handdator

Visa fullständig version : Vad äta efter träningen??


mina
2011-05-02, 11:32
Idags läget tar jag ett litet äpple efter träningen efter som jag går på en lågkolhydrat diet så skakar jag som bara den och känner mig helt yr)lågt blod socker).

Men läste här i en tråd att äpple saktar ner fettförbränningen vad ska jag ta istället då (inget med hög kolhydrathalt)??, protein vet jag är bäst men det höjer inte blodsockret....

Tacksam för svar

King Grub
2011-05-02, 11:35
Det är bara en fördel om du lägger dagens största mål efter träningen. Inklusive kolhydrat. Om du nu måste följa en lågkolhydratdiet, lägg största delen av dom kolhydrater du äter efter träningen. Det är då dom gör som störst nytta. Och protein efter träning är ett måste. Fram till dess du äter protein, förlorar du muskelmassa.

Fettförbränningen över en viss kort tidsperiod som den du oroar dig för är irrelevant. Det är kaloribalansen sett över dygnet som avgör hur mycket fett du förlorar, inte hur mycket fett du bränner en viss minut eller en viss timme. Det jämnar ut sig och motsvarar kaloriunderskottet i vilket fall som helst.

mina
2011-05-02, 11:38
Det är bara en fördel om du lägger dagens största mål efter träningen. Inklusive kolhydrat. Om du nu måste följa en lågkolhydratdiet, lägg största delen av dom kolhydrater du äter efter träningen. Det är då dom gör som störst nytta. Och protein efter träning är ett måste. Fram till dess du äter protein, förlorar du muskelmassa.

Fettförbränningen över en viss kort tidsperiod som den du oroar dig för är irrelevant. Det är kaloribalansen sett över dygnet som avgör hur mycket fett du förlorar, inte hur mycket fett du bränner en viss minut eller en viss timme. Det jämnar ut sig och motsvarar kaloriunderskottet i vilket fall som helst.


Okay du gjorde min dag just nu TACK för den utförliga informationen, då kan jag med gott samvete äta mina äpplen efter träning och sen ca 30 min senare äter jag min lunch som består av mycket protein.

Pretorian
2011-05-02, 11:39
Jag försöker ta mitt största mål direkt efter träningen. Tränar oftast vid lunchtid så det passar ganska bra. Det är främst proteiner lunchen består av plus en proteinshake. Endast ett äpple känns lite snålt.

Cha
2011-05-03, 08:07
Efter träning är det bra om du får i dig snabba kolhydrater som magsäcken snabbt kan bryta ned + protein. Förslag är en banan + 3dl mjölk eller liknande.

Eddie Vedder
2011-05-03, 08:26
Idags läget tar jag ett litet äpple efter träningen efter som jag går på en lågkolhydrat diet så skakar jag som bara den och känner mig helt yr)lågt blod socker).

Men läste här i en tråd att äpple saktar ner fettförbränningen vad ska jag ta istället då (inget med hög kolhydrathalt)??, protein vet jag är bäst men det höjer inte blodsockret....

Tacksam för svar

Övertolka inte så mycket. ;) Ett äpple kommer inte förstöra din viktnedgång, det är inte mycket kcal i ett äpple och lätt att skära ner på något annat om du vill ha ditt äpple. Du ska nog läsa den tråden en gång till lite noggrannare.

Men oavsett vilket kan du ju utan problem helt skippa kolhydrater direkt efter passet. Ta din proteindrink och sedan hem och ät.

J.V
2011-05-03, 08:29
Förslag är en banan + 3dl mjölk eller liknande.Alltid dessa bananer. Vad ska han med en sån till under lågkolhydratsdiet? Då kan han skita i frukten och dricka en liter mjölk istället, om man nu bara måste ha kolhydrater.

Cha
2011-05-03, 08:48
Alltid dessa bananer. Vad ska han med en sån till under lågkolhydratsdiet? Då kan han skita i frukten och dricka en liter mjölk istället, om man nu bara måste ha kolhydrater.

Don't be hating :hbang: Jag utgår bara från vad musklerna mår bra av för återhämtningens skull, sen är det upp till varje person att göra som denne vill. Underskatta inte personens egna kunskap om kolhydrater. En person som går på lågkolhydrat diet vet nog att banan innehåller just kolisar.
Peace :thumbup:

J.V
2011-05-03, 10:05
Don't be hating. Jag utgår bara från vad musklerna mår bra av för återhämtningens skull, sen är det upp till varje person att göra som denne vill. Underskatta inte personens egna kunskap om kolhydrater. En person som går på lågkolhydrat diet vet nog att banan innehåller just kolisar.
PeaceLol. Jag hatar inte på något, jag undrar bara vad man ska med bananen till. Om man nu inte tycker det är jättegott.

Det behövs inte några supersnabba kolhydrater för en vanlig gymtränande. Vill man dessutom gå på lågkolhydratsdiet är det väl extra onödigt. Det är nog att föredra att bara sopa i sig EAA/proteinpulver, sedan hem för att äta en måltid där man kan lägga till potatis/ris/havregryn eller något i den stilen om man vill ha kolisar för återhämtningens skull. Mättar bättre och ger nog ganska likvärdig effekt.

vicarious
2011-05-03, 10:11
Don't be hating :hbang: Jag utgår bara från vad musklerna mår bra av för återhämtningens skull, sen är det upp till varje person att göra som denne vill. Underskatta inte personens egna kunskap om kolhydrater. En person som går på lågkolhydrat diet vet nog att banan innehåller just kolisar.
Peace :thumbup:

Mjölk innehåller också kolhydrater.

Sen finns det ju bättre kolhydratskällor än banan om man nu nödvändigtvis ska ha "snabba" kolhydrater efter träningen. Fast för de flesta som gymmar så är det bara onödigt då det inte är så bråttom med återhämtningen.

Cha
2011-05-03, 11:52
Mjölk innehåller också kolhydrater.

Sen finns det ju bättre kolhydratskällor än banan om man nu nödvändigtvis ska ha "snabba" kolhydrater efter träningen. Fast för de flesta som gymmar så är det bara onödigt då det inte är så bråttom med återhämtningen.

Var ju bara ett exempel, lugn