handdator

Visa fullständig version : Greg Plitt om fettförbränning


Inge Enveten
2011-05-04, 07:58
Typ 5 minuter in påstår han att en smal person förbränner mer än en tjock person vid samma aktivitet. Är inte detta helt fel? Desto mer man väger desto mer energikrävande blir det att förflytta sig väl?

http://vimeo.com/19304556

För er som inte vet så är Greg USA:s främsta fitnessmodell

King Grub
2011-05-04, 08:02
Givetvis förbrukar den tyngre personen mer energi än den lättare, om alla andra faktorer är identiska.

Den intensitet som åstadkommer störst fettoxidation skiljer sig däremot hos tjocka otränade jämfört med smala tränade. En tränad person når maximal fettoxidation vid en intensitet av 60-65% av VO2Max medan motsvarande intensitet för en kraftigt överviktig och otränad person är runt 40% av VO2Max.

Eddie Vedder
2011-05-04, 08:04
Ja han säger samma distans, samma fart men smal vs. fet och då är det fel. Jag tänkte först om han skulle syfta på vad en smal person generellt sett orkar göra jämfört med en fet eller en vältränads fettoxidation jämfört med en otränads. Men nu pratar han ju om lika förutsättningar med två helt olika tunga kroppar och det är fel.

För er som inte vet så är Greg USA:s främsta fitnessmodell

Har aldrig någonsin hört namnet och aldrig någonsin sett honom.:D

Inge Enveten
2011-05-04, 08:12
Ja han säger samma distans, samma fart men smal vs. fet och då är det fel. Jag tänkte först om han skulle syfta på vad en smal person generellt sett orkar göra jämfört med en fet eller en vältränads fettoxidation jämfört med en otränads. Men nu pratar han ju om lika förutsättningar med två helt olika tunga kroppar och det är fel.



Har aldrig någonsin hört namnet och aldrig någonsin sett honom.:D

Han har till och med varit omslagsmodell på svenska BODY :D

Tack för svaren, schysst att få det bekräftat. Jag börjar visst lära mig mer och mer, väl investerad tid på kolo m.a.o!

vicarious
2011-05-04, 08:23
Det värsta med sånt här är ju att många såna kändisprofiler har många följare som inte sitter på kolo och får reda på hur det egentligen ligger till. De tror på saker de hör eller läser och håller på så sätt alla möjliga myter vid liv, gamla som nya.

Pretorian
2011-05-04, 09:05
på kolo och får reda på hur det egentligen ligger till..

Och här på Kolo vet ALLA vad de pratar om... :-)

hejhopp79
2011-05-04, 09:24
Och här på Kolo vet ALLA vad de pratar om... :-)

Haha, precis vad jag tänkte.

Kolo lär inte vara teh internets masterbrain när allt kommer omkring. Det finns faktiskt andra sidor där folk har rätt bra koll på saker och ting. Tro det eller ej. Men visst florerar det mycket myter och felinformation kring träning och kost.

Dock är Kolo bra p g a ett gäng kunniga personer som frekventerar forumet, som innehar specialkunskap.

Finska Lejonet
2011-05-04, 09:25
Och här på Kolo vet ALLA vad de pratar om... :-)
Mm, väntar bara på att Grub eller Eddie ska lägga upp en studie på att proteinsyntesen ökar om man kramar en igelkott och sedan bli vittne till en massa folk i Gasplinne som springer omkring vid sidan av motorvägen med en eaashake i ena handen och taggar i den andra. :D

Eddie Vedder
2011-05-04, 09:26
Haha, precis vad jag tänkte.

Kolo lär inte vara teh internets masterbrain. Det finns faktiskt andra sidor där folk har rätt bra koll på saker och ting.

+1

Men även om Kolo absolut inte är den optimala källan till sanning så är det ju alltid så att ju större forum och ju fler hyfsat insatta desto mindre sannolikhet att få fram skit. Har man bara sin egen videoblogg står man ju oemotsagd.

hejhopp79
2011-05-04, 09:27
+1

Men även om Kolo absolut inte är den optimala källan till sanning så är det ju alltid så att ju större forum och ju fler hyfsat insatta desto mindre sannolikhet att få fram skit. Har man bara sin egen videoblogg står man ju oemotsagd.

True story.

vicarious
2011-05-04, 10:36
Och här på Kolo vet ALLA vad de pratar om... :-)

Nej givetvis inte. Man får ju välja vad man tror och lyssnar på. Men när både t ex Grub och Nicklas har gjort ett konstaterande så känns det som att det är ganska trovärdigt.

Haha, precis vad jag tänkte.

Kolo lär inte vara teh internets masterbrain när allt kommer omkring. Det finns faktiskt andra sidor där folk har rätt bra koll på saker och ting. Tro det eller ej. Men visst florerar det mycket myter och felinformation kring träning och kost.

Dock är Kolo bra p g a ett gäng kunniga personer som frekventerar forumet, som innehar specialkunskap.

Givetvis inte men betydligt bättre än många andra ställen, precis som Nicklas skriver.

nocantdo
2011-05-05, 01:57
Och här på Kolo vet ALLA vad de pratar om... :-)

Precis inget ont om dessa personer på forumet som är väldigt utbildade inom näringslära men träning för (Mig) är ju inte precis att sitta och stirra i nån bok eller rapport och trycka upp detta i ansiktet på varje person som frågar om något, träning och kost det är något personligt som jag tycker bör bygga på erfarenheter.

