handdator

Visa fullständig version : Biverkningar utav långvarigt bruk av Acetyl-L-carnitine?


Tunga Vikter
2011-04-29, 21:48
Tjena alla!

Har dom senaste dagarna funderat lite på om Acetyl-L-carnitine kan ge några biverkningar efter ett långvarigt bruk. Det är nämligen så att jag själv använder en del produkter med Acetyl-L-carnitine i.

Jag tänker då Acetyl-L-carnitine passerar blod hjärna barriären så borde det väl ge några biverkningar efter ett långvarigt bruk eller är jag helt ute och cycklar nu?

Tycker i övrigt att Acetyl-L-carnitine är ett helt fantastiskt ämne och skulle ju vara roligt att höra erfarenheter utan andra användare som använt det flitigt.

Tack i förhand! :)

Mvh,
Tunga Vikter

Kung atlas
2011-04-30, 07:13
Tjena alla!

Har dom senaste dagarna funderat lite på om Acetyl-L-carnitine kan ge några biverkningar efter ett långvarigt bruk. Det är nämligen så att jag själv använder en del produkter med Acetyl-L-carnitine i.

Jag tänker då Acetyl-L-carnitine passerar blod hjärna barriären så borde det väl ge några biverkningar efter ett långvarigt bruk eller är jag helt ute och cycklar nu?

Tycker i övrigt att Acetyl-L-carnitine är ett helt fantastiskt ämne och skulle ju vara roligt att höra erfarenheter utan andra användare som använt det flitigt.

Tack i förhand! :)

Mvh,
Tunga Vikter

Hej
Jag har använt som ett dagligt tillskott under stora delar av 2000 talet. Upplever att det förbättrat mitt välbefinnande och att jag hanterar stress mycket bättre.Känner mig även helt klart piggare när jag äter ALC.

Biverkningar har jag inte alls märkt av.Legat som högst på ca. 2g/dag och då räknar jag in det jag har fått i mig från PWO

Tunga Vikter
2011-04-30, 17:11
Hej
Jag har använt som ett dagligt tillskott under stora delar av 2000 talet. Upplever att det förbättrat mitt välbefinnande och att jag hanterar stress mycket bättre.Känner mig även helt klart piggare när jag äter ALC.

Biverkningar har jag inte alls märkt av.Legat som högst på ca. 2g/dag och då räknar jag in det jag har fått i mig från PWO

Tack för svar.

Blir du deppig eller nere under dom perioderna du går av det?

Tänkte med tanke på att det påverkar signalsubstanserna så kanske det kan ge depression, ångest symtom?

hejhopp79
2011-04-30, 17:27
ALC motverkar väl kortisol. Dessutom är det ju det här med att mer fett kan förbrännas i mitokondrien, men det verkar svårbevisat i studier.

Har själv provat ALC och upplever lite av samma fokus och stillhet i sinnet som taurin ger.

Tunga Vikter
2011-04-30, 18:43
ALC motverkar väl kortisol. Dessutom är det ju det här med att mer fett kan förbrännas i mitokondrien, men det verkar svårbevisat i studier.

Har själv provat ALC och upplever lite av samma fokus och stillhet i sinnet som taurin ger.

Har du inte upplevt några biverkningar?

hejhopp79
2011-04-30, 19:03
Blev lite stressad av det faktiskt när jag ökade doseringen. Typ överstimulerad

Läste att andra märkt samma sak på nätet

Kung atlas
2011-04-30, 19:29
Tack för svar.

Blir du deppig eller nere under dom perioderna du går av det?

Tänkte med tanke på att det påverkar signalsubstanserna så kanske det kan ge depression, ångest symtom?

Jag vart helt klart inte lika pigg och välmående.Kom väl tillbaka till det tillstånd jag hade innan jag började käka ALC och ser det inte som en biverkning.Numera kör jag stadigt med 1g när jag vaknar på fastande mage.

hejhopp79
2011-05-01, 11:48
Finns en del intressanta saker med ALC:

Acetyl-l-carnitine inhibits TNF-alpha-induced insulin resistance via AMPK pathway in rat skeletal muscle cells.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19121314

Ameliorating hypertension and insulin resistance in subjects at increased cardiovascular risk: effects of acetyl-L-carnitine therapy.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19620516


Från wiki:

ALCAR has the ability to cross the blood-brain barrier and get to the brain blood circulation, where it acts as a powerful antioxidant, which helps in prevention of the brain cells' deterioration. Its supplementation has been shown to be neuroprotective in instances of cerebral ischemia in rats and may be useful in treating peripheral nerve injury.It may have some neuroprotective benefit in the treatment of Parkinson's disease, but further research is required. ALCAR is also known to increase sperm motility,which pertains to the ability of sperm to move vigorously. Since motility is among the most important factors that help in the determination of sperm’s fertilization capability, acetyl-L-carnitine can help sperm cells move more actively, which consequently leads to the improved male fertility.