handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med kaloribehov, dryga problem..


Andersk
2011-04-29, 16:24
Har avslutat min deff för ca 3veckor sedan men känner att jag samtidigt inte är nöjd med min kropp utan vill tappa ett par kilo till, men nu på lite mer långsiktigt mål eftersom jag anser att jag inte har tid eller lust att hårddeffa när det är så mycket sommaren har att erbjuda nu, med diverse utgång och så =)

Jag väger idag 85kg och är 191cm lång, just nu ser min träning ut så här:

Måndag - Förmiddag Löp 1mil svår terräng. Eftermiddag Styrketräning 40-50min
Tisdag - Styrketräning 40-50min
Onsdag Förmiddag Löp 1mil svår terräng. Eftermiddag Styrketräning 40-50min
Torsdag - Styrketräning 40-50min
Fredag - Förmiddag Löp 1mil svår terräng. Eftermiddag Styrketräning 40-50min
Lör-Sön - Vila

Oftast kör jag iaf långlöp på någon av helgdagarna och brukar även köra in nån 5km springning mitt i veckan utöver det jag kör när jag är ledig så det blir oftast lite mer.

Jag äter i dagsläget ca 2000-2300kcal per dag för att jag är livrädd att gå upp i vikt, har fått extrem nojja. På helger blir det något mer, finare middag + efterätt, ibland utgång med öl osv.

Vad bör jag lägga mig på för kalorsnitt per dag för att gå ner från 85 till 82-80 tills i mitten på augusti ? Kanske bör fråga om det är fullt möjligt ens, med tanke på att jag äter godis och så vissa helger, om inte 1dag i veckan iaf.

Jag vet att de finns att göra en uträkning på deffguiden, men då jag kör den uträkningen får jag fram mitt kcal per dag och drar iaf -1000 för jag vill inte gå upp i vikt, har kört på lite mer än -1000 med den träning jag har och känner att alla mina resultat blir lidande och jag känner mig lätt övertränad och risken är ju att det bara blir värre.

Jag är sämst på skriva så vet att det är väldigt luddigt, tacksam för svar =)

Fugly
2011-04-29, 16:44
-1000 är ganska mycket, då går du ner ca 1 kg i veckan samt att det kostar kalorier att förbruka och underhålla muskler, så de kommer inte att bli större om du inte äter mer.

aijou
2011-04-29, 16:49
Med det träningspasset så har jag svårt att se att du skulle gå upp i vikt på 2000 -2300 kcal/dag. även om du "syndar" lite på helgerna.

Springer
2011-04-29, 18:43
Jag har svårt att se att någon skulle orka träna sådär på 2 Mcal/dag. Men det går väl, antar jag.

Andersk
2011-05-04, 21:32
Någon som har tips ? Min vecka har sett ut så här

Måndag, 1Mil löp + Styrketräning
Tisdag, 1Mil löp + Magträning hemma
Onsdag, 1Mil löp + Styrketräning

Imorrn blir det 3-5km löp + styrketräning
På fredag blir det 1mil löp, på lördag kommer jag vila helt och på söndag också om jag inte blir taggad på en 5km löp lr ev timmes promenad.

Äter ungefär 2300-2600kcal om dagen 5-6dagar i veckan.

Brukar blir några pilsner på en helg dag och ev skräpmat + gosaker dagen efter.

Toppar ca 3500-4000 på de dagarna.

Bör jag äta mer på mina träningsdagar ?

Deffar inte riktigt, jag är ute efter att gå ner långsamt på en längre period förhoppningsvis, och absolut inte gå upp något !

Andersk
2011-05-04, 21:34
Någon som har tips ? Min vecka har sett ut så här

Måndag, 1Mil löp + Styrketräning
Tisdag, 1Mil löp + Magträning hemma
Onsdag, 1Mil löp + Styrketräning

Imorrn blir det 3-5km löp + styrketräning
På fredag blir det 1mil löp, på lördag kommer jag vila helt och på söndag också om jag inte blir taggad på en 5km löp lr ev timmes promenad.

Äter ungefär 2300-2600kcal om dagen 5-6dagar i veckan.

Brukar blir några pilsner på en helg dag och ev skräpmat + gosaker dagen efter.

Toppar ca 3500-4000 på de dagarna.

Bör jag äta mer på mina träningsdagar ?

Deffar inte riktigt, jag är ute efter att gå ner långsamt på en längre period förhoppningsvis, och absolut inte gå upp något !

cakehole
2011-05-04, 22:02
Nja, om du behöver äta mer på dina träningsdagar får väl vågen alternativt spegeln utvisa. Däremot så kan du ju "optimera" ditt näringsintag just kring träningen.

Crocker
2011-05-04, 22:04
Känns som ett överdrivet upplägg för viktnedgång. Räcker gott att träna 3-4 dagar i veckan för de flesta. Och hur ska vi veta hur mycket du behöver äta, går du upp/ned med ditt kcal-intag idag?

Andersk
2011-05-04, 22:08
Jag vet faktiskt inte om jag går upp eller ner, jag har kastat min våg eftersom jag gillar inte hur den visar efter man ätit mycket kolhydrater en dag.

Svårt att se i spegeln eftersom jag känner mig fet hur som helst typ.

Enligt deffguiden ska jag kunna äta kring 3300 om dagen och gå ner i vikt. Av någon anledning tror jag att de kommer göra mig tjock istället =)

Crocker
2011-05-04, 22:12
Jag får vibbar att du har en ätstörning. Du tränar på elitnivå, väger normalt. Har jag rätt/fel?

Andersk
2011-05-04, 22:18
Ätstörning indeed, blivit lite psykiskt skadad sen jag började träna som en rätt stor. Nu sitter det i skallen mer än nånsin.

Jag är 191cm lång och väger kring 85-86kg så antar att jag är på normal vikt.

Har problem med min nedre mage som gör att jag känner mig fet, det där med att sätta sig ner och känna att magen korvar sig är den största anledningen till att jag tvingar mig själv att träna så hårt.

Låter nog väldigt konstigt =)

Crocker
2011-05-05, 14:05
Mår du bättre nu då?

WHITEFOLKS
2011-05-05, 14:34
Vad är anledningen till att du utför så mycket konditionsträning, för att du vill/behöver det eller i "viktnedgångssyfte"?

Andersk
2011-05-05, 15:26
Mår du bättre nu då?

Nä gör jag egentligen inte med tanke på att jag känner mig alltid fetare än vad jag är och riktigt otränad även fast jag får höra att jag blivit riktigt slimmad och rippad, Svårt det här att kunna gå tillbaka till att äta normalt faktiskt.

Jag ska tom i grund ha väldigt bra grundförbränning. Spenderade 2år när jag gick 6an-8an att äta godis + 1,5L cola varje dag. Gick inte upp ett kg.

Sen efter styrketräningen komme jag upp till 95kg helt ok byggd, inte tjock. La av med träningen i 2-3år och började med godisätandet, tog mig 2år med konstant ätande att gå upp till 108kg. Måste tyda på rätt bra grundförbränning hoppas jag ?

Andersk
2011-05-05, 15:29
Vad är anledningen till att du utför så mycket konditionsträning, för att du vill/behöver det eller i "viktnedgångssyfte"?

Jag gillar känslan av att vara klar med en löpning.

I största anledningen till att jag gjorde detta schema var egentligen att jag skulle kunna äta i stort sett hur jag vill ( inte godis varje dag, utan maträtter, större portioner, 1-2gotta dagar) och inte känna mig tjock och otränad, och även ha stora möjligheter att tappa vikt i långsam takt iaf.

Gick hur som helst inte som planerat då jag inte lyckats göra större portioner eller lägga till några kolhydrater för jag känner mig oftast väldigt tjock och otränad då jag ätit något slags socker, eller bara är över 2700kcal på en dag.

Eddie Vedder
2011-05-05, 15:34
Jag gillar känslan av att vara klar med en löpning.

För att du älskar löpning eller för att du har löpt och inte längre känner dagens tvång att löpa? Båda är en skön känsla men helt olika.

Crocker
2011-05-05, 15:36
Nä gör jag egentligen inte med tanke på att jag känner mig alltid fetare än vad jag är och riktigt otränad även fast jag får höra att jag blivit riktigt slimmad och rippad, Svårt det här att kunna gå tillbaka till att äta normalt faktiskt.

Jag ska tom i grund ha väldigt bra grundförbränning. Spenderade 2år när jag gick 6an-8an att äta godis + 1,5L cola varje dag. Gick inte upp ett kg.

Sen efter styrketräningen komme jag upp till 95kg helt ok byggd, inte tjock. La av med träningen i 2-3år och började med godisätandet, tog mig 2år med konstant ätande att gå upp till 108kg. Måste tyda på rätt bra grundförbränning hoppas jag ?
Jag vet inte riktigt här.. Uppfattar det osm att du inte mår bra, men hur dåligt vet jag inte. Tänker inte ge dig något annat tips än att prata med någon, kände en otrolig lättnad när jag gjorde det själv. Lycka till vännen.

Andersk
2011-05-05, 15:39
För att du älskar löpning eller för att du har löpt och inte längre känner dagens tvång att löpa? Båda är en skön känsla men helt olika.

Haha bra fråga, jag tycker det är skönt att svettas rejält och tvinga sig själv till att orka någon km extra när det börjar vara tungt.

Vad jag menar med känslan av att vara klar kanske var lite luddigt skrivit.

När jag väl varit ute och löpt får jag en sjukt härlig känsla av välbehag och känner mig riktigt fräsch, det är det jag gillar mest. Sen veta att man bränt ca 700kcal bara på löpningen är skönt att känna.

WHITEFOLKS
2011-05-05, 15:59
Jag tror dina resultat skulle bli bättre om du tog bort löpningen från måndag/onsdag/fredag och satsade på endast styrketräning de dagarna. Det borde ge dig mer ork att utföra "bra" styrketräning och även ge dig bättre resultat av det.

Skulle inte förvåna mig om du ev. även lyckas hålla bättre tempo på löppassen, kanske vill du lägga in ett hårdare, kortare pass på lördag om du tycker det blir för lite löpning.

Du får givetvis justera energiintaget också.