handdator

Visa fullständig version : Är du smartare än genomsnittet?


Spartansk
2011-05-03, 17:14
Det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5029824&postcount=56) inlägget gjorde mig sugen på att starta en poll.

Crocker
2011-05-03, 17:14
Ja, i min åldersgrupp åtminstone.

kettlebellGuden
2011-05-03, 17:15
Det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5029824&postcount=56) inlägget gjorde mig sugen på att starta en poll.

Varför startar du inte en poll då? :smash:

:edit: oh wait you did. Såg den inte. Jag röstar smartare!

tumme
2011-05-03, 17:15
Självklart.

Rikard Jansson
2011-05-03, 17:15
Japp. :D

Spartansk
2011-05-03, 17:15
Varför startar du inte en poll då? :smash:

Det gjorde jag, men själva inlägget läggs tydligen upp innan pollen. Smått irriterande bugg. :)

Yes
2011-05-03, 17:18
Ja, men vem fan jämför sig med genomsnittet egentligen? Bland en grupp chimpanser är jag givetvis briljant, men bland nobelpristagare i fysik skulle jag känna mig utmanad.

Petoria
2011-05-03, 17:19
http://i7.photobucket.com/albums/y300/MrViviIGN/3346f60.gif

kettlebellGuden
2011-05-03, 17:19
Det gjorde jag, men själva inlägget läggs tydligen upp innan pollen. Smått irriterande bugg. :)

Jaha då var det inte jag som var dum. :D

Av mitt högskoleprov att döma så är jag smartare än genomsnittet. Och alla vet att jag är helt för att mäta intelligens med typ sånt och IQ-test (där jag även också är över medel, hepp).

Rent allmänt är jag lite bättre än alla på allt.

SiSenior
2011-05-03, 17:20
Jag anser mig själv som smartast.

Brickhead
2011-05-03, 17:20
Borde finnas ett alternativ där "man ligger bland genomsnittet".

Dakke
2011-05-03, 17:21
99e percentilen om man får tro iqtest.dk :D

Olegh
2011-05-03, 17:22
Runt genomsnittet. +/- någon smart-enhet. Är nästan sugen på att rösta ja för att ytterligare cementera min tes, men jag avstår från att medverka. :)

Spartansk
2011-05-03, 17:22
Jag röstade ja, av några olika skäl:
- Fick högre än medel på Mensaprovet och högskoleprovet.
- Hade högre betyg än medel i grundskolan.
- När vi delades upp i grupper i grundskolan hamnade jag oftast i den "svåra" gruppen.
- Har blivit kallad för väldigt smart många gånger (och för en subjektiv bedömning är det väl bättre att lita på andra än en själv).
Ja, det är väl typ det.

JB12K
2011-05-03, 17:23
Ingen aning. Hur vet man det? Inte direkt så att IQ har någon praktisk betydelse i samhället. Finns korkade uteliggare men jag är säker på att det finns en del genier också.

HookersUnited
2011-05-03, 17:24
Nej, men jag är glad ändå.

Yes
2011-05-03, 17:27
Runt genomsnittet. +/- någon smart-enhet. Är nästan sugen på att rösta ja för att ytterligare cementera min tes, men jag avstår från att medverka. :)
Det är inte direkt någon ny tes, och den sträcker sig även utanför Kolozzeum.

Vad nu frågan spelar för roll egentligen. Jag skiter väl i om jag är smart så länge jag har rätt.

pwnyou
2011-05-03, 17:28
Att vara smart är att göra smarta val i livet. Inte att ha hög intelligens (som mäts i IQ-test, till exempel) eller att vara allmänbildad (som mäts på högskoleprovet, till exempel). Även om alla tre ofta går hand i hand.

Men jag anser mig själv göra bättre val i livet än genomsnittet.

Spartansk
2011-05-03, 17:30
Att vara smart är att göra smarta val i livet. Inte att ha hög intelligens eller att vara allmänbildad. Även om alla tre ofta går hand i hand.

Att vara allmänbildad är inte likställt med att vara smart, det håller jag med om. En ganska dum person som pluggar som en dåre kan bli väldigt allmänbildad. Men att inte intelligens är samma sak som smarthet, den var ny?

Dakke
2011-05-03, 17:30
Att vara smart är att göra smarta val i livet. Inte att ha hög intelligens (som mäts i IQ-test, till exempel) eller att vara allmänbildad (som mäts på högskoleprovet, till exempel). Även om alla tre ofta går hand i hand.

Men jag anser mig själv göra bättre val i livet än genomsnittet.

Smart är ett subjektivt begrepp.

Dreas
2011-05-03, 17:31
Ja, det skulle jag vilja påstå.

Har lätt för att se mönster/sammanhang, anpassa mig efter situation och ta till mig saker.

Röstade dock vet inte då det beror lite på, mitt ordförråd är under all kritik.

Rikard Jansson
2011-05-03, 17:31
- Hela högstadiet tog jag hem sammanlagt 2 böcker i en dag, slutade med att jag inte orkade plugga ändå, samt hade en frånvaro på 30+%, fick ändå 200 poäng trots att jag inte närvarade på gymnastiken, geografin eller tekniken. Pluggade alltså ingenting någonsin.

- Första året i gymnasiet fick jag maximal poäng på ett ordförståelse+ordkunskaps-prov som alla ettor var tvungna att göra, var den förste på 10 år på skolan att få maximal poäng

- Vunnit en nationell matematik-tävling bland 10-12 åringar ^^

- Fick genomsnittligt 131 (132 krävs för att gå med) på Mensa-testet, med 141 i matematik och 146 i minne... Hela resultatet blev nerdraget av att jag verkligen inte förstår de där slutledningsbilderna

- Alla påpekar konstant att jag är smart, och frågar alltid massa saker om allt möjligt

- Kunde i text närapå flytande engelska när jag var 10 år

Hade om jag kunnat bytt ut allting mot 5% bättre styrka, så är inte på något vis skrytsam, att vara tillräckligt intelligent kan vara väldigt självmordsframkallande.

Spartansk
2011-05-03, 17:33
- Hela högstadiet tog jag hem sammanlagt 2 böcker i en dag, slutade med att jag inte orkade plugga ändå, samt hade en frånvaro på 30+%, fick ändå 200 poäng trots att jag inte närvarade på gymnastiken, geografin eller tekniken. Pluggade alltså ingenting någonsin.

- Första året i gymnasiet fick jag maximal poäng på ett ordförståelse+ordkunskaps-prov som alla ettor var tvungna att göra, var den förste på 10 år på skolan att få maximal poäng

- Vunnit en nationell matematik-tävling bland 10-12 åringar ^^

- Fick genomsnittligt 131 (132 krävs för att gå med) på Mensa-testet, med 141 i matematik och 146 i minne... Hela resultatet blev nerdraget av att jag verkligen inte förstår de där slutledningsbilderna

- Alla påpekar konstant att jag är smart, och frågar alltid massa saker om allt möjligt

- Kunde i text närapå flytande engelska när jag var 10 år

Hade om jag kunnat bytt ut allting mot 5% bättre styrka, så är inte på något vis skrytsam, att vara tillräckligt intelligent kan vara väldigt självmordsframkallande.

Oj, du är smartare än mig i alla fall.

Inge Enveten
2011-05-03, 17:33
Ja. Utan tvekan.

Olegh
2011-05-03, 17:35
Det är inte direkt någon ny tes, och den sträcker sig även utanför Kolozzeum.

Vad nu frågan spelar för roll egentligen. Jag skiter väl i om jag är smart så länge jag har rätt.

Effekten är oerhört tydlig här. Jag har aldrig hävdat att det är unikt för Kolozzeum, bara väldigt påtagligt. Ja just det, "tes".

