handdator

Visa fullständig version : Träning flera ggr på en dag?


tavlan
2011-05-02, 14:11
Hej!


Jag har en fråga angående om att styrketräna flera ggr om dagen, tex ett pass på morgonen och ett pass på kvällen.
Är detta bara idiotiskt eller kan man på detta sätt bygga muskler fortare.

Någon som tränar flera ggr om dagen och har ett schemma man kan ta del av?

HulkH
2011-05-02, 14:21
Tjaa, musklerna byggs ju som sagt inte när du tränar. Dock om du har tid och din kropp kan återhämta sig väl så tror jag det bara skulle vara bra, då du får in fler pass i veckan.

mikaelj
2011-05-02, 14:23
Hej!


Jag har en fråga angående om att styrketräna flera ggr om dagen, tex ett pass på morgonen och ett pass på kvällen.
Är detta bara idiotiskt eller kan man på detta sätt bygga muskler fortare.

Någon som tränar flera ggr om dagen och har ett schemma man kan ta del av?

Det är antagligen inte en bra idé. Vad har du för träningsbakgrund, ålder, vikt och längd?

Pjotor
2011-05-02, 14:41
Om du har möjlighet att äta och sova (inte vila, utan sova) på dagen mellan passen så kan det fungera. Men det ställer en del krav på träningsprogrammets sammansättning.

tavlan
2011-05-02, 15:10
Tack för era svar!

Jag är 26 år och har tränat i flera år, håller bla på med thai boxning, vanlig boxning men det senaste året har jag nästan bara koncentrerat mig på styrketräning.
Är 1.90 lång och väger 97 kg.

Nu menar jag ju inte att jag ska träna 7 dagar i veckan 2 pass om dagen, utan kanske kör ett dubbel pass 1-2 ggr i veckan, och jag har alltid en vilo dag i veckan.
Jag äter bra, sover bra osv :) men är lite nojig över att kroppen kanske tar för mycket stryk om jag skulle köra på detta sätt!

HulkH
2011-05-02, 15:20
Testa att köra på, du märker nog om kroppen inte hänger med, då får du modifiera ditt schema efter vad som passar bäst.


Good luck :)