handdator

Visa fullständig version : Slutexprimenterat-Stronglifts 5x5


lurk
2011-04-29, 21:24
Har nu gymmat i 7-8 månader och fullständigt älskar min nya hobby. Har under denna tid exprimenterat en massa. Kört allt från helkroppass, alla möjliga splittar och ren teknikträning i basövningar(främst böj o mark). Även droppat från 96kg till 84.5kg.
Nyligen skiftat gym och tycker att det nu är dags att börja köra "på riktigt".

Tänkte därför börja köra efter Stronglifts 5x5, till 99% utan modifiering alltså inget mera bicepscurlande på ett tag. *gah!*

Träning varannan dag.
Samma vikt genom samtliga set.
Öka med 2.5kg om jag orkar 5x5 på nuvarande vikt.
Misslyckas jag med en övning tre pass i rad så tar jag bort 10% utav vikten.
Workout A
5x5 böj
5x5 bänk
3xf inverted rows
3xf armhävningar
3xf lutande sit ups

Workout B
5x5 böj
5x5 militärpress
2x5 mark
3xf pull ups, varannan gång chins
3x50s plankan




Sitter och klurar lite på vilka vikter jag ska starta på. Meningen är att man ska börja med bara stången men den resan orkar jag verkligen inte göra.
Så ni får gärna hjälpa mig med den biten.

Böj har jag aldrig riktigt pressat mig i (förutom högreps) då jag prioriterat teknik då jag är färsk och verkligen inte vill skada mig. Senaste tiden har jag kört någon form av pyramidset(?) som sett ut typ såhär.
12x50
12x50
8x70
5x80
5x80
12x50
12x50
Då vikterna ökar snabbt i böj med detta schema så kanske det vore passande att börja på 60kg? En vikt jag med lätthet klarar 5rep av med en god teknik(så vitt jag vet).

Mark En övning jag verkligen förälskat mig i. Har i denna övning kört ett liknande upplägg som i böjen med det/dom tyngsta seten på 5x100.
Dock testade jag singlar idag för första gången och fick upp 130 kg förvånadsvärt enkelt. Det kändes dessutom bra i kroppen och tyckte inte jag tappade något i form..återigen så vitt jag vet.
Tänkte här börja med 90kg.

Bänk Min absoluta hatövning som jag mer eller mindre undvikit till förmån för hantelpressen. Vill minnas att jag kört ett par 5-6x70 set dock. Antar att jag behöver träna teknik här då det alltid är högeraxeln som säger ifrån.
Funderar på om jag ska börja med ett testpass bänk och därefter besluta vart jag ska börja. Läste nånstans att man ska pressa tillbaka skulldrorna när man lyfter?

Militärpress har jag tidigare bara kört i smith-maskin, senast 3 set av 6x40(i viktplattor, vet ej hur man ska räkna stången).

Chins orkar jag nog bara en och får tyvärr börja med assisterande vikt. Pull Ups har jag aldrig kört men där borde man orka ett par åtminstonde.
Inverted rows har jag aldrig kört så ska youtuba lite för att få en del kött på benen.

-----

Kostmässigt funderar jag på att lägga mig kring kaloribalans under sommaren. Vill på sätt och vis gå ner mera för att bli av med mera mage men någon motta får det vara. Muskler först, sedan seriös deff någon gång i framtiden!!

Ville verkligen inte att trådstarten skulle bli en vägg av text men så blev det ändå. Hoppas dock att någon kommer med lite synpunkter.

CharlieBB
2011-04-29, 21:28
Kör själv på Stronglifts 5x5, fungerar bra antar jag efter kört på det endast ett par veckor max.

Lycka till! :D

Adama
2011-04-29, 21:39
Ett mycket bra val av program, tog min böj till 1,5 x kv och satte fart på träningen.

Angående bänk så råder jag dig till att titta igenom alla sex delar av so you think you can bench. Bra genomgång exakt hur man ska göra för att bänka rätt och undvika skador!

byOk4OE_6uI

lurk
2011-04-30, 11:38
Kör själv på Stronglifts 5x5, fungerar bra antar jag efter kört på det endast ett par veckor max.

Lycka till! :D
Tackar.
Ett mycket bra val av program, tog min böj till 1,5 x kv och satte fart på träningen.

Angående bänk så råder jag dig till att titta igenom alla sex delar av so you think you can bench. Bra genomgång exakt hur man ska göra för att bänka rätt och undvika skador!

Folk verkar ju verkligen få resultat så detta känns lovande. Tror också detta kommer passa mig då jag stagnerat rätt rejält i viktökningarna på sistonde. Visserligen delvis pga fokus på teknik men även för att jag inte haft någon egentlig plan för progression.

Ska absolut kolla igenom bänk-serien du länkade till.

Rakanichy
2011-04-30, 11:47
Härligt ska själv också börja med Stronglifts nu på måndag!

Varför kör du inte på standardschemat?
StrongLifts 5x5 Workout A
Squat 5x5
Bench Press 5x5
Barbell Rows 5x5

StrongLifts 5x5 Workout B
Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5

lurk
2011-04-30, 11:56
Utgår från denna pdf http://patheticallyawesome.files.wordpress.com/2008/10/stronglifts-5x5.pdf . Detta är om jag förstår rätt v3 av programmet vilket innebär vissa justeringar. Anledningarna till att vissa övningar har bytits bort går att läsa på sida 12.

Lycka till!

lurk
2011-04-30, 15:18
Första passet avklarat. Blev dock lite av ett fiasko av det hela trots ett massivt tagg innan.

Knäböj 70kg 5 5 5 5 5
Gick lite djupare än normalt. Inga problem alls.

Bänkpress 60kg 5 5 - - -
Började youtuba fram bänkpressinstruktioner under uppvärmningen men blev bara förvirrad. Höll på med detta under ca 20 min. :smash: Tillslut lassade jag på 60kg och körde två set. Fick upp skiten ganska lätt men det kändes verkligen inte bra. Gjorde inte ont men högerarmen släpade efter och jag var helt förvirrad av alla youtubeklipp. Tankar på rätt grepp, hålla kroppen "tight" osv susade runt i huvudet. Hade orkat göra flera set men la ner då livsenergin började sina.
Ska boka tid med pt så fort som möjligt. Hur bra hjälp jag får där är oklart, vet dock inte vad alternativet är.

Inverted Row
Första gången denna övning testades och jag vettifan vad jag gjorde. Var redigt irreterad sedan bänken så jag koncentrerade mig inte tillräckligt. Ska försöka få hjälp med denna övning också.

Armhävningar 26st 22st 18st

Lutande sit ups 20st 22st 18st
Noll motivation kvar...

rooz
2011-04-30, 17:23
Absolut bästa hjälpen lär du få på en atletklubb. Få PT's kommer kunna hjälpa dig med att få till en tight och bra bänkposition.

5x5 är bra skit, du har tagit ett steg i rätt riktning:thumbup:

lurk
2011-05-01, 18:42
Osäker om det ens finns en styrkeklubb här i Västerås. Men visst, har ju bil och en del fritid.
Men hur brukar det gå till. Bara att dra dit och slänga lite käft, å höra om man kan få hjälp? Eller förväntas man typ signa medlemsskap å shit?

Adama
2011-05-01, 18:52
Jasså, en till västeråsare? Vilket gym då, vi är par koloiter på Ironsport Gym (fd outlet gym).

lurk
2011-05-01, 19:29
Nyligen börjat köra på feelgood. Valde faktiskt mellan det och outlet. Men då jag bor och arbetar på andra sidan stan fick det bli feelgood.
Tidigare tränade jag på actic (nautilus), löga.