Förmodligen är jag bara bitter för att jag har svårt att hävda min egen förträfflighet när jag väger ihop mina goda och mina sämre egenskaper. America fuck yeah, individualism, o.s.v.

pwnyou
2011-05-03, 17:35
Att vara allmänbildad är inte likställt med att vara smart, det håller jag med om. En ganska dum person som pluggar som en dåre kan bli väldigt allmänbildad. Men att inte intelligens är samma sak som smarthet, den var ny?Smart = Att göra smarta val, att vara "slug". Tänk dig en riktigt skicklig byteshandlare eller en oppurtunist.

Att träna anses t ex vara ett smart val bland vissa. Eller att plugga. Eller att avstå från att köpa en trisslott.

Att vara intelligent är inte riktigt samma sak.

Simon
2011-05-03, 17:37
Smartare, snyggare, starkare, bättre. Är man från norrland så är man ;)

Rikard Jansson
2011-05-03, 17:37
Oj, du är smartare än mig i alla fall.

Fast mycket sämre i Paint. :)

Wille005
2011-05-03, 17:38
Japp, fast det inget jag försöker visa direkt. Speciellt inte över internet. Man ska inte vara alltför seriös på internet.

Chrillee
2011-05-03, 17:39
Det här är väldigt roligt, jag tänkte på det förut i den gamla tråden, tror jag skrev något om det, att majoriteten av medlemmarna tror sig vara bättre än medelmåttan.

Det är likadant vad det gäller bilförare, de allra flesta är låångt bättre än medelföraren. :D

Jag själv är nog precis på medel, även om jag anser att det finns olika former av IQ. Vissa är bra på matte, men helt kassa i sociala tillställningar o.s.v.

MAXX
2011-05-03, 17:39
- Hela högstadiet tog jag hem sammanlagt 2 böcker i en dag, slutade med att jag inte orkade plugga ändå, samt hade en frånvaro på 30+%, fick ändå 200 poäng trots att jag inte närvarade på gymnastiken, geografin eller tekniken. Pluggade alltså ingenting någonsin.

- Första året i gymnasiet fick jag maximal poäng på ett ordförståelse+ordkunskaps-prov som alla ettor var tvungna att göra, var den förste på 10 år på skolan att få maximal poäng

- Vunnit en nationell matematik-tävling bland 10-12 åringar ^^

- Fick genomsnittligt 131 (132 krävs för att gå med) på Mensa-testet, med 141 i matematik och 146 i minne... Hela resultatet blev nerdraget av att jag verkligen inte förstår de där slutledningsbilderna

- Alla påpekar konstant att jag är smart, och frågar alltid massa saker om allt möjligt

- Kunde i text närapå flytande engelska när jag var 10 år

Hade om jag kunnat bytt ut allting mot 5% bättre styrka, så är inte på något vis skrytsam, att vara tillräckligt intelligent kan vara väldigt självmordsframkallande.

http://images.wikia.com/theoffice/images/b/bf/Gareth_keenan.jpg

Chrillee
2011-05-03, 17:42
Japp, fast det inget jag försöker visa direkt. Speciellt inte över internet. Man ska inte vara alltför seriös på internet.

Cooling :cool:

Spartansk
2011-05-03, 17:42
Det här är väldigt roligt, jag tänkte på det förut i den gamla tråden, tror jag skrev något om det, att majoriteten av medlemmarna tror sig vara bättre än medelmåttan.

Det är likadant vad det gäller bilförare, de allra flesta är låångt bättre än medelföraren. :D

Jag själv är nog precis på medel, även om jag anser att det finns olika former av IQ. Vissa är bra på matte, men helt kassa i sociala tillställningar o.s.v.

Vi borde kanske göra lite fler pollar. Se om vi tror att vi är snällare, snyggare, artigare, och så vidare, än andra. Och framför allt om vi tror vi är blygsammare/mer ödmjuka än andra.

Wille005
2011-05-03, 17:44
Cooling :cool:
Nej men seriöst så ger internet dig så många frisedlar. Du kan vara vem du vill och hur du vill. Man är dum om man inte utnyttjar detta.

egge
2011-05-03, 17:45
Högre IQ (den logiska menar jag) än medelsnittet? Ja, det tror jag. Inte särskilt mycket men det räcker ju att hamna på 101...
Smartare är ett lite bredare begrepp och där vetefan.

...eller att vara allmänbildad (som mäts på högskoleprovet, till exempel).

HP mäter inte hur allmänbildad du är imo. Det mäter slutledningsförmåga, logisk tänkande och förmågan att analysera text.

Rikard Jansson
2011-05-03, 17:45
Vi borde kanske göra lite fler pollar. Se om vi tror att vi är snällare, snyggare, artigare, och så vidare, än andra. Och framför allt om vi tror vi är blygsammare/mer ödmjuka än andra.

Gör det! Jag tror dock att just smarthetsgrad är en sak som folk överskattar otroligt mycket hos sig själva. Det och killars bilkörande och förmåga till slagsmål. Kvinnor vet jag inte...

Oxe
2011-05-03, 17:47
Enligt vissa utredningar så Intelligens över medelnivå utan att bli inklassad i gruppen överintelligenta...

Testerna gjordes under vissa försvårande omständigheter.

dared
2011-05-03, 17:47
Absolut så tror jag det. Ligger över medel i IQ med rätt bra marginal och jag klarar min högskoleutbildning lättare än många utan att vara speciellt ambitiös (tyvärr). Visst det behöver inte betyda att jag är över medel för det kanske, beroende på hur man definiterar "att vara smart". Finns rätt mycket jag inte är speciellt bra på, men när det kommer till IQ och minne ligger jag en bra bit över medel. Även om minne kanske inte nödvändigtvis behöver ha något med intelligens att göra per se, så hjälper det ju mycket i hur andra betraktar en som "smart", vilket känns som ett relativt subjektivt begrepp till att börja med. Hjälper ju även en i hur väl man kan ta in och bevara information.

Kan tillägga att jag inte brukar överskatta mig själv för mycket (tror jag) och jag tror helt klart att jag ser mig som sämre än medelsnittet i flera saker utan att faktiskt behöva vara det.

Rikard Jansson
2011-05-03, 17:47
Jag har aldrig stött på någon som fått under 100 på IQ-test. De två dummaste personerna jag känner fick 107 och 111 respektive, då iofs på internet-test. Men det kanske är en indikator på att internet-testen är totalt värdelösa. Den ene av dem visste t.ex. inte när nyår var.

hidden
2011-05-03, 17:47
Nej, jag tror inte att jag är smartare än någon annan. Fast jag skulle vilja vara det, såklart! Jag har ett behov av att inte vara medelmåtta i saker, fast jag är det i de flesta aktiviteter om inte sämre.

Spartansk
2011-05-03, 17:48
HP mäter inte hur allmänbildad du är imo. Det mäter slutledningsförmåga, logisk tänkande och förmågan att analysera text.

Ordkunskapsdelen är allmänbildning. Har de tagit bort den? Sedan är mattedelen allmänbildning också, den testar om man har lärt sig räkna på olika sätt. Och läsförståelsen, delvis.

Gör det! Jag tror dock att just smarthetsgrad är en sak som folk överskattar otroligt mycket hos sig själva. Det och killars bilkörande och förmåga till slagsmål. Kvinnor vet jag inte...

Jag har varit med om ett par gånger att riktigt blåsta personer har kallat sig själva för "väldigt smarta" i alla fall. :)

(Jag tror inte jag vågar göra en ny poll nu på direkten, btw. Börjar likna spam. ;))

Yes
2011-05-03, 17:50
Effekten är oerhört tydlig här. Jag har aldrig hävdat att det är unikt för Kolozzeum, bara väldigt påtagligt. Ja just det, "tes".

Förmodligen är jag bara bitter för att jag har svårt att hävda min egen förträfflighet när jag väger ihop mina goda och mina sämre egenskaper. America fuck yeah, individualism, o.s.v.
Jag beklagar. Det måste kännas ledsamt att inte kunna hävda sin egen förträfflighet. Jag har själv varit där i perioder då jag drabbats av ödmjukhet. Det enda man kan göra är att bli bättre och kultivera sin bravur tills man blivit en nobel själ.

