handdator

Visa fullständig version : 'Squat push press' rätt övning att använda?


dunborg
2011-05-02, 20:45
Tjo! Fixade precis ihop mitt nya maj upplägg och jag försöker gå igenom hela kroppen effektivt med så få övningar som möjligt, största delen basövningar. Detta för att jag även kör BJJ/SW/MMA. Programmet är upplagt för en god grundstyrka och är baserat på Stronglifts 5x5 med några tillägg.

Upplägget
Dag A;
-Drag till hakan: detta för att komma åt deltoids och rotator cuffarna.
-Bänkpress: här bröst, triceps.
-Squat push press: Här kommer min fråga, eftersom detta är en form 'frivändning' med axelpress (framför huvudet, vilket jag kör), borde den komplettera ganska mycket av överkroppen(och underkroppen) och väldigt effektiv i länd-ryggen, biceps och axlar. Är det något att ha i upplägget eller är den oeffektiv pga att det är en explosivitets övning?
-Dips: för att köra slut på triceps.

Dag B;
-Stång rodd: Rygg/lats.
-Marklyft: Ben.
-Knäböj: Också ben.
-Chins: Biceps och lats.

Funkar det bra att gå igenom hela kroppen med detta upplägg eller ska jag byta ut 'squat push press'?

dunborg
2011-05-02, 21:01
Insåg precis att det inte riktigt är 'Squat push press' utan det är med en frivändning med push press allså 'Clean push press'.

BonkyBo
2011-05-02, 21:09
Först och främst, har du kört frivändingar med instruktion förrut?

Vidare, din rygg kommer att bli rätt mör Dag B.

Bwall
2011-05-02, 21:12
Du menar stöt?

http://www.youtube.com/watch?v=NbzA_orG_dQ

dunborg
2011-05-02, 21:25
Jag har inte direkt blivit instruerad för en frivändning men blivit rättad av en instruktör.

Ah precis, stöt! Tack för att du rätta mig :) Tror ni att det är en fungerande övning i sammanhanget?

kettlebellGuden
2011-05-02, 21:41
stöt och push press är väl knappast samma sak.. båda är ju fina grejer för att lära sig förflytta kraft. Do it.

daggermoon
2011-05-03, 07:38
Om du är nybörjare på vändingar, vilket det låter som, så skulle jag köra vändingarna och pushpress/överstöt separat. Dels är det lättare att träna tekniken så och dels blir du inte tvungen att använda samma vikt i båda övningarna. Kan också vara värt att överväga att köra styrkevändingar istället för frivändingar och lägga till frontböj separat, sittvändningar är betydligt knepigare att få till än styrkevändingar.
Jag är för övrigt lite tveksam till nyttan av drag till hakan, om du kör frivändingar och pressar kommer du få med alla de musklerna i vilket fall.

raQblad
2011-05-03, 10:58
Tjo! Fixade precis ihop mitt nya maj upplägg och jag försöker gå igenom hela kroppen effektivt med så få övningar som möjligt, största delen basövningar. Detta för att jag även kör BJJ/SW/MMA. Programmet är upplagt för en god grundstyrka och är baserat på Stronglifts 5x5 med några tillägg.

Upplägget
Dag A;
-Drag till hakan: detta för att komma åt deltoids och rotator cuffarna.
-Bänkpress: här bröst, triceps.
-Squat push press: Här kommer min fråga, eftersom detta är en form 'frivändning' med axelpress (framför huvudet, vilket jag kör), borde den komplettera ganska mycket av överkroppen(och underkroppen) och väldigt effektiv i länd-ryggen, biceps och axlar. Är det något att ha i upplägget eller är den oeffektiv pga att det är en explosivitets övning?
-Dips: för att köra slut på triceps.

Dag B;
-Stång rodd: Rygg/lats.
-Marklyft: Ben.
-Knäböj: Också ben.
-Chins: Biceps och lats.

Funkar det bra att gå igenom hela kroppen med detta upplägg eller ska jag byta ut 'squat push press'?Jag antar att du trænar ganska många gånger i veckan och vill ha ett basic-styrkeprogram før att komprimera det så mycket som møjligt, och då ær Stronglift 5x5 ypperligt.
Jag ser inte helt nødvændigheten att lægga till extra øvningar som drag till hakan, eller att lægga till ænnu fler øvningar på ett redan utmattande pass.

Jag hade nog lagt upp det med rotering istællet før att smacka på och køra allt på samma gång.

EeJay
2011-05-03, 13:00
Squat Push Press är ingen effektiv övning för att bygga muskler. Det är främst en övning för att bygga explosivitet i din trippelextension. Själv brukar jag köra den bakpå axlarna så det blir en riktig djup knäböj men i toppläget trippelextenda för att skicka upp stången på raka armar. Man kan absolut köra den som en frontböj också.

Momentet ska alltså inte avslutas med en axelpress. Då blir det en rätt dålig vikt fördelning mellan dina ben och dina axlar (och blir bättre att köra dom separat).

Däremot om du tränar för en idrott så skall du definitivt inte ta bort den. Det är en totalt överlägsen övning för att öka sin prestation inom de flesta idrotter med ett fysiskt moment.