handdator

Visa fullständig version : Jobba som telefonterrorist? (telefonförsäljare)


Three pigs
2011-05-01, 10:59
Tjena folks,

Är så att jag tackat ja till ett jobb som telefonförsäljare efter att ha varit arbetslös. Har och är skeptisk till det då jag avskyr när dom ringer, men nu när jag är arbetslös tänker jag bara what the heck, kan ju testa.

Men tänkte höra, har ni några erfarenheter gällande ett sånt jobb? Tips osv?
kommer få fast lön som är pissdålig + provision på det som jag säljer.

Ha det *flex*

Frantic
2011-05-01, 11:03
Vad ska du sälja?

hultman
2011-05-01, 11:07
Jag har sålt hemtelefoniabonnemang. Hur lätt som helst om du ringer rätt (gammalt) klientel, är skrupelfri och kan tala för dig.

Scratch89
2011-05-01, 11:10
Beror på vad du ska sälja. Att sälja elabonnemang är rätt svårt idag, för alla vet hur de ska svara för att du inte ska kunna fortsätta säljsnacket.

Nodan
2011-05-01, 11:17
Jag har sålt personförsäkringar via telefon, de flesta typer var lätta att sälja om man hade samvete att skrämma upp folk med värsta tänkbara scenario. Dessutom underlättade det ha en del juridiska kunskaper.

Rikard Jansson
2011-05-01, 11:24
Pissdålig lön + provision som är svår att få...

Make no calls
Achieve free money
Profit

Snafu
2011-05-01, 11:34
Du lär dig snacka skit, ovärderligt i arbetslivet!

Three pigs
2011-05-01, 11:59
Osäker på vad jag ska sälja, blir nå slags lotter tror jag.

Snacka kan jag, är telefonvan. Har tidigare varit supporttekniker.

Men ni som har jobbat, trivdes ni?

hultman
2011-05-01, 12:06
Osäker på vad jag ska sälja, blir nå slags lotter tror jag.

Snacka kan jag, är telefonvan. Har tidigare varit supporttekniker.

Men ni som har jobbat, trivdes ni?

Fy fan. Lotter lotter inget vidare :D Nitrometan?!

Gunfire
2011-05-01, 12:09
Jag har jobbat med det, sålde tele2, snitta cirka 50-60 tusen i månaden, men då låg jag i, ringde befintliga kunder iofs, inte nya kunder.

JB12K
2011-05-01, 12:12
Förstår inte varför någon skulle välja att köpa saker när man blir uppringd sådär. Vill ju kolla runt lite innan man köper saker.

Spartansk
2011-05-01, 12:15
Mitt bästa tips är att ta för dig och var aggressiv som fan på arbetsintervjun. Var inte rädd för att avbryta folk (vi körde fejkdebatter på min arbetsintervju).

Three pigs
2011-05-01, 12:17
Fy fan. Lotter lotter inget vidare :D Nitrometan?!

Jag är tveksam jag med :D

Mitt bästa tips är att ta för dig och var aggressiv som fan på arbetsintervjun. Var inte rädd för att avbryta folk (vi körde fejkdebatter på min arbetsintervju).

Jo var nog därför jag fick jobbet. Jag var den enda där som inte var särskilt nervös.

Angel
2011-05-01, 12:17
Mitt bästa tips är att ta för dig och var aggressiv som fan på arbetsintervjun. Var inte rädd för att avbryta folk (vi körde fejkdebatter på min arbetsintervju).

Låter som när jag var på en audition för Big Brother ;)

John M
2011-05-01, 12:18
Jag har jobbat med det, sålde tele2, snitta cirka 50-60 tusen i månaden, men då låg jag i, ringde befintliga kunder iofs, inte nya kunder.

Vilken firma jobbade du för då i vilken stad?

Spartansk
2011-05-01, 12:18
Låter som när jag var på en audition för Big Brother ;)

Det tittar inte jag på. Kom du med? :D

doakes
2011-05-01, 13:57
Osäker på vad jag ska sälja, blir nå slags lotter tror jag.

Snacka kan jag, är telefonvan. Har tidigare varit supporttekniker.

Men ni som har jobbat, trivdes ni?
Sålde Telia, Telenor, hemtelefoni, bredband och mobil, samt Vattenfall under ett halvår ungefär. Rent ut sagt hatade jag jobbet. Var riktigt jobbigt att näst intill tvinga folk att köpa skit som dom inte ville eller behövde. Det bästa var att det fanns många sköna människor som jobbade där vilket underlättade, men när det gällde själva jobbet så skulle jag nog föredra McDonalds om jag fick välja.

the_matsson
2011-05-01, 14:07
Jobbade som det någon månad också. Gillade verkligen inte heller jobbet även om det går att få en bra timlön om man är duktig. Ska du jobba med det tror jag att det är väldigt väl investerad tid att läsa på lite om försäljningsteknik innan.