Din syn på Kolo måste vara färgad av bitterhet, för överallt är det likadant. Folk tenderar att hålla sin egen intelligens högt. Och det är bra, så länge det inte råder allvarligare brister i självinsikt.

Stoltz
2011-05-03, 17:52
Nej, dummare får man fan leta efter.

Spartansk
2011-05-03, 17:53
Absolut så tror jag det. Ligger över medel i IQ med rätt bra marginal och jag klarar min högskoleutbildning lättare än många utan att vara speciellt ambitiös (tyvärr). Visst det behöver inte betyda att jag är över medel för det kanske, beroende på hur man definiterar "att vara smart". Finns rätt mycket jag inte är speciellt bra på, men när det kommer till IQ och minne ligger jag en bra bit över medel. Även om minne kanske inte nödvändigtvis behöver ha något med intelligens att göra per se, så hjälper det ju mycket i hur andra betraktar en som "smart", vilket känns som ett relativt subjektivt begrepp till att börja med. Hjälper ju även en i hur väl man kan ta in och bevara information.

Kan tillägga att jag inte brukar överskatta mig själv för mycket (tror jag) och jag tror helt klart att jag ser mig som sämre än medelsnittet i flera saker utan att faktiskt behöva vara det.

Intressant att du tar upp minne. Mitt minne är helt värdelöst, vilket gör mig oförmögen att fullgöra en högskoleutbildning, och även ger mig sociala problem (glömmer bort fakta om folk och saker de har berättat för mig, och mitt namnminne ska vi inte tala om *whatever*). Trots det är jag som sagt bland bekanta ansedd som smart, vilket gör att jag ibland kallas för "professorn".

fiskebulle
2011-05-03, 17:55
Det har redan gjorts liknande pollar av mangs för typ ett halvår sedan.

Ang. mig - Jag röstade nej, detta trots att jag har skrivit 1.9 på högskoleprovet, men jag har å andra sidan aldrig rört ett riktigt IQ-test, bara internettjaffs där jag brukar landa kring 110-130.
Anledningen till att jag tror jag är sämre än genomsnittet är för att jag verkligen är dålig på matematik i skolan. HP's matte var lätt i jämförelse än vad jag upplever matematik B på gymnasiet.

Spartansk
2011-05-03, 17:57
Det har redan gjorts liknande pollar av mangs för typ ett halvår sedan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144563

Förlåt. :(

young_george
2011-05-03, 17:58
Det har redan gjorts liknande pollar av mangs för typ ett halvår sedan.

Ang. mig - Jag röstade nej, detta trots att jag har skrivit 1.9 på högskoleprovet, men jag har å andra sidan aldrig rört ett riktigt IQ-test, bara internettjaffs där jag brukar landa kring 110-130.
Anledningen till att jag tror jag är sämre än genomsnittet är för att jag verkligen är dålig på matematik i skolan. HP's matte var lätt i jämförelse än vad jag upplever matematik B på gymnasiet.

Fick du 1.9 på HP, förutsatt att du inte pluggade grenspecifikt på det otroligt mycket, är du nog smartare än genomsnittet.

egge
2011-05-03, 18:02
Ordkunskapsdelen är allmänbildning. Har de tagit bort den? Sedan är mattedelen allmänbildning också, den testar om man har lärt sig räkna på olika sätt. Och läsförståelsen, delvis.

Nu är ju HP helt nygjort men den gamla ordkunskapen kan jag väl hålla med till viss del att den hade med allmänbildning att göra. Matte-delen handlade om logik och läsförståelse om just läsförståelse. Tanken är att det skulle/ska testa din förmåga att klara av högre utbildning och för det behöver du inte vara särskilt allmänbildad.

För övrigt vill jag omformulera mitt förra svar. Ja, jag är smartare än genomsnittet. :D

Librish
2011-05-03, 18:02
- Fick genomsnittligt 131 (132 krävs för att gå med) på Mensa-testet, med 141 i matematik och 146 i minne... Hela resultatet blev nerdraget av att jag verkligen inte förstår de där slutledningsbilderna


Vet inte vad du har gjort, men man får inga delbetyg via Mensas test.

Rikard Jansson
2011-05-03, 18:03
Vet inte vad du har gjort, men man får inga delbetyg via Mensas test.

Jo, genom Mensas preliminär-test, inte det på plats

130kg finsk sisu
2011-05-03, 18:04
Jag röstade JA men med viss reservation.
Jag är smartare än 9 av 10 gällande allmänbildning såsom historia,geografi,politik osv osv.
Gällande teknik och matte är nog 7 av 10 smartare än mej men jag tror att min´goda allmänbildning höjer mej över genomsnittet. :)

Minimjölk
2011-05-03, 18:04
Jag har ett bra logiskt tänkande, presterar alltid bra på Intelligenstester. Har en fallenhet för de flesta teoretiska ämnen. Läst en hel del och applicerat de lärdomar jag gjort både privat och i mitt yrkesliv. Jag gjorde upp en plan angående hur jag ämnar att leva mitt liv. Jag är social och är omtyckt av många. Jag har lätt för att prestera när det väl gäller. Är mycker mer allmänbildad än snittet av de människor jag träffar till vardags (mest civilingenjörer etc), både vad det gäller teknik och andra ämnen. Jag har ett grymt minne som låter mig komma ihåg både nödvändiga och onödiga grejor. Jag är kvick och humoristiskt och väldigt snabb på huvudräkning.
Jag kan med stolthet se tillbaka på mitt liv och känna att jag nått dit jag önskat och det finns väldigt lite jag ångrat. Jag skulle beteckna mig själv som rätt smart men är en aning för snäll för att än så länge fått full utdelning. Jobbar på det.

Å andra sidan tänker jag mycket, är ambitiös och strävar hela tiden efter att förbättra mig. I 15års-åldern var jag inget speciellt utan de egenskaper jag har har mestadel odlats fram och förfinats efter detta genom hårt målmedvetet arbete.

Spartansk
2011-05-03, 18:04
Matte-delen handlade om logik och läsförståelse om just läsförståelse. Tanken är att det skulle/ska testa din förmåga att klara av högre utbildning och för det behöver du inte vara särskilt allmänbildad.


Min poäng är: Skolkade man från algebralektionerna så blir matten jobbigare, och har man dåligt ordförråd så blir läsförståelsen svårare. Således ingår det lite allmänbildning i det hela. :)

Spartansk
2011-05-03, 18:06
Jag kan med stolthet se tillbaka på mitt liv och känna att jag nått dit jag önskat och det finns väldigt lite jag ångrat.

Får man fråga hur gammal du är? Skulle vara skönt att känna så någon gång. :)

Dennis93
2011-05-03, 18:07
Att vara smart är att göra smarta val i livet. Inte att ha hög intelligens (som mäts i IQ-test, till exempel) eller att vara allmänbildad (som mäts på högskoleprovet, till exempel). Även om alla tre ofta går hand i hand.

Men jag anser mig själv göra bättre val i livet än genomsnittet.

Är det här någon slags vedertagen definition av ordet "smart", eller skriver du bara vad du tycker som fakta nu ?

Mago
2011-05-03, 18:10
Det mesta åtminstone mot det.. :)

Yes
2011-05-03, 18:12
Det mesta åtminstone mot det.. :)
Även ibland där borta?

young_george
2011-05-03, 18:12
Är nu den genomsnittliga koloröstaren smartare än genomsnittet (vilket 75% anser än så länge) på riktigt eller bedrar de sig själva?

Silencer
2011-05-03, 18:13
Jag har bevis på att jag är avsevärt smartare än genomsnittet. Har gjort kontrollerat IQ test.

