handdator

Visa fullständig version : oförklarlig konstant huvudvärk


JB ๘۩
2011-05-01, 14:22
Sedan augusti 2010 lider jag av mer eller mindre konstant huvudvärk. Det debuterade under ett träningspass (benpress). Jag har viss erfarenhet av träningsutlöst huvudvärk sedan tidigare, då har ja upplevt det precis som man kan läsa i flera andra trådar här på forumet, att man efter att ha utlöst värken får tillbaka den direkt om man anstränger sig det minsta. Vila några veckor och sedan är allt ok igen. Jag trodde det var samma visa denna gång men sitter nu här 9 månader senare fortfarande med huvudvärk.

Huvudvärken är vid 90% av tiden lokaliserad på höger sida, ibland byter det till vänster sida, aldrig båda samtidigt. Varierar i påtaglighet under dagen men mer eller mindre konstant finns den där, antal timmar helt utan värk är ytterst få. Smärtstillande typ ipren,alvedon, naproxen, migräntabletter hjälper inte öht. Har väldigt svårt att finna orsakssamband trots närmast maniskt letande. Jag har kunnat konstatera att värken ej påverkas av ansträningsnivå. Har vid några tillfällen testat att fysiskt ta ut mig rejält och detta har ej lett till ökad värk.

Ibland har träning haft en positiv inverkan (har gått till gymmet med rejäl huvudvärk och det har helt släppt under passet), men ungefär lika många gånger har det omvända skett.

Det enda ja tycker mig känna viss lindring av är större doser koffein. Intar aldrig koffein till vardags annars och är ganska känslig för det.

Varit i kontakt med neurolog, flera olika sjukgymnaster, kiropraktor, tandläkare.. men ingen verkar kunna hjälpa mig. Jag är varken stel eller har ont i rygg/nacke området. Huvudvärken är det enda symptomet. På något sätt så bör huvudvärken vara kopplad till träningen, det var iallafall så det hela började..

Känner stor hopplöshet, värken har en väldigt negativ påverkan på allt i vardagen, va gör man?

Undrar mest ifall någon kanske har något tips/råd/rekommendation på var jag kan vända mig för att få hjälp? Bor i stockholmsområdet.

Lindrian
2011-05-01, 14:27
Jag kan inte hjälpa mer än att länka till följande hemsida: http://www.migrania.se/getpage.asp?do=Kroniskhuvudvark vilket kanske hjälper dig på traven.

muddler
2011-05-01, 14:51
Du går inte på nån medicin av nått slag typ psykofarmaka?

hariiis
2011-05-01, 14:54
Jag hade ofta förr huvudvärk i samband med ångest/depressionsfyllda perioder. Vet dock inte om detta går att applicera på dig.

grimfish
2011-05-01, 15:14
Du skriver vagt att du har varit i kontakt med en neurolog. Vad innebär detta? Har du fått göra datortomografi- och/eller magnetkameraundersökning? Inflammationsprover?

Jag tycker att du i första hand bör gå tillbaka till neurologen.

hejhopp79
2011-05-01, 17:25
Äter du några kosttillskott?

Vad äter du i övrigt under en typisk dag?

Lider du av ångest/stress/depression?


Och ja, berätta mer om neurologbesöket.

Silencer
2011-05-01, 18:34
Har du testat triggerpunktsbehandling?

JB ๘۩
2011-05-01, 21:30
tack för svaren hörrni!
Du går inte på nån medicin av nått slag typ psykofarmaka?
nej inga mediciner öht.
Jag hade ofta förr huvudvärk i samband med ångest/depressionsfyllda perioder. Vet dock inte om detta går att applicera på dig.
det tror jag inte, känns väldigt främmande för mig med sådana tankegångar. kan väl dock säga att ju längre tiden går utan att de blir bra, desto mer stressad/ångest känner jag över det hela. lite ondcirkel varning kanske..
Du skriver vagt att du har varit i kontakt med en neurolog. Vad innebär detta? Har du fått göra datortomografi- och/eller magnetkameraundersökning? Inflammationsprover?