Eddie Vedder
2011-05-05, 06:53
träning och kost det är något personligt som jag tycker bör bygga på erfarenheter.

Erfarenheter som i sin tur bör skapas tillsammans med vetenskap. Det är inte en fråga om vetenskapen eller verkligheten. Det största problemet med all idrott, och byggningen verkar värst, är ju all denna "erfarenhet" som i många bara är rena påhitt av tokdopade gurus som vill promota något spektakulärt.

Då blir det ju en massa värdelös broscience och "funkar för mig" som sannolikt gör mer skada än nytta för många. Men att gå efter erfarenhet och vetenskaplig evidens kombinerat ät nog det bästa.

Bjern
2011-05-05, 07:53
Typ 5 minuter in påstår han att en smal person förbränner mer än en tjock person vid samma aktivitet. Är inte detta helt fel? Desto mer man väger desto mer energikrävande blir det att förflytta sig väl?

http://vimeo.com/19304556

För er som inte vet så är Greg USA:s främsta fitnessmodell

Helt logiskt att det är fel.

Inge Enveten
2011-05-05, 08:09
Precis inget ont om dessa personer på forumet som är väldigt utbildade inom näringslära men träning för (Mig) är ju inte precis att sitta och stirra i nån bok eller rapport och trycka upp detta i ansiktet på varje person som frågar om något, träning och kost det är något personligt som jag tycker bör bygga på erfarenheter.

Det finns ändå helt klart en kärna följt av en gråzon följt av vad som är klart utanför båda dessa. Vissa saker är fel oavsett vad din erfarenhet säger och vissa saker kan likväl stämma trots att vetenskapen kanske inte håller med till 100 % p.g.a individuella variationer du jämfört försökskaninen i studien.


Du måste springa för att gå ner i vikt - helt klart ett felaktigt påstående
Det är bra att springa om man vill gå ner i vikt - kan vara rätt, kan vara fel, beror på flera andra saker
Du måste inte springa för att gå ner i vikt, så länge du uppnår ett kaloriunderskott så går du ner i vikt


Listan förklarar förhoppningsvis vad jag menar med kärna/gråzon

Fredrik_S
2011-05-05, 08:31
Och här på Kolo vet ALLA vad de pratar om... :-)

Räcker att 10 personer av 100 vet vad dom pratar om för att det ska gallras bort myter och konstiga påståenden rätt så snabbt. När det handlar om enskilda hemsidor, eller enskilda personer på gymen som "borde" kunna för dom har muskler, som påstår något tveksamt och ingen finns att kritisera så blir det lite värre.
Sen är det förståss viktigt att man förstår vad det är som sägs så man inte övertolkar och ändrar uppfattningar om vart annat för varenda liten mus-studie som dyker upp, i så fall är det kanske bättre att lyssna på den lokale gymnissen med muskler, eller den internationella fitnessmoddellen med ett fungerande koncept....

Fredrik_S
2011-05-05, 08:45
Men sen funkar ju broscience oftast tillräckligt bra också(och bättre i de fall(som nog är rätt många tbh) där folk övertolkar studier och lägger ner för mycket energi på pyttedetaljer och missar helheter).

Har broscience 7 av 10 påståenden som är bra och 2 som är lite tveksamma och 1 som är käpprätt åt skogen så lär man lyckas ändå. Jag menar vad spelar det för roll om man tror att en fet person gör av med mindre energi för ens egna resultat, det gör ju om något att man bara undviker att bli fet.

whalle
2011-05-05, 11:41
Har inte tittat på videon så det är väl antagligen inte det han pratar om men en person som väger 100kg rippad bränner väl mer än en tjock person som väger 100kg?

vicarious
2011-05-05, 12:09
Har inte tittat på videon så det är väl antagligen inte det han pratar om men en person som väger 100kg rippad bränner väl mer än en tjock person som väger 100kg?

Kolla på videon eller läs tråden innan du postar då. För att svara på din fråga, ja.

Fastback
2011-05-05, 13:34
Okey att han har fel där och det går ut till många som tror att det stämmer! Men jävligt bra förövrigt! Väldigt bra motivationsvideo :thumbup:

Sagolikt
2011-05-05, 14:56
Han säger iofs att vältränad person förbrukar mer energi än en överviktig person på samma sträcka i samma hastighet. Han säger inte att den överviktiga personen väger mer än den vältränade, även om man lätt tolkar det så när man hör honom.

WHITEFOLKS
2011-05-05, 15:11
Han säger iofs att vältränad person förbrukar mer energi än en överviktig person på samma sträcka i samma hastighet. Han säger inte att den överviktiga personen väger mer än den vältränade, även om man lätt tolkar det så när man hör honom.

Det säger han inte. Han säger lean vs fat (inte samma sak som vältränad/överviktig).

Och jag är tveksam till att den personen som är "lean" förbrukar så mycket mer som han ger sken av om den förbrukar mer öht.

edit: märkte att han sa "thin" och "in shape" sen. Blir svårt att vara "thin" och inte väga mindre än någon som är "overweight" men whatever.

hoog
2011-05-05, 19:48
Jävlar vad sugen jag blev på gymmet efter jag såg hans filmer, grym motivation!

Rippad är ju bara förnamnet..inte lika sugen på godis längre hehe.

http://vimeo.com/21569947