Låg förövrigt och läste en bit av din gamla journal igårkväll. Var trevlig läsning. Du började ju den journalen på ungefär samma vikter som jag ligger på nu.

Adama
2011-05-01, 20:33
Nyligen börjat köra på feelgood. Valde faktiskt mellan det och outlet. Men då jag bor och arbetar på andra sidan stan fick det bli feelgood.
Tidigare tränade jag på actic (nautilus), löga.

Låg förövrigt och läste en bit av din gamla journal igårkväll. Var trevlig läsning. Du började ju den journalen på ungefär samma vikter som jag ligger på nu.

Tränade på Feelgood under första året men bytte då jag tycker de har usla öppettider. Ironsport har bättre utrymme för träning med fria vikter också.

Jo jag körde på så gott jag kunde, böjen var det som gick bäst helt klart. Jag har förbättrat min böj en hel del tekniskt sedan dess såklart. Böjer numera klart djupare, det hade jag nötit in på en gång om jag börjat med SL nu.

Sen vet jag nu också hur pass lättare det blir att öka om man verkligen äter rejält. Tyvärr fettar jag till mig rätt mycket på kaloriöverskott, men det är väl smällar man får ta om man vill bli stor och stark ;)

Det var inte roligt att tappa så mycket styrka i senaste deffen så jag hoppas att helt enkelt inte behöva deffa så mycket mera.

lurk
2011-05-01, 20:50
Just öppetiderna är ju rätt kassa. Börjat jobba skift och slutar 23 varannan vecka, så det blir ju till att klara av träningen innan.
Kommer förmodligen köpa nått 10-kort motsvarande på något annat gym också.

Har legat på underskott sen jag började träna så har inget att jämföra med. Men det ska minst sagt bli intressant att träna på överskott i höst.

lurk
2011-05-02, 11:13
Knäböj 72.5kg 5 5 5 5 5
Militärpress i smith 35kg(stång ej medräknad) 5 5 5 5 5
Marklyft 90kg 5 5
Pull Up 5xKV 3xKV 3xKV
Plankan 50s 50s 50s

Ett enkelt pass. Klarar mera på samtliga övningar förutom pull ups där jag bara är dålig. Pendlar som fan med hela kroppen.

lurk
2011-05-04, 11:47
Knäböj 75kg 5 5 5 5 5
Bänkpress 52.5kg 5 5 5 5 5
Sittande rodd 50kg(?) 5 5 5
Armhävningar 32st 24st 18st

Ett stressigt pass då ja låg kvar i sängen för länge. Skippade sit upsen helt.

____________

Angående mina bekymmer med bänkpressen är min senaste plan att sänka vikterna ytterligare. Kolla igenom so u think you can bench-serien ordentligt. Sen vid tillfälle hugga någon på gymmet och be om lite tips.

lurk
2011-05-06, 17:26
Nyligen hemkommen från gymmet och på riktigt bra humör, underbara helg!!
Passet gick bra men mycket folk vare. Eller så mycket kanske det inte var men alla verkade köra exakt samma pass som mig.
Mer glädjande var att en herre avbröt mig efter mitt tredje set böj och fågade om jag ville ha tekniktips. Stod och pratade närmare en halvtimme och fick lite småtips om allt möjligt. Fokus hamnade på att jag borde ha stången betydligt lägre(i böj alltså).
Testade detta på låga vikter först och det kändes kanon direkt. Blev verkligen lättare att hålla en fin form. Testade sedan på 80kg men där blev det en anings trixigt. Kändes som jag skulle tappa stången. Blev ändå läbbigare av att jag inte "höll tummen runt stången".
Andra tips jag fick med mig var att få ut bröstet och tänka på andningen.

Kul när folk självmant kommer fram och hjälper en helt spontant, plus är riktigt trevlig på köpet.

Knäböj
77.5kg 5 5 5

Militärpress i smith(stång ej medräknad)
37.5kg 5 5 5 5 5

Marklyft
92.5kg 5 5

Chins
ass25x6
ass25x5
ass25x5

Plankan
55s
55s
55s

Tror jag lastar av lite vikt återigen i knäböjen nästa pass och kör med stången lägre. Teknik får fortsatt vara prio 1.

lurk
2011-05-07, 15:44
Steg upp redan klockan nio imorse vilket är helt enormt i min värld. Iväg till spåret för en promenad på 6.25km. Sedan lapa sol i två timmar innan rastlösheten infann sig. Ringde runt till mina vänner men dom var tammestusan bakfulla varenda en. Mina hurtiga förslag som tennis-premiär eller ett dopp i mälaren totalsågades. Inte ens en hederlig lunch på stan gick någon med på.
Såg ingen annan lösning på min rastlöshet än att dra och gymma. Visserligen vilodag idag men kroppen känns fräsh.
Blev hela 12 set böj men med stoort okus på teknik. Körde mestadels på 50-60kg typ 5-6rep. Avslutade med två treor på 80kg. Kom in i en lägre stångplacering fortare än jag trodde och det känns riktigt bra.

Efter böjen tog disco-genen över och tvingade mig att curla hantlar i fem set.
5x20kg
6x20kg
5x20kg
5x18kg
5x18kg

Passet avslutades med en gäng set rotationscuffar.

Nu sitter jag här och surplar kvarg och inser att klockan inte ens är fem. Massor utav denna lördag kvar med andra ord. Planen är att dra hem till en polare och grilla+se film. Inget superavancerat med andra ord men ska bli riktigt soft.

lurk
2011-05-09, 18:10
Jobbat, tränat och solat idag. Har nästan varit ute mera i solen denna vår än vad jag var under föregående sommaren. Brukar normalt hata solen. Tror tammetusan träningen skänker mig livsglädje. :thumbup:

Dagens pass var inga konstigheter. Klarade av vikterna utan problem.

Böj
80kg 5 5 5 5 5

Bänk
55kg 5 5 5 5 5

Rodd
55kg 5 5 5

Armhävningar
36st 25st 19st

Philosophic
2011-05-09, 18:30
SL 5x5 är bra! :thumbup: Denna journal skall följas, lycka till!

lurk
2011-05-11, 16:17
Hade bråttom idag då jag skulle bli upphämtat efter träningen. Därför hanns inte alla övningar med.

Böj
82.5kg 5 5 5 5 5

Militärpress i smith
40kg(stång ej medräknad) 5 5 5 5 5

Mark
95kg 5

Fick kämpa lite med militärpressen idag. Klarar förmodligen även nästa höjning men börjar bli småtungt.

lurk
2011-05-13, 14:31
Böj
85kg 5 5 5 5 5

Bänk
57.5kg 5 5 5 5 5

Rodd
60kg 5 5 5

Armhävningar
x41
x26
x20

Böjen går fortsatt bra. Är noga att bibehålla stången på sin rätta plats. Märker att jag tappar form när jag slarvar med detta.
Även bänkpressandet går okej. Inte känt någon smärta/obehag i axeln sen jag började denna journal. Idag testade jag att lyfta explosivare än vad jag brukar vilket kändes bra.

