handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram för person i 50års åldern


samerino
2011-05-01, 09:45
Nu är det så att min far vill också börja styrketräna, men är lite osäker på vilket schema jag ska ge honom då det brukar rekommenderas en massa olika.
Han vill träna 3 gånger i veckan, men har inte alls särskilt mycket tidigare erfarenhet från styrketräning, han har ett gymkort men brukar oftast konditionsträna och köra lite lätt i någon maskin.

Han har haft ryggskott tidigare så något som stärker ryggen är viktigt.
Han har även gjort en menisk operation men knäböj klarar han utan problem och det gör inte ont att utföra dem.

Tack på förhand *flex*

kettlebellGuden
2011-05-01, 09:57
Det hela beror väl också lite på vad han har för mål. Har sjukgymnast/läkare/whatever godkännt honom för bat wings, rodd, frivändning och marklyft så är jag själv rätt partisk till SL5x5 eller SS. Med lite modifikationer här och där.

samerino
2011-05-01, 10:06
Målet är att bygga lite mer muskler och bli starkare. Läkaren sa gör vad du vill så länge det inte gör ont (han klarar av i princip allt utom att simma bröstbentag en längre period).

Vad för modifikationer skulle du göra?

z_bumbi
2011-05-01, 12:14
Den enda riktiga skillnaden mot en mycket yngre person med samma skador är att återhämtningen är lite långsammare i den åldern så valfritt program som möter grundkraven funkar om man tar hänsyn till den faktorn. Mer vila mellan passen, lite lägre volym och/eller längre tillvänjning för att komma in programmet. Jag har t ex kört något som liknar nybörjarprogrammet här på forumet med folk mellan 12 - 72 år utan några problem som har med programvalet att göra då volymen är så pass låg och träningsmängden har blivit ganska lagom för att flertalet ska kunna köra det.

Spartansk
2011-05-01, 12:24
Med tanke på att han inte har mycket erfarenhet från tidigare träning, och tidigare ryggproblem, se till så han verkligen lär sig tekniken rätt om han ska köra marklyft.

LindaS
2011-05-01, 12:27
Den enda riktiga skillnaden mot en mycket yngre person med samma skador är att återhämtningen är lite långsammare i den åldern så valfritt program som möter grundkraven funkar om man tar hänsyn till den faktorn. Mer vila mellan passen, lite lägre volym och/eller längre tillvänjning för att komma in programmet. Jag har t ex kört något som liknar nybörjarprogrammet här på forumet med folk mellan 12 - 72 år utan några problem som har med programvalet att göra då volymen är så pass låg och träningsmängden har blivit ganska lagom för att flertalet ska kunna köra det.+1

Med tanke på att han inte har mycket erfarenhet från tidigare träning, och tidigare ryggproblem, se till så han verkligen lär sig tekniken rätt om han ska köra marklyft.Som alltid när man lär ut marklyft. ;)

Spartansk
2011-05-01, 12:29
+1

Som alltid när man lär ut marklyft. ;)

Haha, iofs. ;)

samerino
2011-05-01, 13:54
Tack!
Ska låta honom prova nybörjarprogrammet så får han själv välja om han vill köra det eller något annat :)

Ang. återhämtning och volym tror jag det är bäst om han helt enkelt provar och säger själv om det blir för tungt eller inte

Men tack än en gång för all hjälp!