Minimjölk
2011-05-03, 18:15
Får man fråga hur gammal du är? Skulle vara skönt att känna så någon gång. :)

Halvvägs till pensionsålder.

Jag tror och tycker att man kan känna så oavsett vilken ålder man nått upp till. Jag tror dock det är litare att inse när man levt lite längre i det vuxna livet och verkligen inser vem man själv är och hur man presterar. Tidigare var jag alltför kritisk mot mig själv och kunde inte ens erkänna mina framsteg för mig själv. Nu i efterhand inser jag att detta bromsade mig i min utveckling. När jag började vara stolt över mina bedrifter och faktiskt inse att jag duger började jag prestera bättre inom sånär alla områden.



Gotta love the poll results i både denna och andra tråden. :D

egge
2011-05-03, 18:15
Således ingår det lite allmänbildning i det hela. :)

Det håller jag absolut med om men inlägget jag svarade på hävdade att HP mäter allmänbildning. :)

TheGhr
2011-05-03, 18:16
Träning är inte att förglömma i sammanhanget, jag upplever mig smartare när jag kör kontinuerligt.

young_george
2011-05-03, 18:17
Gotta love the poll results i både denna och andra tråden. :D

Tycker du, som alla andra, att alla andra röstade fel och inte har självinsikt? :)

Minimjölk
2011-05-03, 18:17
Är nu den genomsnittliga koloröstaren smartare än genomsnittet (vilket 75% anser än så länge) på riktigt eller bedrar de sig själva?

Rent generellt skulle jag säga att smartheten hos medlemmarna varierar markant men normalfördelningskurvan är troligtvis något åt det smarta hållet.

Librish
2011-05-03, 18:49
Jo, genom Mensas preliminär-test, inte det på plats

Inte om du pratar om Mensa Sveriges provtest. Att prata om olika fält av IQ öht låter verkligen inte som Mensa. IQ mäter g, inget annat.

Rikard Jansson
2011-05-03, 18:51
Inte om du pratar om Mensa Sveriges provtest. Att prata om olika fält av IQ öht låter verkligen inte som Mensa. IQ mäter g, inget annat.

Då måste jag misstagit mig. :) När jag någon gång får tummen ur för att vara närapå säker på ett resultat en poäng under intagning så ska jag göra det riktiga testet.

spoon
2011-05-03, 18:55
Det är det verkligen ingen som har anklagat mig för.

Trance
2011-05-03, 18:59
Nej, det tror jag inte att jag är.

BengtBurk
2011-05-03, 19:02
Jag röstade ja, av några olika skäl:
- Fick högre än medel på Mensaprovet och högskoleprovet.
- Hade högre betyg än medel i grundskolan.
- När vi delades upp i grupper i grundskolan hamnade jag oftast i den "svåra" gruppen.
- Har blivit kallad för väldigt smart många gånger (och för en subjektiv bedömning är det väl bättre att lita på andra än en själv).
Ja, det är väl typ det.

Samma här!

Per N
2011-05-03, 19:03
Nej, jag är en medelmåtta i allt jag gör.

Yes
2011-05-03, 19:04
Nej, det tror jag inte att jag är.
Du tror fel, eller så försöker du vara ödmjuk.

Dreas
2011-05-03, 19:06
du tror fel, eller så försöker du vara ödmjuk.+1 :)

Spartansk
2011-05-03, 19:07
+1 :)

+2

Eddie Vedder
2011-05-03, 19:16
Nej verkligen inte

Spartansk
2011-05-03, 19:17
Nej verkligen inte

Du tror fel, eller så försöker du vara ödmjuk.

Crocker
2011-05-03, 19:18
du tror fel, eller så försöker du vara ödmjuk.
+1

Eddie Vedder
2011-05-03, 19:18
Du tror fel, eller så försöker du vara ödmjuk.

Nej jag är bara realistisk. Klart jag inte är smartare än genomsnittet.

young_george
2011-05-03, 19:19
Nej jag är bara realistisk. Klart jag inte är smartare än genomsnittet.

Hur vet du det?

Yes
2011-05-03, 19:20
Nej jag är bara realistisk. Klart jag inte är smartare än genomsnittet.
Passa dig. Det där var inte så smart sagt. Om du upprepar det tillräckligt ofta kan det bli sant.

Silencer
2011-05-03, 19:21
Nej jag är bara realistisk. Klart jag inte är smartare än genomsnittet.

Jag vågar slå vad om att du är det. Kom ihåg att 49% av alla är smartare än genomsnittet.

L-Sami
2011-05-03, 19:22
Tillräckligt smart för mitt eget bästa, streetsmartare än genomsnittet, i IQ-test och sånt ligger jag kring genomsnittet.

Mago
2011-05-03, 19:34
Även ibland där borta?

:):):) asså lixåm :(

ByggarBertil
2011-05-03, 19:35
Nej men är glad för det :)

ceejay
2011-05-03, 19:37
Klart som fan.

mr neumann är garanterat smartare än snittet!

lanzal
2011-05-03, 19:38
Ibland är jag smart som fan, oftast allmänbildning, sen är jag retarded när det gäller att tänka logiskt.. därför har jag typ sämre IQ än en apa, men är mer allmänbildad än majoriteten av de i min ålder..

Så.. uh, vet inte, vill inte svara >.<

Yes
2011-05-03, 19:39
:):):) asså lixåm :(
Visst är det kul när en del ord springer iväg och gömmer sig när man behöver dem? :D

nmanradnävna
2011-05-03, 19:47
Finns det något gratis IQ test man kan genomföra?

Har gjort 3st på raken nu på nätet och efteråt så ska man skicka nåt jävla sms eller göra NÅGOT som kostar pengar för att få reda på resultatet. Innan man börjar testet står det givetvis att det är fullkomligt gratis. *gah!*

Eddie Vedder
2011-05-03, 19:49
Jag vågar slå vad om att du är det. Kom ihåg att 49% av alla är smartare än genomsnittet.

Ja delar vi inte det två delar om 50/50 kan man ju fundera Men jag tänker mer på en normalfördelningskurva, låt säga 35-65 procent. Utanför den tror jag inte alls att jag befinner mig. Att jag är ganska kunnig inom vissa ämnen är ju för att jag läser, läser, läser och läser. Hårt jobb helt enkelt.

spoon
2011-05-03, 19:50
Finns det något gratis IQ test man kan genomföra?

Har gjort 3st på raken nu på nätet och efteråt så ska man skicka nåt jävla sms eller göra NÅGOT som kostar pengar för att få reda på resultatet. Innan man börjar testet står det givetvis att det är fullkomligt gratis. *gah!*

Går man på samma blåsning 3ggr, är man då smartare än genomsnittet ?


:D

nmanradnävna
2011-05-03, 20:38
Går man på samma blåsning 3ggr, är man då smartare än genomsnittet ?


:D

Jag insåg det ironiska i mitt inlägg när jag skrev det :D

Sharpwing
2011-05-03, 20:41
Ja, man förundras ofta hur folk kan vara så fruktansvärt tröga.

<Mike>
2011-05-03, 20:42
Jag insåg det ironiska i mitt inlägg när jag skrev det :D

Gör IQ-testet på illvet.se. Det borde väl iaf ge dig en hum om vart du ligger.

Crocker
2011-05-03, 20:43
Bara för att på illvet, när man väljer figurer. Är symmetrin uppåt eller åt sidan?

Stefan J
2011-05-03, 20:45
Jag är dummare än tåget!

young_george
2011-05-03, 21:24
Ja, man förundras ofta hur folk kan vara så fruktansvärt tröga.

Tror man att alla svar som behövs för livet finns i en gammal sagobok, vilket din signatur antyder att du gör, ska man nog vara lite försiktig med att kalla andra tröga.
Inte minst med tanke på att man verkligen tror på det som står i den är det en synd.