lurk
2011-05-16, 11:11
Om förra helgen var underbart avslappnad men samtidigt produktiv blev denna helg tvärt om. Erbjöd mig att jobba extra i lördag då det behovet anns. Inte ör att jag ville eller behöver pengarna utan för att jag är ny och vill visa framfötterna. Var på lagom bra humör när klockan ringde fem på morgonen eter 4h sömn.
Efter avslutat arbetspass däckade jag i soffan någon timme innan kompisar börjar tjata om alkohål. Jag var verkligen inte sugen. Dels då jag var helt slut och dels för att jag hade planerat en långpromenad/lättare jogging på söndagen. Men gav tillslut vika då argument om att man har blivit djävligt tråkig på sistonde och aldrig är med och dricker biter. Vet att det är en ful taktik att köra och egentligen är det bara att be dom dra åt helvete men men.
Önskar att någon av mina vänner hängde med och fastnade för gymmandet.
Dom är ganska sportiga överlag och lagidrottar, löper i spår och tränar hemma med hantlat, chinsräcken och kroppsviktsövningar. Men gymmet bara vägrar dom ge en chans. Djävligt tråkigt för mig som saknar en träningskompis. Kanske får skapa en söker träningskompis-tråd likt mimmlan eller vad hon nu nickade gjorde. ;)

Igår blev det alltså ingen träning utan en stor kebabpizza och fotboll istället. För att göra helgen ändå sämre tappade mitt kära West Ham en 0-2 ledning till 3-2 och får därör spela championship fotboll kommande säsong.
Fast det öppnar ju upp för någon rolig bortaresa mot något klassikt engelskt lag. Om inte annat år vi ju möta Millwall igen vilket kan bli crazy. Var på ligacupmatchen mellan WHU-Millwall senaste och det var kaos rakt igenom..på både gott och ont naturligtvis.

_________________________

Idag var det ia dags för träning igen och passet gick bra. Fick tyvärr komprimera passet en aning återigen pga tidspress men thats life.

Böj
87.5kg 5 5 5 5 5

Militärpress (stång ej medräknad)
42.5kg 5 5 5 5 5

Marklyft
97.5kg 5 5

Är inte nära att faila på böjen ännu men det börjar åtminstonde bli tungt dom sita två seten. Börjar gå upp för mig att detta schema med ständig progression kommer bli rejält tungt i framtiden. Risken är också att det tar stopp i både böj, militär och bänk ungefär samtidigt vilken inte borde vara helt opitimalt.

Niwah
2011-05-16, 11:49
Fan vad kul med en journal som verkligen fokuserar på SL 5x5. Kommer följa den med spänning :)

Lycka till!

al3ks
2011-05-16, 12:33
Kör hårt, ska bli kul att följa då jag tänkt att kicka igång SL 5x5 till hösten :)

lurk
2011-05-16, 15:28
Tack bhoys!

lurk
2011-05-18, 12:15
Böj
90kg 5 5 5 5 5

Bänk
60kg 5 5 5 5 5
Sista två seten var tunga mot slutet.

Rodd
60kg 5 5 5

Armhävningar
x42
x27
x22

Passen börjar bli långa. Har väl redan slarvat lite men kommer nog fortsätta nedprioritera dips, pull ups, armhävningar och bål/magträning i framtiden. Detta dels pga tidspress och dels för att jag inte kommer orka, då passen verkligen blir tyngre hela tiden. Vill dock verkligen lära mig göra chins men en sak i taget.

Nu ska jag stressa till jobbet.

Madonna
2011-05-19, 13:28
Hela grejen med SL 5x5 är fria vikter så jag är inte med på varför du kör militärpress i smith?

lurk
2011-05-19, 22:08
Fortsatt köra i smithen av ren vana. Varit meningen att byta till en fri stång sen jag började med detta schema, vilket inte blivit av. Lovar att ta tag i detta nästa pass. *kissass*

lurk
2011-05-21, 17:08
Blev ingen träning igår då en kompis tjatade om att spela LA Noire(tv-spel)hela kvällen. Tog igen detta idag med ett grymt skönt pass. Så fort jag klev ur sängen infann sig tagget. Har även köpt en burk jack3d som jag tog en skopa av. Aldrig testat en PWO tidigare.

Böj
92.5kg 5 5 5 5 5[/B]Spegeln framför böjställningen var bortplockad(den hade gått sönder). Störde mig lite på detta under uppvärmningen. Men eter dom första arbetsseten insåg jag att det fan var lättare att hålla en god teknik utan spegel. Man gav helt enkelt fan i att kolla på sig själv och skickade upp blicken istället.

Militärpress i smith
42.5kg 5 5 5 5 5
Tanken var att testa att köra med fri stång. Planen var att köra sittandes i böjställningen. Dock var det två som kom fram och frågade hur mycket jag hade kvar när jag böjde så jag orkade inte gäcka.
Kom på nyss att jag förmodligen körde samma vikt i smithen som förra passet. Tyckte det kändes lite väl lätt..

Mark
100kg 5
60kg 8 8 6
Var inte helt nöjd med tekiken under 100kg setet så jag gick ner i vikt och nötte lite.

Rotationscuffar
4 set inåt
4 set utåt

Plankan
60s
60s
60s


--------

Har även haft en shopping spree där jag brände 5k på kläder. Kändes förbannat bra då det var väldigt länge sen jag senast handlade kläder.
Sommarkollektionen behövdes verkligen fyllas på. Försökte våga mig på lite mer färgglatt för en gångs skull. Var lite smånära att köpa ett par röda shorts men där drog jag gränsen. :p

Aja..nu ska jag hem till bror och njuta av lite kvällssol. Ha det gott!

lurk
2011-05-22, 16:32
Klarade inte av att hålla mig ifrån gymmet idag. Tog en promenad dit på 35min och köttade sedan biceps och underarmar.

Hantelcurl
10x12kg uppvärmning
7x16kg uppvärmning
7x16kg uppvärmning
6x20kg
6x20kg
7x18kg
6x18kg

Curl med Ez-stång
10x15kg+stång
8x15kg+stång
6x15kg+stång
12x10kg+stång
9x10kg+stång

Underarmscurl med olympiastång
18x30kg
12x35kg
12x35kg
14x30kg
12x30kg

Ska nu trycka tacos(minus bröd)gjort på 600g nötärs. Ska bli sjukt gott. Har börjat äta lite leangains-inspirerat på helgerna. Härligt att verkligen få mosa i sig mat ibland. :hbang:

lurk
2011-05-23, 16:18
Böj
95kg 5 5 5 5 5
Inte helt nöjd med utörandet under samtliga set. Tror jag kör på samma vikt nästa pass också.

Bänk
62.5kg 5 4 4 3 3
Första failen sen jag började. Med passare hade jag förmodligen klarat fem reps i dom första tre seten. Nu fegade jag ur då jag inte hade någon lust att hamna under stången.

Latsdrag till bröstet
60kg 5 5 5 5
Latsdrag blev det då rodden var upptagen. Kändes riktigt nice.

Armhävningar
x34
x20
x22
Blev betydligt färre armhävningar än vanligt. Beror på att bänken är tyngre nu antar jag. Sen var väl även biceps lite trötta sen gårdagen. Ingen övning jag tar speciellt seriöst. Bara skönt att köra slut på sig i slutet av passet.

.......

Har funderat lite på det här när man failar tre pass i rad. Enligt pdf´en jag läste är steg ett att deloada 10%, steg två att köra 3x3 en vecka.

Låt oss säga att mitt bänkande går fortsatt dåligt i två pass till. Då känner jag att 3x3 1v eller kanske tom 2v känns smartare. Att gå ner i vikt borde vara lämpligare om man börjar känna sig seg och inte orkar ge allt, vilket säkert kommer inträffa längre fram. Däremot borde 3x3 fungera bättre om man är ovan/lite rädd för vikten.

Åsikter på detta?

MilkmaN
2011-05-25, 14:10
Såvitt jag förstått utifrån den pdf som finns på stronglifts.com är första steget mycket riktigt att deloada 10%, därefter gå upp, och om det händer igen, göra 3 set 5or istället.

