Visa fullständig version : Verksamma proteiner
Hej
Jag är ny här på forumet så jag hoppas ni överser med min fråga ifall den redan är utredd. Det gäller problemet med att få i sig 2g protein per kilo
kroppsvikt. Jag får i mig ungefär 50-60 gram i dag och det är för lite vad jag förstår om jag väger 93 kilo och tränar styrka 2-3 ggr per vecka. Jag har en hel del övervikt, min kroppslängd är 182 cm och extrakilona består mest av fett tyvärr.
Jag har därför börjat kolla på protein innehållet i maten och försöker få upp intaget utan att lägga till för mycket protein pulver. Tar i dag max en portion
MNT Triple Protein dom dar jag har tränat.
Nu har jag hittat ett mat bröd som borde vara rena fyndet om man jagar proteiner. Det heter Nystart och finns i ett par varianter, jag har testat blåbär och det smakar ungefär som hälsokostbröd brukar smaka. CarbZone heter tillverkaren och ICA Maxi säljer det.
Det har följande innehåll per 22g skiva:
Protein 5.9 g
Kolhydrater 4.2 g
Med lite ost/skinka som pålägg så kommer man upp i 20 g protein efter tre skivor vilket motsvarar en burk tonfisk vad gäller protein innehållet men är
betydligt godare.
Då kommer min fundering, är brödproteinet lika verksamt som om det hade varit fisk/kött protein? Kan jag räkna hem det i 2g/kg kalkylen?
vicarious
2011-05-03, 22:02
Proteinet i bröd är nog oftast inte fullvärdigt men det kompletteras utmärkt med till exempel kött, fisk och mejeriprodukter.
Du ska räkna in allt protein från maten du äter när du försöker nå dina 2g/kg kroppsvikt.
Är du helt säker på att du bara lyckats få i dig 50-60g protein på en dag? Du måste ha ätit väldigt lite då eller inte räknat in allt.
Sheogorath
2011-05-03, 22:05
Hej
Jag är ny här på forumet så jag hoppas ni överser med min fråga ifall den redan är utredd. Det gäller problemet med att få i sig 2g protein per kilo
kroppsvikt. Jag får i mig ungefär 50-60 gram i dag och det är för lite vad jag förstår om jag väger 93 kilo och tränar styrka 2-3 ggr per vecka. Jag har en hel del övervikt, min kroppslängd är 182 cm och extrakilona består mest av fett tyvärr.
Jag har därför börjat kolla på protein innehållet i maten och försöker få upp intaget utan att lägga till för mycket protein pulver. Tar i dag max en portion
MNT Triple Protein dom dar jag har tränat.
Nu har jag hittat ett mat bröd som borde vara rena fyndet om man jagar proteiner. Det heter Nystart och finns i ett par varianter, jag har testat blåbär och det smakar ungefär som hälsokostbröd brukar smaka. CarbZone heter tillverkaren och ICA Maxi säljer det.
Det har följande innehåll per 22g skiva:
Protein 5.9 g
Kolhydrater 4.2 g
Med lite ost/skinka som pålägg så kommer man upp i 20 g protein efter tre skivor vilket motsvarar en burk tonfisk vad gäller protein innehållet men är
betydligt godare.
Då kommer min fundering, är brödproteinet lika verksamt som om det hade varit fisk/kött protein? Kan jag räkna hem det i 2g/kg kalkylen?
Proteinet är säkert inte fullvärdigt (det är i stort sett bara animaliska produkter som innehåller fullvärdigt protein, med ett par undantag) men det spelar ingen roll. Om du äter så mycket fullvärdigt protein som du gör (det låter som att du äter både djur och pulver) så kan du räkna in allt protein du äter till din "2 g", inklusive det från brödet. Det är knappast så att ALLT protein man äter, från varje enskild källa, måste vara fullvärdigt för att det ska göra nytta.
Edit: pucktvå :( Sidenote: CarbZone har många bra produkter. Basföda i min och sambons diet nu är deras proteinpasta ("low carb pasta") som innehåller 60,9 g protein / 100 g produkt för 350 kcal. Skapligt. ;)
vicarious
2011-05-03, 22:09
Bara av ren nyfikenhet Sheo, vad kostar CarbZone pastan per kilo och var kan man hitta den? Blir lite sugen på att provsmaka.
Oj, tack för svaren, här var det snabba ryck. Jag gillar inte att laga mat så det vill gärna bli portionsmat från Findus mfl till lunch. En färdig normal portion innehåller ungefär 15-20g protein.
Nu har Familjen Dafgårds nåt som heter GI rätter som innehåller extra mycket protein (ungefär 30g) och lite mindre kolhydrater vilkert passar mig med tanke på övervikten.
