handdator

Visa fullständig version : Hur kommer det sig....


carrot
2011-05-02, 20:03
....att vissa personer kan stoppa i sig vad de vill, hur mkt skräpmat de vill, när de vill, hur de vill etc.. och fortfarande ha så sjukt låg kroppsfett och bra "tränade"(menar alltså rippade, starka, nästan modellaktiga)?
Medan andra måste räkna och väga var enda minsta gram av mat de äter och träna sig sönder och samman utan att ngt händer på ens kropp?

Underar rent vetenskapligt hur detta kommer sig, är det gener? eller är det något helt annat?

Skulle vara interessant att veta hur detta kommer sig.

Jag är inte gammal, snart 19, och denna fråga kommer upp då jag har börjat se att det finns stora skillnader på de i min omkrets.
Vissa tränar stenhårt, sköter sin kost etc, men har ändå problem att få en bra kropp. Medan, som sagt, andra gör inget utom att äta äta äta, och de har 6-pack och är tillochmed starkare än de som tränar?

Hoppas ni förstår min tanke och fråga. Jag har undrat på detta ett tag.

Tack

Eddie Vedder
2011-05-02, 20:08
Du följer inga människor 24/7 först och främst. Så du vet ju inte hur de äter och hur vardagsaktiva de är annars.

Här är ytterligare en faktor:

http://traningslara.se/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

karlingen
2011-05-02, 20:10
Bara för att du ser de äta hur mkt skräp som helst innebär inte att du alltid ser de äta. Du vet inte hur mycket de faktiskt stoppar i sig under en längre period. Om ni t.ex. är ute så personen i fråga köper pizza och en massa annat "onyttigt". Men hur vet du att han inte har ätit på 3 dagar?
Lite extremt men du förstår säkert vad jag menar.

EDIT: nicklas hann före.

carrot
2011-05-02, 20:20
Jag förstår vad ni menar, och självklart så följer jag itne personer 24/7 men varför skulle folk ljuga om vad man äter?

Eddie Vedder
2011-05-02, 20:23
Jag förstår vad ni menar, och självklart så följer jag itne personer 24/7 men varför skulle folk ljuga om vad man äter?

Redovisar de i gram allt de äter? Det tror jag faktiskt inte. Och som sagt, NEAT är en faktor som kan spela in.

rajjan_dammit
2011-05-02, 20:25
Jag förstår vad ni menar, och självklart så följer jag itne personer 24/7 men varför skulle folk ljuga om vad man äter?

För att de har ingen koll på vad de äter. Har en vän som säger sig kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram och han är pinnsmal. Poängen är att "hur mycket som helst" innebär 2/3 kebabtallrik till middag på kvällen och ett knäckebröd till frukost.

TheV
2011-05-02, 20:28
för att de har ingen koll på vad de äter. Har en vän som säger sig kunna äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram och han är pinnsmal. Poängen är att "hur mycket som helst" innebär 2/3 kebabtallrik till middag på kvällen och ett knäckebröd till frukost.

+1

forslund
2011-05-02, 20:29
Jag förstår vad ni menar, och självklart så följer jag itne personer 24/7 men varför skulle folk ljuga om vad man äter?

Många av dem man talar om äter sjukt oregelbundet och dåligt.

Jag, liksom många, observerade samma sak när jag gick i gymnasiet. Men det man ofta missade var saker som "farsan hade inte lagat mat igår så jag åt bara en macka" eller "jag försov mig så hoppade frukosten idag igen".

Detta tillsammans med att de får röra sig mer eftersom de inte får skjuts av föräldrarna, eller får pengar till mat på helgerna (som inte bara betyder pizza utan kan lika gärna vara en finduslåda på ica samt en cola) -> sover länge så de bara äter ett mål mat på dagen innan de går på spriten på kvällen.

Det totala kaloriintaget blir inte så stort sett över tid vid sånt här leverne.

