handdator

Visa fullständig version : Problem med att pricka kalorierna rätt


Namehere
2011-05-04, 10:31
Hääj!
Jag ligger just nu i deff, och ser enligt mitt excel-schema att under 5.5 veckor har jag gått ner 4 kg. Det är fort, jag vet. Men under denna period har det varit snabba viktnedgångar då och då, när jag liksom frustrerad sänkt kaloribehovet för att jag legat på samma vikt i över 1 vecka.

Just nu är jag 183 cm lång, väger runt 73,5 (vägde mig 4 timmar senare efter sömn än resterande dagar idag pga. ledighet så jag antar att vikten hade varit högre om jag inte sovit extra 4 timmar).

Problemet är att jag inte vet hur mycket kalorier jag ska satsa på under vilodagar (går till skolan från 9:00-15:30 (eller 9:00-11:40, eller onsdagar då jag är ledig helt och vaknar vid den här tiden) sen kanske ute ett tag med kompisar, resten stillasittande vid datorn)
samt träningsdagar (går till skolan från 9:00-15:30 (eller 9:00-11:40, eller onsdagar då jag är ledig helt och vaknar vid den här tiden) och förmodligen ute denna dag igen med kompisar och sen datorn.

Jag vet att jag ska gångra med en aktivitetsfaktor, från 1.2-2.0.

Jag har ännu inte kunnat bemästra den :furious:

Mitt BEE på 74 kg ligger på 1883 kcal.
Gångrar jag med 1,3 (som jag anses vara vilodag, dvs. att jag gör ingen speciell fysisk aktivitet förutom att gå/skratta arslet av mig) så hamnar jag på 1947 kcal denna dag inkl. ett underskott på 500 kcal. Det känns konstigt för att under den tiden jag vägde 77 drog jag i mig 2000 kcal per dag på vilodagar men märkte ingen direkt skillnad.. Men det var ett tag sen, kanske var dummare då.

Träningsdagar anser jag vara en 1,4. Vilket resulterar i 2136 kcal inkl. underskott på 500 kcal.

Det känns förvirrande, de kalorimängderna som jag skrivit över känns som att det är mycket.. Har någon av er erfarenhet av detta med kaloriräknandet och multiplicerandet under deff? Eller någon som har något tips?

Hjälp uppskattas.

rooz
2011-05-04, 10:32
Jaha?

Hur ser viktkurvan ut då?

vicarious
2011-05-04, 10:32
Sluta haka upp dig på uträkningarna.

Tycker du att det går för fort, ät lite mer. Går det för sakta, ät lite mindre alternativt rör på dig mer. Gör det inte svårare än det är.

Namehere
2011-05-04, 10:47
Jaha?

Hur ser viktkurvan ut då?
Vet inte hur jag ska kunn visa dig.

Namehere
2011-05-04, 10:48
Sluta haka upp dig på uträkningarna.

Tycker du att det går för fort, ät lite mer. Går det för sakta, ät lite mindre alternativt rör på dig mer. Gör det inte svårare än det är.

Okej, är kanske för mkt av ett kontrollfreak,:)

Namehere
2011-05-04, 10:54
0.7kg/ vecka i snitt blev det räknade jag ut, kanske inte helt tokigt men just det att det har blivit "djupa doppningar", alltså att vikten gått ner fort på liten liten tid, det är det min viktminskning bestått av :/

Eddie Vedder
2011-05-04, 14:40
Vet inte hur jag ska kunn visa dig.

Genom att berätta naturligtvis.

0,7 kg per vecka är ju bra.

Crocker
2011-05-04, 14:41
Vet inte hur jag ska kunn visa dig.
Uppåt/Nedåt perhaps?

Namehere
2011-05-04, 18:59
Genom att berätta naturligtvis.

0,7 kg per vecka är ju bra.

Mjo, men just det att det har varit doppar med kanske 1kg någon vecka och ibland mer får mig att tänka att det mesta kanske varit muskler.

Uppåt/Nedåt perhaps?
Har en excel-bild men fuskbugg är nere så kan inte ladda upp den.

Spridis
2011-05-04, 19:03
Mjo, men just det att det har varit doppar med kanske 1kg någon vecka och ibland mer får mig att tänka att det mesta kanske varit muskler.


1kg musker på nån vecka? Har du brutal-MS?
Oroa dej inte, det är vätska!

Namehere
2011-05-04, 19:09
Nu så