitt energibehov har höjts med ganska så många kcal?

Sen undrar jag även hur mycket mer kcal som bränns/ hur mycket fettförbränningen ökar när man jobbar utomhus, i det här kalla vädret?

Eftersom jag inte räknar kcal så är jag rädd för att lägga till tex en portion extra med mat, ganska jobbigt för är hungrig hela tiden. Äter jag mig mätt så startar sötsuget ist för hungern.

Tror ni jag vänjer kroppen vid att arbeta utomhus efter några dagar utomhus till, så min aptit sänks?

SiSenior
2011-05-04, 19:27
Lånar tråden lite eftersom min fråga handlar om hungerkänslor med.

Började förra veckan att jobba ute och min hunger är brutal nu känner jag, eftersom jag är ute hela dagen och jobbar så är jag för trött för att gymma. Antar att mitt energibehov har höjts med ganska så många kcal?

Sen undrar jag även hur mycket mer kcal som bränns/ hur mycket fettförbränningen ökar när man jobbar utomhus, i det här kalla vädret?

Eftersom jag inte räknar kcal så är jag rädd för att lägga till tex en portion extra med mat, ganska jobbigt för är hungrig hela tiden. Äter jag mig mätt så startar sötsuget ist för hungern.

Tror ni jag vänjer kroppen vid att arbeta utomhus efter några dagar utomhus till, så min aptit sänks?

Möjligt. Vad gjorde du förr och vad jobabr du med nu?

Varför skulle fettförbränningen förbättras bara för att du jobbar utomhus (så länge kcalunderskott blir desamma)?

Kroppen är bra på att vänja sig.

King Grub
2011-05-04, 19:28
Om man fryser så man huttrar ökar både fett- och kolhydratoxidationen.

http://jp.physoc.org/content/556/1/305.full.pdf

hoog
2011-05-04, 19:37
Möjligt. Vad gjorde du förr och vad jobabr du med nu?

Varför skulle fettförbränningen förbättras bara för att du jobbar utomhus (så länge kcalunderskott blir desamma)?

Kroppen är bra på att vänja sig.

Jobbar som snickare, så håller ju på och grejer hela tiden. Ingen som har en aning om med hur mycket fettförbränningen höjs? Ska öka mitt matintag iaf. 1 fluff och en portion extra idag, tror det blir en liten portion till med bara kött innan jag lägger mig.

SiSenior
2011-05-04, 19:42
Jobbar som snickare, så håller ju på och grejer hela tiden. Ingen som har en aning om med hur mycket fettförbränningen höjs? Ska öka mitt matintag iaf. 1 fluff och en portion extra idag, tror det blir en liten portion till med bara kött innan jag lägger mig.

Vad gjorde du förr? Det viktigaste i slutändan för fettförbränningen är vilket kcalunderskott du hamnar på. Några exakt siffror på fettförbränningen kommer du däremot inte kunna få.

hoog
2011-05-04, 19:48
Vad gjorde du förr? Det viktigaste i slutändan för fettförbränningen är vilket kcalunderskott du hamnar på. Några exakt siffror på fettförbränningen kommer du däremot inte kunna få.

Jobbade som snickare då med, fast inomhus. Så det var ju inte alls lika ansträngande.

Tacos
2011-05-05, 09:49
Jobbade som snickare då med, fast inomhus. Så det var ju inte alls lika ansträngande.

Har du massa mer kläder på dig när du är utomhus kan det kanske skilja 3-4 kilo. Under en hel dag i rörelse kanske det gör skillnad?

Fast det borde ju kanske märkas under en längre tid, inte att man blir tokhungrig direkt. Var nog en dålig gissning från mig :)

CeCe
2011-05-05, 10:03
Låter som samma fenomen som att "sjön suger". Vart nu detta ordspråk kommer ifrån...

hejhopp79
2011-05-05, 10:04
Om man fryser så man huttrar ökar både fett- och kolhydratoxidationen.

http://jp.physoc.org/content/556/1/305.full.pdf

Hehe.

Får mig att minnas Tim Ferris underbara experiment med kalla bad etc i syfte att bränna underhudsfett.