handdator

Visa fullständig version : Gammal lyftare - ny soldat ?


Carl91
2011-05-02, 17:36
Tjena, första posten på detta forumet. Varning för att den kan bli ganska lång...

Basics: 19 bast, 78 kg, 1,88 lång. Har alltid varit en spinkis.
Bakgrund(kronologisk): Grek romersk brottning, karate, tynglyftning (inte discogymmande). Dvs endast fria vikter, mest knäböj, marklyft, rodd, press och bänk. Dock även kroppsviktsövningar.

4 månader sedan ryckte jag in i GMU ("nya lumpen"). Den är nu slut (anställd soldat), och nu finns äntligen tiden samt maten att kunna träna på allvar. För 1 år sedan vägde jag 88 kg, och då hade jag lyft ungefär 1 år. Syftet var hela tiden bara styrka, vikt & utseende kom som en bonus. Det funkade, för jag blev fan i mig starkare också :) Började förbereda mig för GMUn för mer än 6 månader sedan genom att springa, ändra rutinerna (mer reps, mer BWövningar) samt dra ner på de riktigt tunga lyften vilka jag hade kommit att älska. Jag gick då ner till 82 kg vid inryck.

Just nu känner jag att jag min kondis har förbättrats avsevärt (fortfarande bara medel dock), men jag har tappat styrka som fan. Samtidigt har jag blivit starkare/uthålligare i somliga saker som t.ex armhävningar och utfall. Som en jämförelse kan jag nämna att jag tränade med 160 i marklyft, nu kanske jag maxar som mest 130...

Kan ganska mycket vad det gäller näringslära och kost. Nu kommer vi till huvudpunkterna jag skulle behöva synpunkter / svar på.

Jag har som underförstått inte lyft ett skit och knappt tränat på fritiden, för vi har inte haft nån ;) Maten har också varit under all kritik för att kunna öka i styrka över huvud taget. Det är dock löst om 3 veckor då jag får egen lya. Tackar ödmjukast för svar på följande:
- Jag behöver både uthållighet/kondis samt styrka. Kan knappt ett skit om konditionsträning, så hur gör jag för att kombinera dem? T.ex intervallträning och att maxa squats nästa dag i gymmet etc etc. Funkar även roddmaskin och cykling för att träna mjölksyretoleransen eller är det bara kuta som gäller?
-Hur effektivt är lyftning vs BWövningar? Kroppsvikt är vad jag egentligen tränar mot, så tyvärr kan jag nog redan svaret. Men jag älskar att lyfta. Är det fortfarande värt/lönt med knäböj, marklyft, stående rodd, press, bänkpress m.m?
-Kan även nämna att jag alltid haft svårt för bröst och armar, min styrka har alltid legat i ben och rygg (dvs marklyft och knäböj).

Enormt tacksam för alla synpunkter!

the_matsson
2011-05-02, 17:45
Kul med en soldat! :) Jag är född 87 så jag tillhörde en av de sista kullarna som gjorde den normala värnplikten. Jag tror att det nya systemet kan nog bli bra! Vilket förband och vilken befattning har du? Sikte på NBG och/eller afghanistan eller?

För att hålla mig till topic så tänkte jag direkt på den här artikeln när jag läste ditt inlägg:

Why does the army want me weak? (http://startingstrength.com/articles/army_weak_long.pdf)

Tror det är ungefär vad du är ute efter.

Carl91
2011-05-02, 17:53
Kul med en soldat! :) Jag är född 87 så jag tillhörde en av de sista kullarna som gjorde den normala värnplikten. Jag tror att det nya systemet kan nog bli bra! Vilket förband och vilken befattning har du? Sikte på NBG och/eller afghanistan eller?

För att hålla mig till topic så tänkte jag direkt på den här artikeln när jag läste ditt inlägg:

Why does the army want me weak? (http://startingstrength.com/articles/army_weak_long.pdf)

Tror det är ungefär vad du är ute efter.

Tja och tack för svaret. Datorsystemet är inte vad det borde vara så får se om jag kan lyckas tanka pdfen. NBG får ju inte göra ett piss mer än att öva och se bra ut i sin utrustning. Är på Ing 2, sökte till EOD (Amröj, bomber och skit) och fick anställningen i torsdags. Jävligt stor chans att göra skarp tjänst, riktigt najs.