Librish
2011-05-03, 21:25
Jag vågar slå vad om att du är det. Kom ihåg att 49% av alla är smartare än genomsnittet.

Fast det är ju inte säkert. Det är genomsnitt vi pratar om, inte median.

hurril
2011-05-03, 21:51
Jag är dummare än tåget!

För att inte tala om hur tjock och ful du är. Tursamt nog klarar du dig ganska bra i samhället ändå. Trots medelhöga trösklar, svängdörrar och rondeller :/

Själv är jag en helt vanlig idiot. Men eftersom resten av samhället består av jubelidioter så jag klarar jag mig ganska bra.

hurril
2011-05-03, 21:58
Fast det är ju inte säkert. Det är genomsnitt vi pratar om, inte median.

Jobbig tråd att göra det misstaget i.

Chrillee
2011-05-03, 22:01
Vi borde kanske göra lite fler pollar. Se om vi tror att vi är snällare, snyggare, artigare, och så vidare, än andra. Och framför allt om vi tror vi är blygsammare/mer ödmjuka än andra.

Tycker jag, gör en om kukstorlek också. Där finns det aldrig någon som har 15cm.

I alla fall, man kan ju ofta se eller höra en gemensamm nämnare om man har en viss egenskap.
Får man höra av sin omgivning att man besitter en viss egenskap så kanske man kan efter tid tro att det ligger något i det. Nu bortser jag visserligen från ren mobbning, alltså vanliga situationer.

Dakke
2011-05-03, 22:03
Gör IQ-testet på illvet.se. Det borde väl iaf ge dig en hum om vart du ligger.

fel

C.E.J.
2011-05-03, 22:12
Borde finnas ett alternativ där "man ligger bland genomsnittet".

"Nej" = "Genomsnittlig eller under genomsnitt".

mini
2011-05-03, 22:13
Jag var nog smartare än genomsnittet förr. Nu använder jag huvudet för lite, så nä.

Honken
2011-05-03, 22:18
Är väldigt påläst inom en rad områden samt lär mig snabbt och är över lag smart, däremot så brister mina kunskaper inom historia samt att mina matematik är obefintlig. Kan också bara prata två språk.

EDIT: Jag anser att jag är smartare än medel, däremot så har jag inte lika bred allmänbildning och mina kunskaper är väldigt specifika.

Trance
2011-05-03, 22:22
Du tror fel, eller så försöker du vara ödmjuk.

Jag har ganska stora brister inom många kunskapsområden. Jag är en hyfsad internet-krigare och det maskerar nog dessa brister ganska bra.

Yes
2011-05-03, 22:34
Jag har ganska stora brister inom många kunskapsområden. Jag är en hyfsad internet-krigare och det maskerar nog dessa brister ganska bra.
Du behöver inte vara allvetande för att vara smartare än genomsnittet. Du är för hård mot dig själv. ;)

hurril
2011-05-03, 22:35
Vissa är lite för hårda mot sig själva. Andra är det inte.

Yes
2011-05-03, 22:40
Då jag inte vet vilken kategori jag tillhör försöker jag istället bli hård av mig själv.

midwinterholes
2011-05-03, 22:42
- Fick genomsnittligt 131 (132 krävs för att gå med) på Mensa-testet, med 141 i matematik och 146 i minne... Hela resultatet blev nerdraget av att jag verkligen inte förstår de där slutledningsbilderna
* Mensa testar inte matematik eller minne. Deras tester är av typen WAIS. Det innehåller endast symboler och din enda uppgift är att lista ut vilken den sista symbolen är för varje uppgift.

* Mensa tar in testdeltagare som får 131 eller mer i resultat på det övervakade testet.

Antingen pratar du om saker du inte vet något om eller så ljuger du. Inget av det är speciellt smart. Svarade du Ja på pollen?

Och jag läste inte hela tråden innan jag svarade. Smart :D

dared
2011-05-03, 22:49
Då jag inte vet vilken kategori jag tillhör försöker jag istället bli hård av mig själv.

:laugh: :thumbup:

booben
2011-05-03, 22:55
Definitivt. Dock tycker jag det är tråkigt att man inte är ett geni, men det är ju väldigt få förunnat.

CoRe_85
2011-05-03, 23:01
Om smarhet = IQ så är svaret vet ej.

Har aldrig gjort ett strikt IQ-test, bara maskerade hybrider som före detta och potentiella arbetsgivare har prackat på mig. Brukar dock inte engagera mig i resultatet på proven då jag alltid klarat vad man nu skulle klara.

I have no idea [what my IQ is]. People who boast about their IQ are losers.
- Stephen Hawking

ceejay
2011-05-03, 23:08
ska hawking säga. Han sitter i en stol och kan inte röra sig :)

Stefan J
2011-05-03, 23:12
Det är roligt att se att 75% anser sig vara smartare än genomsnittet. Tycker nästa poll borde lyda: Är du insiktsfull?

Zacke
2011-05-03, 23:15
- Hela högstadiet tog jag hem sammanlagt 2 böcker i en dag, slutade med att jag inte orkade plugga ändå, samt hade en frånvaro på 30+%, fick ändå 200 poäng trots att jag inte närvarade på gymnastiken, geografin eller tekniken. Pluggade alltså ingenting någonsin.

- Första året i gymnasiet fick jag maximal poäng på ett ordförståelse+ordkunskaps-prov som alla ettor var tvungna att göra, var den förste på 10 år på skolan att få maximal poäng

- Vunnit en nationell matematik-tävling bland 10-12 åringar ^^

- Fick genomsnittligt 131 (132 krävs för att gå med) på Mensa-testet, med 141 i matematik och 146 i minne... Hela resultatet blev nerdraget av att jag verkligen inte förstår de där slutledningsbilderna

- Alla påpekar konstant att jag är smart, och frågar alltid massa saker om allt möjligt

- Kunde i text närapå flytande engelska när jag var 10 år

Hade om jag kunnat bytt ut allting mot 5% bättre styrka, så är inte på något vis skrytsam, att vara tillräckligt intelligent kan vara väldigt självmordsframkallande.

Berätta om det här med dina självmord och hur din intelligens fick dig att börja ta självmörda.

Dakke
2011-05-03, 23:17
Berätta om det här med dina självmord och hur din intelligens fick dig att börja ta självmörda.

Dumma människor förstår inte att de bör vara deprimerade. :)

midwinterholes
2011-05-03, 23:20
det är roligt att se att 75% anser sig vara smartare än genomsnittet. Tycker nästa poll borde lyda: är du insiktsfull?
:d

C.E.J.
2011-05-03, 23:22
Tja, vad ska man säga. Den där världens smartaste man som varit dörrvakt, kroppsbyggare och what not, vad har han åstadkommit egentligen? Sitta inne på kammaren och konstatera att man är smartare än genomsnittet, eller för den delen dummare än genomsnittet, åstadkommer ju inte mycket.

Stefan J
2011-05-03, 23:24
Dumma människor förstår inte att de bör vara deprimerade. :)

Jodå. Fast de är deprimerade över enklare ting. Som att man är ful, ingen vill ha en, jag duger inte som jag är, glassen smakar fel och varför, varför passar inte den fyrkantiga klossen i det runda hålet.?

<Mike>
2011-05-03, 23:25
fel

lol :D Varför är det fel? Jag sa "en hum om vart du ligger", inte att det var ett professionellt iq-test :)

Eller tror du man kan få 140 på det iq-testet (om man inte fuskar alltså) och sedan egentligen ligger kring 90? :smash:

dupper
2011-05-03, 23:33
Det är roligt att se att 75% anser sig vara smartare än genomsnittet. Tycker nästa poll borde lyda: Är du insiktsfull?

haha, kommer bara få samma resultat där! ;)

Matte_Maiden
2011-05-03, 23:51
Definitivt smartare än medel.

