handdator

Visa fullständig version : Marklyft


Weird
2003-12-03, 17:26
vilken dag ska man köra marklyft??
Rygg eller ben dagen??



:confused: :confused:

King Grub
2003-12-03, 17:28
Rygg. Om det inte är stelbenta/raka marklyft du menar, som är en övning för lårbiceps i första hand.

Nils.R
2003-12-03, 17:29
Beror på vilken typ av marklyft du kör.
Kör du "vanliga" så tycker jag att du ska köra det på rygg dagen.
Kör du med raka ben så ska du köra det på ben dagen.

Nils.R
2003-12-03, 17:30
Bah grub hann så klart före :D

Matte_Maiden
2003-12-03, 17:34
ursäkta att jag går offtopic...

men jag undrar hur lårbiceps kan aktiveras? man rör ju inte på benen? trodde det var ryggen bara då?

Weird
2003-12-03, 17:45
Originally posted by King Grub
Rygg. Om det inte är stelbenta/raka marklyft du menar, som är en övning för lårbiceps i första hand.

jag menar raka mark lyft

King Grub
2003-12-03, 17:50
Originally posted by Weird


jag menar raka mark lyft

Då är det på dagen du tränar baksidan av låren du bör lägga övningen.

Weird
2003-12-03, 17:54
Originally posted by King Grub


Då är det på dagen du tränar baksidan av låren du bör lägga övningen.
Jag är lite trött idag jag menar vanliga :smash:

Ska jag lägga den på rygg dan då

King Grub
2003-12-03, 17:57
Originally posted by Weird

Jag är lite trött idag jag menar vanliga :smash:

Ska jag lägga den på rygg dan då

Gå och lägg dig! :D Jag skulle ha kört vanliga mark på ryggdagen.

Weird
2003-12-03, 18:00
Originally posted by King Grub


Gå och lägg dig! :D Jag skulle ha kört vanliga mark på ryggdagen.

jag får nog göra det :sleep: :sleep:

Nils
2003-12-03, 18:26
Originally posted by King Grub


Gå och lägg dig! :D Jag skulle ha kört vanliga mark på ryggdagen.
Nu kör jag inte vanliga mark pga knätjafset. Men när jag gjorde det så funkade det bäst på bendagen. För mig var benen mest begränsande. Till viss del korsryggen men även korsryggen blev ju nästan bara tränad på bendagen (raka mark, mark och böj)

Vad kommer det sig att du tycker att marklyft passar in på ryggdagen?
Nils

King Grub
2003-12-03, 18:34
Originally posted by Nils
Vad kommer det sig att du tycker att marklyft passar in på ryggdagen?
Nils

Kör man knäböj på bendagen tycker jag omöjligen att man kan göra vanliga marklyft rättvisa efter det. För mig är marklyft i huvudsak en ryggövning, även om den naturligtvis aktiverar lårmuskulaturen också. Jag kör inte heller marklyft längre (på grund av nervtjafs i korsryggen), men dagen efter ett rejält markpass kände jag att jag aktiverat i princip hela ryggmuskulaturen. Största anledningen till att jag tycker den inte passar på bendagen är dock att jag inte tycker det går att köra knäböj före, därför att då orkar man inte prestera maximalt i mark, och kör man mark före böj, kroknar man kapitalt när det är dags för böjen.

z_bumbi
2003-12-03, 18:42
Matte_Maiden: Ställ dig i och kör raka marklyft utan vikt, lägg sen ena handen på hamstrings och känn vad som händer. Gärna nere vid knät samt precis under röven. :)

Hamstrings fäster på bäckenbenet och under knät (förenklat), när fästena avlägsnas från varandra så sträcks hamstrings, för att fästena ska närma sig igen behöver man bla spänna nämda muskelgrupp alltså tränas den.

Matte_Maiden
2003-12-03, 18:49
tack för svaret :D men det e alltså ingen vanlig excentrisk o så vidare grej? utan bara lite idlande träning? :D

z_bumbi
2003-12-03, 19:21
Matte_Maiden: Nja om du menar att hamstrings tillsammans med häcken står för största delen av lyftkraften har du rätt. Dvs hamstrings jobbar rejält i rakbenmark vilket man brukar känna dagarna efter man kört det.

Matte_Maiden
2003-12-03, 19:22
det jag inte förstår är varför den jobbar :D jaja får väl helt enkelt "förstå" att det är så :angel:

z_bumbi
2003-12-03, 20:02
Om du fäster en gummisnodd mellan handtagen på en sax och sen drar isär handtagen så att snodden spänns kan man jämföra detta med muskelarbete.

När du drar isär handtagen så utför gummisnodden ett excentriskt arbete, den sträcks ut men bromsar samtidigt rörelsen.
När du sen släpper ena handtaget dras ju handtaget mot varandra och då utför snodden det som motsvaras av det koncentriska arbetet i en muskel.

Är du med så långt?

Så här ser hamstrings ut.
http://www.exrx.net/Muscles/Hamstrings.html

När du böjer dig framåt i rakbensmarken så kommer du att sträcka ut hamstrings som du gjorde med gummisnoddan i exemplet ovan, när du sen rättar upp överkroppen kommer du att behöva använda hamstrings för att lyckas med detta och utför då ett koncentriskt arbete med hamstrings.

Matte_Maiden
2003-12-03, 20:04
förstår ungefär nu tror jag :hbang:

tack för förklaringen!

Nils
2003-12-04, 13:02
Originally posted by King Grub


Största anledningen till att jag tycker den inte passar på bendagen är dock att jag inte tycker det går att köra knäböj före, därför att då orkar man inte prestera maximalt i mark, och kör man mark före böj, kroknar man kapitalt när det är dags för böjen.
HHmm så att övningarna använder samma muskler till stor del är en anledning till att göra dem på olika dagar för dig.
Jag håller med dig att jag har samma problem, men tyckte inte att en övning som är nära nog exakt mellan raka mark och knäböj skulle köras en annan dag en de två andra.
Visst den stressar ryggmusklerna också. Men inte till samma grad, det går bra att köra mark med träningsvärk i romber och lats och sådant.
Det är svårt att lägga in marklyft bra...
Lättare nu :)
Nils

King Grub
2003-12-04, 13:50
Originally posted by Nils
Lättare nu :)
Nils

När man är skadad tar man de ljuspunkter som finns! :)

miffo
2003-12-04, 20:09
jag har lagt in marklyft istället för nästan all ryggövningar men sista biten innan jag rätar ut mej så drar jag upp stången kanske en decimeter med ryggen som en blandning mellan stående rodd och marklyft knepigt men det fungerar min rygg blir fet som fan....