Men med frukost och kallskuret på kvällen så tror jag i alla fall inte att det blir just så mycket mer än 50-60g. Det är väl också RDI om man inte tränar?
vicarious
2011-05-03, 22:18
Oj, tack för svaren, här var det snabba ryck. Jag gillar inte att laga mat så det vill gärna bli portionsmat från Findus mfl till lunch. En färdig normal portion innehåller ungefär 15-20g protein.
Nu har Familjen Dafgårds nåt som heter GI rätter som innehåller extra mycket protein (ungefär 30g) och lite mindre kolhydrater vilkert passar mig med tanke på övervikten.
Men med frukost och kallskuret på kvällen så tror jag i alla fall inte att det blir just så mycket mer än 50-60g. Det är väl också RDI om man inte tränar?
Är du säker på att det är 15-20g protein för en hel sån färdigrätt? Det låter lite.
Börja laga mat min vän. :thumbup:
Här är innehållet i Findus Jägarbiff 400g, det är nog en typisk rätt.
Energivärde per 100g
Energi 500kJ/120kcal
Protein 4 g
Kolhydrat 12 g varav sockerarter 2 g
Fett 6 g varav mättat fett 2.4 g
Fiber 1.5 g
Natrium 0.3 g motsvarande koksalt 0.7 g.
Med min talang i köket så är det nog bäst att forsätta med enportionsrätter, annars är risken stor att det bara blir efterrätter.
Sheogorath
2011-05-04, 06:00
Bara av ren nyfikenhet Sheo, vad kostar CarbZone pastan per kilo och var kan man hitta den? Blir lite sugen på att provsmaka.
Finns i flera stor webshoppar. Vi köper den för 96 kr / kg. Rejält mycket dyrare än vanlig pasta m.a.o. men deffen har ändå varit en guldgruva för oss eftersom glass, godis, färdigrätter, uteluncher mm långt överskred extrakostnaderna för i vissa fall dyrare råvaror som vi använder nu. En annan grej sån är shirataki-nudlar. Spröda, goda nudlar med 5 kcal / 100 g. Perfekt filler. Förmodligen nyttiga också sett till micronutrienter. Men dyrt, typ 130 kr / kg. Sådana här saker ska man ju absolut inte lägga pengar på under bulk när matkontot redan är högt, men under diet är det lätt värt det. Man äter billigare ändå, om man sköter sina kort bra.
Eddie Vedder
2011-05-04, 06:54
Du ska nog försöka lära dig grunderna i matlagning i alla fall. Kan du inte gå halva vägen eller något, koka potatis och steka kött men köra med färdiga såser exempelvis? Och du måste väl kunna koka ett ägg?
Langster
2011-05-04, 07:07
Här är innehållet i Findus Jägarbiff 400g, det är nog en typisk rätt.
Energivärde per 100g
Energi 500kJ/120kcal
Protein 4 g
Kolhydrat 12 g varav sockerarter 2 g
Fett 6 g varav mättat fett 2.4 g
Fiber 1.5 g
Natrium 0.3 g motsvarande koksalt 0.7 g.
Med min talang i köket så är det nog bäst att forsätta med enportionsrätter, annars är risken stor att det bara blir efterrätter.
Är du verkligen usel på att laga mat eller är du bara lat? Jag gissar på det senare. Och då är du dömd till evig fetma.
Lär dig laga mat.
Är du verkligen usel på att laga mat eller är du bara lat? Jag gissar på det senare. Och då är du dömd till evig fetma.
Lär dig laga mat.
:D
Sanningen är jobbig när man hör den från Langster och berkhan..
Fast ser man det som sanning så har man inte så stor koll på kost.
Klart att jag kan koka ägg, potatis och öppna en tonfiskburk men därifrån är det långt till göra en väl sammansatt rätt som innehåller både grönsaker, kryddor samt en vettig fördelning mellan potatis/ pasta och kött/fisk. Sen håller jag med om att är man det minsta lat vad gäller matlagning så är det frestande att sätta på ungnen och värma en portionsrätt i 45 min och få allt färdigt.
Jag har läst i en annan tråd att ägg kan man stoppa i sig utan att vara orolig med för kolosterolet. Landstinget där jag bor har hälsokontroll för de som fyller 40/50/60 osv och jag beskrev problemet för sköterskan med att få i sig protein utan att äta för mycket av fettbildande mat. Hon tyckte att jag skulle hålla igen på ägg och äta max ett per dag och helst bara de dar när jag tränar. Ägg i mängd till 50+ är inget som hon kunde rekommendera.
Kan säga att de testvärden som kom fram från blodprovet var mycket bra men BMI var katastrofalt högt. Träningen har tydligen gett resultat även om midjemåttet är för stort.
