handdator

Visa fullständig version : Öka konditionen - kaloriunderskott


georgh
2011-05-01, 20:16
Kan man öka konditionen med ett kaloriunderskott förhållandevis bättre än om man var ute efter att bygga muskler? ;)

Eddie Vedder
2011-05-01, 20:18
Jadå, absolut. Om du väger mycket och går ner i vikt kommer din löpkapacitet bli bättre, inte sämre. Visst finns en gräns när otillräckligt energiintag gör matt musklerna inte kan återhämta sig men hjärt- och lungkapacitet är inte beroende av tillräckliga mängder protein och övrig energi i sig.

georgh
2011-05-01, 20:24
Jadå, absolut. Om du väger mycket och går ner i vikt kommer din löpkapacitet bli bättre, inte sämre. Visst finns en gräns när otillräckligt energiintag gör matt musklerna inte kan återhämta sig men hjärt- och lungkapacitet är inte beroende av tillräckliga mängder protein och övrig energi i sig.

Ok, precis vad jag undrade :) Tack så mycket! :thumbup:

Oljeblixten
2011-05-01, 20:25
Jag upplever att löpning på distanser 5-10km går enbart lättare för mig om jag ligger på kcal - Det kan dock ha att göra med motivation te.x. "Nu ska jag ut och bränna" Lyftande går bättre på överskott eftersom mitt tryck blir betydligt bättre, muskeluthålligheten blir även den bättre. Men varför jag tycker det är lättare att springa på underskott vet jag inte, även innan jag tappat vikt är det så.

Jag vet inte ens vad jag vill säga med detta inlägg! :D Men varför kan det vara på detta viset ? på överskott blir jag så matt och seg i kroppen när det gäller konditionsträning, det låter ju inte logiskt alls ?

georgh
2011-05-01, 20:33
Jag upplever att löpning på distanser 5-10km går enbart lättare för mig om jag ligger på kcal - Det kan dock ha att göra med motivation te.x. "Nu ska jag ut och bränna" Lyftande går bättre på överskott eftersom mitt tryck blir betydligt bättre, muskeluthålligheten blir även den bättre. Men varför jag tycker det är lättare att springa på underskott vet jag inte, även innan jag tappat vikt är det så.

Jag vet inte ens vad jag vill säga med detta inlägg! :D Men varför kan det vara på detta viset ? på överskott blir jag så matt och seg i kroppen när det gäller konditionsträning, det låter ju inte logiskt alls ?

Haha aaa det verkar vara lite skumt! inbillning kanske... ;)
Själv känner jag inte jätte stor skilland utan det jag undrade var mer om man förbättrade den lika mycket även om man låg på kal-.
Alltså om det blir lika mycket mer mitokondrier osv. :)

forslund
2011-05-01, 20:36
Jag vet inte ens vad jag vill säga med detta inlägg! :D Men varför kan det vara på detta viset ? på överskott blir jag så matt och seg i kroppen när det gäller konditionsträning, det låter ju inte logiskt alls ?

Mycket mat och extra vätska i kroppen vid överskott och tvärs om vid underskott. Det behöver inte vara mer än så. Eller en bra dagsform tillsammans med placebo (shit, nu är jag på underskott, nu kommer det gå bra!) är inte heller att underskatta.

spoon
2011-05-01, 20:39
Jag vet inte ens vad jag vill säga med detta inlägg! :D Men varför kan det vara på detta viset ? på överskott blir jag så matt och seg i kroppen när det gäller konditionsträning, det låter ju inte logiskt alls ?

Jag upplever också detsamma. När jag bantar så blir jag ju lättare för varje pass och då går det enklare att springa nästa pass. Mycket motiverande. Bulkar jag så blir det tyngre att springa trots att konditionen förbättras. Det tär på psyket tycker jag.

Oljeblixten
2011-05-01, 20:41
Kan ju vara så att jag har något undermedvetet där jag ser de flesta duktiga löpare, och tänker.. De är smala, måste ligga på underskott ! Så får jag någon grej att man måste ligga på underskott för att bli en bra löpare och då går det lättare.. men i dunno o.O

Eddie Vedder
2011-05-02, 07:04
Kan ju vara så att jag har något undermedvetet där jag ser de flesta duktiga löpare, och tänker.. De är smala, måste ligga på underskott ! Så får jag någon grej att man måste ligga på underskott för att bli en bra löpare och då går det lättare.. men i dunno o.O

Man kan vara smal och ha varit viktstabil i åratal. Eller smal men på överskott efter att ha varit ännu smalare. :)

Men något kroniskt underskott gäller knappast för den vanlige motionslöparen.