När de nu har flyttat hemifrån och har egen ekonomi och bär med sig denna inställning till mat, samtidigt som de får en egen ekonomi och således oftare har frukost hemma och styr över sin regelbundenhet själv istället för att lita på föräldrarna, tillsammans med att de tvingas till fler vakna timmar i o m ett jobb har gjorde de allra flesta som var väldigt smala till överviktiga idag.

carrot
2011-05-02, 20:34
Joo ok det med NEAT kan nog ha en roll i det hela. Intressant läsning faktist.
Jag tror dock inte att, iaf i min omkrets av människor, äter mindre än vad de tror. Jag menar om man äter McDonalds eller KFC eller ngt annat sånt skit en gång per dag och emellan måltiderna sitter och käkar sig igenom en chipspåse utan problem då är ngt på tok tkr jag.

Kanske är det här med NEAT som spelar in men äter för lite det vet jag och ser jag att de inte gör. Ok jag kan inte säga om de tränar eller inte men där måste jag i denna situation lita på personerna.

Jag har tycker iaf att det känns konstigt att det kan vara på detta sättet. Dock tycker jag NEAT verkar vara ett bra svar på frågan även om det kanske inte är det rätta svaret.

Eddie Vedder
2011-05-02, 20:38
Jag tror dock inte att, iaf i min omkrets av människor, äter mindre än vad de tror. Jag menar om man äter McDonalds eller KFC eller ngt annat sånt skit en gång per dag och emellan måltiderna sitter och käkar sig igenom en chipspåse utan problem då är ngt på tok tkr jag.

Äter de en hel chipspåse och en stor meny på KFC varenda dag? Alltid. Plus att du vet att de, utöver det, äter en stabil frukost och en stor lunch exempelvis.

carrot
2011-05-02, 20:38
Många av dem man talar om äter sjukt oregelbundet och dåligt.

Jag, liksom många, observerade samma sak när jag gick i gymnasiet. Men det man ofta missade var saker som "farsan hade inte lagat mat igår så jag åt bara en macka" eller "jag försov mig så hoppade frukosten idag igen".

Detta tillsammans med att de får röra sig mer eftersom de inte får skjuts av föräldrarna, eller får pengar till mat på helgerna (som inte bara betyder pizza utan kan lika gärna vara en finduslåda på ica samt en cola) -> sover länge så de bara äter ett mål mat på dagen innan de går på spriten på kvällen.

Det totala kaloriintaget blir inte så stort sett över tid vid sånt här leverne.

När de nu har flyttat hemifrån och har egen ekonomi och bär med sig denna inställning till mat, samtidigt som de får en egen ekonomi och således oftare har frukost hemma och styr över sin regelbundenhet själv istället för att lita på föräldrarna, tillsammans med att de tvingas till fler vakna timmar i o m ett jobb har gjorde de allra flesta som var väldigt smala till överviktiga idag.
Intressant, detta känns som att det stämmer in på många av de jag känner idag, förutom kanske sånt som att de har dålig ekonomi i hemmet. Men jag förstår detta och det är verkligen inte ngt jag har tänkt på.

Tack för upplysningen

carrot
2011-05-02, 20:41
Äter de en hel chipspåse och en stor meny på KFC varenda dag? Alltid. Plus att du vet att de, utöver det, äter en stabil frukost och en stor lunch exempelvis.

Ok stabil frukost det vet jag inte, men någon form av skräp mat, och ja oftast mkt av det, varje dag. Varifrån pengarna kommer det vet jag inte.

Silencer
2011-05-02, 20:44
Som sagt, du följer inte en person under hela dagen.

Men visst finns det de som har grymma gener och ligger naturligt på låg kroppsfett.

Eddie Vedder
2011-05-02, 20:45
Ok stabil frukost det vet jag inte, men någon form av skräp mat, och ja oftast mkt av det, varje dag. Varifrån pengarna kommer det vet jag inte.

