handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni under deffen??


Jeml
2011-05-03, 18:03
Hejsan, började deffa igår på 85,3kg 186 lång. har inte deffat på riktigt tidigare, men har däremot gått ned mkt i vikt (110-80kg) dock utan syftet att ha kvar så mkt muskler som möjligt! detta skedde under en period av 2 år också så dieten var inte lika hård som jag kommer köra nu och under vissa perioder stod jag såklart still i vikt också.

Till saken, jag hade tänkt lägga upp kosten på följande vis: ta bort alla kolhydrater i form av ris, pasta, bröd och potatis osv. samt alla såser! kanske tar lite sås om det t.ex. serveras panerad fisk i skolan då det annars är blir väldigt torrt men i princip all sås. kommer inte räkna kalorier då jag ändå är säker på att ja kommer ligga på underskott, dock vet jag inte exakt hur stort underskottet blir. men dagens kost t.ex. har varit följande:

Frukost: Omelett (gissar på ca 200g) och lite köttfärsås(ca100g)
Lunch: Köttfärsås (200-300g) med sallad
"mellis eller nåt": Omelett igen (200-300g) 2 skinkskivor, lite tacosås(35 kal/100g) och lite jalapeno och gurka till
efter träning: vassle
Kvällsmat: nånting inte ätit ännu.

så frågan är, är det bra eller dåligt att ta bort alla kolhydrater?? kommer man förlora mer muskler?? Kör SL 5x5 schema nu startade igår med det, kör varannan dag, kommer även klämma in 2 cardio pass, sprang idag 6km på 31 min, skit jobbigt *spy* samt lite morgonpromenader innan frukost.

forslund
2011-05-03, 18:09
Tycker spontant att det låter som du går ut alldeles för hårt.

Det är ett väldigt lågt kaloriintag du har tillsammans med ett hårt träningsschema och konditionsträning där du springer dig till total utmattning, av vad det låter.
Med det upplägget dröjer det inte länge förrän du tappar orken tror jag.

Jeml
2011-05-03, 18:24
Orkar gör jag, hur som helst så är frågan om det är negativt med det kostupplägget. alltså om man kommer tappa mycket muskemassa pga ett så lågt kolhydrat intag?

total utmattning var överdrivet, jobbigare än det brukade vara kanske ja skulle skrivit ;) var ett medel lugnt joggnings pass :)

BengtBurk
2011-05-03, 18:40
Du kommer inte tappa mer muskler för att du utesluter kolhydraterna. Jag skulle dock tycka att passen, speciellt din cardio, skulle bli jobbiga utan kolhydrater.

Jeml
2011-05-03, 18:46
Du kommer inte tappa mer muskler för att du utesluter kolhydraterna.

säker på de?? Om man väljer att äta lite kolhydrater när är de bäst att inta dessa?? Efter tränigen eller??*rolleyes*

Pretorian
2011-05-03, 18:51
Det är nog svårt för dig att veta att du "orkar" detta upplägg efter några timmars deff.

Men vad jag förstår så ska du inte vara orolig över musklerna när det gäller lågt kolhydratintag. Träna tung styrka med mycket protein. Kolhydraterna gör nog bäst nytta direkt efter passet men viktigast är proteinet.

Jeml
2011-05-03, 18:53
Det är nog svårt för dig att veta att du "orkar" detta upplägg efter några timmars deff.

Nej har haft tuffare program tidigare därför vet jag;)

Men tack för svaret då skippar vi nog dom;)

forslund
2011-05-03, 19:25
Orkar gör jag, hur som helst så är frågan om det är negativt med det kostupplägget. alltså om man kommer tappa mycket muskemassa pga ett så lågt kolhydrat intag?

total utmattning var överdrivet, jobbigare än det brukade vara kanske ja skulle skrivit ;) var ett medel lugnt joggnings pass :)

Alla orkar att träna svinhårt en vecka. Att hålla en deff i 10 veckor eller liknande med det där schemat är en helt annan grej.

Det är inget negativt med det låga kolhydratintaget, däremot det låga proteinintaget du får via den där kosten. Du kommer förlora muskler.

Jeml
2011-05-03, 19:31
fortf så har jag ätit efter liknande diet, och tränat mer, speciellt mkt mer cardio under en längre period. jag syftade självklart inte på 1 vecka när jag skrev det.

