handdator

Visa fullständig version : experiment deff, cambridge + aminosyror ?


Andersk
2011-05-01, 07:39
Jag komme precis över en månads användning av cambridge för ett billigt pris.
Jag är inte direkt fet själv utan sitter på helt OK konturer men inget mer, känner mig fetare än vad jag gör.

Tanken slog mig att försöka på en deff med cambridge och använda mig av rätt höga doser av aminosyror + leucin + omega3 + 7keto + ALA + kreatin.

Tänkte variera med kanske 2löpningar på en vecka och sedan tung styrketräning och tajma in mina "mål" efter löpning och styrketräningen, med aminosyror.

Kan väl bli väldigt pladask resultat men blev lite intresserad på se hur det skulle lösa sig haha.


Vad tror ni ? Win or total fet fail ?

Spridis
2011-05-01, 07:47
Ligger inte cambridge på ca 500-800kcal / dygn?

Platt fall muskelmässigt även om du tar in aminosyror.

Andersk
2011-05-01, 07:49
Jo så är det 500-800.

Jag förstår själv att de blir mycket muskelförlust, men hur mycket skulle man kunna minimera muskelförlusten och maximera fettförslusten av aminosyrorna?

Jag skulle tycka dieten var värd om jag gick ner 7-8kg på en månad och såg mycket mer lean ut och fick mer ytliga muskler även om jag blev mindre. Psykiskt jobbigt att vara på det jag är nu så vore skönt med en snabb fix =)

Sverker
2011-05-01, 07:54
Tänkte variera med kanske 2löpningar på en vecka och sedan tung styrketräning och tajma in mina "mål" efter löpning och styrketräningen, med aminosyror.

Vad tror ni ? Win or total fet fail ?

Tyvärr så kommer du inte att uppnå diytt mål med träningen. Du kommer inte att orka träna eftersom det är alldeles för lite kalorier.
Strunta i ditt Kvickfix och tänk mer långsiktigt.

Andersk
2011-05-01, 08:15
Har faktiskt kört cambridge tidigare för något år sedan en 2veckors kur, och efter de första fyra dagarna hade jag inga som helst problem att träna

Spridis
2011-05-01, 08:17
Men nu har du en månads kur!

Andersk
2011-05-01, 08:18
Jo det är sant, 2veckor till kan visserligen göra mycket =)

Spridis
2011-05-01, 09:32
MPS är nog det sista kroppen prioriterar vid ett så stort kaloriunderskott som du funderar på. Proteinerna används garanterat till största del som energi och aminosyrorna i blodet prioriteras till dom livsupphållande organens funktion.
Detta leder till att dina muskler försvinner i en skrämmande takt oberoende av aminosyror som tillskott.

aijou
2011-05-01, 10:15
Jag körde liknande (Quick Diet complete från star nutrition). tog detta tillsammans med whey-80, Omega-3 och CLA i ca 2 månader. Utöver detta åt jag ett lätt mål mat om dagen (kycklingsallad/Tonfisksallad).

Körde 3-4 styrkepass och 2-3 konditionspass i veckan + promenader. gick ner från 97 kg till 84 kg och enligt kroppsammansättningsvågen på gymmet så tappade jag endast 1-2 hg muskler och kunde t.o.m. fortsätta öka lite i de flesta styrkeövningarna.

kommer köra på samma metod även nästa deff. Dock så vet jag att många inte gillar/klarar shake dieter och det är ju inte det mest hälsosamma sättet att gå ner i vikt. men det är ta mig fan det lättaste om du frågar mig. :P

Sushipinne
2011-05-01, 10:15
aminosyror är det la ganska mycket kolhydrater i eller?

Eddie Vedder
2011-05-01, 10:16
MPS är nog det sista kroppen prioriterar vid ett så stort kaloriunderskott som du funderar på.

Nej det tror faktiskt inte jag. Det är ju efter många timmars fastande man ser en ordentlig ökning av MPS från EAA och då är man ju i ett akut energiunderskott.

Så visst lär MPS stimuleras akut men det är ju fortfarande så att muskelproteinbalansen lär bli ordentligt negativ.

aminosyror är det la ganska mycket kolhydrater i eller?

Nej det är det inte. Aminosyror är aminosyror.

aijou
2011-05-01, 10:43
aminosyror är det la ganska mycket kolhydrater i eller?

Det beror ju på var man får dem ifrån. Om det är som kosttillskott vi snackar om så innehåller det inga kolhydrater alls, vad jag vet.

Spridis
2011-05-01, 12:17
Nej det tror faktiskt inte jag. Det är ju efter många timmars fastande man ser en ordentlig ökning av MPS från EAA och då är man ju i ett akut energiunderskott.