Skräpmat till frukost eller att det någon gång varje dag äter skräpmat? För att dagligen trycka en måltid som ger typ 1200-1500 kcal gör inte många växande tonåringar feta. Även om man inte ens tränar.

forslund
2011-05-02, 20:47
Intressant, detta känns som att det stämmer in på många av de jag känner idag, förutom kanske sånt som att de har dålig ekonomi i hemmet. Men jag förstår detta och det är verkligen inte ngt jag har tänkt på.

Tack för upplysningen

Jag menade inte att de har dålig ekonomi hemma, utan att de har en egen ekonomi när de flyttar hemifrån, långt mer än studentbidraget. En helt vanlig arbetarlön. Då köper de själva hem mat, som de själva gillar och vill äta istället för att förlita sig på att föräldrarna åker och handlar.

carrot
2011-05-02, 20:48
Jo det är sant, har helt uteslutigt vissa tankar som ändrar situationen lite som att de kanske helt och hållet ljuger en rakt upp i ansiktet om vad de äter och hur de tränar, men även att jag rent av kan ha missat små saker som att de har nämnt att de hoppar frukosten eller ngt. Och sen det här med NEAT, ska kolla noggrannare på detta :D

Tack för svaren, har fått mig tänka om lite :D

yahel
2011-05-02, 21:29
Har liknande personer i min umgängesrets och vi är runt 30. År... Visst har de tvättbräda och kan vräka i sig pizza utan att de märks men och andra sidan är det samma personer som får slita som judar under en ganska lång tid på gymet för att få lite volym och öka i vikt. Alla kämpar vi åt olika håll :)

StampChamp
2011-05-02, 22:12
Har liknande personer i min umgängesrets och vi är runt 30. År... Visst har de tvättbräda och kan vräka i sig pizza utan att de märks men och andra sidan är det samma personer som får slita som judar under en ganska lång tid på gymet för att få lite volym och öka i vikt. Alla kämpar vi åt olika håll :)

Fast bara för att dom vräker i sig pizza betyder det ju inte att dom äter mycket i övrigt.. oftast äter dom inte så mycket mer än just det!

Hade en kompis som påstod sig äta hur mycket som helst och att han kunde äta hur mycket som helst av chips, godis, pizza.. men det var de enda han åt och när vi räkna på det hamnade han faktiskt på underskott.

Fredrik_S
2011-05-02, 22:30
Jo det är sant, har helt uteslutigt vissa tankar som ändrar situationen lite som att de kanske helt och hållet ljuger en rakt upp i ansiktet om vad de äter och hur de tränar, men även att jag rent av kan ha missat små saker som att de har nämnt att de hoppar frukosten eller ngt. Och sen det här med NEAT, ska kolla noggrannare på detta :D

Tack för svaren, har fått mig tänka om lite :D

Räkna med att minst hälften av dessa personer som säger sig kunna äta vad som helst utan att bli feta är feta om fem år. Puberteten hjälper mycket med energiförbrukningen.....

Sen är det som sagt, ävenom de äter så 20 dagar i månaden kanske de äter jävligt lite 10 dagar i månaden...
Det är ALLTID saker som personer missar när de säger att de äter asmycket.
Kände en lirare som hela tiden sa att han omöjligt kan gå upp i vikt trots att han äter asmycket, och nästan alltid när jag träffade honom hade han inte ätit på hela dan, eller en macka till frukost, och skyllde på att han inte hann just idag....

mattilainen
2011-05-03, 06:32
har en kompis som man tyckt ätit HUR mycket som helst HUR ofta som helst. Han är 1.85 typ och väger väl runt 60 - 61 kg. Smal som aset och äter ändå hur mycket som helst.