Okej, hur många gram protein gissar du att jag fått i mig idag då? har nu ätit 2 ägg till också :)

forslund
2011-05-03, 19:35
Runt 120-150 g protein om dina omeletter är gjorda på 200g råa ägg som du skriver, kanske. I runda slängar 1400-1700 kcal beroende på fetthalt på dina råvaror.

Du behöver minst 2 g protein per kilo kroppsvikt, alltså 170 g men gärna betydligt mer än så. Skulle siktat på 250 g.

Jeml
2011-05-03, 19:40
Nåt tips på vad man då ska äta för att inte komma upp i ett för högt kalori intag??

Beelz
2011-05-03, 19:43
Frukost: Olika kött med wook

Lunch: Olika kött med wook

Middag: Kött med wook och någon form av kolhydrater

Kvällsmål: Kvarg med lite lite frysta bär i + fun light (har beställt kasein så nu ska jag börja med proteinpudding, inte "proteinfluff")

Riktigt simpelt och gott!


Slänger in mellanmål med vassle ifall jag blir småhungrig

Jeml
2011-05-03, 19:46
Frukost: Olika kött med wook

Lunch: Olika kött med wook

Middag: Kött med wook och någon form av kolhydrater

Kvällsmål: Kvarg med lite lite frysta bär i + fun light (har beställt kasein så nu ska jag börja med proteinpudding, inte "proteinfluff")

Riktigt simpelt och gott!


Slänger in mellanmål med vassle ifall jag blir småhungrig

Jobbigt att ställa sig o laga mat till frukost :o

Kvarg med frysta bär i som man mixar är riktigt gott, sen kan man värma lite bär i micron och hälla på efteråt *drool*

Personligen så känner jag ingen mättnadskänsla av vassle :/

Eddie Vedder
2011-05-03, 19:52
Jobbigt att ställa sig o laga mat till frukost :o

Gör inte det då. Äter du samma vid lunch är det ju bara att se till att det räcker till dagen efter.

Jeml
2011-05-03, 19:54
Gör inte det då. Äter du samma vid lunch är det ju bara att se till att det räcker till dagen efter.

word

Beelz
2011-05-03, 19:58
Jobbigt att ställa sig o laga mat till frukost :o

Kvarg med frysta bär i som man mixar är riktigt gott, sen kan man värma lite bär i micron och hälla på efteråt *drool*

Personligen så känner jag ingen mättnadskänsla av vassle :/

Lagar alltid mat för ett par dagar/måltider framåt, oplanerade måltider är det värsta som finns när man deffar imo, då är det lätt att något annat slinker ner

vicarious
2011-05-03, 21:57
Lagar alltid mat för ett par dagar/måltider framåt, oplanerade måltider är det värsta som finns när man deffar imo, då är det lätt att något annat slinker ner

Samma här, brukar laga för 4-5 dagar i sträck oftast på helgen. Blir givetvis lite tråkigare med att värma mat i micron men det är enligt mig värt det. Jäkligt skönt att slippa ställa sig och laga mat på kvällarna efter jobbet. Sen just det att ha planerade måltider minskar risken att ge in för frestelsen att äta för mycket, iaf enligt egna erfarenheter.

phr33k
2011-05-04, 01:14
Nåt tips på vad man då ska äta för att inte komma upp i ett för högt kalori intag??

Besynnerligt att du gjort detta tidigare, samtidigt som du inte har koll på ditt proteinintag eller ens vet vad du ska äta för att hålla nere kalorierna...

Jag gillar att äta energifattigare livsmedel som broccoli , kålrot, vitkål och blomkål istället för ris, pasta och potatis. Prova.

Althen
2011-05-04, 01:42
Nåt tips på vad man då ska äta för att inte komma upp i ett för högt kalori intag??
Jag käkar kvarg, äggvitor, proteinshakes och lite nötter(för fetterna) varje dag bortsett från middagen. Försöker hålla mig till bara protein bortsett från middagen, om man bortser från de 12g från kvargen då. Middag brukar jag käka 300g fettsnålt kött av ngt slag med 150g potatis. Man får testa sig fram lite med vad man trivs med. Som jag gillar tex att äta mer på middag än resten av dagen, så drf sparar jag in kalorier till middagen.

phr33k
2011-05-04, 02:33
Jag käkar kvarg, äggvitor, proteinshakes och lite nötter(för fetterna) varje dag bortsett från middagen. Försöker hålla mig till bara protein bortsett från middagen, om man bortser från de 12g från kvargen då. Middag brukar jag käka 300g fettsnålt kött av ngt slag med 150g potatis. Man får testa sig fram lite med vad man trivs med. Som jag gillar tex att äta mer på middag än resten av dagen, så drf sparar jag in kalorier till middagen.