UPDATE:
Tänkte komplettera med att jag kommer viga all fritid åt träningen, så var inte rädda för att komma med hårda exempel. Har tränat hårt som fan innan. Vi ska få minst 3h i veckan till egen träning på arbetstid, sen har vi ju fritid eftersom vi är arbetstidsreglerade. Så allt är välkommet.

the_matsson
2011-05-02, 18:05
Kul! Jo, det är ju lite tungrott att förflytta två tusen man... Jag var med i NBG 08, låg i spaning/CSAR-plutonen, vilket var vad jag gjorde värnplikten som också.

PDF:en tror jag du kan läsa på nåt fräckt vis på internet utan att installera något också. Lär finnas lite pdf-to-word-converters och liknande.

Carl91
2011-05-02, 18:09
Problemet är att vi inte kan installera ett skit och har 8mb att röra oss med ;p Men i alla fall, får se om jag kan lösa det på annan väg. Du skulle inte kunna kopiera hela skiten i en lång post här? Eller är pdfen för lång? Har bara lyckats hitta nåt citat via google och responses på stronglifts forum (planerar att återgå till en av deras rutiner), men inte hela texten så att säga.

och förresten så är inte ens winzip / motsvarande installerat. Gg. Hur tänkte FMLOG?

Off thread: Nice underarmar på picen, om det är dina ;>

UPDATE:
Yes! http://convertpdftoword.net/ funkade, fick inte zippat utan direkt i .doc. Tackar!

the_matsson
2011-05-02, 18:19
Gött att det funkade. Minns inte helt vad som står i artikeln, men jag tror lite att summan av kardemumman är att intervallträning är din vän om du vill bli stor och stark samtidigt som du behåller den kondition som grönkläder kräver och förutsätter!

the_matsson
2011-05-02, 18:20
Förresten har de kettlebells i gymmet på K 3 numera, du får se till att de fixar dem till Ing 2 också! ;)

Carl91
2011-05-02, 18:40
Har läst pdfen nu, får ta och skriva ut den och köra upp den i nyllet på min fysinstruktör :D Om jag fattat det rätt så kan jag både lyfta och köra intervallträning effektivt, sålänge jag håller mig till det vanliga med hänsyn till kost och sömn. Killen lyfte 2-3 ggr i veckan vilket är fullt acceptabelt och kutade typ 1-2 om jag läste rätt. Får bara se vilken rutin jag ska börja med. Funderar på en push-pull splitrutin, har haft jävligt bra framgång med det tidigare. Ska bara läsa på om deload och sånt skit (aldrig använt). Under dessa 3 veckorna fram till jag får lägenheten blir det bara teknikträning eftersom jag antagligen tappat all min form.

Förresten har de kettlebells på gymmet här på garnisonen, fast har aldrig använt dem. Antar att din signatur är nåt att ha? :D

the_matsson
2011-05-02, 18:47
Jadå, fast just nu har jag svårt att hitta tid och energi till allt jag egentligen vill/borde träna!

Men ja, intervallträning och styrketräning funkar generellt rätt bra ihop, samtidigt som intervallträning är rätt bra för kondisen. För styrketräning 2-3 gånger i veckan är ju ett program i stil med Starting Strength eller Stronglifts 5x5 rätt najs.

Teknikträning är bra, och framförallt lite rörlighetsträning om ni inte får röra på er mycket. Stretch av höftböjare och fram- och baksida lår kommer man rätt långt på.

Carl91
2011-05-02, 18:58
Hoppas du såg besökarmeddelandet jag la i din profil ang. dina squats. Tränade teknik asmycket pga tidigare knäproblem när jag skulle börja lyfta, så jag brukar vara bra på att lära andra teknik (utan att vara stöddig). Men svårt att se på klippet, så det är inte alls säkert att mina observationer är verklighetstrogna ;p

Är flexibel som fan (man får väl vara bra på nåt) och töjer ganska mycket. Stronglifts 5x5 körde jag på ett tag och det är väl det jag kommer börja med nu igen. Ska börja kolla på mer avancerade grejer på Starting strength när jag känner mig mogen, har trots allt tappat nästan allt känns det som (buhu). Hur lång är du förresten? Du ser ganska bitig ut.

Tack för en god konversation denna härliga kväll på det småländska höglandet ;p Lycka till med träningen till nästa gång jag besöker forumet ;> Ska springa fälttestet imorgon så ska chilla resten av kvällen med lite chow och vila.

the_matsson
2011-05-02, 19:03
Yes, jag svarade på det nyss! Haha, jag är 189 cm men tyvärr får jag väl säga att jag var kass på att hantera videoklipp där och det klippet blev lite "utdraget" i bredd. :/

Tack detsamma, lycka till!

mpersson
2011-05-02, 20:03
Kul med soldater på brädan !