Detta trodde vi så hårt på så vi gick med han till läkaren för att ta tester om han hade högre metabolism än vanligt. Svaret kom tillbaka och han var precis som vi. När vi sedan började träna tillsammans så insåg man ganska fort att han åt precis lika lite som vem som helst för 60 kg. Han åt mycket när han var hos mig till exempel och gick alltid runt med något i munnen men hemma kunde han gå ett helt dygn utan att äta. Även trodde både han och alla andra att han åt som fan hela tiden. Han gick till och med up i vikt när han började äta riktigt och räkna på det han fick i sig. ALDRIG hade han tidigare gått upp.

Det är bara att inse att man tror väldigt mycket. Man hör väldigt mycket. Feta personer "Jag går upp i vikt och jag äter inget dåligt, jag äter ju bara typ 10 mackor till frukost ju" och smala "Jag kan äta allt"

Tänk på det. Folk har ingen aning om energi i maten om man inte är intresserad. Bara för man äter på mcdonalds mycket så kanske man helt enkelt inte äter mat hemma och då blir det kanske samma kcal som för vem som helst. Bara att det verkar mer onyttigt.

Spridis
2011-05-03, 06:38
När jag var i tonåren nån gång under medeltiden, så var jag 1,86 lång och vägde ca 60kg. Jag åt precis allt som kom i min väg men vikten den rörde sej inte ett dugg.
Men precis som Fredrik_S påpekade om puberteten så började vikten öka efter att snopphåret nått sin fulla längd. Idag stoltserar jag med ca 118kg... Den vikten är på väg ner men inte utan att man får kämpa!

kottovic
2011-05-03, 07:37
När jag var i tonåren nån gång under medeltiden, så var jag 1,86 lång och vägde ca 60kg. Jag åt precis allt som kom i min väg men vikten den rörde sej inte ett dugg.
Men precis som Fredrik_S påpekade om puberteten så började vikten öka efter att snopphåret nått sin fulla längd. Idag stoltserar jag med ca 118kg... Den vikten är på väg ner men inte utan att man får kämpa!

Rätt imponerande att du gick från 60->118 och aldrig reagerade över att det gick utför?

Langster
2011-05-03, 07:56
Äter man redan bra, som i bra för en styrketränande individ, så finns det tyvärr rätt lite utrymme för skräpmat innan man börjar bli fet. Äter man bara skräpmat så behöver man inte nödvändigtvis bli fet, men muskler och hälsa blir det inte mycket av då.

Langster
2011-05-03, 07:58
Rätt imponerande att du gick från 60->118 och aldrig reagerade över att det gick utför?

Jag gick från 70 till 105 på ett fåtal år. Grejen är att man naturligt blir tyngre i 20 års åldern. Håller man då på och styrketränar och inte riktigt vet vad man håller på med så tycker man det är fränt att man blir större och tyngre. Men så en morgon så ser man i spegeln att man mest är fet och då är det försent.

Spridis
2011-05-03, 08:02
Rätt imponerande att du gick från 60->118 och aldrig reagerade över att det gick utför?

Det tog väl ungefär 20 år...
Vill väl inte påstå att det har gått utför direkt ;) Allt är en fråga om ideal.

pumalissan
2011-05-03, 11:17
Det beror givetvis på gener men också metabolism, deras aktivitetsnivå.
I den åldern (runt 20) är förbränningen (har jag för mig) högst och börjar avta runt 30.
Många är aktiva medans andra sitter vid spel och dator stor del av dygnet.

Jag kände en smal kille som verkligen försökte gå upp i vikt.
Han testade att äta pizza och andra onyttigheter varje dag samt rörde sig i normal aktivitetsnivå.

Ändå gick han inte upp i vikt.
Han hade en väldigt hög förbränning samtidigt som att hans släkt var smal (gener).

Man kan tycka att det är orättvist....
Det är en del som spelar in hur man är.

Nåt jag själv kan tycka är fel är att en del föräldrar inte tänker eller ser när deras barn går upp i vikt (oftast av fel kost).
Det kan påverka dem även senare i livet.

