handdator

Visa fullständig version : Ojojoj! Rutiga Kokboken!


Sushipinne
2011-05-01, 15:06
Tjenare, kollade i min plastmammas kokbok och fick av en ren händelse upp en kur på 2 veckor. Det står t.ex. "Dag 1" och så vad man ska äta till frukost, mellanmål och så vidare, sen står det ju givetvis hur man tillagar allt, sist men inte minst, det står hur mycket kalorier det är i den, kolhydrater, och protein osv. Denna tycker jag är storslagen. I boken ligger man runt 1200kcal/dag. Men vad säger ni om detta:
Såhär står det för dag 1.

" Energimängd: 5006kJ (1192kcal)
Protein: 68,9g
Fett: 40,8g
Kolhydrat: 130g
A-vitamin: 1,90mg
Järn: 12,4mg."

Jag tycker det känns som om att det är ganska mycket kolhydrater för en diet? Jag funderar på att följa denna dieten i 2 veckor, men är skeptisk till om jag kommer gå ner så jätte mycket, lägg även på minnet att jag gymmar/springer varje dag. Jag brukar gå ut och springa på ett spår där det går uppför och nerför hela tiden typ, 5,5km, sen åker jag in till gymmet. Tror ni jag kommer gå ner mycket?

Tackar för alla svar! :cool:

Eddie Vedder
2011-05-01, 15:08
Vad väger du och hur lång är du?

Ska du träna så mycket låter 1200 kcal dumt rent spontant. Och jag tycker inte du ska springa före gymmet. Ta det olika dagar och ät lite mer.

Vunnis
2011-05-01, 15:09
Upp eller ner i vikt handlar om din kaloribalans och inte om det är 130g kolhydrater om dagen eller inte. Känns som det är en ganska normal fördelning det där.

Sushipinne
2011-05-01, 15:10
Vad väger du och hur lång är du?

Ska du träna så mycket låter 1200 kcal dumt rent spontant. Och jag tycker inte du ska springa före gymmet. Ta det olika dagar och ät lite mer.

Jag är cirka 180 och väger 69,3kg. Men jag springer innan gymmet. Alltså, vi säger att jag springer, 08:00 och tränar runt 20:00. Så det är 12 timmar emellan.

Sushipinne
2011-05-01, 15:11
Upp eller ner i vikt handlar om din kaloribalans och inte om det är 130g kolhydrater om dagen eller inte. Känns som det är en ganska normal fördelning det där.

okidoki!

Eddie Vedder
2011-05-01, 15:19
Jag är cirka 180 och väger 69,3kg. Men jag springer innan gymmet. Alltså, vi säger att jag springer, 08:00 och tränar runt 20:00. Så det är 12 timmar emellan.

Då låter det som att 1) du redan är smal (kanske smalfet men smal hursomhelst) och att 2) 1200 kcal är på tok för lite.

Men har inte du deffat länge nu? Jag tycker du har startat massor av defftrådar enda sedan du reggade dig men jag kanske har förväxlat dig med någon anan.

Sushipinne
2011-05-01, 15:37
Då låter det som att 1) du redan är smal (kanske smalfet men smal hursomhelst) och att 2) 1200 kcal är på tok för lite.

Men har inte du deffat länge nu? Jag tycker du har startat massor av defftrådar enda sedan du reggade dig men jag kanske har förväxlat dig med någon anan.

hehe, mjo, jag börjar bli smal, men jag vill få fram magrutorna nu innan sommaren! Och njae, har inte deffat länge, har laddat upp inför deff. Så därför har jag lagt upp massa defftrådar, så det har du helt rätt i. Men jag funderar på att testa denna metod, fattar dock inte hur jag ska få med mig maten till skolan!

Raasken
2011-05-01, 15:43
Jag är cirka 180 och väger 69,3kg.

hehe, mjo, jag börjar bli smal, men jag vill få fram magrutorna nu innan sommaren!

Måste finnas något att deffa fram om du vill ha rutor.

Sushipinne
2011-05-01, 15:54
Måste finnas något att deffa fram om du vill ha rutor.

Hur menar du?

Fredron
2011-05-01, 16:25
Hur menar du?

Att du måste ha muskler under fettet för att det ska vara någon poäng att deffa bort fettet.

machine gun
2011-05-01, 17:04
Men jag funderar på att testa denna metod, fattar dock inte hur jag ska få med mig maten till skolan!

Matlåda?