Jag tycker att du i första hand bör gå tillbaka till neurologen.
Jo såhär är hela historien, när jag första gången åkte på ansträngningsutlöst huvudvärk (2-3år sedan, alltså ej i höstas) så undersöktes jag med magnetröntgen, där dem inte fann något fel. Jag tog återigen kontakt med samma neurolog nu i höstas när det gått några veckor utan att jag blivit bra. Jag blev då hänvisad att ta kontakt med sjukgymnast istället då dem ansåg att ja redan blivit undersökt med magnetröntgen och man kunde "därmed utesluta att det är något farligt" som dem uttryckte det. Jag tog kontakt med dem ytterligare en gång tidigt i våras, förklarade att jag fortfarande inte var bra, men fick samma svar. De verkar som de anser att nej det är inget farligt, dina problem är inget vi kan göra något åt. Inflammationsprover vet jag inte vad det är.
Äter du några kosttillskott?

Vad äter du i övrigt under en typisk dag?

Lider du av ångest/stress/depression?


Och ja, berätta mer om neurologbesöket.
Vassle och omega 3 är det ända tillskott jag tar.

typisk dag, tja, nån kesomacka till frukost, en tonfisksallad till lunch, kyckling med ris och sallad till middag. Släng in någon vassle smoothie där emellan. äter väl ganska "normalt" men har väl om man ser till normalpersonen ett klart högre proteinintag. Det ska dock sägas att ja inte förändrat något gällande kosten på flera år.

som sagt ovan så känner ja mig främmande för sådan problematik.
Har du testat triggerpunktsbehandling?
jag har testat akupunktur om det är det du menar? jag upplevde det som att det hade viss verkan till en början, första gångerna reagerade ja med riktig kraftig huvudvärk dygnen efter varje behandling, så någon form av reaktion fick jag, men sedan stanna det av och inget hände efter det. jag har lite grann senaste veckorna gått i tankarna att ja möjligtvis var för lite för snabb att avfärda det och kanske skulle testa igen...

mattilainen
2011-05-01, 21:32
du MÅSTE ta kontakt med sjukvården. Det behöver inte vara något allvarligt men det kan vara. Konstant huvudvärk är det något som är fel. Att försöka hitta förklaringen på internet är inte smart, då det kan gå väldigt illa.

Hoppas det löser sig och att det inte är något allvarligt alls och om/när du får reda på vad det är så kanske du kan skriva och berätta? Tycker du ska kontakta 1177 nu direkt eller gå till vårdcentralen det första imorgonbitti.

läste nu att du redan varit i kontakt med sjukvården men då tycker jag ändå du ska gå tillbaka och kräva en utredning. Så här ska det inte vara.

Silencer
2011-05-01, 22:10
jag har testat akupunktur om det är det du menar? jag upplevde det som att det hade viss verkan till en början, första gångerna reagerade ja med riktig kraftig huvudvärk dygnen efter varje behandling, så någon form av reaktion fick jag, men sedan stanna det av och inget hände efter det. jag har lite grann senaste veckorna gått i tankarna att ja möjligtvis var för lite för snabb att avfärda det och kanske skulle testa igen...

Nej triggerpunktsbehandling är inte samma sak som akupunktur. Det är en sorts våldsam massage av flera väldigt små punkter som är extremt spända och strålar ur i olika delar av kroppen, bl.a. på skallbasen. Man kan också känna att det pulserar när man trycker på dem. Om din huvudvärk sitter i bakhuvudet tror jag det kan hjälpa.

Gå till en sjukgymnast som kan ge dig triggerpunktsbehandling! Du borde få 2-4 40 min behandlingar i veckan i 2-3 veckor till att börja med i det skick du är i.

grimfish
2011-05-02, 06:48
Kontakta neurologen en gång till. Om du inte får tid dit bör du vända dig till din vårdcentral.

debbe
2011-05-02, 08:23
Nikotin??

Rikard Jansson
2011-05-02, 08:25
Testa att inte äta/dricka några snabba kolhydrater inom 6 timmar från läggdags

Termy
2011-05-02, 08:50
Sitter huvudvärken omkring hela huvudet, eller mer lokaliserad till ex. framsida, baksida eller liknande? Konstant eller pulserande? Beskriv gärna så utförligt som möjligt alla karakteriserande drag du kan komma på om huvudvärken i sig.

willtjam
2011-05-02, 09:05
Jag hade ont i huvudet i flera månader för några år sen och anledningen var stress, även fast jag inte kände mig stressad. Läs på lite om underliggande stress.