Jag, och många med mig, undviker shakes på diet för att de mättar dåligt. Jag säger inte att det är fel att ta en shake om det fungerar för dig eller någon annan. Men har man inte tänkt på det så kan det vara bra att få höra.

Kycklingfile (vitt, fettsnålt kött, så även typ kalkon då) och grönsaker med mycket fibrer är bra för att hålla mig mätt.

Althen
2011-05-04, 10:08
Jag, och många med mig, undviker shakes på diet för att de mättar dåligt. Jag säger inte att det är fel att ta en shake om det fungerar för dig eller någon annan. Men har man inte tänkt på det så kan det vara bra att få höra.

Kycklingfile (vitt, fettsnålt kött, så även typ kalkon då) och grönsaker med mycket fibrer är bra för att hålla mig mätt.
Kör på aptitdämpande pga min tjockisaptit, så drf tkr jag det är skönt, snabbt och effektivt=)

crille30
2011-05-04, 10:13
håller med några inlägg innan, jag lagar alltid mat för 4-5 dagar om jag gå ner i vikt eller nåt så gör man rätt en gång, med innehåll, och allt som ska till, orkar inte göra det varje dag fy fan va drygt, en sot bytta hehe.

Nykropp
2011-05-04, 10:20
http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/20110503-160302.jpg
Och
http://nyakroppen.files.wordpress.com/2011/05/20110503-160045.jpg

Den med kyckling är vanligast. :)

Jeml
2011-05-04, 10:23
Besynnerligt att du gjort detta tidigare, samtidigt som du inte har koll på ditt proteinintag eller ens vet vad du ska äta för att hålla nere kalorierna...

Jag gillar att äta energifattigare livsmedel som broccoli , kålrot, vitkål och blomkål istället för ris, pasta och potatis. Prova.

Självklart har jag koll på vad man ska äta för att hålla lågt kalori intag och högt protein intag suck... Jag bad om tips.. Däremot räknar jag inte exakt hur många gram protein jag får i mig. Räknar med att ja får i mig tillräckligt med den proteinrika maten ändå!

Qiuq
2011-05-04, 10:26
Kvarg 250g x2
70g whey
Sen två stycken måltider med wok och kyckling/kalkon/färs.

Håller mig på över 2g protein/kg.

Spridis
2011-05-04, 10:33
Försöker köra LG med Recomp, ca 22.000kcal/v

Idag träningsdag:

200g Kvarg med citronsmak

75g gräddglass

350g fläskkarré
400g kaisersallad
1 banan
400g Yoghurt ungsäpplesmak
1 liter mjölk

1st Subway smörgås

1l kaffe


+diverse BCAA efter morgonträning under fastan.

vicarious
2011-05-04, 11:45
För mig blir det mest

Pasta/ris/havregryn
Kycklingfiléer/billigt griskött (till exempel fläskfilé, fläskkotletter, picnicbog, skinkstek)
Ost
Ägg
Kvarg
Kaseinpulver
Grönsaker

Fredrik_S
2011-05-04, 14:21
kyckling och vitt ris alla måltider(varierar tillbehör, annans pesto, currypasta sambla oelek fruktmix grönsaksmix etc etc, så länge det är fettfritt) utom en där det blir havregryn och ägg(alltid hela äggen)
samt en del proteinpulver och omega 3
Fördelar maten på så många måltider som passar in, mellan 5 och 10 per dag(vassledrink är också en måltid).

Försöker hålla fettintaget så nära noll som möjligt på alla måltider utom äggmåltiden, slutsumman av fett blir ändå kring 40g per dag när man lägger ihop det lilla som finns i respektive matvara

RassK
2011-05-04, 15:25
Såser: Bearnaisesås, Rödvinsås
Protein: Fläskfile, oxfile, kassler, kycklingfile
Kolhydrat: Bulgur, potatis, ris
Fett: Makrill, ägg, advokado

rippedjack1
2011-05-04, 15:50
Runt 120-150 g protein om dina omeletter är gjorda på 200g råa ägg som du skriver, kanske. I runda slängar 1400-1700 kcal beroende på fetthalt på dina råvaror.

