handdator

Visa fullständig version : Min kost och träning, lite rätt eller helt fel?


NiklasGöteborg
2011-05-04, 11:45
Jag vill dra ner på kolhydraterna för att få bort lite underhudsfett på nedre magen. Nu har jag bara 4 rutor som riktigt "poppar" ut
Har köpt ett förråd av kosttillskott och skulle också vilja ha lite åsikter om när jag ska ta dessa.
Med tanke på mina obekväma arbetstimmar så blir det automatiskt att jag flyttar fram hela dagen ett par timmar.

20år
Kille
Vikt 67kg
178cm lång
Stockholm


Såhär ser ofta min dag ut:

09:30 Frukost, två portioner havregrynsgröt "enligt förpackning" med ytterst lite lättvaniljyougurt+Whey80 en portion. Även svart kaffe.

12:00 Mellanmål, Bar (Gainer Pro, 30gram protein 360kcal) eller knäckebröd med tonfisk.

14:30 Lunch, 200gram nötkött eller kyckling + lite pasta, ris.

17:30 Shaker Twinlab 100% Whey Protein.

18:30 Gym. 1h

19:30 Shaker direkt efter gym Twinlab 100% Whey Protein.

20:30 Middag. Vet inte riktigt vad jag ska skriva här, äter alltid kött och kolhydrater men tar nu alltid mer av proteinkällan och försöker dra ner på kolhydraterna.

23:30 läggdags



Jag mår väldigt bra av å äta såhär och de känns lätt att träna 5-6 dar i veckan. Sover bättre och mår bättre av å äta mindre och oftare.. Två av mina 6 pass består av löpning. Det kanske är helt fel och ni säger säkert att jag får i mig för mycke kosttillskott? Jag skriver lite pasta men vet inte hur mycket det är i vikt men 25% av tallriken. Förut var minst halva tallriken fylld med pasta. Att jag lägger till lite broccoli och tomater vid varje måltid ej frukost kanske ja borde skrivit.

Spelar de någon roll om jag tar Whey 80 eller Twinlab 100% whey protein? Har ett stort förråd av båda och 40st Bars liggande hemma Gainer Pro Bar.

mikaelj
2011-05-04, 11:50
Whey80/Twinlab100% etc. är bara helt vanligt mjölkprotein. Du kan lika gärna dricka mjölk om det är så.

På 178 cm och 67 kg borde du redan ha ådror överallt. Det du saknar är muskler, inte att du har för mycket fett på kroppen. Du behöver antagligen ett vettigare styrketräningsprogram och äta mer mat.

* Hur länge har du tränat?
* Hur ser ditt träningsprogram ut? Övningar, set, rep.
* Hur stark är du i de olika övningarna?

NiklasGöteborg
2011-05-04, 12:24
Lika gärna dricka mjölk? Innehåller mjölk lika mycket protein som som Whey80 i samma mängd? Är de samma energiinnehåll?

Mage Rygg Biceps

Bröst Triceps

Ben

Axlar Mage

Löpning.

Ibland kör jag två pass per dag, löpning på morgonen. Brukar ligga mellan 1-2 vilodagar per vecka.

Ja, jag känner mig rippad men det är just nedre magen som jag skulle vilja få bort lite underhudsfett så dom verkligen poppar ut som dom övre gör.

3-4 övningar per muskel. 8-10rep.

Vikter? hmm.. Är för dålig på de men hantelpress kör jag med 25kg:s hantlar.

Biceps runt 15-17,5kg-hantlar.

Biceps med böjd stång 30kg+stång. Dips kör jag med 10kg runt magen,3x10.

Mage kör jag på lite lättare vikter och ca 20-30rep. Det funkar för mig


Vet inte vad övningen heter men den man drar upp sin egna kroppsvikt med armarna. Där gör jag ca 30 st på rad. Känner mig väldigt lätt på de övningarna där man använder sig av sin egen kroppsvikt. Ska nog börja med mer vikter runt midjan där för färre rep.