"Here you didn't accomplish 5x5 with 200lbs three times in a row. Do not try a 4th or 5th time,
it's bad for your confidence under the bar. Instead, deload: you take 10% weight off for the
exercise you stalled on only and progress from there. So in this example, you would start
the next Monday with 180lbs on the Squat and do 5x5. Focus on technique and lift as fast
as you can. Then you add 5lbs to the bar every workout again. It will take you 2 weeks to
get back to the 200lbs you stalled with and this time you will achieve 5x5.
Deloads are the most powerful strategy to blast through any plateau, consistently add
pounds to your lifts, and gain strength and muscle. Here's how they work: the main reason
why stalling occurs is that your body doesn't get recovered in time. Again: you can't add
weight every workout forever, that would just be too easy. By performing a deload, your
body gets extra recovery because the work weight is lower. And when you eventually no
longer make progress with deloads, it's time to switch to StrongLifts 3x5..."

lurk
2011-05-25, 15:56
Kommer bara bli två pass denna veckan då det är fest med jobbet på fredag.
Får redan tillräckligt med gliringar över mitt kvarg/ägg/kyckling-ätande så orkar inte vara "tråkig" och vara nykter. Men visst ska det bli roligt också. En bra chans att lära känna dom man inte arbetar närmast med.
Lite lustigt det här med kostbiten btw. Äter 4 ägg till till frukost på jobbet och två olika personer har redan kommenterat att det är farligt att äta så många. Däremot höjs inga ögonbryn mot dom personer som snittar fyra burkar läsk och två dubbel japp om dagen. :smash:

Såvitt jag förstått utifrån den pdf som finns på stronglifts.com är första steget mycket riktigt att deloada 10%, därefter gå upp, och om det händer igen, göra 3 set 5or istället.

"Here you didn't accomplish 5x5 with 200lbs three times in a row. Do not try a 4th or 5th time,
it's bad for your confidence under the bar. Instead, deload: you take 10% weight off for the
exercise you stalled on only and progress from there. So in this example, you would start
the next Monday with 180lbs on the Squat and do 5x5. Focus on technique and lift as fast
as you can. Then you add 5lbs to the bar every workout again. It will take you 2 weeks to
get back to the 200lbs you stalled with and this time you will achieve 5x5.
Deloads are the most powerful strategy to blast through any plateau, consistently add
pounds to your lifts, and gain strength and muscle. Here's how they work: the main reason
why stalling occurs is that your body doesn't get recovered in time. Again: you can't add
weight every workout forever, that would just be too easy. By performing a deload, your
body gets extra recovery because the work weight is lower. And when you eventually no
longer make progress with deloads, it's time to switch to StrongLifts 3x5..."
Det är det fetmarkerade som jag är osäker på. Inte att det är den vanligaste orsaken till att man failar utan om det är anledningen till att jag gör det(har bara misslyckats i bänken ett pass men ändå). Men det är rena spekulationer från min sidan och förmodligen är det smartaste att bara följa schemat. Alternativt pressa upp vikten 5x5 och slippa deloada överhuvudtaget. *flex*

MilkmaN
2011-05-25, 17:44
Haha vad är det som är så farligt med ägg?

Roligt för övrigt med hardcore 5x5. Keep trucking. Blir extra intressant att se hur ökningarna ser ut när du hamnar på maxtunga vikter.

lurk
2011-05-25, 18:37
Haha vad är det som är så farligt med ägg?

Roligt för övrigt med hardcore 5x5. Keep trucking. Blir extra intressant att se hur ökningarna ser ut när du hamnar på maxtunga vikter.
Kolestreolet bland annat. Är inte påläst i ämnet men ska finnas studier som visar åt båda hållen. Studier på vad som händer om man äter 10ägg om dagen i 30år finns dock inte.

Kommande veckor kommer absolut bli roliga..men säkert
även jobbiga och stundtals frustrerande. Vill nästan gå så långt att sägs att följande 4-6 veckorna kommer ge en kraftig indikation om en seriös satsning på gym är något för mig.

lurk
2011-05-26, 15:51
Böj
95kg 5 5 5 5 3
Avbröt sista setet då det kändes fel. Innan dess gick det bra. Kör ett pass till innan jag höjer.

Militärpress i smithen (endast viktplattorna medräknade)
45kg 5 5 4
42.5kg 4
40kg 5
Tog helt slut i tredje set. Kan bli en svår nöt att knäcka.

Mark
100 kg 5
80kg 5 5 5
Kändes bra. Kör på 105kg nästa gång.

-------

Ska se över kostintaget under helgen och förmodligen öka mängden en aning. Inte räknat kalorier på 6-7v men försökt freestyla mig till energibalans/litet underskott. Har droppat nått kilo på denna tid men min träning skulle nog må bra av ett litet överskott ist.

Nästa pass går av stapeln på måndag om jag inte hittar något jättetagg på söndag.

MilkmaN
2011-05-26, 16:47
Hur kommer det sig att du kör i smith? Rekommenderas inte fria vikter, ståendes?

För egen del tycker jag att det är överlägset, även om jag just nu ändå kör i smith.*screwy*

lurk
2011-05-26, 16:56
Lathet, dålig vana..ursäkterna är många. Ska börja med "riktiga" militärpressar.

lurk
2011-05-29, 15:31
Genomfört ett grymt pass idag och är riktigt nöjd.

Böj
95kg 5 5 5 5 5
Tekniken satt verkligen hundraprocentigt idag. Bak med skuldrorna, fram med bröstet och bara använda händerna till att balansera lite smått - stången låg där den skulle!!
Nästa pass blir på 97.5kg och det ska absolut inte vara någre problem.

Bänk
62.5kg 5 5 5 5 5
Full med självförtroende efter fem sköna set böj var jag säker på en bättre serie på den aktuella vikten än föregående pass(5 4 4 3 3). Sen att jag drog full pott och kan höja nästa pass gör mig bara lycklig.

Latsdrag till bröst
65kg 5 5
70kg 5

Sittande rodd
65kg 5 5 5

Armhävningar
40st
27st

Plankan
70s
70s

En fråga angående "målet" med stronglifts 5x5, att böja 1.5xkv. Är det en singel, ett set med fem reps eller 5x5?

__

Nu ska jag bara sitta och njuta av endorfinruset som har haft vänligheten att stanna kvar längre än brukligt.

lurk
2011-05-31, 11:26
Böj
97.5kg 5 5 5 5 5

Stående Press
30kg 5 5 5 5 5
Lyfta fria vikter över huvudet kändes manligt . :cool:
Har alltså kört sittandes i smithen tidigare så känns bra att tagit ytterligare ett steg åt rätt riktning. Tekniken satt faktiskt omedelbart.

Mark
105kg 5

Acekorv
2011-05-31, 22:38
Tjena lurk! Kötta! :D

Svarade lite mer ingående på Knäböjs frågan i min journal men var såklart tvungen att kolla in din journal också...

Önskar dig best of luck and strength! :hbang:

ps. kommer följa din journal, intressant när man kör liknande program tycker jag :)

lurk
2011-06-04, 15:57
Upptaderingar kommer men har varit ute och njutit i värmen från morgon till kväll. Är lite småstolt över att bara druckit 6öl på tre "utekvällar". Börjar lära mig att uppskatta utekvällarna ändå. Verkar handla mycket om inställning.

Träna gjorde jag i torsdags och hade planerat att göra så även idag. Men efter ett besök på stranden insåg jag att gymmet stängde 14.00 så får spara mig tills imorgon. Funderar på att köra två dagar i rad där jag kör typ böj/bänk/militär och nästa dag mark/chins. Är ledig tills på tisdag så vill ta vara på tiden. Är betydligt mer taggad när jag inte har 8 tunga arbetstimmar bakom mig.