Du behöver minst 2 g protein per kilo kroppsvikt, alltså 170 g men gärna betydligt mer än så. Skulle siktat på 250 g.

skitsnack 2g per /kg vad grundar du det på

har deffat på 1g p /kg i flera månader utan problem har samma mått på armarna i princip

har tidigare följt råd här och ätit så mycket protein helt i onödan

anton2000
2011-05-04, 16:02
För mig blir det mest

Pasta/ris/havregryn
Kycklingfiléer/billigt griskött (till exempel fläskfilé, fläskkotletter, picnicbog, skinkstek)
Ost
Ägg
Kvarg
Kaseinpulver
Grönsaker

Jag äter det här med lite tillägg som makrill,tonfisk,mjölk och orientbröd. Broccolimix och kvarg är dock favoriterna vid deff. 1kg broccolimix är 280 kcal, och 1kg broccolimix står man sig på ett tag...

skitsnack 2g per /kg vad grundar du det på

har deffat på 1g p /kg i flera månader utan problem har samma mått på armarna i princip

har tidigare följt råd här och ätit så mycket protein helt i onödan

Kul för dig. En kille på gymmet åt 0.6gr p/kg under 16.5 dagar och han är jätterippad. Så allt utöver det är helt onödigt.
Hint: Det grundas på vetenskap och erfarenheter.

Rusk
2011-05-04, 16:30
Tar du bort alla kolhydrater så kan du glömma att göra bra ifrån dig på gymmet vilket gör att din "deff" bör kallas bantning.
Sen måste jag fråga varför du är rädd för kolhydrater? Det enda som händer när du tar bort dom är att du går ner i vikt, det du tappar är dock inte fett utan vätska som ger dig energi, korkat imo.
I slutändan är det kalori + eller - som räknas, oavsett vilket näringsämnde du trycker i dig. Vill du dock ha en lyckad deff med så mkt styrka och muskler kvar som möjligt när den når sitt slut så försök få i dig 3g protein och 1g fett per kroppskg, resten lägger du på kolhydrater tex Fullkorn/parboiled ris, potatis, grönsaker, riskakor, mörkt bröd, frukt och havregryn.

Rusk
2011-05-04, 16:33
skitsnack 2g per /kg vad grundar du det på

har deffat på 1g p /kg i flera månader utan problem har samma mått på armarna i princip

har tidigare följt råd här och ätit så mycket protein helt i onödan

Du är korkad, period.

Pansartax
2011-05-04, 16:34
Ligger kring 5-50 g fett om dagen och 250-300 g protein, kolhydrater landar någonstans kring 80-100 g på en träningsdag.

Ska jag upp i kolhydrater måste jag minska proteinet, någonting jag vägrar kompromissa med.

StraightEdge
2011-05-04, 17:07
Tar du bort alla kolhydrater så kan du glömma att göra bra ifrån dig på gymmet vilket gör att din "deff" bör kallas bantning.
Sen måste jag fråga varför du är rädd för kolhydrater? Det enda som händer när du tar bort dom är att du går ner i vikt, det du tappar är dock inte fett utan vätska som ger dig energi, korkat imo.
I slutändan är det kalori + eller - som räknas, oavsett vilket näringsämnde du trycker i dig. Vill du dock ha en lyckad deff med så mkt styrka och muskler kvar som möjligt när den når sitt slut så försök få i dig 3g protein och 1g fett per kroppskg, resten lägger du på kolhydrater tex Fullkorn/parboiled ris, potatis, grönsaker, riskakor, mörkt bröd, frukt och havregryn.


Proteinet förstår jag men vad grundar du påståendet om fett på? Det är rätt högt fettintag för många, speciellt under deff.

vicarious
2011-05-04, 17:42
Proteinet förstår jag men vad grundar du påståendet om fett på? Det är rätt högt fettintag för många, speciellt under deff.