Fredrik_S
2011-05-03, 12:08
tittar man på vuxna människor i snitt är väl typ 30 %(vet inte men typ) feta enligt läkarmått, enligt träningsidealmått är typ 70% feta och enligt mina mått är över 90% för fläskiga....

kaffekopp
2011-05-03, 12:32
som nagon sa, dom smala sager att dom ater hur mycket som helst men anda inte gar upp i vikt, sen visar det sig att dom ater 200g kykling per dag och en macka.

Medans feta sager att dom ater hur lite som helst men anda inte forlorar vikt, och dom kan inte forsta hur deras 5 hamburgare och 20 liter cola per dag gjor dom feta.

generellt sett tror jag dom flesta inte har en susning om hur mycket/lite mat dom igentligen ater.

Jag kor pa ett PF upplagg och mina rumskamrater forstar inte hur jag ar super fet nar dom ser mig sitta ner med 3-4 kilo mat efter traningen, men dom ser ju da inte fastningen som pagar under dagen.

carrot
2011-05-03, 14:40
Nu efter att ha läst vad ni har skrivit, så ser jag ju hur mkt man missar. Men vad jag inte förstår är varför man är så oärlig om hur man äter, hjälper ju inte någon.
Vad vinner en smalare kille på att säga att han äter massor medan han kanske inte gör det?

Eddie Vedder
2011-05-03, 14:44
I den åldern (runt 20) är förbränningen (har jag för mig) högst och börjar avta runt 30.

Må så vara. Men naturligtvis handlar diskussionen om persner i samma ålder här, inte 15-åringen och en 75-åring. Och det är mycket ovanligt med exceptionellt hög eller låg BMR jämfört med övrig population med samma ålder, kön och kroppsvikt. Kontrollerar vi sedan även för muskelmassa kommer skillnaderna vara ännu mindre.

Frågan är ju inte direkt okänd bland forskare och man har tittat på orsaker till varför olika människor har så olika svårt att ha sin önskade vikt enda sedan 1800-talet.

Vad vinner en smalare kille på att säga att han äter massor medan han kanske inte gör det?

Frågan är snarare varför du, eller någon annan, skulle bry sig om det.

kottovic
2011-05-03, 14:51
Jag gick från 70 till 105 på ett fåtal år. Grejen är att man naturligt blir tyngre i 20 års åldern. Håller man då på och styrketränar och inte riktigt vet vad man håller på med så tycker man det är fränt att man blir större och tyngre. Men så en morgon så ser man i spegeln att man mest är fet och då är det försent.

Ordet FET på kolozzeum är väldigt långt ifrån den fetma samhället brottas med varje dag.

Fredrik_S
2011-05-03, 15:24
Nu efter att ha läst vad ni har skrivit, så ser jag ju hur mkt man missar. Men vad jag inte förstår är varför man är så oärlig om hur man äter, hjälper ju inte någon.
Vad vinner en smalare kille på att säga att han äter massor medan han kanske inte gör det?

Man är inte medvetet oärlig, man tror att man säger sanningen men den visar sig vara en annan när det granskas i detalj... Man helt enkelt missar det man inte tänker på...

rooz
2011-05-03, 15:39
Som fredrik säger. Har du aldrig räknat kcal, är det ganska svårt att uppskatta vad saker VERKLIGEN innehåller.

Fet, det ligger i betraktarens ögon. Jag går efter dagsformstråden, och följaktligen är jag fet:D

mattilainen
2011-05-03, 15:40
Vad vinner en smalare kille på att säga att han äter massor medan han kanske inte gör det?

Det är just det att ofta vet personer inte speciellt bra. Såna personer vet kanske inte vad kcal är och tycker att bara för att man äter mycket när man väl äter så äter man "hur mycket som helst" och blir proppmätt men det kanske bara är ett mål om dagen. Då tycker personen i fråga att det är hur mycket som helst för han blir ju proppmätt och kan inte äta NÅGOT mer. Sedan kanske detta målet hamnade på 1200 kcal och han äter lite godis resten av dagen. Han hamnar ändå under vad man behöver för att gå upp i vikt.

