handdator

Visa fullständig version : Avstannad viktnedgång


StraightEdge
2011-04-29, 10:02
Tjena. Nu är det så här att jag har deffat ett bra tag (6-7 månader) efter mycket om och men och tappat ca 10kg. Men nu när jag faktiskt hittat ett ordentligt upplägg som passar mig så har vikten stannat på samma plats helt i över en månad (Väldigt sällan har det skiljt sig några hekton). Detta är ju givetvis positivt - om jag hade blivit hårdare men jag har väldigt svårt att se någon större skillnad

BMR ligger på ca 2000kcal (vissa räknare visar mer andra mindre så detta är någotslags medelvärde) och så lägger jag till styrketräning på det 150-200kcal.

Äter 3g protein per kg, 2g kolhydrater per kg, och 0,2-0,3g fett per kg - på träningsdagar, vilket är 5-6 per vecka. På vilodagarna skippar jag kolhydraterna helt och höjer fettet till 0,8-1g per kg. Som igår t.ex. och då blev det jävligt lågt 1270kcal. Vaknar upp och väger exakt samma som igår.

Äter ca 1650-1750kcal per dag då jag väger och räknar i princip allt. En dag i veckan har jag en fridag då jag äter ca 2500-3000kcal.

Detta ger mig ett medelvärde på 1785kcal per dag och alltså ett underskott på ~400kcal... Varför står vikten still? Måste jag äta ännu mindre? Jag kan ju detta egentligen vad är det som blir så galet?

Fredron
2011-04-29, 10:25
Om vikten står still under en längre period så får du onekligen inte i dig mindre än du gör av med.

vicarious
2011-04-29, 10:28
Hur ser ätardagen ut, äter du hur och vad du vill eller väger & räknar du även där? Det är lätt hänt att man underskattar hur mycket energi man kan få i sig en sån dag.

Inte säkert att ditt BMR är just 2000kcal heller bara för att någon uträkning säger så. Du har ju tappat 10kg, har du även justerat intaget därefter? Blir man lättare förbrukar man även mindre energi.

Rusk
2011-04-29, 10:36
10kg på 6-7 månader? Det är otroligt långsamt.
Jag har deffat i 9 veckor nu, legat på -500 och tappar runt 2,8-3kg i månaden. Jag tror du ligger på helt fel dagsintag.
Vad är din vikt och längd samt ålder?

StraightEdge
2011-04-29, 10:42
Hur ser ätardagen ut, äter du hur och vad du vill eller väger & räknar du även där? Det är lätt hänt att man underskattar hur mycket energi man kan få i sig en sån dag.

Inte säkert att ditt BMR är just 2000kcal heller bara för att någon uträkning säger så. Du har ju tappat 10kg, har du även justerat intaget därefter? Blir man lättare förbrukar man även mindre energi.

Jag gjorde så att jag hade ett större underskott i början av dieten, för att nu ha samma intag som då men mindre underskott. På ätardagarna kör en uppskattning på ätardagen och hyffsat kontrollerat. Dock går jag inte upp mycket efter de heller kanske 0,5kg.

10kg på 6-7 månader? Det är otroligt långsamt.
Jag har deffat i 9 veckor nu, legat på -500 och tappar runt 2,8-3kg i månaden. Jag tror du ligger på helt fel dagsintag.
Vad är din vikt och längd samt ålder?

Jo jag vet att det tagit jävligt långt tid, men jag antar att det var för att jag räknade fel från början sen vart jag sjuk 2 gånger på en månad så den kan man räkna bort. Helt fel kan det knappast vara. 10kg på 6 månader är 1,6kg i månaden det är väl inte så långsamt? -500 ska väl ge 2kg per månad.

20 år
172 cm
64,6kg senast idag.



OBS! Skrev helt fel i första inlägget BMR ligger på 1680kcal , sen tar jag 1,2 eller 1,3 gånger som aktivitetsfaktor och lägger till 150-200kcal för stryketräningen

King Grub
2011-04-29, 10:56
Allt eftersom du håller diet på energiunderskott och minskar i vikt, så minskar också din energiförbrukning, så du måste kontinuerligt minska ditt energiintag eller öka din aktivitetsnivå för att fortsätta gå ner. Utöver det påverkas även hormonnivåerna av energiunderskottet, vilket ytterligare minskar din ämnesomsättning med något hundratal kcal per dygn, efter ett antal veckors diet.