Men som sagt. Rapport från passen kommer längre fram.

lurk
2011-06-05, 19:14
Torsdag

Böj
100kg 5 5 5 5 5

Bänk
65kg 3 3
60kg 5 5 4

Latsdrag
70kg 5 5

Latsdrag, brett och väldigt strikt
50kg 8 8

Bicepscurl rak stång
25kg 8 8 8 8

Plankan
70s
70s


-----------


Söndag
Sämsta passet på länge. Lite sömn och allmänt kasst humör samt att 3pers ockuperade böjställningen under hela passet.
Planen var att köra böj, bänk och press men blev enbart bänk. Hade känningar i axeln efter bänkandet så jag hoppade militärpressen.

Bänk
62.5kg 5 5
65kg 5 3
60kg 4
50kg 10 10
Av någon anledning pressar jag ojämt och högerarmen "släpar". Detta blir väldigt tydligt och irreterande vid "tyngre" vikter.
Enda posetiva var väl att jag klarade en femma på 65kg....

Pec Deck maskin
2set med 6rep
2set med 10rep

Triceps med kroppsvikt
3 set

Varit på sjukt dåligt humör sedan passet då jag blir rejält frustrerad på mitt bänkande. Men kanske får försöka sansa mig lite då jag trots allt klarade en femma på 65kg och passet innan endast en trea.
Sen hoppas jag att det inte är någon fara med axeln. Känns väldigt stelt för stunden och var lite obehagligt att ratta omkring bilen här här en stund sedan.

---

Satsar på att komma iväg till gymmet imorgon också. Först och främst ska jag böja och gärna lite marklyftsnötande också. Chins och militärpress får jag nog avakta med pga axeln.

Ronn
2011-06-05, 19:49
Tjena!

Kul journal då jag själv kör stronglifts 5x5.

Några synpunkter hoppas jag inte inkräktar. :)

Som Rakanichy nämnde tidigt i tråden så verkar du köra andra övningar än dom rekommenderade (iaf enligt dagsfärska stronglifts guiden), funkar säkerligen bra för dig eftersom du får resultat men det Mehdi skriver är att övningarna är ett viktigt komplement till varandra, för att bli starkt i övning A är övning B viktig osv, därför vart jag lite förvånad när jag såg andra övningar än dom rekommenderade.

Jag ser att du ökar och minskar vikterna under passet, som jag har förstått det så ska man endast öka progressivt från pass till pass och deloada först efter 3 missade 5x5 pass, t.ex. mitt senaste bänkpass vart 5/5/3/4/3, nästa pass blir samma vikt och nytt försök till 5x5, även om jag bara pallar exempelvis 3/3/3/3/1 i det passet så köttar jag på med samma vikt i ett tredje försök innan 10% deload. Samma gäller om jag upplever att jag tar ett 5x5 lätt, jag ökar ändå inte förens nästa pass, tanken är att man ska sätta både styrka och teknik över tid.

Marken rekommenderar han att bara köra 1x5 (exklusivt 2x uppvärmning) eftersom man gör så många böj.

Själv har jag haft svårast just med mark och stående rodd p.g.a. tekniken, har rätt långa armar och ben men kort överkropp som ställer till det, marken sitter bra nu, rodden kommer jag nog behöva deloada för mer teknikträning.

lurk
2011-06-05, 20:29
Tjena!

Kul journal då jag själv kör stronglifts 5x5.

Några synpunkter hoppas jag inte inkräktar. :)

Som Rakanichy nämnde tidigt i tråden så verkar du köra andra övningar än dom rekommenderade (iaf enligt dagsfärska stronglifts guiden), funkar säkerligen bra för dig eftersom du får resultat men det Mehdi skriver är att övningarna är ett viktigt komplement till varandra, för att bli starkt i övning A är övning B viktig osv, därför vart jag lite förvånad när jag såg andra övningar än dom rekommenderade.

Jag ser att du ökar och minskar vikterna under passet, som jag har förstått det så ska man endast öka progressivt från pass till pass och deloada först efter 3 missade 5x5 pass, t.ex. mitt senaste bänkpass vart 5/5/3/4/3, nästa pass blir samma vikt och nytt försök till 5x5, även om jag bara pallar exempelvis 3/3/3/3/1 i det passet så köttar jag på med samma vikt i ett tredje försök innan 10% deload. Samma gäller om jag upplever att jag tar ett 5x5 lätt, jag ökar ändå inte förens nästa pass, tanken är att man ska sätta både styrka och teknik över tid.

Marken rekommenderar han att bara köra 1x5 (exklusivt 2x uppvärmning) eftersom man gör så många böj.

Själv har jag haft svårast just med mark och stående rodd p.g.a. tekniken, har rätt långa armar och ben men kort överkropp som ställer till det, marken sitter bra nu, rodden kommer jag nog behöva deloada för mer teknikträning.

Inkräkta på du. :) Skapade denna journal för att få tips och råd.

Vet inte hur det färskaste schemat ser ut men planen från början var att köra på följande;

Workout A
5x5 böj
5x5 bänk
3xf inverted rows
3xf armhävningar
3xf lutande sit ups

Workout B
5x5 böj
5x5 militärpress
2x5 mark
3xf pull ups, varannan gång chins
3x50s plankan

Men har blivit lite slarv med detta vilket du noterat. pullups/chins har jag bara kört någon enstaka gång. Gällande militärpressen har jag precis nyligen gått från smith till stående pressar. Inverted rows har jag inte gett en ytterligare chans sen mitt första, tafatta försök. Så där har det blivit sittande rodd/latsdrag istället. Men detta är väl något att ta tag i härnäst.

Att lägga till någon enstaka komplementsövning ibland om man har lust och ork tror jag inte är speciellt negativt, om än inte speciellt givande heller. Men ser inte detta som en big deal. Så länge man hinner återhämta sig till nästa pass.

Att dagens pass blev så konstigt känns väl inte helt bra men beror på som jag skrev att böjställningen var ockuperad och axeln smärtade. Sen att köra två dagar i rad som jag nu planerar att göra nu är väl inte heller optimalt. Men jag vill ta vara på tiden då jag är ledig. Och att böja två dagar i rad känns spontant sådär så bestämde mig för att splitta programmet lite, för denna enstaka långledighet.

Det där med att jag går ner i vikt kanske jag ska ändra på. Anledningen till att jag gjort så är att det känns poänglöst att fortsätta "serien" ut och bara orka med en singel i dom två sista seten. Men det kanske är smartare att härda ut och vänja kroppen med tyngre vikter. Låter ju ganska logiskt nu när jag tänker på det..

Angående marken gör jag ibland något extra set om jag känner att jag har ork över. Men lär bli mindra av den varan ju tyngre böjen/marken blir.
Sen att jag ibland går ner i vikt och tränar teknik efter arbets-settet borde inte vara någon fara.

Känns som att jag bara kommer med bortförklaringar för stunden men jag suger i mig vad du skriver. Är vädligt tacksam över konstruktiv kritik. Utan denna journal hade jag fortfarande nött pressar i smithen som ett exempel.
Och ibland behöver man någon som hytter lite med näven när man börjar slarva.

___

Kämpa på du också!! *kissass*

Edit: Ser nu att det står 2x5 på marklyft vilken jag inte tror det stod i pdf´en´jag hämtade schemat ifrån. Tror det är jag som varit och pillat där.