Håller med.

rippedjack1

Ingen som tvingar dig att äta så mycket protein men det är vedertaget att ett högt proteinintag är mer muskelbevarande än ett lägre under kalorirestriktion. Tro vad du vill men så är det.

yahel
2011-05-04, 20:53
07.00:
1 Espresso, 1 Kaffe, 2 tab BCAA
--------------------------------------
Typ 10 kcal

09.00: Gröt
50 gram havregryn, 2 dl lättmjölk, 2 matskedar jordgubbssylt
--------------------------------------
319 kcal

12.00:
200 gram nötfärs med tacokrydda, 30 gram tomatsås, 1 dl kokt ris
100 gram kvarg 0,2, 40 gram salladsblad, 1 halv lök, 1 halv tomat
1 halv paprika, 5 tärningar fetaost, 2 matskedar ketchup
--------------------------------------
600 kcal

15.00: Gröt
50 gram havregryn, 2 dl lättmjölk, 2 matskedar jordgubbssylt, 2 tab BCAA
--------------------------------------
319 kcal

19.00
Äggröra på 2 ägg och 10 äggvitor, 2 knäckebröd, 100 gram kvarg
--------------------------------------
447 kcal


Summa: 1695 kcal
Gym 40 minuter, Crosstrainer 30 minuter...
Landar till slut runt 1300 kcal... vilket är ett kcalunderskott på cirka 1000 kcal för min mått.

Om dagsbeovet är 100% är detta vad jag får i mig av några vanliga näringsämnen med just detta upplägg:

Fett 98%
Kolh 89%
Prot 182%
Fiber 72%
C-vitamin 158%
Kalcium 148%
Järn 166%

Vissa dagar är jag nere på 60-70% av kolhydratbehovet och då orkar jag inte lyfta speciellt tungt på gymmet... löpa och trampa går dock fint ändå!

vicarious
2011-05-04, 21:06
Om dagsbeovet är 100% är detta vad jag får i mig av några vanliga näringsämnen med just detta upplägg:

Fett 98%
Kolh 89%
Prot 182%
Fiber 72%
C-vitamin 158%
Kalcium 148%
Järn 166%


Vad utgår du från för värden som är lika med 100% för fett, kolhydrat och protein? Det där är ett jättekonstigt sätt att räkna på, förutom för kanske vitaminer och mineraler där det faktiskt finns ett RDI-värde.

yahel
2011-05-04, 22:12
Vad utgår du från för värden som är lika med 100% för fett, kolhydrat och protein? Det där är ett jättekonstigt sätt att räkna på, förutom för kanske vitaminer och mineraler där det faktiskt finns ett RDI-värde.

Jag har räknat ut min dagliga behov av fett/kolhydrater/protein vid en stillaittandes dag utan fysisk aktivitet... Tex om det skulle vara fördelat 30% fett 35% kolhydrater och 35% protein så skulle jag 100% på alla tre men då jag tränar och går ner i vikt just nu så käkar jag givetvis mer protein och mindre fett och kolhydrater för att jag behöver mer av det ena än det andra.... Rätta mig gärna om jag tänker fel, jag är ingen expert :)

vicarious
2011-05-05, 06:41
Jag har räknat ut min dagliga behov av fett/kolhydrater/protein vid en stillaittandes dag utan fysisk aktivitet... Tex om det skulle vara fördelat 30% fett 35% kolhydrater och 35% protein så skulle jag 100% på alla tre men då jag tränar och går ner i vikt just nu så käkar jag givetvis mer protein och mindre fett och kolhydrater för att jag behöver mer av det ena än det andra.... Rätta mig gärna om jag tänker fel, jag är ingen expert :)

Om du får i dig 150% protein, hur mycket är då 100%? Spelar ingen roll men det är ett konstigt sätt att räkna på. För vitaminer och mineraler är det logiskt för där finns det ett RDI-värde som man utgår från.

Rusk
2011-05-05, 09:49
Proteinet förstår jag men vad grundar du påståendet om fett på? Det är rätt högt fettintag för många, speciellt under deff.

Mjo det har du rätt i, bara läst att det är ett rekommenderat intag, äter själv inte så mkt utan lägger mer på kolhydrater.

Pompere
2011-05-05, 09:51
Kycklingfilé, tonfisk, kassler, helgskinka, fläskfile
Havregryn, potatis, fullkornsris/bulgur
Ägg, ost, makrillfilé i tomatsås, majonäs (fullfet)
Kvarg
Proteinfluff

gubbles
2011-05-05, 09:56
Du får ju så klart äta pasta, ris, potatis mm men dra bara ner på det istället. Och vassle protein tycker inte jag räcker till direkt efter träning. Måste ätas något också.

yahel
2011-05-05, 12:46
Om du får i dig 150% protein, hur mycket är då 100%? Spelar ingen roll men det är ett konstigt sätt att räkna på. För vitaminer och mineraler är det logiskt för där finns det ett RDI-värde som man utgår från.