StraightEdge
2011-04-29, 11:13
Allt eftersom du håller diet på energiunderskott och minskar i vikt, så minskar också din energiförbrukning, så du måste kontinuerligt minska ditt energiintag eller öka din aktivitetsnivå för att fortsätta gå ner. Utöver det påverkas även hormonnivåerna av energiunderskottet, vilket ytterligare minskar din ämnesomsättning med något hundratal kcal per dygn, efter ett antal veckors diet.


Det är lite det fetstilta som jag är inne på fast borde inte en ätardag per vecka hjälpa mot detta? Eller ska försöka ligga på kcalbalans i några dagar för att försöka återställa kroppen i och med att jag hållit på så pass länge? Känner mig kluven.

Jonas N
2011-04-29, 11:16
Passar på att sticka in med en liten relevant fråga. Som Grub säger påverkas hormonnivåerna och sänker förbrukningen med några 100 kcal/d vilket e ganska förödande för en som ligger på 500~ kcal underskott. Är det då lämpligt att kompensera för detta genom att äta ännu mindre eller ska man pausa sin diet för att stabilisera? Någon annan lösning?

Fredron
2011-04-29, 11:28
Det är lite det fetstilta som jag är inne på fast borde inte en ätardag per vecka hjälpa mot detta? Eller ska försöka ligga på kcalbalans i några dagar för att försöka återställa kroppen i och med att jag hållit på så pass länge? Känner mig kluven.

Om du deffar så känner kroppen av det och hormonnivåerna förändras. Du kan inte "lura" kroppen genom att äta vanligt en av sju dagar och tro att kroppen inte ska uppfatta att du tillför mycket mindre energi.
Se till att gå i dig färre kalorier så ska du se att du fortsätter gå ner i vikt.

Fredron
2011-04-29, 11:29
Passar på att sticka in med en liten relevant fråga. Som Grub säger påverkas hormonnivåerna och sänker förbrukningen med några 100 kcal/d vilket e ganska förödande för en som ligger på 500~ kcal underskott. Är det då lämpligt att kompensera för detta genom att äta ännu mindre eller ska man pausa sin diet för att stabilisera? Någon annan lösning?


Jag skulle knappast kalla det förödande.
Du vet ju aldrig exakt hur mycket energi kroppen förbrukar, du uppskattar det och försöker äta där efter. Står vågen still så ät mindre, det är inte svårare än så.

Langster
2011-04-29, 11:32
+1 på Fredrons 2 inlägg.

Går man inte ner i vikt under en längre tid så äter man för mycket. Enda sättet att fortsätta gå ned är att äta mindre. Svårare än så är det inte.

StraightEdge
2011-04-29, 11:34
Om du deffar så känner kroppen av det och hormonnivåerna förändras. Du kan inte "lura" kroppen genom att äta vanligt en av sju dagar och tro att kroppen inte ska uppfatta att du tillför mycket mindre energi.
Se till att gå i dig färre kalorier så ska du se att du fortsätter gå ner i vikt.



Jo iofs det har jag ju själv insett men låt oss säga att jag ligger strax över kcalbalans i 4-5 dagar? Leptin nivåerna sägs ju höjas av ett högre kolhydratsintag, om jag förstått allt rätt. Menar du att jag ska äta ännu mindre än jag gör nu alltså?

King Grub
2011-04-29, 11:41
Ligger du strax över kcalbalans går du upp i vikt, inte ner.

Pretorian
2011-04-29, 11:42
Eller så lägger du in mer cardio men många tycker väl att det är bättre för musklerna att minska intaget.

StraightEdge
2011-04-29, 11:49
Ligger du strax över kcalbalans går du upp i vikt, inte ner.


