handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra vs. fettförbränning


artemissen
2011-04-30, 13:16
Jag sitter fast och kommer inte loss!Jag har gett mig på att bränna av mig extra fläsket och medan jag stod och svettades och slet på crosstrainern så slog det mig - mjölksyra eller inte? Ska jag tagga ner när det bränner eller köra på? Har sökt högt och lågt på nätet och vissa säger att vill du bränna fett, så ta det lugnt när det börjar bränna, medan vissa säger glykogen> glykolys> pyrodruvsyra+energi= fettförbränning.

Vad ska jag tro på? :krampus

King Grub
2011-04-30, 13:29
Maximal fettoxidation under aktivitet nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga.

Ingen träning oavsett intensitet påverkar dock dygnets fettförbränning, så det spelar inte så stor roll. Det handlar bara om kaloribalansen ändå, träning eller inte. Du bränner inte mer fett en dag med träning jämfört med en dag utan träning, om kaloribalansen än likvärdig.

martinmartin
2011-04-30, 13:30
Bry dig om du hamnar på energiunderskott totalt sett över dagen istället. Skit i ifall du har maximal fettoxidation under själva aktiviteten.

artemissen
2011-04-30, 13:43
Ok, men kaloriförbrukning per dygn åsido.
Angående motion, mjölksyra och fettförbränning. Jag var nog lite suddig i mitt inlägg.

Jag får ganska lätt mjölksyra och jag är såklart rädd om den muskelmassa jag jobbat på mig under åren.
Riskerar jag att bara bränna muskelmassa när jag motionstränar så pass att jag får mjölksyra? Eller är det positivt att köra på trots mjölksyran?
Är det inte så att syretillsättningen till musklerna dvs. att mjölksyran(den brännande) kommer bli bättre med tiden framöver? Och att det isåfall är positivare för fettförbränningen?
Tack för er respons btw :)

King Grub
2011-04-30, 13:48
Träningen i sig kommer inte att innebära muskelförlust, men konditionsträning hämmar muskeluppbyggnaden som styrketräning åstadkommer, så indirekt blir risken för muskelförlust större. Det gäller all konditionsträning över promenadintensitet.

Och som sagt, träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning.

artemissen
2011-04-30, 14:14
Hmm ok

Tortuga
2011-05-03, 12:28
Träningen i sig kommer inte att innebära muskelförlust, men konditionsträning hämmar muskeluppbyggnaden som styrketräning åstadkommer, så indirekt blir risken för muskelförlust större. Det gäller all konditionsträning över promenadintensitet.

Och som sagt, träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning.

Hmm, vet inte om jag förstår detta rätt....

1. Jag brukar köra mountainbike varje helg. Ca 2-3 timmar rätt intensivt, med puls runt 150 bpm. Sätts inte muskelnedbrytningen igång efter att jag bränt glykogenförrådet?

2. Om man kör HIIT ökar väl dagens fettförbränning pga av afterburn? Eller?

WHITEFOLKS
2011-05-03, 12:34
När du tränar i förhållande till hur du har ätit och hur (HIIT osv.) har antagligen någon sorts effekt på vad du får för resultat. Dock verkar skillnaden vara väldigt liten och i stort sett försumbar vid samma underskott.

Då har det större effekt OM du tränar kondition och NÄR i förhållande till styrketräningen. Att inte göra det alls (över promenadintensitet) och om du gör det så långt borta från styrketräningen som möjligt (alternerande dagar om möjligt). Det kommer göra mycket större skillnad för fett/muskel-ration som du förlorar.

Så om man inte vill träna kondition, gör inte det. Om man vill/behöver göra det och vill behålla så mycket muskler som möjligt, försök hålla det så långt borta från styrketräningen som möjligt.

King Grub
2011-05-03, 12:59
Hmm, vet inte om jag förstår detta rätt....

1. Jag brukar köra mountainbike varje helg. Ca 2-3 timmar rätt intensivt, med puls runt 150 bpm. Sätts inte muskelnedbrytningen igång efter att jag bränt glykogenförrådet?