Samma gäller ju "feta" personer. "jag har svårt att gå ner i vikt" jo det kanske du har, men släpp pizzan ifrån vänsterhanden och kebabrullen från högerhanden så går vi ut en stund!

StraightEdge
2011-05-03, 15:49
För de tror att det handlar om vad man äter för att bli fet och inte mängden. Med andra ord kan du bli fet på kyckling och grönsaker eller så kan du gå ner i vikt på mcdonalds. Allt handlar om mängden. Äter du då en pizza på 1500kcal och en macka så på hela dagen så ligger du nog inte ofta över ditt kcalbehov.

Insulinus
2011-05-03, 16:03
Jag äter typ skräpmat så gott som jämt! Folk ser mig alltid äta glass och liknande, men så kör jag enligt IF så när jag väl äter så är jag inte det minsta orolig för vad jag stoppar i mig. Ingen risk att jag hux flux blir smällfet.. :)

Men som sagt, folk som ser mig kan ju tro att jag alltid äter skräpmat och borde gå upp i vikt men då förutsätter de ju att man äter ofta. När man förklarar att man bara äter typ 2 gånger per dag så brukar de förstå :D

jonteeo
2011-05-03, 18:50
Det är klart det handlar om gener, ett bra exempel är när man ser jätte tjocka föräldrar så är barnen bra tjocka dom med.

Fredrik_S
2011-05-03, 20:40
Det är klart det handlar om gener, ett bra exempel är när man ser jätte tjocka föräldrar så är barnen bra tjocka dom med.

Fast hur mycket är beteendearv och hur mycket är gener här då?
Uppfostras du med en diet som gör föräldrarna feta så klart som fan du blir fet också.

Eddie Vedder
2011-05-03, 20:48
Det är klart det handlar om gener, ett bra exempel är när man ser jätte tjocka föräldrar så är barnen bra tjocka dom med.

Du tror inte att vanor inom familjen spelar in här? Men visst, feta mammor får även fetare barn. Och ju tidigare man låter sitt barn bli överviktigt desto sämre förutsättningar ger man barnet redan i tidig tidig ålder.

sleepwalker
2011-05-04, 10:06
Hej, har inte läst alla svar men tänkte bidra med ett exempel iaf. Det där med NEAT tror jag helt klart kan spela in men ganska lite.

Exakt den personen jag tror du försöker beskriva TS har jag boende hos mig i min lägenhet, nämligen tjejen. Hon kan till synes äta vad som helst och går ALDRIG upp i vikt. Hon är snarare underviktig och har svårt att behålla den vikt hon har.

Till en början när jag träffa henne hade jag visserligen aningar om att myten om att vissa kan äta hur mycket som helst och vad som helst inte var sann men nu har jag verkligen fått det bevisat.

Huvudsaken i alla fall i det här fallet och även i många andra fall tror jag är det faktumet att de inte har några proportioner kring hur mycket mat som är mycket. Heller inte vad som är lite. Samtidigt så är de väldigt medvetna om sin vikt och tycker det nästan är lite roligt när de kan påpeka för andra hur lätt de har att hålla sig så smala de är utan att behöva lyfta en finger. Detta leder såklart också till att man får en skev bild utav hur det verkligen är.

Som du beskriver är hon exakt så, i alla fall utåt. Här kan jag beskriva för dig hur hennes dagar verkligen ser ut.


En vanlig dag ser ut såhär: Frukost bestående av en tekaka med ost. och till de två koppar te. Sen åker hon iväg till stallet och håller på där några timmar. Klockan blir 12.00 och det är lunch dags. Här gör jag mat,(jag deffar för tillfället) och ska äta cirka 1 kycklingfile och 2 dls pasta, jag gör detsamma till henne. När jag lagt på hälften till mig så tar hon sig men lämnar 20% av både pastan och kycklingen men ändå lyckas hon breda ut det över en hel talrik och bredvid min ser man inte jättestor skillnad. 400-500kcal kanske det innebär för hennes del, hon dricker självklart vatten till.