Ronn
2011-06-06, 09:02
Ska snart gå ett pass själv, min första deload på stående press känns lite b men men. :)

Kolla in den nya SL5x5 report (Släppt 2010), det är rätt mycket fluff-fluff som man kan hoppa över och bara läsa godbitarna, kanske står något nytt intressant, fick ett jävligt sjysst spreadsheet till den också som jag använder.

lurk
2011-06-07, 14:22
Ingen träning idag. Varit vaken i 27h och axeln gäckar. Den kändes hyffsat bra imorse men 8h monotont industrjobb gjorde inte saken bättre. Hade jag inte varit ny (samt inhyrd) hade jag ställt mig vid en lugnare station men hamnade nu vid den fysiskt tyngsta maskinen istället.

Ska snart gå ett pass själv, min första deload på stående press känns lite b men men. :)

Kolla in den nya SL5x5 report (Släppt 2010), det är rätt mycket fluff-fluff som man kan hoppa över och bara läsa godbitarna, kanske står något nytt intressant, fick ett jävligt sjysst spreadsheet till den också som jag använder.

Ska leta rätt på den senare under veckan. Alltid snappar man upp något.

Btw - starta en journal vettjal! Många som är intresserade av att följa SL5x5 journaler verkar det som.


____________

Nu ska jag tvinga i mig lite käk för att sedan klämma serier tills jag somnar, vilket inte borde ta lång tid. Att hålla sig vaken tills fotbollen börjar skulle nog vara en omöjlighet.

Eventuellt gym imorgon men kan aldrig tänka mig att axeln är bra nog för att köra bänk/press. I nuläget är jag osäker på om jag ens skulle kunna/våga böja ens då axeln inte alls vill att armarna rör sig uppåt. :furious:

lurk
2011-06-08, 17:23
Axeln kändes betydligt bättre när jag vaknade imorse. Så inga ursäkter att baila gymmet idag.

Böj
102.5kg 5 5 5 5 5

Press
20kg 8 8 8 8
Rehab - gick smärtfritt men vågade inte lassa på vikt.

Mark
110kg 5
Greppet är det jobbigaste. Funkar hitills men kan komma att ställa till bekymmer längre fram.

Plankan
75s
75s
60s
Låg med kroppen "rak" vilket jag slarvatmed tidigare. Viljestyrkan lös med sin frånvaro sista setet.

////skrivet med mobilen så håller det simpelt\\\\\

Ronn
2011-06-09, 08:26
Bra ökningar i böj och mark! :thumbup:

lurk
2011-06-10, 13:36
Sicksackade mig genom studentkortege och annat löst pack till gymmet. Ett bra pass avklarades även om jag tog det lungt med bänkandet pga axeln.

Böj
105kg 5 5 5 5 5

Bänk
50kg 8 8 8 8

Latsdrag
75kg 5 5
Brett grepp, strikt
55kg 8 8

Rodd
65kg 5 5
Dålig ROM på sista repsen

Massa rotatorcuff´s nötande och en del lätta pressar.

Hoppas jag kan gå för fullt igen på bänk och press snart. Är lite osäker på när man kan börja kötta på igen bara. Fegar hellre än att skada mig ordentligt.

Bra ökningar i böj och mark! :thumbup:
Ska bli spännande att se hur mycket man lyckas öka innan det tar stopp.

lurk
2011-06-12, 16:22
Riktigt roligt pass idag. Svettades som aldrig förr och fick fylla på vattenflaskan två gånger.

Böj
107.5kg 5 3 5 5 4
Min första riktiga fail i knäböjen kom redan i andra set. Vet inte riktigt vad som hände..helt plötsligt låg bara stången på "säkerhetsgrejerna". Resten av seten gick bra även om jag valde att inte chansa på den sista repetitionen.
Böjandet börjar bli tuungt och kännas ordentligt i benen nu, KUL!

Stående Press
32.5kg 5 5 5 5 5
Efter ett par uppvärmingsset konstaterade jag att axeln kändes riktigt bra och lassade på vikt. Karade 5x5 utan problem.

Marklyft
115kg 5
Kändes lättare än vad 110kg kändes senast. Hade inte ens några problem med greppet idag.
Skönta att få bekräftat att man blir starkare i marklyft trots ett endaste arbetsset.

Chins handflatorna bort från kroppen
ass20kg 7 4
Pull Ups handflatorna mot kroppen
ass20kg 8 6

En lite smårolig sak inträffade också.
Mitt i mitt böjande kom en snubbe fram och frågade om jag hade mycket kvar. Svarade ja det har jag men du får absolut köra i mellan. Han svarade lite osäkert ja och jag frågade vad han skulle köra. Till min förvåning harklade han fram bicepscurl. :D
Slutade iaf med att han gick och curlade på annat håll.

lurk
2011-06-14, 11:34
Böj
107.5kg 5 5 5 5 5
Benen var fortarande möra från förra passet men det gick vägen ändå denna gång. Kommer förmodligen bli jobbigt att böja 3ggr/v frammöver.

Bänk
0
Kände av axeln så fort jag började värma med stången. Värmde en hel del och hoppades att det skulle bli bättre när jag blev varm men det blev det icke.

Rodd
65kg 5 5
45kg 12

Latsdrag, breda
55kg 8 8

Sammanfattning: Böjen gick bra, resten gick skit. Tappade motivationen när axeln gäckade.

------------

Hur ska jag sköta om min axel egentligen. Ska jag vila, alltså undvika övningar som innolverar axeln? Ska jag fortsätta köra fast med lätta vikter?
Alltså, jag upplever smärta, eller kanske mera ett obehag när jag köra bänkpress. Inte alls lika farligt vid stående pressar.
Kan tänka mig att mitt relativt nya arbete har med saken att gör. Lindar motorer vid en line för ABB Motors. Upplever en viss obehagskänsla i axeln när jag roterar och skickar vidare motorerna för hand på linen. Kan tänka mig att det är rotatorcuffen i vänster axel (som jag har ont i) som får jobba väldigt hårt.

På gymmet värmer jag alltid upp cuffarna med 2 set a 16-22 rep innåt och 2set utåt-rotationer.

Zorban
2011-06-14, 11:41
Har du kollat upp vad det är för fel på axeln? Är ganska ofta rätt långsökta orsaker som inte alls behöver bero på något i själva axeln, de kan vara svåra att få rätt på om man inte vet vad problemet är. För vissa kan det vara cuffarna som är svaga / behöver värmas upp, men det är låångt ifrån alla problem som kan uppstå. Normalt sett ska rotatorcuffarna få tillräckligt med träning av vanliga övningar.

För övrigt, om du inte har provat tekniken i "you think you can bench" så rekommenderar jag den verkligen. Det har gjort underverk för min vänsteraxel, dessutom fick jag 10 kg extra på stången över en natt (nåja, några dagar).

MilkmaN
2011-06-14, 13:46
Mitt tips ang. axeln, och då har jag haft en del kraftiga problem med mina axlar (spelat handboll i 10år, i slutet i div.1 samt hållt på en del med tyngdlyftning), är att du vilar. VÅGA VILA.

Byt ut bänkpressen mot lite hantelpressar efter någon eller några veckor av vila, se om det fungerar. Gör absolut ingenting som gör ont, det går VÄLDIGT sällan att träna sig igenom ett axelproblem. Börja köra lite rehab/stabilitet för axeln (rotator-cuff, YTWL, facepulls, omvända shrugs, statiska armhävningar mm) och arbeta dig därifrån. Om du söker på "8 weeks for monster shoulders" av Chad Waterbury så finns det en "prehab"-del som är extremt bra för att fixa axlar.

lurk
2011-06-14, 22:25
Har du kollat upp vad det är för fel på axeln? Är ganska ofta rätt långsökta orsaker som inte alls behöver bero på något i själva axeln, de kan vara svåra att få rätt på om man inte vet vad problemet är. För vissa kan det vara cuffarna som är svaga / behöver värmas upp, men det är låångt ifrån alla problem som kan uppstå. Normalt sett ska rotatorcuffarna få tillräckligt med träning av vanliga övningar.