Om jag inte missminner mig är snitt-IQ i Sverige runt 103. En väldigt bidragande faktor till att så många som inte är smartare än medel tror att de är det är att man hyfsat kan anta en normaldistribution och att väldigt stor andel ligger så pass nära populationssnittet att det inte krävs speciellt stort överskattande av sig själv för att gå från strax under medel till strax över medel.

Trance
2011-05-04, 11:31
Det är roligt att se att 75% anser sig vara smartare än genomsnittet. Tycker nästa poll borde lyda: Är du insiktsfull?

Det är inte orimligt att en poll som frågar efter smarta personer skulle locka till sig personer som faktiskt är smartare är medel till större grad än de som inte är det.

Så resultatet kan vara helt korrekt.

Spartansk
2011-05-04, 11:32
Det är inte orimligt att en poll som frågar efter smarta personer skulle locka till sig personer som faktiskt är smartare är medel till större grad än de som inte är det.

Så resultatet kan vara helt korrekt.

Smart tänkt. Smartare tänkt än medel.

Minimjölk
2011-05-04, 11:50
Det är inte orimligt att en poll som frågar efter smarta personer skulle locka till sig personer som faktiskt är smartare är medel till större grad än de som inte är det.

Så resultatet kan vara helt korrekt.


Ja, statistik kan vara bedrägligt, samma sak som att vissa tror att bildtrådarna på Kolozzeum visar ett snitt av hur gemene man ser ut i kroppen.


Själv är jag en helt vanlig idiot. Men eftersom resten av samhället består av jubelidioter så jag klarar jag mig ganska bra.


Så kan man också se på det. Jag ansåg tidigare att jag vara någonstans mittemellan vad det gäller allmänbildning etc. men jag har flertalet gånger på allvar blivit mörkrädd när många som anses allmänbildade och smarta i själva verket inte är det.



Skulle man placera någon i ett sällskap med enbart "smartare" personer hade troligtvis personen om den haft korrekt självuppfattning känt sig som dummast i världen. Efter en tid hade personen anpassat sig och troligtvis snappat upp ett och annat från de smarta. Skulle man sedan placera denna person hos den ickesmarta pöbeln hade han istället känt sig som ett geni. Vår bild av oss själva och andra utgörs ofta av vår situation och våra erfarenheter.

jag kan tycka det känns en aning olustigt när personer som uppenbart är medvetna om att de är smartare i något sätt att försöka vara ödmjuka säger at tde inte tror sig vara smarta. I min bok skulle jag faktiskt nästan säga motsatsen, att de förudmjukar alla som ser upp till dem.

-OMG, om inte ens Random X anser sig smartare än snittet, hur dum är jag då?

Tricklew
2011-05-04, 13:03
Idioter brukar nästan alltid ha en sak gemensamt, övertygelsen om deras egen förträfflighet och intelligens.

wintersnowdrift
2011-05-04, 15:35
Om man går på grundskole- och gymnasiebetyg så ligger jag skyhögt över medel men det säger ju inte så särskilt mycket om eventuell intelligens. Jag tror att jag var skarpare rent intellektuellt som 18-19-åring än vad jag är idag men vågar nog fortfarande tro att jag ligger över snittet, mycket tack vare att jag läser en ganska krävande universitetsutbildning och tvingas hålla igång hjärnan.

//Kristin

Crocker
2011-05-04, 15:56
Om man räknar på betyg är jag förmodligen bra mycket dummare än genomsnittet. 140 grundskolepoäng.

Halldin
2011-05-05, 06:48
Jag är dummare än tåget!
Är det därför dina bänkpressar går som på räls?

Yes
2011-05-05, 06:50
Haha, din humor är så urspårad!

Lellan
2011-05-05, 07:18
Beror ju på vad som innefattas i begreppet "smart". Jag har haft bra skolbetyg och högskolepoäng på 1,9 men det säger ju rätt uppenbart inte så mkt om generell smarthet.

Jag har lätt för att vara lycklig, älskar att tänka, formulera tankar, ta in inputs och omrevidera så på så sätt är jag smart. Kanske lite lyckligare etc, än snittet.

Samtidigt har jag inte alltid lust att vara smart, och ibland vill jag - men kan inte - där andra med lätthet bara smartar loss..

Svar: Tror det, vet inte - bryr mig inte särskilt. :)

koffein_beroende
2011-05-05, 07:22
Nej jag är både dummare och fulare än genomsnittet, därför jag försöker kompensera med muskler. no joke

Pepz
2011-05-05, 07:28
ju dummare man är ju mer troligt är det man tycker att man är smart. man inser helt enkelt inte hur osmart man är

på kolo är alla smartare och har större penitz än genomsnittet

mangemani
2011-05-05, 07:39
vad är smart?hur bra betyg man fick i skolan?hur väl man kan formulera sej själv?hur man tänker?1+1=2?vad?

jag fick inte så bra betyg i skolan men kan lätt ta mej ur kniviga situationer genom att tänka och planera...har svårt att formulera mej själv och få fram rätt ord men när jag väl säger något så brukar det vara bra och rätt..har svårt för just matematik(dess uppställningar osv) men kan lätt räkna ut stora nummer snabbt som har med annat att göra.
vad är smart?

Yes
2011-05-05, 07:46
ju dummare man är ju mer troligt är det man tycker att man är smart. man inser helt enkelt inte hur osmart man är

på kolo är alla smartare och har större penitz än genomsnittet
Samma sak kan sägas om smarta personer eftersom smarthet förutsätter självinsikt, precis så som dumhet inte gör det.

vad är smart?hur bra betyg man fick i skolan?hur väl man kan formulera sej själv?hur man tänker?1+1=2?vad?

jag fick inte så bra betyg i skolan men kan lätt ta mej ur kniviga situationer genom att tänka och planera...har svårt att formulera mej själv och få fram rätt ord men när jag väl säger något så brukar det vara bra och rätt..har svårt för just matematik(dess uppställningar osv) men kan lätt räkna ut stora nummer snabbt som har med annat att göra.
vad är smart?
IQ och tillämpning av det. Dvs. att man tänker och agerar rationellt. Plus då att man använder mellanslag och stor bokstav i början av varje mening. ;)

Ukulele
2011-05-05, 08:08
Mer intelligent än genomsnittet i den meningen att jag kan tänka ut saker om jag vill. Men antagligen långt under medel på förnuftsskalan eftersom jag ofta agerar som om jag inte visste bättre.

C.E.J.
2011-05-05, 08:09
Mer intelligent än genomsnittet i den meningen att jag kan tänka ut saker om jag vill.

Vad betyder detta?

Yes
2011-05-05, 08:15
Kan du tänka ut något lagligt, snabbt och enkelt sätt för mig att bli rik? :naughty:

Minimjölk
2011-05-05, 08:21
Kan du tänka ut något lagligt, snabbt och enkelt sätt för mig att bli rik? :naughty:

ja, men i så fall är det inte riskfritt.

Den här eviga diskussionen med smarthet är intressant då det alltid tjaffsas om vad som ingår i begreppet och hur man skall mäta och väga vad som ingår sinsemellan. Det finns metoder för att mäta IQ, allmänbildning etc men enligt många är ju detta enbart en liten del av smartheten. Tittar man i denna tråden är det många som i alla fall ger sken av att vara smartare eller dumamre än de själva utger sig för att vara. Självinsikt är enligt mig en viktig detalj för att vara smart. Eller snarare är det väl så att brist på densamma leder till att man inte kan göra lika "smarta" val.

Ukulele
2011-05-05, 08:21
@C.E.J. Jag uttryckte mig lite slarvigt men menar något i stil med att jag vanligtvis kan lägga ihop ett och ett (matte på hög nivå). Och eftersom jag är så himla intelligent och bra på att tänka ut saker så klarar jag inte av att citera via mobil.

Ukulele
2011-05-05, 08:26
@Yes, njä, behöver känna till dina förutsättningar, vad som är enkelt för dig osv.

