handdator

Visa fullständig version : Illamående och yrsel vid träning


Timmy Tee
2011-05-02, 14:59
Hej, Nu den senaste månaden har jag känt mig väldigt yr och illamående när jag tränar idag så trodde jag nästan att jag skulle svimma te.x. Detta är speciellt när det är rygg och ben dagar. Jag har börjat gymma mer och speciellt hårdare på sistonde, och jag antar att det är därför jag känner såhär.

Det jag undrar är om detta är farligt? Jag vill ju belasta mig själv så mycket jag bara kan för att bättra mitt bygge, Men inte om det är farligt i längden.
Jag äter bra innan träningen, och jag dricker och andas bra under träningen så jag antar att det är bara att jag pressar mig själv för hårt?

Carl91
2011-05-02, 17:44
Även om du säger att du äter bra innan träning etc låter det som:
A. lågt blodsocker
B. vätskebrist
C. lågt blodtryck.

Alternativt fattas du (eller har överdoserat) någon mineral / vitamin (har glömt vilka som kan ge upphov till dina problem).

Hur tränar du? Mycket stora och tunga lyft? (t.ex fria knäböj, marklyft)

Timmy Tee
2011-05-03, 12:27
Även om du säger att du äter bra innan träning etc låter det som:
A. lågt blodsocker
B. vätskebrist
C. lågt blodtryck.

Alternativt fattas du (eller har överdoserat) någon mineral / vitamin (har glömt vilka som kan ge upphov till dina problem).

Hur tränar du? Mycket stora och tunga lyft? (t.ex fria knäböj, marklyft)

Mineraler och vitaminer tror jag att jag får i mig lagom av, men det kan jag alltid kolla. Men hur vet jag om det beror på lågt blodsocker, vätskebrist eller lågt blodtryck då?
Ja, detta händer vid de pass då jag kör tunga lyft ( knäböj och marklyft ), dessa har jag även ökat ganska mycket i på sistonde.

Lindrian
2011-05-03, 12:32
Mineraler och vitaminer tror jag att jag får i mig lagom av, men det kan jag alltid kolla. Men hur vet jag om det beror på lågt blodsocker, vätskebrist eller lågt blodtryck då?
Ja, detta händer vid de pass då jag kör tunga lyft ( knäböj och marklyft ), dessa har jag även ökat ganska mycket i på sistonde.

Skulle tippa på lågt blodtryck. Känner du dig illamående också? Någonsin varit på väg och svimma?

Silencer
2011-05-03, 12:45
Rygg och ben ger kraftig metabol utmattelse, speciellt på höga reps. Det kan med andra ord vara helt normalt.

Timmy Tee
2011-05-03, 12:48
Jag brukar känna mig illamående också oftast. En gång har jag varit på väg att spy.

Men detta är alltså inte farligt att fortsätta köra på som jag gör?

Lindrian
2011-05-03, 12:59
Jag brukar känna mig illamående också oftast. En gång har jag varit på väg att spy.

Men detta är alltså inte farligt att fortsätta köra på som jag gör?

Det skadar inte att kolla på blodsocker och blodtryck, för att vara på den säkra sidan. Jag har aldrig känt mig yr eller illamående när jag kör böj/mark. Jag kör låg reps, många set, så tungt jag bara kan. Händer att man känner sig utmattad, men inte spyfärdig eller liknande.

Langster
2011-05-03, 14:52
Även om du säger att du äter bra innan träning etc låter det som:
A. lågt blodsocker
B. vätskebrist
C. lågt blodtryck.

Alternativt fattas du (eller har överdoserat) någon mineral / vitamin (har glömt vilka som kan ge upphov till dina problem).

Hur tränar du? Mycket stora och tunga lyft? (t.ex fria knäböj, marklyft)

Det skulle även kunna vara högt blodtryck.

champion
2011-05-03, 16:32
Om du är orolig så bör du kolla upp detta.

Fittwell
2011-05-03, 16:53
Ett vanligt fenomen som kan komma av och till.
Däremot låter det som att du har det varje träning (nästan). Då kan det vara en infektion i kroppen. En grundregel vid illamående och yrsel (svimningar) är att om det sker någon enstaka gång då och då är det bara att köra hårt. Om det sker ofta, eller nästan jämnt, då är det dags att besöka läkare.

Lycka till!