handdator

Visa fullständig version : Frysa, tina, frysa, tina


PRound
2011-05-02, 10:23
Jag hade med mig diverse matlådor med mig på tåget igår. Råkade glömma nyckeln till lägenheten så jag var tvungen att ta tåget hem med matlådorna.
De var ute i friska luften i ungefär 8 timmar innan jag frös in dem igen. Nu undrar jag, är det okej att äta dem ändå, om jag är noga med uppvärmningen?
De var inte helt tinade, bara lite.

eriksvensson
2011-05-02, 10:52
Vad var det för typ av mat?

Spridis
2011-05-02, 11:12
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Hygien-och-hallbarhet/Hur-tar-man-hand-om-delvis-upptinade-matvaror-/

PRound
2011-05-02, 11:35
Kyckling, kött och såser. Vet inte om jag vågar chansa, men det vore tråkigt att slänga en veckas mat.

Spridis
2011-05-02, 11:45
Från min länk ovan:

Hur tar man hand om delvis upptinade matvaror?
Det viktigaste rådet vid strömavbrott är att du ska undvika att öppna frysen. Då finns kylan kvar längre tid. En full frys håller kylan i upp till två dygn.


Hur man tar hand om delvis upptinade matvaror beror på hur mycket de har tinat.

•Halvtinade varor kan återinfrysas. Om varorna har tinat men håller en temperatur som inte överstiger kylskåpstemperatur kan man välja att frysa in dem igen eller att tillaga dem direkt. Kvalitén hos råvaror som tinat delvis kan försämras, men säkerheten påverkas inte.
•Känsliga varor (t ex kött, fisk eller kyckling) som utsatts för temperaturer över 8 °C under längre tid än ett par timmar bör slängas.

Råden här gäller för det enskilda hushållet, inte för butiker, serveringar eller mathanteringen inom vård och omsorg.
Uppdaterad: 2010-09-22

LarsLasr
2011-05-02, 11:56
Dom syftar väl på olagad mat?

Jag tror inte att färdiglagad mat som varit tinad några timmar skulle bli dödligt kontaminerad :D

Har ätit grytor/köttfärs/stroganoff som stått i stekpannan på spisen i upp till 3 dygn efter tillagning utan några problem.

Sverker
2011-05-02, 17:07
Du får tro vad du vill. Maten blir inte bättre av att tinas och frysas in igen.
Bäst är att se till att det aldrig inträffar.

Alla som känner sig unga, friska och starka kan chansa. Ett par dagar med kränkningar och diarré har inte dödat någon ung och frisk.
Men vi som satsar på skolan, inte har råd med karrensdagen eller tycker att träningen är viktigare än att ligga hemma och må illa bör tänka två gånger.

rajjan_dammit
2011-05-02, 19:28
Ett par dagar med kränkningar och diarré har inte dödat någon ung och frisk.

Tror näringsombudsmannen har ett och annat att säga till om här! :D

Nitrometan
2011-05-02, 19:56
Tror näringsombudsmannen har ett och annat att säga till om här! :D

E du krengt?