Yes
2011-05-05, 08:35
@Yes, njä, behöver känna till dina förutsättningar, vad som är enkelt för dig osv.
Jag är blott en fattig poet och konstnär. Jag har inte mycket att visa för världen, mer än ett vackert anlete och en fulländad själ.

Hatwalker
2011-05-05, 08:44
Beror väl på hur man definierar intelligens... jag kan ju se ett intresse för musik som går lite djupare än "rihanna sjunger f1 bra : P" som ett tecken på intelligens. Ofta just i musiken jag gör min bedömning av människor, något som är lite elitistiskt och äckligt men på "senare dar" har jag försökt gå bort från det så mycket som möjligt. Men när det kommer nån tjej som säger att hon är punkare å klär sig alternativt å lyssnar på Panic At The Disco kan man inte hålla käft. Eller nån påstådd "metalskalle" som lyssnar på Slipknot och Metalcore och hackar ner på Entombed, Dissection eller vad som helst så... ja. Då blire inbördeskrig.

Då jag är omgiven av 17-19åriga dunderfjortisar på min skola är det lätt att känna sig väldigt intelligent, men sätter man mig i statistik är jag nog upper-average i IQ och dylikt. Ligger på 120-123 i de tester jag gjort åtminstone, vilket inte ens är mensanivå, men över medel i Sverige.

Fast det verkar nästan räcka för att känna sig totalt lost bland gemene tonåringar, är skitsvårt för mig att umgås, prata, gilla eller ens stå ut med de flesta av dem.

Datorspel ftw.

Fatalist
2011-05-05, 08:52
Jag är smart likt sättet Peter Keating är smart i Ayn Rands "The Fountainhead". Det vill säga ganska så korkad men samtidigt smart nog att få det jag vill.

Skulle säga under snittet, som en livsfarlig underdog som ändå vinner över de flesta i det mesta.

Kwon
2011-05-05, 08:56
Rihanna sjunger F1 bra! :)

Hatwalker
2011-05-05, 08:57
Rihanna sjunger F1 bra! :)

Aboooo!

Yes
2011-05-05, 09:10
Jag blir sur varje gång någon hävdar sin musiksmaks förträfflighet när deras musik låter "whhhaaaarghhaaaarbl!!!" istället för "trudilutt".

Lellan
2011-05-05, 09:11
Jag blir sur varje gång någon hävdar sin musiksmaks förträfflighet när deras musik låter "whhhaaaarghhaaaarbl!!!" istället för "trudilutt".


Finns väl studier som visar att hårdrockare har högre IQ än genomsnittet? Om man ska använda IQ-test som mått på "smarthet" alltså.

Yes
2011-05-05, 09:19
Det kanske stämmer men jag tror inte det är på grund av "whaaarghharbls" överlägsenhet.

Hatwalker
2011-05-05, 09:21
Jag blir sur varje gång någon hävdar sin musiksmaks förträfflighet när deras musik låter "whhhaaaarghhaaaarbl!!!" istället för "trudilutt".

Hah, jo, men jag dömer inte utifrån att alla ska gilla den BM å DM jag gillar, men rent allmänt lyssnar på någon musik som inte bara är pengakåt radiopop.

Sen är det faktiskt som Lellan säger, "extrema" musikformer, vare sig det är Dissection, Beethoven eller Django Reinhardt så lockar det till sig folk med över genomsnittet i IQ. Bara en konstform bland alla.

(Sen för att klargöra, jag lyssnar inte bara på BM å DM, långt ifrån. Metal kanske är 30-40% av det jag lyssnar på.)

Det låter mycket mer elitistiskt och äckligt än vad jag vill få fram...

hurril
2011-05-05, 09:49
idioter brukar nästan alltid ha en sak gemensamt, övertygelsen om deras egen förträfflighet och intelligens.

+1

Yes
2011-05-05, 09:51
Hah, jo, men jag dömer inte utifrån att alla ska gilla den BM å DM jag gillar, men rent allmänt lyssnar på någon musik som inte bara är pengakåt radiopop.

Sen är det faktiskt som Lellan säger, "extrema" musikformer, vare sig det är Dissection, Beethoven eller Django Reinhardt så lockar det till sig folk med över genomsnittet i IQ. Bara en konstform bland alla.

Är det bättre om musikerna inte tjänar pengar?

Det innebär inte att musiken är bättre eller att lyssnandet gör dig smart.

Yes
2011-05-05, 10:01
Idioter brukar nästan alltid ha en sak gemensamt, övertygelsen om deras egen förträfflighet och intelligens.
Samma sak kan sägas om många genier.

hurril
2011-05-05, 10:15
Är det bättre om musikerna inte tjänar pengar?

Det innebär inte att musiken är bättre eller att lyssnandet gör dig smart.

Dumma dig inte.

Yes
2011-05-05, 10:25
Dumma dig inte.
Jag smartar mig. Se:

Jag dejtade för ett tag sedan en tjej som var en klassiskt skolad pianist. Tillräckligt skicklig för att kunna uppträda med de svåraste styckena. Utöver det gillade hon Rhianna och Melodifestivalen.

Säg mig, min skäggprydde vän, förtjänar hon att ses ned på av fjunisar för att de "whaaarghaarbl!"?

Mecker
2011-05-05, 12:08
Yes, Y U SO SMART!? (Med några situationella undantag)

Anser jag mig smartare än genomsnittet? Absolut, dock tycker jag att människor ofta beter sig dummare än de egentligen är.

Spartansk
2011-05-05, 13:20
ju dummare man är ju mer troligt är det man tycker att man är smart. man inser helt enkelt inte hur osmart man är

på kolo är alla smartare och har större penitz än genomsnittet

Jag utgår från att folk talar sanning när de säger att jag är smart och har stor penis. Det kan ju dock vara så att de bara försöker vara snälla.

Hatwalker
2011-05-05, 15:36
Är det bättre om musikerna inte tjänar pengar?

Det innebär inte att musiken är bättre eller att lyssnandet gör dig smart.

Har jag ju inte sagt. Det finns populär musik som är bra, och undergroundmusik som är ren smörja. (i synnerhet inom BM)

Angående exemplet med din tjej så skrev jag ju flera gånger att jag ej dömer utifrån om det är GRIM KVLT TRVE NORWEIGAN BLACK METAL, utan bara om det är en intressant musikform, vilket JAG anser att diverse autotunat halvfabrikat från Disney inte är.

Fö'fFFFHAN.

hurril
2011-05-05, 15:59
Jag smartar mig. Se:

Jag dejtade för ett tag sedan en tjej som var en klassiskt skolad pianist. Tillräckligt skicklig för att kunna uppträda med de svåraste styckena. Utöver det gillade hon Rhianna och Melodifestivalen.

Säg mig, min skäggprydde vän, förtjänar hon att ses ned på av fjunisar för att de "whaaarghaarbl!"?

Ingen påstår (väl?) att man blir smart av Wharrrgarbl? Sen hängde jag upp mig på det du sa om pengar.

Tricklew
2011-05-05, 16:14
Samma sak kan sägas om många genier.

Det är betydligt ovanligare med genier än idioter dock.


Ont: Jag har inte en aning, antagligen ligger jag inom normalkurvan, huruvida jag är lite smartare eller dummare än de flesta andra är ointressant, skillnaden är inte märkbar. Det samma gäller de flesta i tråden, 17åringar som känner sig ensamma pga deras begränsade socialförmåga inräknade.

Minimjölk
2011-05-05, 16:16
När det gäller musik så kan jag se smarthet av de som utövar musik både av typen Wharrrgarbl och Truddilut. Den ena formen stimulerar deras egna kreativa ådra och den andra för dem upp till ramljuset och livnär dem.

När det gäller de som lyssnar på vad brukar de med störst musikintress och intelligens? föredra det något mer komplexa alternativet (nu generaliserar jag fritt)

Minimjölk
2011-05-05, 16:19
Det är betydligt ovanligare med genier än idioter dock.