2. Om man kör HIIT ökar väl dagens fettförbränning pga av afterburn? Eller?

"Afterburn", EPOC, räknas in i dagens kaloriförbrukning, varken mer eller mindre.

Silencer
2011-05-03, 13:10
Jag har svårt att tro på den förenklade beskrivningen att ett visst kcal underskott med eller utan träning skulle ge exakt samma resultat.

Det finns så många faktorer som spelar in och det framstår som självklart att om man ska bli av med envist fett så måste man träna för att mobilisera det.

King Grub
2011-05-03, 13:13
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171&highlight=motion

Miss Loella
2011-05-03, 13:17
Kanske en dum fråga men morgonprommenader då, gör de inget för fettförbränningen?
Jag som hasar mig runt på morgonen för att bränna mer fett än annars...

King Grub
2011-05-03, 13:21
Fettförbränningen under aktiviteten är större fastande. Inget säger att dygnets fettförbränning ökar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162913&highlight=fastande

WHITEFOLKS
2011-05-03, 13:41
Kanske en dum fråga men morgonprommenader då, gör de inget för fettförbränningen?
Jag som hasar mig runt på morgonen för att bränna mer fett än annars...

Om vi säger att ditt energibehov för en dag utan promenaden är 2000 och med promenaden 2300 så kommer du få i princip samma resultat om du äter 2000 kcal och promenerar (-300kcal) eller om du äter 1700kcal och inte promenerar (-300kcal).

Detta blir ju givetvis inte hela sanningen eftersom det till viss del kan bero på om du lyckas täcka näringsbehov, vad de "extra" 300kcal består av osv. men i stora drag är det sant.

Om man sedan även börjar utföra konditionsträning på högre nivå än promenad och håller samma energiunderskott så kan det till och med bli direkt negativt för ens förmåga att behålla muskelmassa då konditionsträning och styrketräning ger motsatta signaler.

Konditionsträna om man vill eller behöver det (av hälso eller kanske "performance"skäl om man idrottar, behöver det i arbetet osv) men konditionsträna inte för att "bränna fett".

King Grub
2011-05-03, 13:43
Konditionsträning verkar t o m minska fettförbränningen, vid en viss kaloribalans, jämfört med en dag utan träning.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00958.2009v1.pdf

Även hos tränade.

Miss Loella
2011-05-03, 13:45
men konditionsträna inte för att "bränna fett".

Aj då, det är därför jag sliter på rotex och med morgonprommenader.
Hur gör jag bäst för att bränna fett då?
Är det endast underskott i kcal som gäller eller?

King Grub
2011-05-03, 13:47
Är det endast underskott i kcal som gäller eller?

Ja. Med eller utan träning. Skillnaden är att du tvingas äta mindre, om du rör på dig mindre, för att nå det där kaloriunderskottet.

Den viktiga träningen i sammanhanget är styrketräningen. A och O. En deff utan styrketräning innebär mycket större förlust av fettfri massa = du kan bli procentuellt fetare, trots att du går ner i vikt.

Eddie Vedder
2011-05-03, 14:39
Det finns så många faktorer som spelar in och det framstår som självklart att om man ska bli av med envist fett så måste man träna för att mobilisera det.

Vilka faktorer tänker du på som skulle göra konditionsträningen till mer fördelaktig för att över tid förlora kroppsfett?

2. Om man kör HIIT ökar väl dagens fettförbränning pga av afterburn? Eller?

Så vitt jag vet brukar EPOC primärt vara i form av glukosoxidation. Är det fel?

Tortuga
2011-05-03, 15:43
Så vitt jag vet brukar EPOC primärt vara i form av glukosoxidation. Är det fel?

Från wiki: EPOC is accompanied by an elevated consumption of fuel. In response to exercise, fat stores are broken down and free fatty acids (FFA) are released into the blood. In recovery, the direct oxidation of free fatty acids as fuel and the energy consuming re-conversion of FFA's back into fat stores both take place.