Har ni skolmat, kan du ju annars äta motsvarande mängd mat i skolan som det skulle ha varit i aktuell lunchmåltid från boken.

Sushipinne
2011-05-01, 17:44
Att du måste ha muskler under fettet för att det ska vara någon poäng att deffa bort fettet.

mjo, men alltså, de översta magrutorna har börjat synast, ganska så tydligt, men det är bara nedre delen av magen som har fett kvar, det är det jag vill bli av med :D och innan jag börja deffa har jag tränat på gym i kanske 1 år.

Sushipinne
2011-05-01, 17:47
Matlåda?

Har ni skolmat, kan du ju annars äta motsvarande mängd mat i skolan som det skulle ha varit i aktuell lunchmåltid från boken.

mjo, men alltså, om man ska käka varm mat då? x)

machine gun
2011-05-01, 18:07
mjo, men alltså, om man ska käka varm mat då? x)

Vad äter du till lunch nu och på vilket sätt skiljer den sig från luncherna i dieten?

Sushipinne
2011-05-01, 18:13
Vad äter du till lunch nu och på vilket sätt skiljer den sig från luncherna i dieten?

I denna diet jag hittat så är det nästan enbart varm mat. Vad jag vet, fast jag har kommit på det! Man tar med mat i en termos :D

Fugly
2011-05-01, 18:16
Måste det vara varm mat?

daloatf
2011-05-01, 18:17
Jag skulle lassat på med mycket grönsaker och kött på lunchen och laga hälften av maten i boken

Sushipinne
2011-05-01, 18:22
Måste det vara varm mat?

helst :D

Eddie Vedder
2011-05-01, 18:40
mjo, men alltså, de översta magrutorna har börjat synast, ganska så tydligt, men det är bara nedre delen av magen som har fett kvar, det är det jag vill bli av med :D och innan jag börja deffa har jag tränat på gym i kanske 1 år.

Inget fel i det. Men du kan ju i alla fall fundera över vad som är snyggast av en mager och otränad kropp eller en med lite mer muskler. Föredrar du den förstnämnda är det såklart ingen som ska säga emot.

Sushipinne
2011-05-02, 10:16
Inget fel i det. Men du kan ju i alla fall fundera över vad som är snyggast av en mager och otränad kropp eller en med lite mer muskler. Föredrar du den förstnämnda är det såklart ingen som ska säga emot.

hehe mjo, men jag känner att jag vill först bli smalare, så att allt fett försvinner, även nedre delen av magen, sen träna på skit mycket och bli större. Känns mycket bättre då man ser resultaten mycket tydligare :):thumbup:

Pretorian
2011-05-02, 11:43
hehe mjo, men jag känner att jag vill först bli smalare, så att allt fett försvinner, även nedre delen av magen, sen träna på skit mycket och bli större. Känns mycket bättre då man ser resultaten mycket tydligare :):thumbup:

Det finns väl risk för att du bara går tillbaka till samma läge igen. Först äta lite och tappa fett (plus muskler) och sen äta mycket och lägga på sig fett (och muskler).

Sushipinne
2011-05-02, 17:31
Det finns väl risk för att du bara går tillbaka till samma läge igen. Först äta lite och tappa fett (plus muskler) och sen äta mycket och lägga på sig fett (och muskler).

Fast efter deffen tänker jag ju lägga mig på ett kaloriintag per dag så att jag stanna i vikt så att säga. TIlls jag börjar bli riktigt stor.

Fredron
2011-05-02, 17:46
Fast efter deffen tänker jag ju lägga mig på ett kaloriintag per dag så att jag stanna i vikt så att säga. TIlls jag börjar bli riktigt stor.

Du kommer ju inte stå still i vikt och samtidigt bli stor.

Sushipinne
2011-05-02, 18:38
Du kommer ju inte stå still i vikt och samtidigt bli stor.

amen, jag menar, stå still i fettvikten, ofc kommer jag gå upp i vikt, men då förhoppningsvis i muskelmassa!

Fredron
2011-05-02, 20:53
amen, jag menar, stå still i fettvikten, ofc kommer jag gå upp i vikt, men då förhoppningsvis i muskelmassa!

Oroa dig inte för fett.
Det effektivaste för dig efter du har deffat är att ligga på ett överskott. Det kommer resultera i muskler OCH fett. Du ska inte grisbulka men tro inte att det är bäst att försöka undvika fett, om du vill bygga muskler effektivt.