handdator

Visa fullständig version : Absinthe


Oljeblixten
2011-04-30, 19:14
Kom nyss hem från Dublin där jag köpte på mig en flaska "Blue absinth 80%" har hällt i mig Absinth i shotform på fyllan några gånger tidigare, så nu tänkte jag testa att dricka det "på riktigt" eld, socker, isvatten och den baletten. Problemet är : Det smakar ju rövhål, faller mig inte alls i smaken.

Kan man blanda det med något för att få lättdruckna groggar av något slag ? Är för snål för att inte dricka upp den och jag vill samtidigt inte dricka saker jag får tvinga i mig då det känns väldigt onödigt. Testade att dricka en skvätt med påskmust då det var det enda som fanns hemma, mestadels som ett litet experiment, den åkte i vasken ganska omgående då det smakade kemilabb. :/

Tips uppskattas. !

omnibus
2011-04-30, 19:18
Sockerdricka.

Morrris
2011-04-30, 19:19
Odrickbart även om du har dubbelt så mkt groggvirke som vanligt?

Oljeblixten
2011-04-30, 19:31
Odrickbart även om du har dubbelt så mkt groggvirke som vanligt?

Hade som sagt bara lite påskmust hemma, jag kommer experimentera mer men jag orkar inte handla ikväll, tänkte mest om någon hade bra tips.

Den har ju en stark lakritsaktig smak, Kanske kan göra sinnessjuka turkisk peppar-shots av den?

Kimball
2011-04-30, 19:35
spä ut med lite vatten är väl annars det mest vedertagna, no? Det drar igång hals och mage fint annars som sagt...

lei
2011-04-30, 19:36
Citerar mig själv från ett annat forum, svarar inte på ditt behov men upplysning på området behövs :) ;

"Angående Absinthen så var det en del sakfel på förra sidan, malörtens toujoner har INTE gett någon som inte hänger på flashback och gillar placebo någon som helst synvillor. Riktig fransk (numera görs de enda riktiga i Schweiz) absinthe från 1900 talets början hade inte heller några enorma mängder toujoner som ofta påstås. "Most proper absinthes, both vintage and modern, are within the current EU limits."

Prova gärna en riktig, Marilyn Manson har namngett en helt ok som finns på systemet, och använd då för guds skull Vatten för att späda enligt traditionella metoder, att hålla på och bränna socker är en böhmisk/tjeckisk nyare metod till för att vara "häftigt" och bör endast användas för låtsas abstinthe som ändå inte är av någon dignitet!

För mer information om denna eminenta dryck se wiki"

Oljeblixten
2011-04-30, 19:40
Angående malörten så är jag så långt ifrån en placebo-snubbe man kan komma, men som sagt vattnet mildrar ju smaken.. men det blir inte gott för det :/ smaken är ju även väldigt dominant så att grogga ut skiten utan att det blir en smaksensation likt att slicka asfalt med hundbajs på är ju halvsvårt kan jag tänka mig. :/

lei
2011-04-30, 19:47
Det var på intet sätt någon pik mot dig, utan tog det som sagt rakt av från ett gammalt inlägg på annat forum. Ville mest påpeka att vatten är det "korrekta" då alla är så jävla kåta på bränna socker-metoden.. Samt försöka vinna över nån att dricka riktig absinth, som faktiskt är jävligt gott i sig!

Ful-absinth är väl bara att slänga i sig ur shotglas, inget man njuter av för smakens skull ändå.. Kanske cola funkar för att döva smaken men ju mer du späder desto längre tid tar det att få i sig:P Kanske shota rent och ha ett glas cola efter?

Oljeblixten
2011-04-30, 20:07
Det var på intet sätt någon pik mot dig, utan tog det som sagt rakt av från ett gammalt inlägg på annat forum. Ville mest påpeka att vatten är det "korrekta" då alla är så jävla kåta på bränna socker-metoden.. Samt försöka vinna över nån att dricka riktig absinth, som faktiskt är jävligt gott i sig!

Ful-absinth är väl bara att slänga i sig ur shotglas, inget man njuter av för smakens skull ändå.. Kanske cola funkar för att döva smaken men ju mer du späder desto längre tid tar det att få i sig:P Kanske shota rent och ha ett glas cola efter?

Nu efter en del intensivt googlande verkar det inte som om något lyckats göra en god grogg, så ja... Det blir nog en sån där flaska man tar fram som en kul grej innan utgång alternativt alldeles för sent på natten när man absolut inte behöver en brännare. :]]

Angående ful-absinthe så är det nog precis vad jag har köpt, har ingen som helst kunnighet om denna spritsort så det var mest en kul grej att slösa 42euro på ^^

shadowfire
2011-04-30, 20:10
Har sällan haft en sådan gröndjävulsk fylla som då jag provade absinthe på olearys på cityfesten i gävle en gång i tiden... körde ett shotrace med en medarbetare och missade typ hela cityfesten. Minns att jag fick en cykel kastad på mig.

Oljeblixten
2011-04-30, 20:14
På tal om galna fyllor osv, hade en riktigt sjukt fylla för ett par år sedan, vaknade upp i sängen med stukad handled, massvis med blåmärken över hela kroppen, bulor i huvudet och en sprucken läpp(Inga skador på händerna så slagits hade jag inte, kanske blivit slagen på iofs?) Hade även en sån där 30kilos metallplatta som sitter i gångtunnlar på väggen, den låg snyggt placerad bredvid sängen med verktygslådan bredvid... *screwy* Detta var efter att en polare drog fram en sån där apoteksflaska med något som kallades "Finsprit96%" på förfesten. Jag har för mig att den var betydligt godare att shotta en denna absinth smakar iaf. o.O

Oxe
2011-04-30, 21:05
En sak som funkade hyffsat att grogga absinten med var sminoff ice...
det är ju inget kulinariskt mästerverk men ner går det och full blir man

Degpekka
2011-05-01, 00:31
På tal om galna fyllor osv, hade en riktigt sjukt fylla för ett par år sedan, vaknade upp i sängen med stukad handled, massvis med blåmärken över hela kroppen, bulor i huvudet och en sprucken läpp(Inga skador på händerna så slagits hade jag inte, kanske blivit slagen på iofs?) Hade även en sån där 30kilos metallplatta som sitter i gångtunnlar på väggen, den låg snyggt placerad bredvid sängen med verktygslådan bredvid... *screwy* Detta var efter att en polare drog fram en sån där apoteksflaska med något som kallades "Finsprit96%" på förfesten. Jag har för mig att den var betydligt godare att shotta en denna absinth smakar iaf. o.O

Du kanske borde sluta dricka om du inte kan hantera det?