100% är ju mitt dagsintag! Du kan ta bort % om det förvirrar dig... vi kan säga att 100 kameler är mitt dagsintag och det jag ska få i mig på en dag.
I mitt program använder jag mig av % hela tiden och jag tycker det är enklare och räkna så... ungefär som du kan räkna att en aktie stiger med 150%...

Vanish
2011-05-05, 13:32
De flesta plockar ju bort en del del kolhydrater, som sagt. Men de flesta äter samtidigt ost, vad för ost och vad använder ni det till? För bröd verkar ju inte vara det första ni använder osten till

Pansartax
2011-05-05, 13:41
De flesta plockar ju bort en del del kolhydrater, som sagt. Men de flesta äter samtidigt ost, vad för ost och vad använder ni det till? För bröd verkar ju inte vara det första ni använder osten till

Har du kikat på vad ost innehåller? Ganska stabilt näringsinnehåll om du frågar mig.

http://www.arla.se/default____17812.aspx?selectedmenuitem=21452

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 950 kJ/220 kcal
Protein 32 g (Hög kvalité)
Kolhydrat 1,5 g (Väldigt lågt, bra för folk som inte gillar kolhydrater...)
varav sockerarter <0,1g
Fett 10 g (Men istället kompenserar med fett)
varav mättat fett 7g
Kostfiber 0g
Natrium 0,4g
Vitamin B12 1,9 µg (190 % av RDI*)
Kalcium 970 mg (120 % av RDI*)
* Rekommenderat Dagligt Intag

Jag fetmarkerar och kommenterar varför JAG tror att folk äter ost.

Ost fungerar som snacks, eller i/på/över mat.

vicarious
2011-05-05, 14:50
100% är ju mitt dagsintag! Du kan ta bort % om det förvirrar dig... vi kan säga att 100 kameler är mitt dagsintag och det jag ska få i mig på en dag.
I mitt program använder jag mig av % hela tiden och jag tycker det är enklare och räkna så... ungefär som du kan räkna att en aktie stiger med 150%...

Om 100% är ditt dagsintag, hur förklarar du då att du äter

Fett 98%
Kolh 89%
Prot 182%

Totalt 369%?

Jag äter ost för att det är gott & billigt protein. Smält över kött & grönsaker är skitgott.

Vanish
2011-05-05, 14:54
Har du kikat på vad ost innehåller? Ganska stabilt näringsinnehåll om du frågar mig.

http://www.arla.se/default____17812.aspx?selectedmenuitem=21452

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 950 kJ/220 kcal
Protein 32 g (Hög kvalité)
Kolhydrat 1,5 g (Väldigt lågt, bra för folk som inte gillar kolhydrater...)
varav sockerarter <0,1g
Fett 10 g (Men istället kompenserar med fett)
varav mättat fett 7g
Kostfiber 0g
Natrium 0,4g
Vitamin B12 1,9 µg (190 % av RDI*)
Kalcium 970 mg (120 % av RDI*)
* Rekommenderat Dagligt Intag

Jag fetmarkerar och kommenterar varför JAG tror att folk äter ost.

Ost fungerar som snacks, eller i/på/över mat.
Nu va det ju inte riktigt varför man äter det som jag frågade, men aldrig fel att få se innehållsförteckningen ;)

Om 100% är ditt dagsintag, hur förklarar du då att du äter

Fett 98%
Kolh 89%
Prot 182%

Totalt 369%?

Jag äter ost för att det är gott & billigt protein. Smält över kött & grönsaker är skitgott.

Okej, ja smält ost är sjukt gott! Min extrema lathet kan göra att det känns lite bökigt att räkna in bara :p

vicarious
2011-05-05, 15:04
Nu va det ju inte riktigt varför man äter det som jag frågade, men aldrig fel att få se innehållsförteckningen ;)



Okej, ja smält ost är sjukt gott! Min extrema lathet kan göra att det känns lite bökigt att räkna in bara :p

Vadå bökigt att räkna in? Vad menas

Eddie Vedder
2011-05-05, 15:10
De flesta plockar ju bort en del del kolhydrater, som sagt. Men de flesta äter samtidigt ost, vad för ost och vad använder ni det till? För bröd verkar ju inte vara det första ni använder osten till

Nu deffar jag ju inte men ost äter jag nästan dagligen och bröd i princip aldrig. Bara i form av Gorbypiroger och kebabrullar i princip. Att bara ta en ostbit, ingenting mer, är ju ren njutning. Sålänge inte brödet är helt nybakat, direkt rykande färskt från ugnen så är ost utan bröd godare än med tycker jag. Men är det som sagt rykande nybakat och varmt bröd så är det få saker som slår det.

