handdator

Visa fullständig version : Jag vill ha alla eras råd om en sak!


Medusa
2003-12-02, 22:39
Börjar med ett citat ifrån Bob Kent:

"do you do any kind of low reps with maximal weights at all? I incorporate this type of training into my routines every 6 months for 4 weeks or so. This allows me to get stronger, which in turn means I can lift more weight, which means I can grow more by stimulating more muscle fibers."

Jag har tränat för massa/volym i ca 4 månader nu, dvs legat mellan 8-12 reps med ca 70-75 % ( förhållandet mellan volym/styrka = 70/30 ?) av maxvikten i respektive övning.

Mitt mål är att bli så stor som möjligt.

Just nu är jag mitt inne i en vilovecka som varar fram till söndag, efter det skall jag börja med min 4 split igen (må, ti, to, fr).

Nu är min fråga till er:

Skall jag fortsätta med volymträning 8-12 reps, eller ska jag minska repsantalet till 3-5 och öka vikterna till 80-90 % av maxvikten ( förhållandet mellan volym/styrka = 30/70 ) och köra så i 4-6 veckor?

Jag är inte inne i en platå, men dom kommer eventuellt, man kan ju förbereda sig.

Dessutom skulle det inte vara dåligt om man ökar lite i styrka också, vill ju gärna vara stark och inte bara pumpad.

Vad tror ni, jag vill ha så många åsikter som möjligt!
Vad hade du gjort om det hade varit din kropp?

Inget svar är för litet!

Karl_alfred
2003-12-02, 22:45
Lågreps äger. Du kommer att kunna köra på tyngre vikter sen i din volymträning! Men kör inte för mycket bara.

Medusa
2003-12-02, 22:46
Originally posted by Karl_alfred
Lågreps äger. Du kommer att kunna köra på tyngre vikter sen i din volymträning! Men kör inte för mycket bara.

tack för det snabba svaret, ett jäkla bra forum det här! :thumbup:

Tror du det är lagom med 4-6 veckor?

Karl_alfred
2003-12-02, 23:07
Låter bra.

Själv kör jag alltid lågreps på första övningen och det fungerar bra. Sen kör jag mer volymträning. Men man kan ju naturligtvis oxå periodisera så att man kör t ex. 4-6 veckor som du skrev. Ska köra mer periodiserat om någon/några månader.

Wiiking
2003-12-03, 01:41
Hmm, finns det alltså några slags "bevis/studier" för att lågreps skulle ge styrka medan träning på 8-12 reps skulle vara volymträning?

Har inte riktigt förstått det här, tycker styrka och volym hänger ihop ganska mycket.

Snafu
2003-12-03, 11:33
voylmträning syftar, mig veterligen, inte på att man tränar för att musklerna ska få mer volym. Volymträning syftar på att man har mer volym i antalet reps och set. Rätta mig om jag har fel någon.

Medusa
2003-12-03, 11:35
Originally posted by Wiiking
Hmm, finns det alltså några slags "bevis/studier" för att lågreps skulle ge styrka medan träning på 8-12 reps skulle vara volymträning?

Har inte riktigt förstått det här, tycker styrka och volym hänger ihop ganska mycket.

Här har du en väldigt trovärdig artikel som behandlar just detta ämne: http://www.bodybuilding.com/fun/hale6.htm

Karl_alfred
2003-12-03, 11:38
Man kan väll syfta på två saker. I det här fallet syftar jag i allafall på att få volym på musklerna. Men det är klart som fasen att få reps också bygger volym eftersom man aktiverar andra muskelfibrer än dom man kommer åt vid några mer reps.

Medusa
2003-12-03, 11:39
Originally posted by Snafu
voylmträning syftar, mig veterligen, inte på att man tränar för att musklerna ska få mer volym. Volymträning syftar på att man har mer volym i antalet reps och set. Rätta mig om jag har fel någon.

Själva begreppet "volymträning" kan ju oftast tolkas på två sätt.
Jag går på din tolkning av det.

Det är ju ganska logiskt annars, det krävs ju mer styrka att lyfta en tyngre vikt 3 till max 6 ggr än att lyfta en lättare vikt 8 till max 12 ggr, således får ju muskelfibrerna helt annan karaktär.

Jämför bodybuildern med styrkelyftaren, vilken ser muskulösast ut? Som sagt, skenet bedrar.

Castro
2003-12-03, 12:09
Jag tror faktiskt att det absolut bästa som nybörjare är att först bygga upp en rejäl styrka under några år för att sedan utnyttja denna styrka till att bygga volym. Vilken Olympia har inte varit powerlifter som ung?

Själv läggar jag all min kraft på att öka i styrka och låter massan komma med styrkan. Kan inte tro att jag hade ökat bättre i varken massa eller styrka om jag tränat på ett annat sätt. Man är helt enkelt för svag i början av sin karriär för att kunna bygga bra!

Sen att det kan vara betydelsefullt för utvecklingen att lägga in perioder av volymträning är en annan sak.

Just my 2 cents.

Medusa
2003-12-03, 12:11
Jo, du har en poäng Castro.

Vore ju inte fel att få upp styrkan först och sedan låta volymen komma när man har resurserna att bli riktigt stor.

Castro
2003-12-03, 12:12
Mmm

Karl_alfred
2003-12-03, 12:17
låter kanon!