Det beror ju också på att gränsen för geni för de allra flesta ligger väldigt långt ut till vänster på normalfördelningskurvan medan de flesta klassar alla till höger om var de själva befinner sig som idioter. ;)

Yes
2011-05-05, 16:37
Har jag ju inte sagt. Det finns populär musik som är bra, och undergroundmusik som är ren smörja. (i synnerhet inom BM)

Angående exemplet med din tjej så skrev jag ju flera gånger att jag ej dömer utifrån om det är GRIM KVLT TRVE NORWEIGAN BLACK METAL, utan bara om det är en intressant musikform, vilket JAG anser att diverse autotunat halvfabrikat från Disney inte är.

Fö'fFFFHAN.
Whaaarghaarbl är endast samlingsnamnet för det musiklaget du håller på. Eftersom du nämnde några faktiska whaaarghaarbl-band tyckte jag det var passande.

Problemet är att du förolämpar en hel del smarta personer, och rentav kompetenta musiker, utan att egentligen ha mer än det faktum att de inte håller på ditt lag.

Ingen påstår (väl?) att man blir smart av Wharrrgarbl? Sen hängde jag upp mig på det du sa om pengar.
Inte heller har jag påstått att någon påstått det. Vad jag påstått är att påståendet om whaaarghaarbls påstådda intelligens, även om vi påstår att det som påstås är rätt, inte kan påstås vara ett relevant påstående.

Det där om pengar var endast för att klargöra vart han står någonstans.

Yes
2011-05-05, 16:40
Det är betydligt ovanligare med genier än idioter dock.
Vet du i sanning vad du pratar om eller är du ännu en i raden av vaga premisser och missunnsamhet?

sp123ltd1
2011-05-05, 18:45
Det skulle jag vilja påstå att jag är(för min ålder) ;)

hurril
2011-05-05, 19:34
Vet du i sanning vad du pratar om eller är du ännu en i raden av vaga premisser och missunnsamhet?

En person kan inte vara en premiss eller en missunnsamhet. Kackar du ord nu Yes?

Yes
2011-05-05, 19:45
En person kan inte vara en premiss eller en missunnsamhet. Kackar du ord nu Yes?
Pinsamt. Ett av skulle bli ett med. Även jag gör fel ibland, kan du tro.

Mago
2011-05-05, 19:47
Pinsamt. Ett av skulle bli ett med. Även jag gör fel ibland, kan du tro.

Yes! :D

hurril
2011-05-05, 19:48
Pinsamt. Ett av skulle bli ett med. Även jag gör fel ibland, kan du tro.

Ok. Med vaga premisser för vad och hur visar han sin missunnsamhet?

Minimjölk
2011-05-05, 19:55
Kul att Jwzrd är tillbaka. :D

hurril
2011-05-05, 20:01
Kul att Jwzrd är tillbaka. :D

=)

Zoidy
2011-05-05, 20:15
Ja delar vi inte det två delar om 50/50 kan man ju fundera Men jag tänker mer på en normalfördelningskurva, låt säga 35-65 procent. Utanför den tror jag inte alls att jag befinner mig. Att jag är ganska kunnig inom vissa ämnen är ju för att jag läser, läser, läser och läser. Hårt jobb helt enkelt.

Det här är precis så jag tänker också. Det känns rätt ointressant att tänka på mitten precis. Och jag tror att jag också ligger nånstans kring genomsnittet med det tankesättet. Att man är duktig på vissa saker är som du säger mer ett resultat av erfarenhet och hårt jobb, tror jag. I de flesta fallen iaf

Eddie Vedder
2011-05-05, 20:26
Att man är duktig på vissa saker är som du säger mer ett resultat av erfarenhet och hårt jobb, tror jag. I de flesta fallen iaf

Precis. Att höra att man har talang eller har någon sorts medfödd smarthet som står över många andras är nästan lite av en förolämpning. Då fattar man inte hur mycket tid som läggs ner. Oavsett om det handlar om att bli grym i SL eller att få mycket kunskaper i ett område.

Zoidy
2011-05-05, 20:40
Precis. Att höra att man har talang eller har någon sorts medfödd smarthet som står över många andras är nästan lite av en förolämpning. Då fattar man inte hur mycket tid som läggs ner. Oavsett om det handlar om att bli grym i SL eller att få mycket kunskaper i ett område.

Jag håller med till 100%. Ska man bli riktigt riktigt duktig i någonting så ligger det mycket jobb bakom. Det är inte svårt att verka smart när man pratar om nånting man lagt några tusen timmar på. Snarare hade man varit fruktansvärt dum om man inte kunde låta smart när man pratade om det efter så mycket jobb.

Sen tycker jag att miljön verkar spela in enormt mycket också. Jag vägrar tro att jag har dubbelt så hög intelligens som snittet i afrikanska länder bara för att de gör dåligt ifrån sig på IQ-test. På samma sätt vägrar jag att tro att jag är sju månresor smartare än alla som växer upp i Harlem, bara för att de inte kan lika mycket matte, eller får lika fina jobb som jag kommer få

Man vänjer sig så mycket vid ens omgivning också som nån nämnde innan, jag som är mycket runt andra teknologer och pratar med professorer, doktorander etc nästan dagligen har helt enkelt en hög ribba för vad folk bör kunna, och hur snabbt de ska se samband för att jag ska se dem som smarta. Pratar jag med en tjej som tänkt bli dagisfröken, där ambitionsnivån är nära noll så känner jag mig mycket smartare i jämförelse ofta. Men det har garanterat mest att göra med att jag befinner mig i en miljö som främjar lärande och tänkande, vilket hon inte gör. Att jag skulle ha nån slags naturlig högre intelligens än de flesta andra är bara trams

EkarN
2011-05-05, 20:49
Jag håller med till 100%. Ska man bli riktigt riktigt duktig i någonting så ligger det mycket jobb bakom. Det är inte svårt att verka smart när man pratar om nånting man lagt några tusen timmar på. Snarare hade man varit fruktansvärt dum om man inte kunde låta smart när man pratade om det efter så mycket jobb.

Sen tycker jag att miljön verkar spela in enormt mycket också. Jag vägrar tro att jag har dubbelt så hög intelligens som snittet i afrikanska länder bara för att de gör dåligt ifrån sig på IQ-test. På samma sätt vägrar jag att tro att jag är sju månresor smartare än alla som växer upp i Harlem, bara för att de inte kan lika mycket matte, eller får lika fina jobb som jag kommer få

Man vänjer sig så mycket vid ens omgivning också som nån nämnde innan, jag som är mycket runt andra teknologer och pratar med professorer, doktorander etc nästan dagligen har helt enkelt en hög ribba för vad folk bör kunna, och hur snabbt de ska se samband för att jag ska se dem som smarta. Pratar jag med en tjej som tänkt bli dagisfröken, där ambitionsnivån är nära noll så känner jag mig mycket smartare i jämförelse ofta. Men det har garanterat mest att göra med att jag befinner mig i en miljö som främjar lärande och tänkande, vilket hon inte gör. Att jag skulle ha nån slags naturlig högre intelligens än de flesta andra är bara trams

+1

Intelligens är säkerligen mestadels beroende av miljön man lever i, ffa uppväxtmiljön. Vissa undantag såklart, människor som Stephen Hawking och Albert Einstein hade nog varit relativt klipska oavsett uppväxtmiljö, och vissa människor förblir dumma hur goda förutsättningar de än har. Men för det stora flertalet handlar det nog till största delen om miljö.

Halldin
2011-05-05, 20:54
Haha, din humor är så urspårad!
Ajaj, du försöker väl inte loka in mig i en ordvitsbattle igen?

Spartansk
2011-05-06, 08:18
Ajaj, du försöker väl inte loka in mig i en ordvitsbattle igen?

Ni visar båda god tåga i dessa battles.