Vanish
2011-05-05, 15:14
Vadå bökigt att räkna in? Vad menas
Det tar helt enkelt lite längre tid :p Men att lägga på lite ost på kycklingfiléerna som görs i ugnen är lätt något som blir nästa gång!

Nu deffar jag ju inte men ost äter jag nästan dagligen och bröd i princip aldrig. Bara i form av Gorbypiroger och kebabrullar i princip. Att bara ta en ostbit, ingenting mer, är ju ren njutning. Sålänge inte brödet är helt nybakat, direkt rykande färskt från ugnen så är ost utan bröd godare än med tycker jag. Men är det som sagt rykande nybakat och varmt bröd så är det få saker som slår det.

Jo det kan jag hålla med om! Fast när man deffar kan det bli lite jobbigt att räkna in alla skivor man trycker i sig, sådär spontant när man öppnar kylskåpet.

Men det är alltså "vanlig" ost som folk använder i största del? Menar inte nödvändigtvis hushållsost nu, men den typen. Det är inte philadelphia eller fetaost eller nåt sånt som folk refererar till ost?

vicarious
2011-05-05, 15:17
Det tar helt enkelt lite längre tid :p Men att lägga på lite ost på kycklingfiléerna som görs i ugnen är lätt något som blir nästa gång!


Jag förstår inte. Hur kan det ta längre tid att äta något med ost?

Ta fram osten, skiva och lägg på där man ska ha den. In i micron nån halvminut.

Eller som Nicklas skriver, bara bryta en bit ost och njuta av.

Eddie Vedder
2011-05-05, 15:20
Jo det kan jag hålla med om! Fast när man deffar kan det bli lite jobbigt att räkna in alla skivor man trycker i sig, sådär spontant när man öppnar kylskåpet.

Så är det för dig, inte för "man". Att DU inte kan hålla fingrarna i styr innebär inte att "man" inte kan det. ;)

Men det är alltså "vanlig" ost som folk använder i största del? Menar inte nödvändigtvis hushållsost nu, men den typen. Det är inte philadelphia eller fetaost eller nåt sånt som folk refererar till ost?

Inte vet jag vad alla menar. Men jag gissar att om man enbart säger ost, utan vidare detaljbeskrivning, syftar nog de flesta på vanlig hårdost. Den som äter fetaost eller mjukost nämner nog det specifikt skulle jag gissa.

Typ som om någon äter "gröt" till frukost. Då tar nog de allre flesta för givet att det handlar om havregrynsgröt.

StraightEdge
2011-05-05, 15:20
Jag förstår inte. Hur kan det ta längre tid att äta något med ost?

Ta fram osten, skiva och lägg på där man ska ha den. In i micron nån halvminut.

Eller som Nicklas skriver, bara bryta en bit ost och njuta av.



Tror att han menar att han måste väga skivorna.

Pansartax
2011-05-05, 15:58
Nu va det ju inte riktigt varför man äter det som jag frågade, men aldrig fel att få se innehållsförteckningen ;)

Jaha, fel av mig läste inte ordentligt, du ville ha tips på lite ostar?

http://www.arla.se/default____17812.aspx?selectedmenuitem=21452

http://www.milko.se/templates/Product.aspx?id=2415

Två enligt mig trevliga ostar, som jag skrev tidigare gör snacks av det (Stavar) eller riv och strössla över mat.

Hade jag haft "råd" i min kalori-budget med ost hade jag ätit mer av det, ost är väldigt gott :)

Thrower
2011-05-05, 16:48
Bara jag som deffar på blandfärs 20% med smält ost 10% på? :D

BengtBurk
2011-05-05, 17:21
Bara jag som deffar på blandfärs 20% med smält ost 10% på? :D

Bara jag som deffar på flintastek, potatissallad och bearnaisesås?

Vanish
2011-05-05, 17:33
Snurrar kanske till det lite för alla.

