handdator

Visa fullständig version : Lägre träningspuls men högre RPE samt högre prestation än normalt? Förklaring?


Inscense
2011-04-29, 20:13
RPE = Rating of Perceived Exertion

Vanligtvis när jag tränar cykel försöker jag ligga runt 165-170 i träningspuls, men idag kändes det tungt att komma över 160. Jag låg på mellan 155-160 men trots lägre puls kändes det märkbart jobbigare än normalt. Dagens 160 i puls motsvarade en RPE som jag normalt har vid 170 i puls. Inte nog med det, prestationsförmågan vid 155-160 idag var bättre än vid 165-170, 21min på mileni dag jämfört med 23min förra veckan och då låg jag på den vanliga 165-170 i puls.

Jag jobbar skift och hade idag gått upp vid 06:30, jobbat, hem och träna vid 15. När jag inte jobbar dag brukar jag gå upp vid 9, kanske äta 10 och träna kl 13. Det är inte första gången jag har problem med att få upp pulsen till min normala träningspuls dom dagar jag går upp innan 7.

Förklaring? Är detta normalt? Har funderat på om det delvis kan bero på hydration, men jag ser alltid till att dricka mycket innan träning oavsett dag.

Springer
2011-04-29, 20:33
Kan det inte vara så enkelt att du är trött?

Jag fick en liknande upplevelse i förrgår:
Måndag, 1:50 i tävlingsfart.
Tisdag, styrka inkl. ben
Onsdag, farttest. Nytt träningspers på milen med nästan 2 minuter, ändå sju slag under förra gången i snittpuls! Hade svårt att få upp pulsen ordentligt.
Torsdag, träning som nästan degenererade till promenad, totalt slut i hela kroppen.

Så, om detta stämmer in på dig kommer du vara trött imorgon. ;)

Eddie Vedder
2011-04-29, 20:37
På cykel är det likadant för mig. Ju piggare och bättre form desto högre puls. Helt enkelt för att jag är i tillräcklig form för att klara av trycka upp den.

Springer
2011-04-29, 21:42
Men, det är ju jäkligt skumt egentligen att prestationenm blir lika bra om inte bättre. Schimär?

Inscense
2011-04-29, 22:03
Men, det är ju jäkligt skumt egentligen att prestationenm blir lika bra om inte bättre. Schimär?
Ja, det är det som är lite konstigt, verkar som om hjärtat får bättre slagvolym (men samtidigt lägre maxpuls kanske?). Men att det kan skilja så mellan olika dagar på samma vecka, eller tid efter uppvaknande?..

emi23j
2011-04-30, 07:57
Eftersom jag läser stressfysiologi för tillfället så försöker jag relatera mycket till detta. En spekulation från min sida: eftersom du klivit upp tidigare än normalt samt även jobbat så är det troligt att du haft större sympatiskt påslag under dagen och då även större utsöndring av kortisol och katekolaminer. Eftersom din utsöndring under arbetsdagar förmodligen är större än under icke arbetsdagar kanske det kan vara så lätt att kroppen vill ta det lugnt när du har jobbat klart även fast idu inte vill det vilket kanske kan leda till att du inte får samma topp innan och under träningspasset som en dag då du är ledig. Du kanske istället får en mer jämn utsöndring över dagen.
Jag vet inte riktigt om det här kan stämma, men det är möjligt. Träningen på dina arbetsdagar kanske mentalt får mer en roll som "avslappning" även om du pushar dig själv, medan under icket arbetsdagar träningen har en annan roll?

Är bara nybörjare (30hp till våren) i fysiologi så hugg inte halsen av mig om jag är ute och cyklar=).

Inscense
2011-04-30, 08:49
Eftersom jag läser stressfysiologi för tillfället så försöker jag relatera mycket till detta. En spekulation från min sida: eftersom du klivit upp tidigare än normalt samt även jobbat så är det troligt att du haft större sympatiskt påslag under dagen och då även större utsöndring av kortisol och katekolaminer. Eftersom din utsöndring under arbetsdagar förmodligen är större än under icke arbetsdagar kanske det kan vara så lätt att kroppen vill ta det lugnt när du har jobbat klart även fast idu inte vill det vilket kanske kan leda till att du inte får samma topp innan och under träningspasset som en dag då du är ledig. Du kanske istället får en mer jämn utsöndring över dagen.
Jag vet inte riktigt om det här kan stämma, men det är möjligt. Träningen på dina arbetsdagar kanske mentalt får mer en roll som "avslappning" även om du pushar dig själv, medan under icket arbetsdagar träningen har en annan roll?

Är bara nybörjare (30hp till våren) i fysiologi så hugg inte halsen av mig om jag är ute och cyklar=).
Det du säger stämmer överens med hur jag känner mig efter en arbetsdag, lite slö, vill egentligen ta det lugnt.

Kanske samma mekanismer som får en del stimulanter att höja pulsen under träning.