Eddie Vedder
2011-05-04, 08:13
Lyssna aldrig på kostråd från en sköterska. Och den "rätta" fördelningen du pratar om vet ju ingen av oss vad den är. Men låter du kött, ägg, fisk och fågel alltid utgöra basen i dina måltider och sedan tillsätter pasta/potatis/ris, någon sås och grönsaker så är det ju lugnt. Köp frysta grönsaker i butiken, typ en blandning av broccoli, morötter och blomkål som ju brukar säljas.
Du vet ju hur dina färdigrätter är komponerade, utgå från dom men öka andelen proteinkälla.
Nu har jag hittat ett mat bröd som borde vara rena fyndet om man jagar proteiner.
Om man har problem att få i sig tillräckligt med protein så tycker jag det är helt fel väg att gå och leta bröd med högt protein innehåll.
Skippa brödet helt och bytt ut mot typ Ägg, makrill i tomatsås, tonfisk, kvarg, keso m.m.
För samma kalorimängd kommer du ha tredubblat ditt protein intag, samt att det kommer mätta mycket bättre.
Sett att du varit i kista och handlat (vet inte om du bor nära där dock) och dem har carbzone produkter i gallerian. Coop och ICA ska ha. Jag köpte pastan på Coop för några månader sen.
Annars har du alla butiker här:
http://www.carbzone.se/butiker.htm
Scrollar du ner och trycker på nån utav återförsäljarna så ser du en lista med exakt alla butiker av den återförsäljaren som har.
OK, det får väl räcka med att ersätta det vanliga matbrödet med Nystart brödet. Här är en länk till CarbZone där de jämför sitt hälsobröd med andra bagare.
http://www.carbzone.se/jamfor_brod.html
vicarious
2011-05-04, 11:42
Sett att du varit i kista och handlat (vet inte om du bor nära där dock) och dem har carbzone produkter i gallerian. Coop och ICA ska ha. Jag köpte pastan på Coop för några månader sen.
Annars har du alla butiker här:
http://www.carbzone.se/butiker.htm
Scrollar du ner och trycker på nån utav återförsäljarna så ser du en lista med exakt alla butiker av den återförsäljaren som har.
Tack! :thumbup: Får se om det blir att testa, är nog lite för snål kanske :)
vicarious
2011-05-04, 11:43
Om man har problem att få i sig tillräckligt med protein så tycker jag det är helt fel väg att gå och leta bröd med högt protein innehåll.
Skippa brödet helt och bytt ut mot typ Ägg, makrill i tomatsås, tonfisk, kvarg, keso m.m.
För samma kalorimängd kommer du ha tredubblat ditt protein intag, samt att det kommer mätta mycket bättre.
Håller med här. Att leta kolhydratkällor med extra högt proteininnehåll känns som fel sätt att få i sig protein. Det blir oftast bara onödigt dyrt.
Vet inte om vi missförstår varandra. Att ta bort en näringskälla, i det här fallet bröd, och ersätta med en annan för att få mest proteiner låter inte rätt för mig. Jag har blivit itutad under årens lopp hur viktigt det är att äta en varierad kost för att få vitaminer, mineraler, spårämnen osv. Att helt stryka bröd skulle rasera kostcirkeln om ni kommer ihåg den.
Vet inte om vi missförstår varandra. Att ta bort en näringskälla, i det här fallet bröd, och ersätta med en annan för att få mest proteiner låter inte rätt för mig. Jag har blivit itutad under årens lopp hur viktigt det är att äta en varierad kost för att få vitaminer, mineraler, spårämnen osv. Att helt stryka bröd skulle rasera kostcirkeln om ni kommer ihåg den.
Vilket inte skulle spela någon som helst roll. Du behöver absolut inte äta varken bröd, pasta eller ris om du inte vill. Man behöver inte äta en "varierad kost", om man med "varierad" menar ">50% spannmål". Det finns betydligt mer vitaminer/mineraler i grönsaker och animalier.
Klicka här: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt
Vet inte om vi missförstår varandra. Att ta bort en näringskälla, i det här fallet bröd, och ersätta med en annan för att få mest proteiner låter inte rätt för mig.
Men var det inte precis det du efterfrågade, mer protein i din kost?
Bröd kan ju knappast vara din enda kolhydratkälla (Om du nu måste äta kolhydrater)
WHITEFOLKS
2011-05-04, 13:02
Om du vill göra det väldigt enkelt för dig så kan du lägga till en proteindrink med 25-30g vassle till varje måltid.
Det skulle vara bättre för dig att "lära dig äta bättre" men det kan vara en enkel och hyfsat billig lösning tills du har kommit underfund med att laga bättre mat.