Menar att det är segt att väga skivorna.

Menade även mest på skoj att man inte kan hålla fingrarna borta pga ost är gott :) Och det med att ost oftast menas med hårdost antog jag, men nu har jag fått ett klart svar! Tackar.

Nej det va egentligen inte det heller, ville mest veta vad folk använda ostarna till (vilket jag fått svar på) och vad för ost, och då tänkte jag på om det va vanlig ost, fetaost osv. Och det har jag ju också fått svar på. Livet är bra ibland ;)

Eddie Vedder
2011-05-05, 17:37
Menar att det är segt att väga skivorna.



Väg en och hyvla ungefär så stora varje gång. Fel på 2-3 gram upp eller ner gör dig varken grisfet eller lägerfångesmal över en natt.

Vanish
2011-05-05, 17:44
Väg en och hyvla ungefär så stora varje gång. Fel på 2-3 gram upp eller ner gör dig varken grisfet eller lägerfångesmal över en natt.

Sant! Får ta och köra på det!

vicarious
2011-05-05, 20:07
Jag äter oftast gouda, edamer eller hushållsost. De brukar vara de som är billigast.

yahel
2011-05-05, 20:20
Om 100% är ditt dagsintag, hur förklarar du då att du äter

Fett 98%
Kolh 89%
Prot 182%

Totalt 369%?



Men alltså i min första post räknar jag det enskilda behovet av en energikälla, samt dagsbehovet av några viktiga näringsämnen. inte fördelningen mellan de olika...

Mitt kcal-intag på en dag för och behålla vikten är 2630kcal vilket i rekomenderade fall skulle kunna innebära ett dagsintag av:

176 gram protein
300 gram kolhydrater
90 gram fett

Fördelningen skulle av de olika energikällorna skulle se ut följande:
31% protein
53% kohydrater
16% fett

Äter jag 176 gram protein har jag med andra ord ätit 100% av mitt rekomenderade dagsbehov protein!

Äter jag istället 352 gram protein på en dag så har jag ätit 200% av mitt rekomenderade dagsbehov av protein.

Äter jag 240 gram kolhydrater har jag kommit upp i 80% av mitt rekomenderade dagsintag av kolhydrater.

Säg att jag äter 90 gram fett också så blir fördelningen följande:


51,5% protein
35,5% kohydrater
13% fett

Har förövrigt precis dratt i mig 250 gram superchips... ibland så måste man :D

Inge Enveten
2011-05-05, 20:35
Proteinfluff har gjort deffen så oerhört smärtfri och god att det är för bra för att vara sant

vicarious
2011-05-05, 20:56
Mitt kcal-intag på en dag för och behålla vikten är 2630kcal vilket i rekomenderade fall skulle kunna innebära ett dagsintag av:

176 gram protein
300 gram kolhydrater
90 gram fett



Enligt VILKEN rekommendation? Det är just min poäng - det finns inga "rekommendationer" för fett, protein och kolhydrat, om man inte ska utgå från de svenska näringsrekommendationerna.. vilket du inte verkar ha gjort heller. Man kan inte bara ta en rekommendation ur luften och sen beräkna procentvärden utifrån det. Rejäl tankevurpa :)

vicarious
2011-05-05, 20:58
Proteinfluff har gjort deffen så oerhört smärtfri och god att det är för bra för att vara sant

Kul att du känner så. Jag vet inte om jag tycker det är någon särskild skillnad mättnadsmässigt mot fluff och vanlig kvarg om jag ska vara ärlig. Det mättar för stunden för det är massa luft som man rapar upp efter en stund :) Men det är ju gott och kul att göra :D

yahel
2011-05-05, 21:56
Enligt VILKEN rekommendation? Det är just min poäng - det finns inga "rekommendationer" för fett, protein och kolhydrat, om man inte ska utgå från de svenska näringsrekommendationerna.. vilket du inte verkar ha gjort heller. Man kan inte bara ta en rekommendation ur luften och sen beräkna procentvärden utifrån det. Rejäl tankevurpa :)

Trodde du undrade hur jag räknade, hur jag tex kunde äta 182% protein på en dag! Hoppas du fått svar på det nu! Sen vilka rekomenationer och vilka mått jag går efter är upp till mig, det har fungerat mycket bra hitills :) Men har du någon mer utstuderad metod så är du välkommen och presentera den!