Eddie Vedder
2011-05-03, 15:45
Från wiki: EPOC is accompanied by an elevated consumption of fuel. In response to exercise, fat stores are broken down and free fatty acids (FFA) are released into the blood. In recovery, the direct oxidation of free fatty acids as fuel and the energy consuming re-conversion of FFA's back into fat stores both take place.

Har du någon riktig källa?

King Grub
2011-05-03, 15:46
"Efterförbränningen" täcks av ökad kolhydratoxidation.

The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise.Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

Tortuga
2011-05-03, 15:53
Har du någon riktig källa?

Se länk 2,3,4 på denna sida:

http://en.wikipedia.org/wiki/Excess_post-exercise_oxygen_consumption


Ni påstår alltså att HIIT inte funkar för fettförbränning?

WHITEFOLKS
2011-05-03, 16:05
Se länk 2,3,4 på denna sida:

http://en.wikipedia.org/wiki/Excess_post-exercise_oxygen_consumption


Ni påstår alltså att HIIT inte funkar för fettförbränning?

Nej det har jag inte sett någon som påstått.

Eddie Vedder
2011-05-03, 16:18
Nummer 3 verkar vara 12-14 timmar. Och ja fria fettsyror och TG verkar öka efter passet.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1748-1716.1991.tb09205.x/abstract;jsessionid=A4CA24F6EFC9D2EBE7EFCE34A05799 B4.d03t02

Nummer 4 var ju fortfarande mest CHO även om fettoxidationen 18 timmar efter ja. Som en följd av ökad glykogeninlagring diskuteras.

These results emphasize the long
lasting metabolic effect of an acute bout of
exercise. Whether these findings are of practical
importance for athletes or individuals
who attempt to reduce body fat remains to
be demonstrated.

http://www.ajcn.org/content/42/1/69.long

Så det verkar ju stämma efter 18 timmar. Men frågan är ju om det är samma när man äter och under 24 timmar.

Ni påstår alltså att HIIT inte funkar för fettförbränning?

Nej det menar vi verkligen inte.

Tortuga
2011-05-03, 16:31
Nej det menar vi verkligen inte.

Ok, men kan du i korthet förklara hur HIIT funkar för fettförbränning?

Tack

WHITEFOLKS
2011-05-03, 16:37
Som allt annat, det påverkar kaloriförbrukningen. Jag antar att du menar förbränningens påverkan över sikt och inte akut under aktiviteten.

Tänk på HIIT som alla andra aktiviteter när det kommer till att påverka kroppsvikten/fettnedgång. Antagligen kan man räkna det som krävande kondition som görs bäst i att placeras så långt borta från styrketräningen som möjligt för bästa ratio av fett/muskelnedgång vid viktnedgång.

Silencer
2011-05-03, 17:14
Vilka faktorer tänker du på som skulle göra konditionsträningen till mer fördelaktig för att över tid förlora kroppsfett?

Ta bara en sådan sak som ökad insulinkänslighet av träningen. Jag är ingen fysiolog men det är ju så oerhört mycket som händer i kroppen beroende på hur man tränar. Jag tror inte man kan dieta ner sig till ett rippat tillstånd utan träning, om man inte är villig att svälta sig och förlora så gott som alla muskler man har också.

WHITEFOLKS
2011-05-03, 17:16
Utan träning eller utan konditionsträning?

Du kan definitivt bli väldigt rippad på bara styrketräning. Om du dessutom vill vara rätt stor och rippad så är nog mindre konditionsträning bättre.

King Grub
2011-05-03, 17:24
Ta bara en sådan sak som ökad insulinkänslighet av träningen. Jag är ingen fysiolog men det är ju så oerhört mycket som händer i kroppen beroende på hur man tränar. Jag tror inte man kan dieta ner sig till ett rippat tillstånd utan träning, om man inte är villig att svälta sig och förlora så gott som alla muskler man har också.

Vi förutsätter att personen tränar styrketräning.

Silencer
2011-05-03, 17:30
Vi förutsätter att personen tränar styrketräning.

Men lite extra cardio förbättrar väl insulinskänsligheten ytterligare? Plus tillväxthormoner osv.