Benny01
2011-05-01, 16:26
Vilken firma jobbade du för då i vilken stad?

Han snackar ju bara förstår du väl. Suck på alla skitsnackare när det kommer till lönediskussioner.

JB12K
2011-05-01, 16:28
Han snackar ju bara förstår du väl. Suck på alla skitsnackare när det kommer till lönediskussioner.


Jag förstod det som att han sålde för den summan.

joasimo
2011-05-01, 17:03
Jag jobbade en vecka åt Tele2, med försäljning och support. De visade en ingen respekt eller var trevliga dessa "arbetsledare".. jag sa ifrån och tydligen ville dom inte ha människor som krävde respekt utan man skulle helst vara tyst och bara hålla med. Tydligen har det varit likadant på många andra ställen också!

Jag sa upp mig direkt efter fått en utskällning för att jag var tvungen att besöka toaletten. Medan de andra anställda satt där som rädda råttor och inte vågade säga ifrån!

Tomten
2011-05-01, 17:24
Försäljning över telefon till nya kunder är inget vidare. Det är en annan sak om man säljer till existerande kunder och arbetar direkt för företaget och inte för någon återförsäljare.

Har bekanta som jobbat med försäljning över telefon, både mot privat och företagskunder, och de anser att det är klart bättre att sälja mot företag, då man faktiskt kan erbjuda bra tjänster.

Jag har själv sålt en del över telefon, då jag arbetar i butik så bearbetar vi ibland våra telefonlistor med existerande kunder, och säljer abonnemangsförlängningar och dylikt, och det fungerar bra. Har man bara ett bra erbjudande och en kund som litar på en så är det lugnt, det blir problem först om man har en kass tjänst/produkt som bara går att sälja om man är en riktigt fulsäljare (kolla bara alla företag som säljer sockar, kalsonger, tandborstar och annat skit).

Fatalist
2011-05-01, 18:13
Jobbar som säljare, ringer dock nästan bara varmt (existerande kunder) och tar inkommande samtal rörande uppsägningar (anti-churn, save-desk, kalla det vad man vill). Tjänar bättre än snittsvennen och har det betydligt slappare än snittsvennen.

Kul och utmanande jobb om man har vad som krävs. Om du inte är taggad på att sälja ska du absolut inte söka ett sådant jobb. Du kommer antingen suga eller bli en av den stora gråa massan säljare som gör ett halvmediokert jobb och lyfter en normallön trots en tidsmässigt lika stor insats som de bättre.

Pejij
2011-05-02, 21:25
Jag jobbar som telefonförsäljare idag, säljer försäkringar och trivs jävligt bra med det. Har man rätt inställning så är folk riktigt trevliga mesta tiden (sitter också på befintliga kunder). Dessutom jobbar man lite och tjänar mycket, så jag har det bara bra :)

Yardbird
2011-05-02, 21:38
Jag har jobbat med det, sålde tele2, snitta cirka 50-60 tusen i månaden, men då låg jag i, ringde befintliga kunder iofs, inte nya kunder.

Jag tjänar en miljon kronor i timmen på mitt jobb. Jag målar tallkottar i glada färger och säljer på blocket. Går som smör...

:smash:

Pejij
2011-05-02, 21:44
Jag tjänar en miljon kronor i timmen på mitt jobb. Jag målar tallkottar i glada färger och säljer på blocket. Går som smör...

:smash:

Förstår inte vad du försöker säga. Att man inte tjänar pengar som telefonförsäljare? I beg to differ

Nitrometan
2011-05-02, 21:44
Fy fan. Lotter lotter inget vidare :D
:naughty: ;)

Tricklew
2011-05-02, 21:51
Förstår inte vad du försöker säga. Att man inte tjänar pengar som telefonförsäljare? I beg to differ

Vad han ville säga var antagligen att det är fullt med skitsnackare, att diskutera telefonförsäljning är ungefär som att disktuera nätpoker, man kan träffa 30 aktiva, men inte en enda av de 30 pokerspelarna går back.

Det måste finnas ungefär 4 personer i Sverige som är back ett par hundratals miljoner var i nätpoker, eftersom alla andra går plus.

Därmed inte sagt att alla telefonförsäljare får dåligt betalt, eller att alla som spelar nätpoker går back.

Yardbird
2011-05-02, 22:08
Vad han ville säga var antagligen att det är fullt med skitsnackare, att diskutera telefonförsäljning är ungefär som att disktuera nätpoker, man kan träffa 30 aktiva, men inte en enda av de 30 pokerspelarna går back.

Det måste finnas ungefär 4 personer i Sverige som är back ett par hundratals miljoner var i nätpoker, eftersom alla andra går plus.

Därmed inte sagt att alla telefonförsäljare får dåligt betalt, eller att alla som spelar nätpoker går back.