Är sj väldigt intresserad av GMU och anställning sen nästa år efter studenten.

Hur många timmar blir de i veckan under GMUn som man kan träna på gym ungefär?

Carl91
2011-05-03, 11:10
Kul med soldater på brädan !

Är sj väldigt intresserad av GMU och anställning sen nästa år efter studenten.

Hur många timmar blir de i veckan under GMUn som man kan träna på gym ungefär?

Till min besvikelse kan jag säga att du kan inte förvänta dig ett skit av tid till egen träning, därför jag tappat så mycket. Första 2-3 veckorna "jobbar" du typ 13 timmar, sen ska du vårda och skit. Du sover kanske 4-6 timmar, och maten är värdelös (inte heller tillgång till kyl eller micro). De sista 1.5 månaderna kanske du lyckas klämma in 1 pass i veckan med tur. Du kommer antagligen ändå vara ganska slut.

mpersson
2011-05-03, 12:59
Okej. Va ni i tjänst hela veckorna eller ledigt något på helger då?

Förlåt om jag går offtopic med de är inte många som gjort GMUn nyligen på brädan :)

EeJay
2011-05-03, 13:15
Jag undrar vart "gammal" kommer in :P

slutenfabrik
2011-05-03, 15:44
Om du nu tycker om att plåga dig själv lite och gillar att träna mycket, samt behöver kombinera styrka och uthållighet är det första jag tänker på crossfit. Nu när du är soldat också så är det som gjutet.

http://crossfit.com/

Vet inte om du har hört talas om det innan?

spaffen
2011-05-03, 18:11
Om du nu tycker om att plåga dig själv lite och gillar att träna mycket, samt behöver kombinera styrka och uthållighet är det första jag tänker på crossfit.

Är crossfittare starka?

mpersson
2011-05-03, 18:14
Är crossfittare starka?

Definera starka?

Finns ju uthållighet styrka, maximal styrka, explosiv styrka osv. Är inte inläst till 100% på crossfit men de är väl bra på allt. Men inte bäst i nåt ;)

hilfebre
2011-05-03, 18:28
Det var som fan, gjorde också min GMU på Ing2 för att sedan lämna för ett annat förband ;)

Känner igen mig i nästan allt du säger, grymt skönt att få börja träna på allvar igen. Hoppas du får svar på några av dina frågor!

slutenfabrik
2011-05-03, 19:10
Är crossfittare starka?

Tränar du crossfit uppmanas du att köra tunga styrkelyft, det beror på hur "work out of the day" (WOD) är upplagd och vad du själv är ute efter. Det finns inget som säger att du inte drar fördel av att träna tungt utöver allt annat du gör när du kör crossfit.

Carl91
2011-05-04, 16:45
Okej. Va ni i tjänst hela veckorna eller ledigt något på helger då?

Förlåt om jag går offtopic med de är inte många som gjort GMUn nyligen på brädan :)

Det funkar såhär:
Du har 3 sorters helger
A. Tjänstefritt med betald hemresa och återresa.
B. Tjänstefritt men inga betalda resor (du får välja om du ska stanna dvs)
C. Helgtjänst (oftast i fält 72h).

A har du kanske 3-4 av, C tror jag du har 4, och sen resten är då B (valfria).

Lugnt, bara fråga på. Kan svara på allmänna frågor men inte mycket om själva anställningen eller om min arbetsplats.

Eftersom du verkar vara en hyfsad lyftare själv så kan jag säga att du, som jag, inte kommer ha större problem med att bära utrustningen (som ligger på ca 30 kg utan säck). Du har ju antagligen jävligt bra bålstabilitet och det är typ det viktigaste så man inte får kass hållning och ryggskador m.m.

Nu i efterhand kan jag nog säga att de bästa förberedelserna man kan göra är:
-En satans massa utfall (utan vikter), för du gör typ 500 varje dag omedvetet
-Hyfsad kondition. Med hyfsad menas milen på 50 min (slät terräng) utan att vara död när du kommer fram.

Sen är det så att det dom mäter är beep-test samt "multitest". Multitestet är en massa kroppsviktsövningar som ger olika poäng. Har du högt på båda blir befälen jättelyckliga och de 3 månaderna känns superbra. Övningarna är:
-Rygghäng (du ligger på mage på en bänk med överkroppen fritt hängade, du ska bara hålla kroppen rak så länge som möjligt. Någon sitter på dina ben)
-Armhävningar
-Armhäng (du hänger från slutpositionen i pull-up med handflatorna mot dig i en stång och ska bara hänga där)
-Upphopp (hur högt du hoppar)
-Situps.