Har tränat seriöst i ca 12 månader, vägde i februari 2010 62kg. Är ju självklart inte bara muskelmassa jag gått upp men ja tycker de flyter på bra.
Tränade tidigare fotboll på div2-nivå.

Nu inför sommarn vill jag som sagt få bort det där lilla extra fettet runt nedre magen. Efter sommarn blir det helt annorlunda.


Uppskattar verkligen dina synpunkter!

mikaelj
2011-05-04, 12:27
Nu inför sommarn vill jag som sagt få bort det där lilla extra fettet runt nedre magen. Efter sommarn blir det helt annorlunda.

Om du haft mer muskelmassa på kroppen skulle fettet bli mer utspritt och du hade sett betydligt smalare ut. För att få muskelmassa där det räknas bör du fokusera på flerledsövningar och mer mat. Proteinrik sådan.

Antingen tränar du efter z_bumbis nybörjarprogram (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) eller Stronglifts 5x5 på http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Många har fått bra resultat av SL5x5 och rekommenderar det.

NiklasGöteborg
2011-05-04, 12:31
Jag ska helt enkelt dra ner på kolhydraterna och få i mig mer protein.

vicarious
2011-05-04, 12:32
Lika gärna dricka mjölk? Innehåller mjölk lika mycket protein som som Whey80 i samma mängd? Är de samma energiinnehåll?


Nej men mjölk innehåller inte heller lika mycket energi som proteinpulver gör.

Tung styrketräning, mycket protein och kaloriunderskott är receptet till en lyckad viktnedgång.

mikaelj
2011-05-04, 12:33
Jag ska helt enkelt dra ner på kolhydraterna och få i mig mer protein.

Du kan förvisso gå ned i vikt (hur du gör spelar ingen roll, se till att få i dig protein) för att bli av med det där du pratar om, men det är en mycket bättre idé att gå upp i muskelmassa med vettiga övningar.

Mindre disco, mer hårdrock.

Eddie Vedder
2011-05-04, 15:17
Lika gärna dricka mjölk? Innehåller mjölk lika mycket protein som som Whey80 i samma mängd? Är de samma energiinnehåll?

Nej det är inte samma sak. Så vid en deff där du vill ha maximalt med protein per kalori, och även vill hålla ner kolhydraterna, är en vassledrink ett bättre val än mjölk.

Mjölk må vara toppen helt klart, men utifrån nämnda premisser är det skillnad faktiskt.

Yardbird
2011-05-04, 20:10
Jag mår väldigt bra av å äta såhär och de känns lätt att träna 5-6 dar i veckan. Sover bättre och mår bättre av å äta mindre och oftare.

Nu är jag ingen kostexpert och du ska definitivt lyssna mer på Mikaelj och Eddie Vedder än mig i de flesta sammanhang. Men citatet ovan pekar ändå på att du inte är helt fel ute ;) Det är bra att må bra!

Yardbird
2011-05-04, 20:10
Mindre disco, mer hårdrock.

+1
Word

sleepwalker
2011-05-06, 10:34
Tycker i stort din diet och träning ser väldigt bra ut! Låter helt sjukt att kunna göra så många chins :p Inte bättre än att jag blir lite avis.

Själv håller jag på med detsamma som du och min diet ser väldigt mycket ut som din. Det du ska fokusera på om du vill ned lite i vikt till är att räkna på hur mycket kcal du förbränner och hur mycket du stoppar i dig och så lägger du dig på 500kcal underskott om dagen ungefär, då är jag säker på att de där sista rutorna hoppar fram snabbare än kvickt. Det låter ju redan som att du är ordenligt rippad.

Vad jag har förstått av vad andra på forumet här tycker så är inte en Brad Pitt kropp något de tycker är snyggt, det brukar alltid vara "skaffa mer muskler" som gäller.

Själv tycker jag det är snyggt med en slank, slimmad kropp. Så räkna dina kcal och kör på så blir du nice på beachen i sommar :):cool: