handdator

Visa fullständig version : [Film] Teknikhjälp böj & mark!


jimmyboy
2011-04-29, 17:45
Vet att jag har dålig teknik, men problemet är att jag vet inte vad det är så jag ber er om hjälp :)

I böjen får jag ont i vänstra ländryggen, all the way down. Börjar liksom i övre delen av skinkan och går nedåt via utsidan av benet mot knät typ.

I marken gör det ont på samma ställen men även mer uppåt bröstryggen.

Tips tack?

RaqUX_LiwnU

HTotofQzDao

cero
2011-04-29, 17:58
Inte så konstigt att du får ont med den tekniken i knäböj.

Några saker jag tänkte på:

- Du går för snabbt ned på nedvägen. Ta det lite lugnare.
- Du tappar ryggen när du börjar komma nära 90 grader. Så gå inte så långt ned, du har inte rörligheten för det. (stretcha baksida lår och höftböjare - kolla in Sheos squat-stretch)

Ta en lättare vikt, bygg upp ett bra buktryck, börja sänka stången och titta i en spegel så kommer du se när du tappar formen på ryggen.

I marken är det gränsfall att ryggen är i bra form (jag skulle försökt trycka ned höften lite till). Ställ dig upp, spänn bålen och blås upp ett bra buktryck, böj dig sedan ned och ta ut rörligheten i baksida lår tills det tar stopp, och böj sedan på benen. Så brukar jag göra för att få ett bra startläge! Går det inte? Stretcha baksida lår.

BonkyBo
2011-04-29, 18:01
Jag tycker att böjen ser bra ut. Dock så vill jag nog mena att den koncentriska fasen är för snabb. Jag skulle tro att du antagligen slappnar av för mycket i ländryggen när du släpper ner så där fort. jag skulle hellre vilja se en mer kontrollerad nedgång.

Marken ser ävan den bra ut. Men det ser ut som att stången far iväg ifrån din mittpunkt dvs stången åker ut från benen när du drar upp. Det gör ofta att ländryggen får mer stryck än om stången drogs tätt längst benen.

Hoppas mina tips kan vara tänkvärda.

cero
2011-04-29, 18:04
Du tycker alltså att knäböjen ser bra ut? Hmm.. Pausar man när han är längst ned tycker jag inte alls att ryggen är där den ska.

sandberg93
2011-04-29, 18:04
Inte så konstigt att du får ont med den tekniken i knäböj.

Några saker jag tänkte på:

- Du går för snabbt ned på nedvägen. Ta det lite lugnare.
- Du tappar ryggen när du börjar komma nära 90 grader. Så gå inte så långt ned, du har inte rörligheten för det. (stretcha baksida lår och höftböjare - kolla in Sheos squat-stretch)

Ta en lättare vikt, bygg upp ett bra buktryck, börja sänka stången och titta i en spegel så kommer du se när du tappar formen på ryggen.

I marken är det gränsfall att ryggen är i bra form. Ställ dig upp, spänn bålen och blås upp ett bra buktryck, böj dig sedan ned och ta ut rörligheten i baksida lår tills det tar stopp, och böj sedan på benen. Så brukar jag göra för att få ett bra startläge! Går det inte? Stretcha baksida lår.

du menar höftsträckarna ?

BonkyBo
2011-04-29, 18:07
Du tycker alltså att knäböjen ser bra ut? Hmm.. Pausar man när han är längst ned tycker jag inte alls att ryggen är där den ska.

Jag tycker den ligger inom acceptabelt område ja. Jag tror att han antagligen kommer att få bättre kontroll på ryggen om han inte dyker ned med vikter så fort som han gör, och då tror jag ryggen kommer att se finare ut.

Crocker
2011-04-29, 18:09
du menar höftsträckarna ?
höftböjare/höftsträckare spela roll vad man säger?

Förövrigt vill jag gärna veta varför det skulle vara dåligt att gå ned snabbt i koncentriska fasen. Borde inte explosivitet och en snabb vändning vara önskevärt? :confused:
Upplys mig gärna. :)

cero
2011-04-29, 18:09
Kan mycket väl vara så att han får bättre kontroll om han går ned lite långsammare. Men vi är av olika åsikter vad det gäller ryggen. Vi får väl se om fler flikar in.

emi23j
2011-04-29, 18:17
Det skulle vara väldigt hjälpligt om du lade upp clips där du är närmare ditt maximum så att du inte kan köra så snabbt i den excentriska fasen. Det blir mycket enklare att se teknik brister om du lastar på lite mer. Tekniken i det stora hela ser okej ut tycker jag, men visst finns det saker att jobba med just därför jag skulle vilja se dig böja på lite mer utmanande vikter.

cero
2011-04-29, 18:21
Förövrigt vill jag gärna veta varför det skulle vara dåligt att gå ned snabbt i koncentriska fasen. Borde inte explosivitet och en snabb vändning vara önskevärt? :confused:
Upplys mig gärna. :)

1: Lättare att få bra teknik.

2: Tycker det skonar knäna med en mjukare vändning.

Tycker 3 sekunder negativ, och explosiv positiv är bra för nybörjare. Eller, nu vet jag inte hur länge TS har tränat, men åtminstonde tills han behärskar tekniken.

TurningTorso
2011-04-29, 18:22
Man har ju sett värre vad gäller ryggen tycker jag, men om det är perfekt låter jag vara osagt. Håller med om hastigheten ner. Anledningen att inte gå ner för fort är vad jag förstått att man måste slappna av mer för att komma ner fort, vilket ökar risken för skador. Man samlar heller inte lika mycket energi i musklerna för att kunna "studsa" vid vändningen.

emi23j
2011-04-29, 18:22
En sak angående böjen. tryck in armbågarna under stången..

pejo
2011-04-29, 18:23
Jag tycker också det ser helt OK ut från det hållet det är filmat. Kurvaturen på ryggen ändras visserligen under lyftet och mot botten börjar det gå mot en viss rundning men man har sett betydligt värre. Jag tycker nästan det ser ut som TS svankar onödigt mycket i mitten av lyftet.

En detalj jag tycker skall ändras är att armbågarna pekar nästan rakt bakåt. Försök att få ner dom något mot golvet. Detta tror jag kommer ge en mycket bättre spänning i hela kroppen.

cero
2011-04-29, 18:27
Kurvaturen på ryggen ändras visserligen under lyftet och mot botten börjar det gå mot en viss rundning men man har sett betydligt värre.

Därför är det OK? Dumt att chansa, när man kan offra lite djup istället.

C.E.J.
2011-04-29, 18:30
Några saker jag tänkte på:

- Du går för snabbt ned på nedvägen. Ta det lite lugnare.

Nej då.


jimmyboy det allra mesta ser ju bra ut :thumbup:

jimmyboy
2011-04-29, 18:48
Inte så konstigt att du får ont med den tekniken i knäböj.

Några saker jag tänkte på:

- Du går för snabbt ned på nedvägen. Ta det lite lugnare.
- Du tappar ryggen när du börjar komma nära 90 grader. Så gå inte så långt ned, du har inte rörligheten för det. (stretcha baksida lår och höftböjare - kolla in Sheos squat-stretch)

Ta en lättare vikt, bygg upp ett bra buktryck, börja sänka stången och titta i en spegel så kommer du se när du tappar formen på ryggen.

I marken är det gränsfall att ryggen är i bra form (jag skulle försökt trycka ned höften lite till). Ställ dig upp, spänn bålen och blås upp ett bra buktryck, böj dig sedan ned och ta ut rörligheten i baksida lår tills det tar stopp, och böj sedan på benen. Så brukar jag göra för att få ett bra startläge! Går det inte? Stretcha baksida lår.

Okej, har av någon anledning fått för mig att det var bra med lite fart.

Angående rörligheten så är det någonting jag har gott om. Är överrörlig i de flesta kroppsdelar och har tidigare haft mycket problem med detta. Höftböjarna kan jag inte ens stretcha lite, så rörliga är de...baksida lår är väldigt rörliga också.

Jag tycker att böjen ser bra ut. Dock så vill jag nog mena att den koncentriska fasen är för snabb. Jag skulle tro att du antagligen slappnar av för mycket i ländryggen när du släpper ner så där fort. jag skulle hellre vilja se en mer kontrollerad nedgång.

Marken ser ävan den bra ut. Men det ser ut som att stången far iväg ifrån din mittpunkt dvs stången åker ut från benen när du drar upp. Det gör ofta att ländryggen får mer stryck än om stången drogs tätt längst benen.

Hoppas mina tips kan vara tänkvärda.

Okej, ska tänka på båda sakerna!

Det skulle vara väldigt hjälpligt om du lade upp clips där du är närmare ditt maximum så att du inte kan köra så snabbt i den excentriska fasen. Det blir mycket enklare att se teknik brister om du lastar på lite mer. Tekniken i det stora hela ser okej ut tycker jag, men visst finns det saker att jobba med just därför jag skulle vilja se dig böja på lite mer utmanande vikter.

At the moment så är detta pretty much mitt maximum på 5 reps, vill du ha mot 1RM?

En sak angående böjen. tryck in armbågarna under stången..

Okej, det skall jag göra!

Nej då.


jimmyboy det allra mesta ser ju bra ut :thumbup:


Hehe, tack, men problemet kvarstår att jag får ont...så någonting måste väl vara fel?


För övrigt tack alla som tar sig tid :) Det uppskattas!

Sheogorath
2011-04-29, 19:00
höftböjare/höftsträckare spela roll vad man säger?


biceps/triceps spela roll vad man säger?

ceejay
2011-04-29, 19:03
Okej, har av någon anledning fått för mig att det var bra med lite fart.

Angående rörligheten så är det någonting jag har gott om. Är överrörlig i de flesta kroppsdelar och har tidigare haft mycket problem med detta. Höftböjarna kan jag inte ens stretcha lite, så rörliga är de...baksida lår är väldigt rörliga också.



Okej, ska tänka på båda sakerna!



At the moment så är detta pretty much mitt maximum på 5 reps, vill du ha mot 1RM?



Okej, det skall jag göra!




Hehe, tack, men problemet kvarstår att jag får ont...så någonting måste väl vara fel?


För övrigt tack alla som tar sig tid :) Det uppskattas!
Det är inga problem att droppa fort och studsa i botten om man vet vad man gör.
Kan det vara så att du svankar för mycket?

emi23j
2011-04-29, 19:06
At the moment så är detta pretty much mitt maximum på 5 reps, vill du ha mot 1RM?



Ja. Teknikbrister blir mer uppenbara när man börjar lyfta tyngre vikter. Samtidigt blir rörelsen också långsammare vilket underlättare bedömningen.

Det är lättare att hålla sig till en någorlunda bra teknik om man lyfter en vikt som man hanterar ganska lätt. Tyckte Matt Wenning i "So you think you can squat" hade vettiga åsikter om detta.

Crocker
2011-04-29, 19:09
biceps/triceps spela roll vad man säger?
Fick för mig att det var samma muskler, så blame it on me.. :Virro

jimmyboy
2011-04-29, 19:10
biceps/triceps spela roll vad man säger?

Vad är då höftsträckarna? Höftböjarna är väl de som sitter typ på framsidan någonting? Dem man använder vid bland annat hängande benlyft? Bara så att jag förstår vad folk säger till mig :)

jimmyboy
2011-04-29, 19:14
Det är inga problem att droppa fort och studsa i botten om man vet vad man gör.
Kan det vara så att du svankar för mycket?

Okej, då vet jag :)
Kan va, men min amatörmässiga gissning är att jag tappar ryggen och alltså svankar för lite i bottenläge. Helt ärligt har jag ingen aning =/

Ja. Teknikbrister blir mer uppenbara när man börjar lyfta tyngre vikter. Samtidigt blir rörelsen också långsammare vilket underlättare bedömningen.

Det är lättare att hålla sig till en någorlunda bra teknik om man lyfter en vikt som man hanterar ganska lätt. Tyckte Matt Wenning i "So you think you can squat" hade vettiga åsikter om detta.

Okej, ska testa det och återkomma!

BonkyBo
2011-04-29, 19:40
Det är inga problem att droppa fort och studsa i botten om man vet vad man gör.
Kan det vara så att du svankar för mycket?

"Bombdiving" är inget jag rekommenderar. Visst, det finns duktiga böjare där ute med liknande teknik, men jag tycker sådant skall enbart praktiseras av avancerade lyftare.

ceejay
2011-04-29, 20:09
"Bombdiving" är inget jag rekommenderar. Visst, det finns duktiga böjare där ute med liknande teknik, men jag tycker sådant skall enbart praktiseras av avancerade lyftare.

hittade du på det uttrycket nu? :D Givetvis ska man inte bara ta bort alla spänningar och dunka i botten.

BonkyBo
2011-04-29, 20:15
hittade du på det uttrycket nu? :D Givetvis ska man inte bara ta bort alla spänningar och dunka i botten.

Nej, däremot så ska det vara "Dive bomb(ing)". Lite fel blev det.

ceejay
2011-04-29, 20:17
låter som hittepå alternativt något du snappat upp på något random ställe. Jaja, det är ingen fara med kontrollerad studs iaf.

BonkyBo
2011-04-29, 20:22
låter som hittepå alternativt något du snappat upp på något random ställe. Jaja, det är ingen fara med kontrollerad studs iaf.

Inte jag som har hittat på uttrycket. Rätt vanligt uttryck hos jänkarna för att beskriva en väldigt snabb nedgång i böj.

Men om du absolut inte tror mig, kolla bland annat sidan 41 i Mark Rippetoes "Starting Strenght".

Pr0bz
2011-04-29, 20:46
Testa stå bredare när du kör knäböj så rumpan lättare kommer få plats mellan låren. Då kanske du får lättare att hålla ryggen mer upprätt.

tntballe
2011-04-29, 21:03
Jag tror inte det är så bra med den farten ned för din del, du skulle nog behöva böja mer upprätt eller förbättra rörligheten så att det inte blir gränsfall till för mycket tilt med röven.

EeJay
2011-04-29, 21:14
Som många andra så ser dina marklyft inte särskilt bra ut. Största problemet är att du låser höftleden tills dess att knäleden är nära fullt utsträckt. Kolla dina vinklar så ser du att du arbetar i olika faser. Först lyfter du med benen och sen med ryggen. Detta kan absolut orsaka smärtor i ländrygg.

Sheogorath
2011-04-29, 21:27
Testa stå bredare när du kör knäböj så rumpan lättare kommer få plats mellan låren. Då kanske du får lättare att hålla ryggen mer upprätt.

Hade inte rumpan fått plats mellan låren hade hans ländrygg krökts i bottenläget vilket den inte gör. Öht tycker jag att det är mycket synpunkter och whinande på hans böjar här i tråden, nästan som om det vore "bara för att". Jag tycker att dom är ganska bra faktiskt och ser ingen ökad skaderisk med det utförandet han har. Marklyften ser bättre ut än mångas men det är inte något gott betyg i sig. Som ovanstående postare var inne på så gäller det för trådskaparen att börja med höften i en position och/eller trycka ifrån på ett sätt som gör att rumpan inte stiger snabbare mot taket än vad stången gör. Sammanfattningsvis: böjarna bra, marklyften mindre bra. Och vidare: det finns ingenting som säger att dina problem från ländrygg och säte nödvändigtvis har med någon av dessa övningar att göra.