För övrigt, om du inte har provat tekniken i "you think you can bench" så rekommenderar jag den verkligen. Det har gjort underverk för min vänsteraxel, dessutom fick jag 10 kg extra på stången över en natt (nåja, några dagar).

Har inte kollat upp axeln. Får göra det om problemet kvarstår.

Samtliga gånger jag har fått ont är efter att jag bänkat. Så min teknik lär inte vara bra, eller åtminstonde inte bra för mig.
Har slummrat igenom "you think you can bench" två gånger utan att ta in speciellt mycket. år ta och titta igenom serien igen och verkligen försöka hänga med. Plugga in en del åt gången eller nått.
Dock har jag lättare att ta in information väl är på gymet om någon visar. Ska försöka hugga någon vänlig själ någon dag.

Mitt tips ang. axeln, och då har jag haft en del kraftiga problem med mina axlar (spelat handboll i 10år, i slutet i div.1 samt hållt på en del med tyngdlyftning), är att du vilar. VÅGA VILA.

Byt ut bänkpressen mot lite hantelpressar efter någon eller några veckor av vila, se om det fungerar. Gör absolut ingenting som gör ont, det går VÄLDIGT sällan att träna sig igenom ett axelproblem. Börja köra lite rehab/stabilitet för axeln (rotator-cuff, YTWL, facepulls, omvända shrugs, statiska armhävningar mm) och arbeta dig därifrån. Om du behöva u söker på "8 weeks for monster shoulders" av Chad Waterbury så finns det en "prehab"-del som är extremt bra för att fixa axlar.
Ska kolla upp övningarna du nämde samt kolla upp "monster shoulders.

----

Trist naturligtvis att behöva hoppa den övning som jag släpar allra mest i.
Fast anledningen till mina uteblivna resultat beror väl förmodligen till stor del på dålig(skadlig..)teknik. Så lika bra kanske att jag får känningar nu istället för att det går åt helvete väl på högre vikter.

Tack båda för era svar. *kissass*

Zorban
2011-06-15, 09:23
Bänkpress är väl alltid mer eller mindre dåligt för axlarna, om du inte har något emot att köra hantelpressar istället så är det ett bra alternativ ur skadesynpunkt.

Det som verkligen fick min teknik att förbättras var två saker. Dels att hålla in armbågarna och sänka stången mot nedre bröst, precis där bröstkorgen slutar och magmusklerna börjar. Det andra var att ha spänning i kroppen, genom att låta benen och övre ryggen "bära upp" kroppen. Egentligen skulle jag nog kunna, när jag väl är i position, kunna ta bort hela nedre delen av bänken och ändå stå lika stabilt. Man får experimentera lite innan man hittar rätt, men när du har rätt position ska det vara väldigt jobbigt för benen.

Lycka till :)

lurk
2011-06-15, 12:02
Jag föredrar hantelpress före bänkpress. Har aldrig fått ont och tycker jag får betydligt bättre kontakt.
Att jag kör bänkpress nu är för att jag kör sl5x5, där just denna övning är en stor del. Vill även få in tekniken i bänk så jag kan lyfta tyngre i framtiden.

Att hålla spänning i kroppen tror jag faktiskt jag är hyffsat okej på. Är väl det jag tog in från att ha slökollat igenom "think u can bench". Men det här med att vinkla armbågar och vart stångfan egentligen ska ner tåls att arbeta med.

Zorban
2011-06-15, 12:46
Ett bra tips, om du inte redan gör det, är att hålla så hårt om stången du kan. Då blir det i princip omöjligt att flytta ut armbågarna.

lurk
2011-06-15, 12:52
Ok nice, ska testas.

lurk
2011-06-18, 17:06
Skulle tränat redan igår fredag men motivationen lös med sin frånvaro. Brukar kunna tvinga mig till gymmet ändå men igår gick det bara inte. Hamnade hos en kompis och spånade på en semestervecka istället.
Idag kom jag dock iväg men möttes av en låst dörr på feelgood. Då jag sällan tränar på lördagar har jag missat att dom stänger redan kl14. Satt mig i bilen och åkte den korta sträckan till mitt gamla Actic-gym på lögarängsbadet istället. 120kr skulle dom ha för ett engånspass. Hade jag vetat det hade jag snikat och sagt att jag skulle in och simma istället.

Planen var att köra på som vanligt men det blev lite oklart med vikterna. Fanns ingen olympiastång och det var djävligt tight att lägga tillbaka stången efter man böjt. Så istället för att böja på 110kg så blev det lite mindre(tror jag...). Vikterna är lite oklara passet igenom.

Böj
ca100kg 5 5 5 5 5

Stående press
ca32.5kg 5 5 5 5 5
inget obehag i axeln

Marklyft
ca 120kg 3 2 2'
Tror stången var något tjockare än vad jag är van med så greppet var katastrofalt.

Chins (handflatorna bortåt)
6set
Efter att ha kört 1 set med assisterande vikt så bestämde jag mig för att testa att köra utan assistans. Aldrig klarat en endaste med kroppsvikt tidigare(med handflatorna bortåt), så förhoppningarna var inte stora. Till min stora förvåning klarade jag av 3reps ganska enkelt. :hbang:
Och då har jag knappt kört chins alls sedan jag påbörjade sl5x5.

2 set latsdrag med brett grepp

5 set underarmscurl

..........

Drog sedan till Kajens fik som ligger vackert beläget vid mälaren och åt en god kyckling/kalkonsallad. Sprang på en bekant som jag inte träffat på något år. Hon hade artigheten att fråga om jag börjat gymma då jag blivit "så musklelös". Det värmde som fan vill jag lova. Svårt att se förändringar på sig själv då man dels ser sig i spegeln varje dag samt är sjukt självkritisk.

lurk
2011-06-19, 15:07
Orkade inte bara sitta hemma idag så det blev träning också. Blev någon form av bröst/bänk-teknik/rehab pass. Möttes återigen av en låst dörr på feelgood och börjar ångra att jag inte köpte kort på Outlett istället. Drog återigen till Actic men sa denna gång att jag skulle simma och kom betydligt billigare undan. Samma tjej i kassan som igår så jag log bara och sa att det var för dyrt att gymma så får simma istället. :)

Stående rotation i cable
utåt
9kg 22
14kg 16 16
inåt
18kg 16 16

Bänkpress
20kg 12 12
50kg 8 8
60kg 8 6 6 6
Testade att greppa stången hårt(för att hålla armbågarna på plats)samt "lägga ner" densamma lite lägre än brukligt. Kanske ett vinnande koncept då ahela serien kändes bra.

Lutande bänk i smith
0
Slängde på 30kg men kände direkt obehag i axeln så avbröt genast.

Cable cross over (10s vila mellan seten)
32kg 12 12
27kg 12 12
23kg 12 12
18kg 12 12

Stående rotation med hantel
3set 12 ep

L-lateral raise(?)
2set 12rep

Sittande rotation med hantel(?) (ena foten på bänken och sedan armen liggandes över knät)
2set 10rep

Latsdrag (bredast möjliga grepp och super strikt)
46kg 12 12

Adama
2011-06-19, 16:38
Du kan ju alltid prova Bellevue någon gång. De har ett riktigt bra böjrack och ett marklyftsflak. De är väldigt billiga också. Resten av gymmet är rätt kass dock. Öppet till 22.00 sju dagar i veckan.