På eftermiddagen är vi ute och gör något eller går till skolan (där det inte köps något pga penga brist atm) vilket också spar in en jävla massa kcal. Oftast så glömmer hon bort eller har inte tid att äta middag så dagen avslutas med 2 tekakor med ost + te och kanske slinker det ned lite godis eller kladdkaka.


Efter att ha levt med henne en tid har jag kunnat komma fram till att den absolut största boven är att hon faktiskt hoppar över måltider rätt som oftast. När vi sen väl är på mcdonalds eller käkar pizza är hon fullt kapabel till att trycka en hel bigtasty+ meny ensam och detta talas det såklart om för alla mer än gärna. Detsamma gäller kladdkakan och godiset som äts på kvällen. Vad som sällan framkommer är det att hon faktiskt hoppade över middagen eller var i stallet 4 timmar på morgonen. Samt ibland även med mig på gymmet. Jag har börjat ta med henne på träningen i hopp om att få upp hennes aptit, igår när vi räknade ut hennes kcal innan vi åt middag så låg hon på 800, alltså runt 1200 kvar för att inte gå ner i vikt. Det ska ätas rätt mycket för en tjej på 45kg för att få i sig 1200 kcal från klockan 19.00-23.00.


Så ser det ut i det här fallet iaf, Jag misstänker att det ofta gör det.

olle lindblad
2011-05-04, 10:20
Jag trodde att jag åt mycket tills jag började träna och äta ordentligt när jag var 16. Jag gick från 185 lång och 62 kg till 190 lång och 87 kg på 18 månader. Även om del av det handlade om att växa klart så visar det tydligt att man ofta äter mycket mindre än vad man tror. Jag tyckte att jag åt som en häst när jag var som spetigast.

carrot
2011-05-04, 19:10
Hej, har inte läst alla svar men tänkte bidra med ett exempel iaf. Det där med NEAT tror jag helt klart kan spela in men ganska lite.

Exakt den personen jag tror du försöker beskriva TS har jag boende hos mig i min lägenhet, nämligen tjejen. Hon kan till synes äta vad som helst och går ALDRIG upp i vikt. Hon är snarare underviktig och har svårt att behålla den vikt hon har.

Till en början när jag träffa henne hade jag visserligen aningar om att myten om att vissa kan äta hur mycket som helst och vad som helst inte var sann men nu har jag verkligen fått det bevisat.

Huvudsaken i alla fall i det här fallet och även i många andra fall tror jag är det faktumet att de inte har några proportioner kring hur mycket mat som är mycket. Heller inte vad som är lite. Samtidigt så är de väldigt medvetna om sin vikt och tycker det nästan är lite roligt när de kan påpeka för andra hur lätt de har att hålla sig så smala de är utan att behöva lyfta en finger. Detta leder såklart också till att man får en skev bild utav hur det verkligen är.

Som du beskriver är hon exakt så, i alla fall utåt. Här kan jag beskriva för dig hur hennes dagar verkligen ser ut.


En vanlig dag ser ut såhär: Frukost bestående av en tekaka med ost. och till de två koppar te. Sen åker hon iväg till stallet och håller på där några timmar. Klockan blir 12.00 och det är lunch dags. Här gör jag mat,(jag deffar för tillfället) och ska äta cirka 1 kycklingfile och 2 dls pasta, jag gör detsamma till henne. När jag lagt på hälften till mig så tar hon sig men lämnar 20% av både pastan och kycklingen men ändå lyckas hon breda ut det över en hel talrik och bredvid min ser man inte jättestor skillnad. 400-500kcal kanske det innebär för hennes del, hon dricker självklart vatten till.