Det förstår jag. Tänkte mer på detta som Martin skrev på leangains


The other argument, about tricking your body into fat-loss mode, usually alludes to the effect of overfeeding carbs on leptin. For a lean person, or for someone one a prolonged dieting stint, low leptin is an issue. This hormone, the king of hunger regulation, controls metabolic rate, appetite, motivation and libido, among other things. Leptin drops whenever your body senses a calorie deficit and when fat mass is lost.

The reverse happens when your body senses a calorie surplus. A surplus temporarily boosts leptin, which leads to downstream effects on fat oxidation, thyroid, dopamine and testosterone. In the context of dieting, refeeds are therefore beneficial

Langster
2011-04-29, 12:07
Det förstår jag. Tänkte mer på detta som Martin skrev på leangains

De refeeds som Martin förespråkar tror jag är de han rekommenderar efter träningen, då man äter rätt stora mängder kolhydrater. Det handlar alltså inte om flera dagars överätande.

forslund
2011-04-29, 12:34
edit: hittade svar på min fråga.

StraightEdge
2011-04-29, 13:37
Så slutsatsen är att jag alltså ätit för mycket, och lösningen är att äta ännu mindre? Shit det här blir jobbigt.. ligger redan lågt känns det som.

Pretorian
2011-04-29, 18:51
Welcome to the real world. Känner samma sak. Jag vet att jag måste minska intaget men jag känner att det redan är svårt som det är. Men en deff ska väl inte vara behaglig, "whats the fun in that?"

hejhopp79
2011-04-29, 19:56
De refeeds som Martin förespråkar tror jag är de han rekommenderar efter träningen, då man äter rätt stora mängder kolhydrater. Det handlar alltså inte om flera dagars överätande.

Jao, det är väl stärkelse som sagt efter träning, när insulinkänsligheten är bättre och man lagrar in muskelglykogen.

SxE: Tips är att äta stärkelse framförallt direkt efter träning när det har gynnsamma effekter enligt det du länkade till på förra sidan. Håll dig till grönsaker etc i övrigt. Nu blir det ju oftast inte så svårt om man kör PF, då den mesta eller all mat ändå ligger efter träning.

StraightEdge
2011-04-29, 20:32
Jao, det är väl stärkelse som sagt efter träning, när insulinkänsligheten är bättre och man lagrar in muskelglykogen.

SxE: Tips är att äta stärkelse framförallt direkt efter träning när det har gynnsamma effekter enligt det du länkade till på förra sidan. Håll dig till grönsaker etc i övrigt. Nu blir det ju oftast inte så svårt om man kör PF, då den mesta eller all mat ändå ligger efter träning.


Okej vet precis hur jag ska göra. Har alltid använt mig av näringstiming - största målet efter träning + kolhydrater. Men nu ska jag ta bort resterande kolhydrater under dagen och försöka variera kosten lite då den blivit väääldigt ensidig på senaste tiden. Kommer väl dra ner intaget med 200-300kcal till :)


Tack för all bra och snabb input!


edit: Och givetvis kontrollera ätardagarna ännu bättre även om jag ändå tagit det hyffsat lugnt.

mao
2011-05-05, 23:15
Vad är nackdelen med negativ hormonbalans och strypt näringsintag? Man klarar väl av att svälta men löper man ingen risk för kollaps, eller pallar kroppen mer än man tror?

KingCobra
2011-05-06, 11:33
"20 år
172 cm
64,6kg senast idag."

När jag var 20 vägde jag ca 62 kg och är 168 cm lång. Jag var hyfsat vältränad och hade verkligen lite underhudsfett.
Får man fråga varför du skall gå ner ännu mera?? 172 cm lång och väger 64,6 Kg låter lite tycker jag :O (om du har lite muskler på kroppen alltså)

Sagolikt
2011-05-06, 14:14
Vad är nackdelen med negativ hormonbalans och strypt näringsintag? Man klarar väl av att svälta men löper man ingen risk för kollaps, eller pallar kroppen mer än man tror?

Jag har legat på dagligt kcalintag på ca 500-600 i iaf 2 månader. Så länge där finns gott om fett att hämta energi ifrån så är det inga problem förutsatt att du får i dig alla essentiella näringsämnen som kroppen behöver. Men det finns det proteindryker som hjälper en bra med.