Efter en natts fasta ja. Jag tror inte att MPS blir destomera stimulerat i ett utdraget nästan svältande tillstånd även om man försöker aktivera med styrketräning. Vi talar om en månad här ;)

Eddie Vedder
2011-05-01, 14:05
Efter en natts fasta ja. Jag tror inte att MPS blir destomera stimulerat i ett utdraget nästan svältande tillstånd även om man försöker aktivera med styrketräning. Vi talar om en månad här ;)

Det tror jag. Det handlar fortfarande om akut stimulering. Varför skulle den akuta effekten utebli bara för att man svältbantar?

Finns ju studier på extremt katabola tillstånd där man supplementerat med EAA och sett effekt.

Spridis
2011-05-01, 14:28
Finns ju studier på extremt katabola tillstånd där man supplementerat med EAA och sett effekt.

Effekt ja, men förblir muskelmassan intakt över en längre tid? Tror mera på att den inte minskar i samma snabba takt som utan EAA supplementering. Om man kunde stimulera MPS till max med aminosyror utan att behöva ta hänsyn till kalorintaget så skulle det ju vara helt fökastligt att bulka. Att bygga på kaloriunderskott går med lite trixande med näringstiming och sånt, men det är vid ett moderat kaloriunderskott. I detta fall talar vi om ett underskott på minst 1000-1500kcal.

Eddie Vedder
2011-05-01, 14:47
Effekt ja, men förblir muskelmassan intakt över en längre tid?

Det är ju inte det vi diskuterar. Du pratade om MPS och jag svarade om MPS. Nu pratar du ju plötsligt om muskelproteinbalans och det har jag ju redan skrivit att den lär bli negativ.

Spridis
2011-05-01, 15:00
MPS sker väl knappast utan att muskelproteinbalansen är positiv?

Eddie Vedder
2011-05-01, 15:05
MPS sker väl knappast utan att muskelproteinbalansen är positiv?

Jo. Du verkar ha missförstått begreppen. Muskelproteinbalansen är ju summan av muskelproteinsyntes och muskelproteinnedbrytning. Båda pågår ständigt men i olika proportioner. Under en svältdiet är muskelproteinsyntesen mycket mycket lägre och därför blir balansen negativ.

Men den kan fortfarande stimuleras akut. Det innebär ju inte alls att den kommer överstiga nedbrytningen över en lite längre tid.

Spridis
2011-05-01, 15:33
Sorry, över basnivå menade jag.
Javisst håller jag med dej om akut stimulering. Det jag menar är att akut stimulering knappast är av nån större betydelse när vidare utsöndring av aminosyror ej är tillräcklig för att lyfta MPS effekt över nedbrytningen under en längre tid. Nedbrytningen minskar säkert vid EAA suplementerig men effekten av kalori underskottet är ändå så betydande att det gör hela experimentet förkastligt om TS vill behålla muskelmassa.
Hur är det med forskningen gällande EAA och sängliggande patienter, låg dom på kaloriminus?

Eddie Vedder
2011-05-01, 16:52
Det jag menar är att akut stimulering knappast är av nån större betydelse när vidare utsöndring av aminosyror ej är tillräcklig för att lyfta MPS effekt över nedbrytningen under en längre tid.

Fast det har visst betydelse. Varför ska man helt skippa allt som kan göra skadan mindre? Om EAA-supplementering ökar förutsättningen för mindre negativ muskelproteinbalans varför skulle man då skita i det?

Det är ju som att sluta träna under deff för att man ändå inte kan förvänta sig några muskelökningar.

Angående studier så kan jag ju inte tala för alla som gjorts, finns ju sjukt mycket studier på katabola tillstånd av olika slag och supplementering av aminosyror. Här är en artikel som diskuterar det när det gäller sängliggande och mypopati:

Muscular inactivity is inherent in many circumstances, including convalescence from serious illness or injury, spaceflight, and the progression of aging. Inactivity in a healthy individual leads to a decrease in whole-body protein turnover composed primarily of a decrease in muscle protein synthesis. The decrease in muscle protein synthesis leads to a substantial loss of lean body mass. We have demonstrated that this loss of lean mass is greater when inactivity is accompanied by stress, specifically hypercortisolemia. During convalescence from trauma or injury, the anabolic stimulus provided by nutrient ingestion represents a primary means of ameliorating the loss of muscle protein. We have previously demonstrated that ingestion of essential amino acids (EAAs), formulated to mimic the proportion of EAAs in muscle, provides a potent anabolic stimulus for muscle protein. Recently, we demonstrated that EAA supplementation throughout 28 d of bed rest stimulated net muscle protein synthesis. The repeated stimulation translated to maintenance of lean body mass and an amelioration of functional decrement compared to a placebo treatment. We have also demonstrated that this EAA supplement stimulates net protein synthesis during acute hypercortisolemia and are currently testing the effects during prolonged inactivity. Although EAAs promote muscle anabolism during hypercortisolemia, it is unlikely that a nutritional intervention alone would be effective in maintaining lean body mass during severe stress. It may be necessary to concomitantly reduce the catabolic influence of cortisol or provide another anabolic stimulus.