Jag var på lögarängen och simmade i eftermiddags ;) Typ 12-13.30.

lurk
2011-06-19, 17:01
Ser nu på deras hemsida att dom tar 70kr för drop in, vilket känns helt okej imo. Så ska absolut bege mig dit nästa gång öppetiderna strular.

Då var vi där samtidigt. Trist att du inte tittade in och styrde upp min bänk-teknik. =)

Ronn
2011-06-20, 09:55
Lite nyfiken på hur många kcal du får i dig träningsdagar respektive vilodagar? Och upplever du ökad fettmängd ihop med ökningarna i styrka?

lurk
2011-06-20, 16:14
Lite nyfiken på hur många kcal du får i dig träningsdagar respektive vilodagar? Och upplever du ökad fettmängd ihop med ökningarna i styrka?
Sedan ca 6v tillbaka har målet varit att ligga på ett smärre kaloriöverskott. Men går lite si sådär med den biten. Snöat in på nötfärs/kyckling/kassler/keso/kvarg/ägg vilket är kalorisnåla livsmedel rakt igenom.
Vågen har stått helt stilla i över en månad nu. Ska börja öka på mängden kolhydrater.
Kaloribalans ligger kring 3000 kalorier.

När jag deffade/bantade åt jag mellan 1800-2500 kalorier beroende på om jag jobbade, tränade eller bara låg i soffan.skulle jag deffat idag hade jag räknat ut ett snitt och fått i mig lika många kalorier varje dag.

Vet inte om du skrev fel där i slutet men jag upplever ingen ökat fettmängd av styrkeökningar. Om fettet kommer i och med viktuppgång återstår att se. :)

lurk
2011-06-21, 16:09
12h dagar på jobbet mån-ons så träningen ligger på is.

Pectus C
2011-06-21, 18:35
Utgår från denna pdf http://patheticallyawesome.files.wordpress.com/2008/10/stronglifts-5x5.pdf . Detta är om jag förstår rätt v3 av programmet vilket innebär vissa justeringar. Anledningarna till att vissa övningar har bytits bort går att läsa på sida 12.

Lycka till!

Ojdå, jag trodde minsann bara att det var dom övningarna som det stod på hemsidan, men jag tror jag kör på detta istället! Nästan.

lurk
2011-06-24, 14:47
Blev ett snabbpass igår torsdag. 110kg böj klarades 5x5.

Däremot överväger jag rejält att överge sl5x5 för nu. Inte för att jag har nått mitt max i schemat utan för att jag inte har motivationen att fortsätta. Kommer arbeta mycket övertid under kommande åtta veckor. Kommer bli svårt att tagga till för fem set böj på min maxvikt varannandag.
Planen är att ist köra ett halvkroppsprogram, där basövningar fortfarande är grunden.
Det är på fredagar(kortare arbetsdag), lördag och söndag jag verkligen har rejäl träningslust. Och med ett halvkroppsprogram kan jag träna flera dagar i rad.

Detta val kanske inte är opti för min utveckling men resonerar som så att den träning som verkligen blir av är den bästa.

Men ska spåna vidare på det här i helgen.

Trevlig midsommar på er!

Ronn
2011-06-25, 21:14
Såklart det måste kännas bra och passa med livstilen för övrigt, SL är rätt tung känner även om det är relativt korta pass känner jag.

Gjorde en rolig tabbe igår, hade svårt på första setet böj, gick jävligt svårt, tog emot i ena benet, andra settet gick igenom halvvägs sen gav jag upp, tänkte vafan har jag gått o tappat så mycket på en dag?! Beslutade mig för att lassa av lite vikt då upptäckte jag att jag hade lagt på fel vikter 10kg för mycket.. bra där :)

Ibland är man inte mentalt med.

lurk
2011-06-26, 14:38
Såklart det måste kännas bra och passa med livstilen för övrigt, SL är rätt tung känner även om det är relativt korta pass känner jag.

Gjorde en rolig tabbe igår, hade svårt på första setet böj, gick jävligt svårt, tog emot i ena benet, andra settet gick igenom halvvägs sen gav jag upp, tänkte vafan har jag gått o tappat så mycket på en dag?! Beslutade mig för att lassa av lite vikt då upptäckte jag att jag hade lagt på fel vikter 10kg för mycket.. bra där :)

Ibland är man inte mentalt med.
Tror alla gjort den tabben nångång. Blir ännu värre när man "snelastar" och får mera vikt på ena sidan. :p

lurk
2011-06-26, 15:01
Blää över denna helg. Hade absolut ingen lust att dricka eller ens umgås med folk över midsommar men kände mig tvungen. Snefylla fick jag och är nu inte allt för populär på alla kanter(MINST SAGT). Groov ångest igår och låg kvar i sängen till åtta på kvällen och ville bara avlida. Åt en macka på hela dagen.
En nära vän som blev indragen lät mig slippa undan lätt via telefon dagen efter och lugnade min ångest en hel del. Tack gud för lojala och icke dömmande vänner.

Men härmed lovar jag att inte dricka igen om jag inte är sugen. Sen får folk i min närhet tycka att jag är hur tråkig som helst. Senaste året får jag bakfylleångest även när inget hänt och det är absolut inte värt det. Kosten och träningen blir väldigt lidande och det är träningen som håller min livsglädje uppe.
Synd bara att om sanningen verkligen ska fram så är alkohålen(och den livsstilen som följer)den absolut starkaste nämnare jag har med mina polare. Har i stort sett varit ute varje helg i 10år..så djävla tragiskt och patetiskt.

jaja skönt att skriva av sig...vettifan hur mycket man ska öppna sig i en träningsjournal men någon kanske kan relatera..

---

Träning
Bestämt mig för att köra efter ett halvkroppspass
(fokus på det fetmarkerade)

Pass A
Böj
Chins
Mark
Rodd/Latsdrag
Biceps

Pass B
Bänk/hantelpress
Militärpress
Dips
Hantellyft (axel)
Random bröstövningar
Trcieps

Mage, vader, underarmar lite här och där

Lite högre repsantal på komplementsövningarna.
Sedan periodisera på ett ännu icke fastställt vis mellan styrka, volym, återhämtning.

lurk
2011-06-26, 15:07
Dagens pass

Böj
102,5kg X 6
102,5kg X 6
102,5kg X 6

Chins
Ass=Assistans vikt
ass15kg X 6
ass15kg X 4
ass20kg X 6
ass20kg X 6
ass20kg X 4

Marklyft
100kg X 8
100kg X 5
100kg X 5 Kände mig illamående efter chinsen. Förmodligen pga värdelös kosthållning och leverne under helgen så körde lättare än planerat.

Gav upp efter marken då illamåendet bara blev värre...
Är ändå hyffsat nöjd. Skönt att träna igen och frigöra lite endorfiner.

lurk
2011-06-26, 15:12
Tillägg

Edit1: Det jag framförallt kommer at med mig från sl5x är progression . Inte helt säker ännu exakt hur men ska lägga upp en plan för detta.

Edit2: Kommer antingen starta en ny journal eller be mod byta rubrik då nuvarade inte längre är sanningsenlig.

Acekorv
2011-07-11, 16:21
Kötta, Kötta! Har uppdaterat min Journal nu efter en del softande! Blev typ 12 pass inlagda idag. Hare gött och trevlig sommar mannen!