Dessutom är stenåldersfunktionerna kvar och jag mår bättre i svält än vad jag gör annars, bortsett från de första dagarna. Jag kan bara dra slutsatsen att kroppen inte berättar hur du egentligen mår för att du ska orka överleva (vilket förr förutsatte att du kunde jaga). Hade huvudverken och tröttheten från det låga kolhydratsintaget plågat en hela tiden så hade nog inte människan varit där den är idag :)

Sen finns det ju alltid risker och lider man av diabetes eller någon annan sjukdom så gör man sig nog en tjänst att rådfråga en läkare och kanske gå på regelbunda hälsokontroller.

Men du ska strypa energiintaget, inte näringsintaget :)

StraightEdge
2011-05-06, 15:03
"20 år
172 cm
64,6kg senast idag."

När jag var 20 vägde jag ca 62 kg och är 168 cm lång. Jag var hyfsat vältränad och hade verkligen lite underhudsfett.
Får man fråga varför du skall gå ner ännu mera?? 172 cm lång och väger 64,6 Kg låter lite tycker jag :O (om du har lite muskler på kroppen alltså)


Jadu det är väl individuellt vad man har för mål... bedöm själv http://imageshack.us/photo/my-images/19/pic514.jpg/

Sooffiiee
2011-05-06, 17:25
jag lånar tråden lite då jag tycker att min fråga passar in lite granna.

Jag har legat på underskott nu sen januari och allting ahr gått bra, Gått ner 8 kg så jag väger nu 60 kg. Jag har sänkt mitt kcal behov annu mer aftersom ajg gått ner och legat på det i 1 vecka. Igår vägde jag 59 kg men idag 60 igen :( hur kan jag gått upp så fört nar jag fortfaralnde ligger på underskott??

Big Sleazy
2011-05-06, 17:47
jag lånar tråden lite då jag tycker att min fråga passar in lite granna.

Jag har legat på underskott nu sen januari och allting ahr gått bra, Gått ner 8 kg så jag väger nu 60 kg. Jag har sänkt mitt kcal behov annu mer aftersom ajg gått ner och legat på det i 1 vecka. Igår vägde jag 59 kg men idag 60 igen :( hur kan jag gått upp så fört nar jag fortfaralnde ligger på underskott??

Vätska eller mat i magen. Vänta någon/några dagar så ska du se att du tappar igen.

kimozabe
2011-05-13, 04:10
jag lånar tråden lite då jag tycker att min fråga passar in lite granna.


Jag har legat på underskott nu sen januari och allting ahr gått bra, Gått ner 8 kg så jag väger nu 60 kg. Jag har sänkt mitt kcal behov annu mer aftersom ajg gått ner och legat på det i 1 vecka. Igår vägde jag 59 kg men idag 60 igen :( hur kan jag gått upp så fört nar jag fortfaralnde ligger på underskott??


Lånar också tråden lite då man sitter i samma båt, drog igång dieten 1 Feb och har någorlunda stabilt gått från 85 till 70 blankt, 99 till ~81 midjemått.

Va nere och nosade på 68.9 men sen vände det upp till 70 och där ligger det sen början på Maj, Börjar noja nu när det är cirka 1 mån kvar, "äter jag för lite fett? räknar jag helt galet?" Provat strikta carb refeeds även cheatday.

Äter proteinrikt med trace carbs och trace fett på vilodagar och ett rejält lass carbs till huvudmålet på träningsdagar PWO. Räknar maten mellan tummen och pekfringret, avrundar oftast uppåt och landar på 1400-1700kcal. 2-3 Mål om dagen. Tycker att även om jag landar i överkant (1700kcal) så borde det gå neråt för då är inte promenader inräknade
Kan brist på fett i kosten stagnera en viktnedgång? Har man nått sitt setpoint? eller är det bara att vara ihärdig ett tag till och så släpper det?

