Visa fullständig version : Räcker två bananer för att stilla mitt behov...
ByggarBertil
2011-04-28, 20:27
av kolhydrater efter träningen? När jag kommer hem äter jag riktig mat men det kan ta upp till 45 minuter innan jag är hemma.
Är 174 cm lång och väger 75 kg ifall nån vill veta.
forslund
2011-04-28, 20:28
Tar det bara 45 minuter för dig att komma hem behöver du inte ta några bananer om du inte vill. Lägg de kalorierna i måltiden du äter när du kommer hem, om du så önskar.
Du kan äta riktig mat 45 minuter efter träningen. Eller en timme. Det spelar inte så stor roll.
Det viktigaste, efter vad man vet idag, är att du får i dig protein efter träningen. Motsvarande 3-5 dl mjölk räcker antagligen, eftersom du ändå äter middag senare.
Mauriice
2011-04-28, 20:29
Bananer varför inte, men du borde kanske se till att få i dig något protein direkt efter träningen...Varför inte lite vassle? EAA? Vet int om du tar nått sånt!
ByggarBertil
2011-04-28, 20:32
Du kan äta riktig mat 45 minuter efter träningen. Eller en timme. Det spelar inte så stor roll.
Det viktigaste, efter vad man vet idag, är att du får i dig protein efter träningen. Motsvarande 3-5 dl mjölk räcker antagligen, eftersom du ändå äter middag senare.
Hmmm, kanske jag får ta med mjölk till gymmet då :D
Bananer varför inte, men du borde kanske se till att få i dig något protein direkt efter träningen...Varför inte lite vassle? EAA? Vet int om du tar nått sånt!
Tar inga kosttillskott
Tar inga kosttillskott
varför inte?
ByggarBertil
2011-04-28, 20:35
varför inte?
Varför jag inte tar kosttilskott? Tycker det är dyrt och onödigt...
Kanske borde pröva vassle eller nåt...
Ja, bananer gör inte ett skvatt för dina muskler.
Tar inga kosttillskott
Proteinet i mjölk består av 80% kasein och 20% vassle. De "tillskott" man köper är alltså mjölkprotein antingen som det är (80/20), enbart kasein (vilket också är ost) eller enbart vassle.
I längden är det tveksamt hur stor roll det spelar om du ändå ser till att få i dig tillräckligt mycket protein under hela dagen.
johanhej
2011-04-28, 20:37
Det är billigt vad gäller protein/krona.
Vassle och kreatin är bra grejer.
ByggarBertil
2011-04-28, 20:39
Ja, bananer gör inte ett skvatt för dina muskler.
Tyckte jag läst nånstans att det var viktigt med snabba kolhydrater efter ett styrkepass, när jag tänker efter så tror jag det var Axon Almighty som sa det...
Proteinet i mjölk består av 80% kasein och 20% vassle. De "tillskott" man köper är alltså mjölkprotein antingen som det är (80/20), enbart kasein (vilket också är ost) eller enbart vassle.
Jag vet det där men har ändå tyckt att proteinpulver är onödigt, äter 500 g kvarg per dag och dricker mjölk till maten.
Eddie Vedder
2011-04-28, 20:41
Bananer lär väl vara dyrare än proteinpulver? Och betydligt värdefullare efter passet.
ByggarBertil
2011-04-28, 20:45
Bananer lär väl vara dyrare än proteinpulver? Och betydligt värdefullare efter passet.
Kanske, men bananer har vi mycket av där hemma, värre med proteinpulver...
Du slipper naturligtvis att äta torrmjölk om du inte vill, men du kommer inte få höra att bananer räcker...
Eddie Vedder
2011-04-28, 20:46
Kanske, men bananer har vi mycket av där hemma, värre med proteinpulver...
Ja är det gratis så är det ju. :) Men fortfarande är mjölk bättre. Bananerna kan du ju skippa för mer potatis i måltiden. :thumbup:
ByggarBertil
2011-04-28, 20:49
Jag måste ju tänka om nu då jag trodde att kolhydrater var viktigast efter ett styrkepass men tydligen är protein viktigast. Kanske köper lite protein pulver och provar...
Eddie Vedder
2011-04-28, 20:51
Jag måste ju tänka om nu då jag trodde att kolhydrater var viktigast efter ett styrkepass men tydligen är protein viktigast. Kanske köper lite protein pulver och provar...
Så är det för alla idrotter. Alltid. Protein nummer 1.
Birkharju
2011-04-28, 21:29
Vad jag har hört(observera "hört".) så omvandlas kolhydraterna i banan till leverglykogen istället för att användas i musklerna o är meningslöst i detta sammanhang. Någon som kan bekräfta detta, eller det kanske är helt åt skogen fel?
vicarious
2011-04-28, 21:35
Vad jag har hört(observera "hört".) så omvandlas kolhydraterna i banan till leverglykogen istället för att användas i musklerna o är meningslöst i detta sammanhang. Någon som kan bekräfta detta, eller det kanske är helt åt skogen fel?
Det är fruktoset som främst lagras som leverglykogen har jag för mig. 2.7g av 13.5g är fruktos i banan.
Vänta dig inga mirakeleffekter bara:MrT:
forslund
2011-04-29, 06:34
Så är det för alla idrotter. Alltid. Protein nummer 1.
Lust att utveckla det här svaret? För jag håller inte med.
De flesta konditionssporterna har ju ingen större nedbrytande effekt och tränar man hårt och ofta skulle de där två bananerna (eller motsvarande kalorier från kolhydrat jämfört med protein) göra större nytta för utövande av sporten än en proteindrink. Protein kommer du ändå få i dig i tillräckliga mängder för att utöva sporten genom kommande måltider.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.