handdator

Visa fullständig version : 85 g Protein per måltid!


RealElwood
2003-12-04, 06:41
Räknade lite på mitt dagliga intag av protein, ser att på dagens två (varma) huvudmål blir det sammanlagt 170g, 85 per måltid....

Är detta så värst bra???? Eller ska man dela upp det på tre måltider?

Sen ser jag oxå att jag ligger på 300g dagligen på mina 87 kg, så blir min balans då 35-28-37 (P-F-K).

Några tankar om detta? Man hör ju att mer än 3g per kg å dag är lite som att elda för kråkorna...

King Grub
2003-12-04, 06:51
Det är standard för mig, och jag väger som du. Elda för kråkorna...? Allt protein går ju inte åt till muskeluppbyggnad; det rör sig bara om några gram. Men protein har många andra funktioner i kroppen, och ett par rejäla proteintoppar á 80-100 gram per dag är har en bevisat anabol effekt, långt utöver den del som används direkt till muskelbygge.

RealElwood
2003-12-04, 06:53
Proteintoppar ja, trodde man fick peaken genom att "snabbt" protein. T.ex genom en drink. Ger det även en peak om man äter, tänkte mest att proteinet inte är lika snabbt då...

kharon
2003-12-04, 07:28
Originally posted by RealElwood
Proteintoppar ja, trodde man fick peaken genom att "snabbt" protein. T.ex genom en drink. Ger det även en peak om man äter, tänkte mest att proteinet inte är lika snabbt då...

Jo det gör det.

Jag käkar också typ lika mycket som du och väger lika.

Hur många mål äter du? Du skulle kanske kunna dela upp det på 3 mål istället och se om det ger bättre resultat eller inte. Jag började växa som fan då jag delade upp målen så jag fick ett mål "extra".

King Grub
2003-12-04, 07:47
Om man äter och är i behov av 1000 kcal+ måltider är det nästan svårt att få proteinandelen mindre än så. Vad är alternativet? Att höja kolhydrat- och fettandelen istället? Tjänar man på det, i jämförelse med proteinet?

z_bumbi
2003-12-04, 09:20
Originally posted by King Grub
Att höja kolhydrat- och fettandelen istället? Tjänar man på det, i jämförelse med proteinet?

Ja man behöver inte stoppa i sig lika mycket mat. :)

King Grub
2003-12-04, 09:34
Originally posted by z_bumbi


Ja man behöver inte stoppa i sig lika mycket mat. :)

Inte om man ersätter proteinet med kolhydrater och ändå är ute efter samma energimängd, eller?

RealElwood
2003-12-04, 10:02
Kharon ----> Det blir idag frukost plus två varma mål om dagen, funderar oxå starkt på att byta till tre mål ist. Svårt att passa in det bara när man läser, men det ska jag nog kunna fixa.

Grub ----> Tror du ligger högre än mig i intag per dag så 1000+Kcal måltider är nog inget för mig, då jag ligger på ca 3500 per dag.

Angånde att byta ut P mot K, omvandlas inte P till glykogen men det är en kostsam process med stora förluster??? Om man då "överäter" sig på P säg 4g per kg, och 1 g går åt till glykogen. Skulle man inte då tjäna på att ist äta K som lättare omvandlas till Glykogen???

Jag kan ha helt fel i ovanstående, men det är ung så jag har uppfattat det hela...

King Grub
2003-12-04, 10:21
Originally posted by RealElwood
Angånde att byta ut P mot K, omvandlas inte P till glykogen men det är en kostsam process med stora förluster??? Om man då "överäter" sig på P säg 4g per kg, och 1 g går åt till glykogen. Skulle man inte då tjäna på att ist äta K som lättare omvandlas till Glykogen???

Om du behöver mer energi i form av kolhydrater - absolut. Frågan är vilket du behöver mest - lättillgänglig energi i form av kolhydrater, eller om proteinets anabola, hormonella och cellulära effekter utöver de kcal som går till muskelbygge och de som går till glykogen är viktigare?

Behöver du inte den extra energin från kolhydrater du ersätter proteinet med riskerar du ökad fettinlagring som resultat i stället. Men om du är i behov av mer kolhydrater och mer glykogen - då är svaret självklart. :)

z_bumbi
2003-12-04, 10:23
King Grub: Jag håller med Realwood. :) Det "kostar mer" att utvinna glukos ur protein än ur kolhydrater så man måste äta mer.

Själv är jag nästan alltid förvirrad när det skrivs om kalorier från protein då det ofta talas om runt 7, 4 eller lägre beroende på vilka omständigheter men som jag har förstått det stämmer den andra meningen ovan.

Över 3 g protein känns inte som något nödvändigt om man inte deffar, iofs fick man tydligen bra resultat med 2,8 g vid något tillfälle på 70-talet men jag har bara sett just den rapporten om så högt intag och jag har för mig man jämförde med en ganska låg siffra protein från början.
Jag har iofs sett en test med 6 eller 7 g men där testade man bara om det var farligt och inte vad det gav för resultat rent muskulärt. (Det var inte farligt under en period på 3 månader eller så..)
Hade varit kul att se skillnad i utveckling där. :)

När jag tänker efter finns det något om protein och tyngdlyftare på college i USA också, ska se om jag hittar på den igen men har för mig att intaget av protein inte var så högt som över 3 g.