[...]

SUMMARY

Although bed rest alone reduces muscle protein synthesis and induces a loss of lean body mass, this loss is most likely exacerbated when coupled with the persistent hypercortisolemia that accompanies trauma. Despite the catabolic influence of elevated cortisol concentrations, EAA supplementation stimulated net muscle protein synthesis in healthy volunteers. Further, the ameliorative effect of EAA supplementation on muscle loss during bed rest is only partly compromised with continued inactivity. Continued stimulation of muscle anabolism positively affects the preservation of lean body mass and the amelioration of functional decrement throughout inactivity. The stimulation of muscle protein synthesis with EAAs is greater than that achieved by meals, intact proteins, or similar energy intake. Although EAAs promote muscle anabolism during hypercortisolemia, it is unlikely that a nutritional intervention alone would be effective in maintaining lean body mass during severe stress or prolonged hypercortisolemia. In these circumstances, it may be necessary to concomitantly reduce the catabolic influence of cortisol on skeletal muscle or provide another anabolic stimulus.

http://jn.nutrition.org/content/135/7/1809S.full

Amino acid supplementation for reversing bed rest and steroid myopathies. J Nutr. 2005 Jul;135(7):1809S-1812S.

Och att lida av myopati eller att vara helt sängliggande kan nog mycket väl vara värre, även om man är i kaloribalans, än att banta som fullt frisk.

Spridis
2011-05-01, 18:26
Jag har inte sagt att han ska skippa aminosyror etc. Det jag vill förmedla med min bristande förmåga att uttrycka mej, är att ett väldigt lågt kaloriintag inte är bra för att bevara muskelmassa även om han tar in aminosyror, om vi ska återgå till grundproblemet. Må vara att EAA stimulerar MPS och TS muskelmassa inte bryts ner allt för mycket men varför köra på en skitdiet som är framtagen för att bringa en snabbfix för ett problem som ska övervinnas med sunt förnuft och långsiktigt tänkande?
Cambridge-dieten och liknande kommer aldrig att ha nån plats i en seriös deff, med eller utan EAA.

Spridis
2011-05-01, 18:51
Skulle vara intressant med en studie som skulle testa just detta deff relaterade problem. Underskott vs muskelförlust i relation till protein/amino suplementering.

Eddie Vedder
2011-05-02, 14:45
Må vara att EAA stimulerar MPS

Precis. Det har jag ju sagt från början men du har argumenterat emot.

Skulle vara intressant med en studie som skulle testa just detta deff relaterade problem. Underskott vs muskelförlust i relation till protein/amino suplementering.

Det är ju det man kan se genom studierna i fastande tillstånd. Varför skulle det bli skillnad under en längre bantningsperiod jämfört med akuta underskott efter en hel natts fasta?

Och studier där man supplementerat med protein och/eller höjt sitt proteinintag vid bantning måste det väl finnas massor av? Det sistnämnda vet jag ju eftersom jag läst flera men på rak arm kommer jag inte på en direkt med just tillskott men jag är övertygad om att det testats.

C.E.J.
2011-05-02, 15:32
Det beror ju på var man får dem ifrån. Om det är som kosttillskott vi snackar om så innehåller det inga kolhydrater alls, vad jag vet.

Aminosyror innehåller inte kolhydrater oavsett var du får dem ifrån.

Spridis
2011-05-02, 15:39
Jag ger mej ;) När jag babblar om stimulering av MPS så ligger min tanke på fortgående muskelproteinsyntes i där balansen är positiv.

Man lär så länge man lägger hårt emot (och får svar på tal) ;)

Ska läsa boken och lära mej begreppen, den borde anlända vilken dag som helst!

aijou
2011-05-02, 15:56
Aminosyror innehåller inte kolhydrater oavsett var du får dem ifrån.

Såklart inte. Dåligt formulerat av mig. Vad jag menade var att om man får i sig det genom kost så innehåller ju kosten troligtvis kolhydrater tillsammans med aminosyror. Vilket kosttillskotten inte behöver göra (beroende på typ av kosttillskott.)