Holabandola
2011-05-02, 10:03
Sitter huvudvärken bakom ögat!?

Känns ögonen varma och tunga, jobbigt att spärra upp ögonen liksom?

Att det flyttar från ena sidan till andra, aldrig båda sidor och om det sitter bakom ögat är klassiskt spänningshuvudvärk.
Blodkärlen där innanför spänns ut och när de slappnar av så gör det ont, därav värken.

Det som talar emot spänningshuvudvärk är att du säger att det inte blir värre vid ansträning.

Har du kollat blodtrycket?

Du behövar sannolikt en lååååååång paus från livet för att bli av med det där skulle jag gissa.

Har du provat betablockerare (lugnar ner kroppen, sänker blodtryck och tar bort den inre fysikaliska stressen), eller Benzodiazepiner (muskelavslappande, starkt beroendeframkallande dock och inget val för att bota något, utan mer som metod att ställa diagnos)

hejhopp79
2011-05-02, 17:34
Hur mycket omega-3 tar du dagligen?

JB ๘۩
2011-05-02, 18:45
.. Att försöka hitta förklaringen på internet är inte smart, då det kan gå väldigt illa.

Hoppas det löser sig och att det inte är något allvarligt alls och om/när du får reda på vad det är så kanske du kan skriva och berätta?..
som sagt, förväntar mig ingen lösning här, bara tips på var man kan vända sig. Kan säga att jag har frikort sen länge.
tack och javisst, kommer uppdatera tråden om läget förändras, förhoppningsvis kan det ge värdefull info till nån annan i liknande sits :)

Nej triggerpunktsbehandling är inte samma sak som akupunktur. Det är en sorts våldsam massage av flera väldigt små punkter som är extremt spända och strålar ur i olika delar av kroppen, bl.a. på skallbasen. Man kan också känna att det pulserar när man trycker på dem. Om din huvudvärk sitter i bakhuvudet tror jag det kan hjälpa.

Gå till en sjukgymnast som kan ge dig triggerpunktsbehandling! Du borde få 2-4 40 min behandlingar i veckan i 2-3 veckor till att börja med i det skick du är i.
okej det kan vara värt ett försök. Som jag förstod det var akupunkturen jag testade just på sådana här "triggerpunkter". Fast detta lät som ett litet annat tillvägagångssätt.

Kontakta neurologen en gång till. Om du inte får tid dit bör du vända dig till din vårdcentral.
okej, gör ett försökt imorgon att kontakta denne igen och återigen förklara läget.
Nikotin??
nej
Testa att inte äta/dricka några snabba kolhydrater inom 6 timmar från läggdags
nyfiken, vad är tanken bakom detta försök?
Sitter huvudvärken omkring hela huvudet, eller mer lokaliserad till ex. framsida, baksida eller liknande? Konstant eller pulserande? Beskriv gärna så utförligt som möjligt alla karakteriserande drag du kan komma på om huvudvärken i sig.
oftast på höger sida, exakt var på sidan kan variera till viss del, ofta är det större delen av hela höger sida. just i detta nu när ja sitter här är det mitt på höger sida, något bakom tinningen och uppåt. Ibland har jag känningar längre bak men vanligast är mitt på sidan och fram mot tinningen. Jag tycker det är ganska svårt att beskriva värken. Men skulle säga konstant, tryckande/molande? Den är inte pulserande.
Jag hade ont i huvudet i flera månader för några år sen och anledningen var stress, även fast jag inte kände mig stressad. Läs på lite om underliggande stress.
detta är väl ungefär det första alla jag kommer till säger och frågar om. Jag brukar avfärda det direkt för jag tycker det känns så himla avlägset. Men jag kanske har fel? Tycker bara det verkar vara skumt att allt är och känns bra, jag går och kör ett träningspass och det utlöses en huvudvärk som skulle bero på stress?
hur kom du fram till det och löste det?