Svarar på ytterliggare frågor i mån av tid.

Carl91
2011-05-04, 16:49
Jag undrar vart "gammal" kommer in :P

I brist på fantasi, sen så stämmer det ju i sammanhanget.

Carl91
2011-05-04, 16:57
Om du nu tycker om att plåga dig själv lite och gillar att träna mycket, samt behöver kombinera styrka och uthållighet är det första jag tänker på crossfit. Nu när du är soldat också så är det som gjutet.

http://crossfit.com/

Vet inte om du har hört talas om det innan?

Jodå, brukade köra en variant av det som förberedelse. Körde ett lågintensivt löparpass på 7-8 km för att sen göra en massa BWövningar. I princip är det väl att man ska springa, göra en övning, springa, göra en annan, springa osv osv.

Men nu känns det som att jag tappat allt jag hade, och att vi gör tillräckligt med saker som liknar crosstraining under dagarna som går. Så jag ville ta reda på om jag kunde kombinera högintensiv konditionsträning (dvs intervaller) med att maxa lyftrutiner på gymmet. Därför tog jag värvning i detta fina forum ;> Vill fortfarande lyfta, för det är så jävla kul och jag vet att det är sjukt bra träning oavsett vad man gör, sen MÅSTE jag förbättra min kondition (hatar intervallträning) ;p Skulle bara få svar på frågan om det gick att kombinera dem effektivt.

Tackar för alla posts hittils!

slutenfabrik
2011-05-04, 22:08
Jodå, brukade köra en variant av det som förberedelse. Körde ett lågintensivt löparpass på 7-8 km för att sen göra en massa BWövningar. I princip är det väl att man ska springa, göra en övning, springa, göra en annan, springa osv osv.

Men nu känns det som att jag tappat allt jag hade, och att vi gör tillräckligt med saker som liknar crosstraining under dagarna som går. Så jag ville ta reda på om jag kunde kombinera högintensiv konditionsträning (dvs intervaller) med att maxa lyftrutiner på gymmet. Därför tog jag värvning i detta fina forum ;> Vill fortfarande lyfta, för det är så jävla kul och jag vet att det är sjukt bra träning oavsett vad man gör, sen MÅSTE jag förbättra min kondition (hatar intervallträning) ;p Skulle bara få svar på frågan om det gick att kombinera dem effektivt.

Tackar för alla posts hittils!

Det är inte riktigt det crossfit handlar om, att träna kondition alternerat med kroppsviktsövningar (väldigt förenklat: ja, men ändå: nej). Det handlar mer om att allt ska med och om att inte fastna i samma mönster. Om du tittar på första sidan du kommer till på crossfit.com så ser du något som ser ut som blogginlägg, varje inlägg innehåller "dagens träning" t.ex:
[Wednesday 110504

Front Squat 5-5-5-5-5 reps]
eller:
[Saturday 110423

For time:
25 Walking lunge steps
20 Pull-ups
50 Box jumps, 20 inch box
20 Double-unders
25 Ring dips
20 Knees to elbows
30 Kettlebell swings, 2 pood
30 Sit-ups
20 Hang squat cleans, 35 pound dumbbells
25 Back extensions
30 Wall ball shots, 20 pound ball
3 Rope climb ascents]

På den första jag listat handlar det om att ta så mycket vikt du kan på det antalet repetitioner och set. På det andra som är listat ska du bara göra vad som står rakt av. Varje dag kommer ett nytt schema med övningar (eller vilodag).

Som sagt, jag tror du kan hitta mycket bra saker på crossfit.com för det handlar mycket om att kombinera olympiska lyft, styrkelyft, kroppsviktsövningar och varierande konditionsträning i ett. Ibland högrepetition, ibland så snabbt man kan, ibland så tungt man kan osv.

EDIT:
För övrigt är det väldigt många amerikanska soldater som prenumerar på crossfits tidning (till länderna där dom är verksamma), och crossfit.com har även olika träningsprogram döpta efter fallna soldater. Det är högst populärt bland soldater med andra ord (om jag inte har helt fel är han som skapade crossfit fd marinsoldat?).

Carl91
2011-05-05, 11:07
Afan. Då visste jag mindre än jag trodde om cross training. Men ska ta och kolla på det, ska som sagt bara köra teknik nu ett tag. Helt onödigt att försöka utvecklas när man lever på skitmat osv (eftersom vi inte har kylskåp eller kan laga egen mat). Energi för att kunna köra löparpass kan jag få i mig så det är väl mest det jag kommer syssla med.