Eddie Vedder
2011-05-04, 15:11
Att helt stryka bröd skulle rasera kostcirkeln om ni kommer ihåg den.
Ja den vet nog alla hur den ser ut. Och man kan naturligtvis plocka bort massor från den utan problem. Det finns befolkningar som levt/lever på rejält snävare intag än så. I vissa fall är det negativt för dem men i andra exempel är de då rakt inte mer feta och sjuka än oss som får massa råd från myndigheter om hur vi ska äta och leva.
Men var det inte precis det du efterfrågade, mer protein i din kost?
Bröd kan ju knappast vara din enda kolhydratkälla (Om du nu måste äta kolhydrater)
Tack, jag har fått svar på min fråga som var om proteininnehållet i bröd kan räknas med när man försöker få kalkylen 2g protein per kilo kroppsvikt att gå ihop. Ett enhälligt ja är svaret.
Sen verkar man vara rätt överens här om att portionsmat från Findus, Familjen Dafgårds mfl inte är nåt att stoppa i sig om man tränar styrka. Om jag sen är möjlig att omskola till att bli mer användbar i köket återstår att se. Tänker göra vad som utmärker en vis man, lyssna på råden som jag fått.
Är inte detta brödet väldigt kolhydratsnålt?
Tror brödet jag har är 90 kcal och 60 kolhydrat. Vore dunder med ett kolhydratfattigare bröd.
Tack, jag har fått svar på min fråga som var om proteininnehållet i bröd kan räknas med när man försöker få kalkylen 2g protein per kilo kroppsvikt att gå ihop. Ett enhälligt ja är svaret.
Sen verkar man vara rätt överens här om att portionsmat från Findus, Familjen Dafgårds mfl inte är nåt att stoppa i sig om man tränar styrka. Om jag sen är möjlig att omskola till att bli mer användbar i köket återstår att se. Tänker göra vad som utmärker en vis man, lyssna på råden som jag fått.
Klart du klarar att laga mat. Ingen kan ju laga mat innan man gör det första gången. Bara att börja med några enkla grejer och sedan utöka när man börjar känna sig trygg i köket.
Sedan spelar det väl ingen roll om man misslyckas ett par gånger, det gör vi alla. Är bara att ta lärdom av det och hoppa på det igen.
King Grub
2011-05-04, 16:05
Är inte detta brödet väldigt kolhydratsnålt?
Tror brödet jag har är 90 kcal och 60 kolhydrat. Vore dunder med ett kolhydratfattigare bröd.
Per 100 gram? Det går inte ihop. 60 gram kolhydrat ger 240 kcal.
Förövrigt, kan det verkligen stämma att det är 28g protein och 6 gram kolhydrater i deras pasta? Låter ju helt sjukt bra.
Per 100 gram? Det går inte ihop. 60 gram kolhydrat ger 240 kcal.
Nej hade fel siffror. 93 kcal 45 kolhydrat.
Jävlar vad glad jag blev när jag kolla in deras sida, låter för bra för att vara sant, nu kanske man äntligen kan äta lite mer pasta.
Vilket bröd av dem sorterna rekommenderas?
Ska köpa hem några limpor + pasta.
SiSenior
2011-05-04, 16:24
Nej hade fel siffror. 93 kcal 45 kolhydrat.
Jävlar vad glad jag blev när jag kolla in deras sida, låter för bra för att vara sant, nu kanske man äntligen kan äta lite mer pasta.
Det går fortfarande inte ihop. 45g kolhydrater ger 180kcal.
Det går fortfarande inte ihop. 45g kolhydrater ger 180kcal.
Det är vad det står på pågens hemsida. http://www.pagen.se/matbrod/morka-skivade-brod/pagen-guldkorn/
45x4 (Som varje gram kolhydrat ger)= 180..
SiSenior
2011-05-04, 16:32
Det är vad det står på pågens hemsida. http://www.pagen.se/matbrod/morka-skivade-brod/pagen-guldkorn/
Det gör det inte. Det som står där är att en skiva innehåller 93kcal. Näringsvärdena på 10g protein, 44g kolhydrater och 4g fett är baserade på per 100g.
Det gör det inte. Det som står där är att en skiva innehåller 93kcal. Näringsvärdena på 10g protein, 44g kolhydrater och 4g fett är baserade på per 100g.
Ja?
Jämförde näringsvärdena på guldkorn och det nyttiga bördet per 100 gram.
King Grub
2011-05-04, 17:13
45 gram kolhydrat ger inte 93 kcal. Så är det bara.
45 gram kolhydrat ger inte 93 kcal. Så är det bara.
Läste fel på beskrivningen. 260 kcal per 100g.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.