På eftermiddagen är vi ute och gör något eller går till skolan (där det inte köps något pga penga brist atm) vilket också spar in en jävla massa kcal. Oftast så glömmer hon bort eller har inte tid att äta middag så dagen avslutas med 2 tekakor med ost + te och kanske slinker det ned lite godis eller kladdkaka.


Efter att ha levt med henne en tid har jag kunnat komma fram till att den absolut största boven är att hon faktiskt hoppar över måltider rätt som oftast. När vi sen väl är på mcdonalds eller käkar pizza är hon fullt kapabel till att trycka en hel bigtasty+ meny ensam och detta talas det såklart om för alla mer än gärna. Detsamma gäller kladdkakan och godiset som äts på kvällen. Vad som sällan framkommer är det att hon faktiskt hoppade över middagen eller var i stallet 4 timmar på morgonen. Samt ibland även med mig på gymmet. Jag har börjat ta med henne på träningen i hopp om att få upp hennes aptit, igår när vi räknade ut hennes kcal innan vi åt middag så låg hon på 800, alltså runt 1200 kvar för att inte gå ner i vikt. Det ska ätas rätt mycket för en tjej på 45kg för att få i sig 1200 kcal från klockan 19.00-23.00.


Så ser det ut i det här fallet iaf, Jag misstänker att det ofta gör det.

Skillnaden(kanske var lite oklar i min "beskrivning" av hur de personer som jag har runt mig ser ut) är att dessa personer inte är underviktiga och att vissa tilloch med har 6-pack. Ok det är nog så att de ibland hoppar över måltider när man inte är i nörheten(helger tex) och det ahr jag inte tänkt på precis. Men när man själv (och många många andra) verkar kämpa ihjäl sig, äter nyttigt som **** och verkligen måste kämpa med allt om kost och träning för att bara få en annan form på magen än rund så tycker jag att det är konstigt när andra bara kan gå runt och inte bry sig om vad de äter, hur mkt de tränar och sen samtidigt lyckas ha mage till att kunna tvätta kläder på.

Kände att lite kanske behövde komma ut :P och att jag kanske har förklarat min situation och mina tankar bättre nu.

Men det hela kanske bara handlar om att amn ska skippa ett par måltider lite då och då, äta dålig mat och halv träna för att då resultat??

Vanish
2011-05-04, 20:49
http://traningslara.se/manniskor-ar-usla-pa-att-uppskatta-sin-energiforbrukning/

Kanske spelar lite roll det med!

carrot
2011-05-04, 22:01
mm jag förstår det, antar väl att de jag umgås(de som är nära till rippade) med ligger inom den lilla gruppen som prickar sitt behov och sin förbrukning ganska rätt. Och att vi andra måste helt enkelt lära oss detta bättre i guess, även om man räknar allt så kanske det är så att man är dålig på hur mkt man blir av med per dag.

Tack för länken den hjälpte

Tjockiz
2011-05-05, 00:09
Det måste vara gener med i spelet också. Har en vän som äter likt mig, en normal frukost, normal till fet (oftast fet) lunch/middag osv. Men med skillnaden att han mellan målen alltid har en Cola i handen.
Frisk som en nötkärna och smal är han medan jag är endo/mesomorfen.

bearwolf
2011-05-05, 00:42
den här dokumentären är juh ganska intressant på ämnet ändå tycker jag!
http://www.youtube.com/watch?v=_6-A0iHSdcA

del 1

Eddie Vedder
2011-05-05, 06:58
Det måste vara gener med i spelet också.

Ja det är klart att "gener spelar in". Det gör det ju i allting , alltid. Men vad menar du specifikt för genetiska uttryck i det här fallet? För vi har ju som sagt redan konstaterat att exceptionella variationer i BMR är EXTREMT ovanligt men ändå dyker beskrivningarna om "min kompis" upp överallt.

Bjern
2011-05-05, 07:57
Detta lär väl vara samma fenomen som att en del personer har svårt att lägga på sig muskelmassa.. Kanske är det samma personer som har svårt att överhuvudtaget gå upp vikt.