handdator

Visa fullständig version : Ont vid Höft/ljumsk partie


hejmarklyft
2011-05-04, 11:57
Hej,kolo

Nu är det så här att jag har ont när jag försöker köra knäböj, men det gör inte ont när jag kör tex mark eller något annat tungt bara vid böj. Har hittat en bild som illustrerar var det gör ont. Problemet uppstod i lördags och det gjorde varken ont vid uppvärmning utan när jag skulle köra mina arbetset så började problemet uppstå

http://img16.imageshack.us/img16/8076/namnlsvz.jpg

Själv misstänker jag att det är nån sträckning av något vis, men är ingen expert så tänkte titta in hit. :)

Tack på förhand!

EDIT : Endast vid vänster sida det gör ont, högern är helt okej

BroderJacob
2013-04-05, 13:47
Bumpar denna gamla då jag har exakt samma problem.
Körde från tom stång 5x5 upp till 5x80kg i knäböj utan problem, sen en dag efter att ha kört några set med 60kg så hade jag ont. Sänkte och fokuserade på teknik, blev inte bättre, nu gör det ont direkt när jag värmer. Vilat 1,5 vecka, prövade igår igen tom utan stången det sista jag gjorde (så helt uppvärmd), kände smärtan ändå.
Körde SL5x5 så böjde 3 gånger i veckan, kan jag ha överansträngt?

sunetdanne
2013-04-05, 14:06
Kan vara höftböjaren alt insida lår.

Har du koll på att du inte kavar in med knäna?

Känns det även när du inte håller buktrycket?

Bailah
2013-04-05, 16:00
Hmm exakt samma som mig!
Känns som det är där benmuskel fäster vid höften?

Gober
2013-04-05, 16:03
Låter som det jag hade och ibland känner av fortfarande. När det blev som värst kunde jag inte löpa för hela benet låste sig av smärta. GIck till sjukgymnast som trodde att det var någon irritation/inflamation i eller vid höftböjaren. Fick ett upplägg för att rehabträna och det hjälpte ihop med vila från övningar som gjorde ont.

Bailah
2013-04-05, 18:55
Känner av det när jag går för långt eller i böj och benpress. Kanske kan böja väldigt grunt men osäkert. Men smärtan går lite runt höftbenet mot korsryggen, på mig iaf.

Lychgate
2013-04-05, 19:06
Internetdiagnos: Ansträngning i m. Rectus Femoris alternativt Iliopsoas.

Kan även vara nån av sidomusklerna vid höften men svårt att säga av bilden.

BroderJacob
2013-04-09, 06:59
Mitt är liksom mer på insidan/framsidan, än ut mot höften. Känner inte av alls när jag springer eller cyklar.
Jag tror inte jag kavat in med knäna för jag har försökt tänka på att trycka ut dem, men kan ju inte svära på det.
Får fortsätta vila antar jag, känns så jävla surt bara för det är en övning jag verkligen älskar.
Vet inte om jag som sagt kan ha överansträngt, då jag ökade på vikt i snabbare takt än programmet(SL5x5) säger då det kändes som att jag klarade mer.
Mest troligt är väl dock teknikmisstag, kan känna att jag ev har lutat för mycket fram och pressat genom tårna istället för hälarna t.ex.