JB ๘۩
2011-05-02, 19:06
Sitter huvudvärken bakom ögat!?

Känns ögonen varma och tunga, jobbigt att spärra upp ögonen liksom?
Nej inte direkt bakom ögonen mer mitt på sidan (som beskrivit i föregående inlägg), och nej, känner inget sådant alls.

Det som talar emot spänningshuvudvärk är att du säger att det inte blir värre vid ansträning.
nej precis, värken blir inte värre vid ansträngning. Det har i vissa fall snarare varit lättande.

Har du kollat blodtrycket?
Det är på normala nivåer

Har du provat betablockerare (lugnar ner kroppen, sänker blodtryck och tar bort den inre fysikaliska stressen), eller Benzodiazepiner (muskelavslappande, starkt beroendeframkallande dock och inget val för att bota något, utan mer som metod att ställa diagnos)
nej det har jag inte, något att ta upp med neurologen kanske.
Hur mycket omega-3 tar du dagligen?
4kapslar/dag (1000mg)

hejhopp79
2011-05-02, 19:20
Har du provat att hålla upp med omega-3 supplementeringen ett par dagar upp till en vecka?

Om inte, prova. Seriöst alltså, gör det omedelbart. Lättar huvudvärken blir du glad, annars får du kolla vidare hos läkare.

mommy
2011-05-02, 19:20
detta är väl ungefär det första alla jag kommer till säger och frågar om. Jag brukar avfärda det direkt för jag tycker det känns så himla avlägset. Men jag kanske har fel? Tycker bara det verkar vara skumt att allt är och känns bra, jag går och kör ett träningspass och det utlöses en huvudvärk som skulle bero på stress?
hur kom du fram till det och löste det?

Vill bara inflika att träning också är en sorts stress, samma mekanismer utlöses vid träning som vid det vi i vardagen kallar "stress".

hejhopp79
2011-05-02, 19:30
Vill bara inflika att träning också är en sorts stress, samma mekanismer utlöses vid träning som vid det vi i vardagen kallar "stress".

Så är det.

Utan stress vore vi ganska lealösa

mattilainen
2011-05-02, 21:27
Förresten, jag kom och tänka på dig idag när jag åkte hem. Har inte läst alla nya poster men är tvungen att skriva haha

Hur är det med mögel? Har du testat din allergi för det? Detta kan ge liknande symptom. Tänkte bara försöka igen haha

JB ๘۩
2011-05-03, 12:21
Har du provat att hålla upp med omega-3 supplementeringen ett par dagar upp till en vecka?

Om inte, prova. Seriöst alltså, gör det omedelbart. Lättar huvudvärken blir du glad, annars får du kolla vidare hos läkare.
de har jag inte gjort. tar och testar direkt, haha ja om det skulle lätta kommer ja sväva på moln..

Förresten, jag kom och tänka på dig idag när jag åkte hem. Har inte läst alla nya poster men är tvungen att skriva haha

Hur är det med mögel? Har du testat din allergi för det? Detta kan ge liknande symptom. Tänkte bara försöka igen haha
:)
nej några allergi tester har jag inte gjort. ingen har nämnt något sådant där jag varit, ska kolla upp kring detta! tack för att du försöker ;)

ringde till neurologkliniken idag där jag haft kontakt tidigare och kommer få ett samtal från neurologen på fredag.

nyrjoh
2011-05-03, 18:53
Påverkas besvären något av att sitta med bra/dålig hållning. Stå/jämfört med sitta. Ligga, någon skillnad på olika positioner. Förändring av belastning av armarna. Jobba med armarna ovan huvudet. Vara still jämfört med t ex promenera. Skillnad över dygnet, på morgonen jämfört med på kvällen. Varierar det mellan olika dagar? Olika av aktivitet t ex mindre på lugn helg? Påverkar rörelser med nacken eller tidigare nackbesvär?