Pepz
2011-04-29, 21:39
måste hålla med sheo.

det har gått någon slags vana i att klaga på att folk tappar in bäckenet i böj.
Detta var ju bra böj. om än lite för snabba/för lätt vikt. dock kan det vara värt att tillägga att om man vill lyfta stora vikter så är hög fart ner väldigt effektivt.

enda jag ser i böjen är ju armbågarna som kan hållas in mer under stången. Jag tror dock att vid tyngre vikter så kommer rumpan att stiga så det blir ett brytlyft. måste få in höften snabbare under stången.

tntballe
2011-04-29, 21:49
Att tappa in bäckenet lite är ingen fara, men det i kombination med att stång och bröst fortätter lite neråt i vändningen kan lätt leda till att det blir för mycket för nedre rygg i den positionen.

TurningTorso
2011-04-29, 21:57
Ser det inte ut som han har relativt rygg, ganska långa lårben och därav lyfter "runt" knäna? Gör man bättre i att sikta på en högre startposition för höften då?

Böjen håller jag med om ser bra ut.

jimmyboy
2011-04-30, 09:10
Fortsätter tacka för alla svar!

Anledningen till att jag fortfarande tror att böjen/marken är det som orsakar ryggontet är att det kommer i samband med just dessa övningar, alltså direkt jag lägger av mig vikten så gör det ont. Visst, kanske kan vara någonting annat som skapar det ryggonda men böjarna framhäver det/sista droppen so to say?

Sammanfattningsvis böj:

Gå ned lite långsammare kanske, tänka på att dra in höften och framförallt armbågarna?

Sammanfattningsvis mark:

Inte låta röven flyga långt åt helvette? :D

jimmyboy
2011-04-30, 09:53
Och stången in mot benen på marken givetvis.

BonkyBo
2011-04-30, 09:56
Hade inte rumpan fått plats mellan låren hade hans ländrygg krökts i bottenläget vilket den inte gör. Öht tycker jag att det är mycket synpunkter och whinande på hans böjar här i tråden, nästan som om det vore "bara för att". Jag tycker att dom är ganska bra faktiskt och ser ingen ökad skaderisk med det utförandet han har. Marklyften ser bättre ut än mångas men det är inte något gott betyg i sig. Som ovanstående postare var inne på så gäller det för trådskaparen att börja med höften i en position och/eller trycka ifrån på ett sätt som gör att rumpan inte stiger snabbare mot taket än vad stången gör. Sammanfattningsvis: böjarna bra, marklyften mindre bra. Och vidare: det finns ingenting som säger att dina problem från ländrygg och säte nödvändigtvis har med någon av dessa övningar att göra.

Damn Sheo, jag tyckte jag var inne med bra tips utan dissar.

mn8eii
2011-04-30, 10:16
Jag tror att det har blivit "inne" på något sätt att klaga på bäckenrotation samt ryggfällning hos internetexperter. Vad många inte förstår är att man måste se rörelsen i sin helhet och värdera den därefter. En ryggfällning kan vara ett problem om man inte behärskar den men den är inte det per automatik.

Jag tycker att böjjen ser ganska bra ut, kontrollera den negativa fasen lite bättre så blir det här super.

Mapa
2011-04-30, 10:18
jimmyboy, ska du på kolo-träffen? isf kan vi kolla lite på böjen då..

jag tycker det ser ut som att du har stången väldigt långt fram när du sitter i botten. då blir det bra mycket tyngre än det behöver vara. det fixar du genom att antingen bredda mellan fötterna, eller vinkla ut fötterna och trycka isär knäna mer.. alternativt flytta ner stången lite

jimmyboy
2011-04-30, 12:29
jimmyboy, ska du på kolo-träffen? isf kan vi kolla lite på böjen då..

jag tycker det ser ut som att du har stången väldigt långt fram när du sitter i botten. då blir det bra mycket tyngre än det behöver vara. det fixar du genom att antingen bredda mellan fötterna, eller vinkla ut fötterna och trycka isär knäna mer.. alternativt flytta ner stången lite

Ja, jag tänkte det. Det skulle vara väldigt uppskatat Mapa!

Tycker redan jag står ganska brett (ungefär så brett att om jag böjer mig ned utan stång och allt så får hela överkroppen + armarna plats mellan benen). Men ska försöka med lite bredare ställning och även det där med fötter och knän. Får utvärdera och fixa det på träffen sedan :)