+1

Precis så jag menade. Det är så jäkla märkligt att alla man träffar/hör talas om som jobbar med telefonförsäljning tjänar mer än en hjärnkirurg. Samtidigt känner jag ingen som någonsin köpt nåt av en telefonförsäljare så det måste finnas nåt magiskt i det hela. Nu känner jag ju inte alla människor på jorden och inte heller har jag träffat särskilt många telefonförsäljare. Jag vill inte kalla någon för lögnare men visst fan är det märkligt ändå?

Till TS. Jobba med nåt annat om du kan. Jag har svårt att tro att du kommer dra in 50000-60000 åtminstone under de första tolv seklen... snarare 5000-6000...

(jag har ett inneboende hat mot telefonförsäljare som får mig att reagera såhär. Jag är snäll egentligen).

John M
2011-05-02, 22:51
Haha går knappast att jämföra försäljning över telefon med poker. Två helt olika saker.




+1

Precis så jag menade. Det är så jäkla märkligt att alla man träffar/hör talas om som jobbar med telefonförsäljning tjänar mer än en hjärnkirurg. Samtidigt känner jag ingen som någonsin köpt nåt av en telefonförsäljare så det måste finnas nåt magiskt i det hela. Nu känner jag ju inte alla människor på jorden och inte heller har jag träffat särskilt många telefonförsäljare. Jag vill inte kalla någon för lögnare men visst fan är det märkligt ändå?

Till TS. Jobba med nåt annat om du kan. Jag har svårt att tro att du kommer dra in 50000-60000 åtminstone under de första tolv seklen... snarare 5000-6000...

(jag har ett inneboende hat mot telefonförsäljare som får mig att reagera såhär. Jag är snäll egentligen).

eiri
2011-05-02, 23:03
har sålt tre, viasat, comhem, pallade 1.5 månader sen orkade jag inte mer, hade det inte varit för alla polarna jobbade där samtidigt som mig hade jag inte orkat en vecka ens. Skit jobb. Värst av allt var att vissa inte kunde sälja något alls och man jobbade i team.. fanns de som fick sparken för de var så kassa, medan andra sålde 4-5 abonnemang om dagen och fick samma lön.

High1ander
2011-05-03, 03:20
Haha går knappast att jämföra försäljning över telefon med poker. Två helt olika saker.

Tror du missade poängen.

För övrigt håller jag med om poängen.


Jag känner iaf en snubbe som tjänat några miljoner på poker, och en som förlorat några hundra tusen... Men de flesta "plussar"...


Personligen så hatade jag att telefonförsälja, jag gjorde det i en vecka, och jag är fan bra på många saker men telefonförsäljning var jag sämst på, vilket var bra, för annars hade jag kanske fastnat där.

raQblad
2011-05-03, 07:52
Sålde førsækringar 3 månander førra året, då jag också var desperat efter jobb. De ræknade med att man behøvde ca 6 månader på att bli færdig med upplærning och en "bra" sæljare, och tjæna minst 30' i månaden.

Haken var att du fick en upplærningsløn på 10' + provision førsta månaden, men efter det var det bara provision. Det blev inte många tusenlappar før ett 8-16 jobb det...

EDIT: De som antingen hade jobbat med detta førr eller som hade orkat med att jobba som iglar tills de blev bra, lyckades riktigt bra. Åtminstone bitvis. Vissa gånger fick de jobba arslena av sig.

beckman88
2011-05-03, 08:16
Alla borde jobba som säljare någon gång under livet. Själv fick jag ut väldigt mycket av det som jag nu kan ta till vara på i mitt nuvarande jobb. Det handlar inte bara om att vara en jobbig säljare, utan att vara trevlig och kunna lära sig att ta folk på ett visst sätt. Jag rekommenderar det starkt!

Pejij
2011-05-03, 08:32
Jag tror även att det skiljer väldigt mycket mellan att sälja t.ex. telefonabonnemang och försäkringar för stora bolag, och att sälja sockar och "gratis"-grejer åt okända företag. Både lönemässigt och hur folk du ringer till uppfattar dig.

Fatalist
2011-05-03, 08:49
Tänkte faktiskt i mitt högmod starta en "Fråga säljaren-tråden" här i allmänt precis innan jag såg denna tråden. Lite typiskt :)

raQblad
2011-05-03, 09:23
Alla borde jobba som säljare någon gång under livet. Själv fick jag ut väldigt mycket av det som jag nu kan ta till vara på i mitt nuvarande jobb. Det handlar inte bara om att vara en jobbig säljare, utan att vara trevlig och kunna lära sig att ta folk på ett visst sätt. Jag rekommenderar det starkt!Finns ju många jobb dær du lær dig vara trevlig och få social kompetens. PT, som du verkar vilja bli/ær ær ett mycket bra exempel.
EDIT: Det ær iochførsig sælj det också..................................

Three pigs
2011-05-15, 14:49
Jag sa upp mig dagen efter utbildningen :D