Carl91
2011-05-08, 13:52
Gå till en naprapat (oftast mycket mer kompetenta än sjukgymnaster). De är mästare på triggerpunkter och manuella behandlingar. Jag fick en träningsutlöst huvudvärk under en vinter när jag lyfte som tyngst. Den satt i 24/7 och var jävligt lik det du beskriver. Gick till en erkänt bra kiropraktor 3 ggr som konstaterade att jag hade låsningar i övre bröstryggen, han fixade det temporärt. Det löste sig inte förrän jag gick till en naprapat 2 ggr som konstaterade samma saker men som också använde sig av triggerpunkter som fick muskelfästena och allt annat att slappna av. Sedan dess har jag inte känt någonting alls.

Hoppas det löser sig, men du måste fan tjata ihjäl sjukvården och alla andra du snackar med. Ge inte upp för att de säger att det "inte är något livshotande" eller vad de nu drar till med. Du kräver hjälp omgående, end of discussion.

Lycka till!

mattilainen
2011-05-09, 16:10
Har du kollat upp dig? Hur gick det med mögeltestet, om du nu gjorde ett :p

grimfish
2011-05-09, 16:49
Har du kollat upp dig? Hur gick det med mögeltestet, om du nu gjorde ett :p

Det är sig väldigt långsökt att mögel skulle ge sådana symtom.

JB ๘۩
2011-05-10, 08:04
Dels så snackade jag med neurologen som lät mer bekymrad denna gång och ansåg d skulle göras ny undersökning, så jag fick en kallelse dit. Det kommer dock ta drygt en månad innan man får någon tid.

dels har jag varit i kontakt med en naprapat som jag har blivit rekommenderad som verkar duktig, så kommer gå där närmsta tiden.

som svar på din fråga nyrjoh så är det just sådana där saker jag har förgäves försökt hitta något samband i. Värken varierar ganska rejält.

mattilainen
2011-05-11, 21:51
Det är sig väldigt långsökt att mögel skulle ge sådana symtom.

Det tycker jag absolut inte. Om man inte vet så är det ju bra att man testar alla möjliga orsaker. På vilket sätt är det långsökt tycker du?

grimfish
2011-05-11, 22:38
Det tycker jag absolut inte. Om man inte vet så är det ju bra att man testar alla möjliga orsaker. På vilket sätt är det långsökt tycker du?

Det är ganska ovanligt att reagera på mögel. Långt ifrån alla som reagerar på mögel får huvudvärk, och min erfarenhet är att man alltid får andra besvär också.

Jennil
2016-05-23, 19:12
Hej,
Det är några år sen du började skriva om denna huvudvärk du har/hade...
Men jag läste det igår då jag googlade om exakt dina symptom..
Och när jag läser det du skriver är det som att läsa om sig själv!!!

Jag har haft exakt dina problem sen 9 månader och detta startade när jag har ute och sprang/tränade.
Är som du förstår väldigt nyfiken om du fick hjälp och fann ut varför denna värk inte gav sig. Håller själv på att bli tokig av denna vidriga huvudvärk i min vänstra tinning 24/7.
Skriv till mig snälla.
//Jenni

Jennil
2016-05-23, 19:13
Hej,
Det är några år sen du började skriva om denna huvudvärk du har/hade...
Men jag läste det igår då jag googlade om exakt dina symptom..
Och när jag läser det du skriver är det som att läsa om sig själv!!!

Jag har haft exakt dina problem sen 9 månader och detta startade när jag har ute och sprang/tränade.
Är som du förstår väldigt nyfiken om du fick hjälp och fann ut varför denna värk inte gav sig. Håller själv på att bli tokig av denna vidriga huvudvärk i min vänstra tinning 24/7.
Skriv till mig snälla.
//Jenni

JB ๘۩
2016-05-25, 14:34
Hej,
Det är några år sen du började skriva om denna huvudvärk du har/hade...
Men jag läste det igår då jag googlade om exakt dina symptom..
Och när jag läser det du skriver är det som att läsa om sig själv!!!

Jag har haft exakt dina problem sen 9 månader och detta startade när jag har ute och sprang/tränade.
Är som du förstår väldigt nyfiken om du fick hjälp och fann ut varför denna värk inte gav sig. Håller själv på att bli tokig av denna vidriga huvudvärk i min vänstra tinning 24/7.
Skriv till mig snälla.
//Jenni

Hej Jenni!

Jag skickar ett meddelande till dig så snart jag får en stund över