Shark
2011-05-13, 10:59
Vi som är korta (~170cm) och väger runt 65-75kg har väldigt låg energiförbrukning. Då medföljer stora skillnader på kalorier som är lätta att glömma av. Marinaden, oljan man steker i osv. En bulle tror man inte spelar stor roll. Men när man behöver ligga så lågt så spelar allt väldigt stor roll. Du kan ligga jättestrikt hela veckan för att sedan ta den där godsaken som du "förtjänar" på helgen och vips så är ditt beräknade underskott på 500kcal som egentligen kanske bara är max 300 bortblåst.

StraightEdge
2011-05-13, 14:48
Vi som är korta (~170cm) och väger runt 65-75kg har väldigt låg energiförbrukning. Då medföljer stora skillnader på kalorier som är lätta att glömma av. Marinaden, oljan man steker i osv. En bulle tror man inte spelar stor roll. Men när man behöver ligga så lågt så spelar allt väldigt stor roll. Du kan ligga jättestrikt hela veckan för att sedan ta den där godsaken som du "förtjänar" på helgen och vips så är ditt beräknade underskott på 500kcal som egentligen kanske bara är max 300 bortblåst.


Jo exakt så är det. Räkna ut hur mycket du vill på kalkulatorer runt om på nätet går man inte ner så får man forsätta dra ner på kcal... Vilket jag har gjort och ligger idag på 62.9kg

StraightEdge
2011-05-13, 15:02
Lånar också tråden lite då man sitter i samma båt, drog igång dieten 1 Feb och har någorlunda stabilt gått från 85 till 70 blankt, 99 till ~81 midjemått.

Va nere och nosade på 68.9 men sen vände det upp till 70 och där ligger det sen början på Maj, Börjar noja nu när det är cirka 1 mån kvar, "äter jag för lite fett? räknar jag helt galet?" Provat strikta carb refeeds även cheatday.

Äter proteinrikt med trace carbs och trace fett på vilodagar och ett rejält lass carbs till huvudmålet på träningsdagar PWO. Räknar maten mellan tummen och pekfringret, avrundar oftast uppåt och landar på 1400-1700kcal. 2-3 Mål om dagen. Tycker att även om jag landar i överkant (1700kcal) så borde det gå neråt för då är inte promenader inräknade
Kan brist på fett i kosten stagnera en viktnedgång? Har man nått sitt setpoint? eller är det bara att vara ihärdig ett tag till och så släpper det?

Du äter helt enkelt för mycket fortfarande. Som King Grub konstaterat så sänks vissa hormonella funktioner vilket gör att din metabolism sjunker ännu lägre med ett par hundra kcal. Jag åt runt 1600-1700kcal och låg viktstilla i 1 månad men efter denna tråden sänkte jag intaget ytterligare och vipps så gick allting igång.

Angående fettintaget så ska det räcka med de essentiella fettsyrorna plus några gram per dag (?) Själv blir det väl runt 10-20gram fett från mat(stekfett osv) och shakes + 2g Omega-3. 50 gram fett på vilodagarna. 10-15 E-% bör komma från fett för att kunna ta upp fettlösligavitaminer.

kimozabe
2011-05-14, 06:27
Du äter helt enkelt för mycket fortfarande. Som King Grub konstaterat så sänks vissa hormonella funktioner vilket gör att din metabolism sjunker ännu lägre med ett par hundra kcal. Jag åt runt 1600-1700kcal och låg viktstilla i 1 månad men efter denna tråden sänkte jag intaget ytterligare och vipps så gick allting igång.

Angående fettintaget så ska det räcka med de essentiella fettsyrorna plus några gram per dag (?) Själv blir det väl runt 10-20gram fett från mat(stekfett osv) och shakes + 2g Omega-3. 50 gram fett på vilodagarna. 10-15 E-% bör komma från fett för att kunna ta upp fettlösligavitaminer.

Gissade nästan det, blir att öka energi ut ist, mindre mat blir tufft ;)

StraightEdge
2011-05-26, 10:24
Gick ner ett kilo och nu har det stannat igen... har legat på 1400~kcal ser ut som om det kommer bli nedskärningar i maten igen... gah.

StraightEdge
2011-05-26, 10:34
Det känns som om det räckte med att sänka 100kcal förra gången för att få fart på det hela någon som vet varför?