Visa fullständig version : Långsamma kolhydrater innan sömn
ToughLove
2011-04-28, 19:40
Man hör mycket snack om att kollisar inte är bra att ta före man ska sova, stämmer detta, är det inte kalorier in/ut som i slutändan gör så man går upp/ner
Tänker nämligen ta havregrynsgröt 100g ca 1 timma innan läggdags, så jag får i mig tillräcklig med kcal nu under bulken
Man hör mycket snack om att kollisar inte är bra att ta före man ska sova, stämmer detta, är det inte kalorier in/ut som i slutändan gör så man går upp/ner
Tänker nämligen ta havregrynsgröt 100g ca 1 timma innan läggdags, så jag får i mig tillräcklig med kcal nu under bulken
Du kan lugnt äta kolhydrater på kvällen.
En del upplever att de har svårt att sova dock om de just ätit kolhydrater så de avstår därför. Man brukar prata om att kolhydrater med hög GI ibland försämrar sömnen.
Kcal in/ut gäller fortfarande.
fotbollrap
2011-04-28, 19:52
Du kan lugnt äta kolhydrater på kvällen.
En del upplever att de har svårt att sova dock om de just ätit kolhydrater så de avstår därför. Man brukar prata om att kolhydrater med hög GI ibland försämrar sömnen.
Kcal in/ut gäller fortfarande.
Blir inte många trötta av kolisar? Motsäger förvisso det faktum att man får rejält med energi till träning men fyller man på rejält kan väl en seghet uppstå som släpper när träningen drar igång? Gäller kanske bara vid tömning/laddning.
Eddie Vedder
2011-04-28, 19:54
Blir inte många trötta av kolisar?
Jo kolhydratrika måltider kan göra vissa trötta. Om det är något som gäller en majoritet vet jag inte men visst är det många som upplever det så.
Livankaret
2011-04-28, 20:31
Blir inte många trötta av kollisar?
Precis därför jag ätit flera smörgåsar med messmör på nu precis innan jag ska lägga mig. Zzzzzzz :D
Hade man istället fått i sig kolhydrater genom en påse godis så hade det nog snarare fått motsats effekt :)
King Grub
2011-04-28, 22:45
är det inte kalorier in/ut som i slutändan gör så man går upp/ner
Jo, men alla kalorier påverkar inte kroppen likadant. Olika makronutrienter i olika mängder syntetiserar olika mängd glykogen, vävnadsprotein och kroppsfett, och påvekrar även förbränningen av dessa olika.
Jo, men alla kalorier påverkar inte kroppen likadant. Olika makronutrienter i olika mängder syntetiserar olika mängd glykogen, vävnadsprotein och kroppsfett, och påvekrar även förbränningen av dessa olika.
Men eftersom alla de processerna sker hela tiden, samtidigt, så blir det kalorier in och kalorier ut tillslut. I en ögonblicket fylls det på lite här för att i nästa tömmas ut lite där. Fyller vi på med mer fett så minskar förbränningen av kolhydraterna. Fyller vi på med kolhydrater så minskar förbränningen på fettet. Fyller vi på med protein så förbränner vi det ändå. På bekostnad av fett och kolhydrat.
Jag tror nog många misstolkar kcal in/ut. Olika livsmedel kan ha olika effekt på ämnesomsättningen och därmed öka/minska kcal utgifterna. Men då gäller fortfarande kcal in/ut fast med ändrade utgifter.
Jag tror nog många misstolkar kcal in/ut. Olika livsmedel kan ha olika effekt på ämnesomsättningen och därmed öka/minska kcal utgifterna. Men då gäller fortfarande kcal in/ut fast med ändrade utgifter.
För de flesta lekmän så räcker nog en förenklad förklaring angående kcal in/ut.
Istället för att folk får optinoja och springer runt och fokuserar på saker som är tämligen irrelevanta i det långa loppet.
Eddie Vedder
2011-04-29, 07:45
Men eftersom alla de processerna sker hela tiden, samtidigt, så blir det kalorier in och kalorier ut tillslut. I en ögonblicket fylls det på lite här för att i nästa tömmas ut lite där. Fyller vi på med mer fett så minskar förbränningen av kolhydraterna. Fyller vi på med kolhydrater så minskar förbränningen på fettet. Fyller vi på med protein så förbränner vi det ändå. På bekostnad av fett och kolhydrat.
Fast vad som blir glykogen, vad som oxideras endogent och vad som blir fett borde ju rimligtvis kunna variera. Och insulinsvar på en glukosbelastning likaså.
Hoppas du menar gröt gjord på 100 gram havregryn?
Annars känns det lite onödigt :)
Linjedomarn
2011-04-29, 14:03
Min moster jobbar på ett äldreboende och där tillagar dom små shakes med havregryn,mjölk och sånt och ger till gamlingarna innan dom ska lägga sig för att dom ska somna lättare så jag tror man blir mer trött än pigg av kolhydrater.
Eddie Vedder
2011-04-29, 14:10
Min moster jobbar på ett äldreboende och där tillagar dom små shakes med havregryn,mjölk och sånt och ger till gamlingarna innan dom ska lägga sig för att dom ska somna lättare så jag tror man blir mer trött än pigg av kolhydrater.
Nja det handlar nog mer om att överhuvudtaget få i de äldre tillräckligt med näring. "Sängfösare" används på många håll och det är mest en metod för att få i de äldre energi. :)
Sedan finns ju en "regel" i Sverige om att nattfastan inte ska vara längre än elva timmar men det är vi ensamma om och det finns inget som helst vetenskapligt stöd för det. Men att på något sätt, under dagen, få i gamlingarna näring om de inte orkar äta är ju värdefullt.
Det är ganska individuellt gissar jag. Själv sover jag gott efter en kolhydratsmåltid innan läggdags, desto värre är det dock med en större protein/fett måltid.
Fast vad som blir glykogen, vad som oxideras endogent och vad som blir fett borde ju rimligtvis kunna variera. Och insulinsvar på en glukosbelastning likaså.
Allt det där är nog mer beroende av näringsstatus. Underskott av kalorier och allt blir energi. Balans och glykogenet förbränns innan måltiderna och byggs på efter måltiderna. Överskott av kalorier och fettsyrasyntesen sätter fart.
Givetvis styrt av insulinet, glukagonet och adrenalinet.
Eddie Vedder
2011-04-29, 18:50
Allt det där är nog mer beroende av näringsstatus. Underskott av kalorier och allt blir energi. Balans och glykogenet förbränns innan måltiderna och byggs på efter måltiderna. Överskott av kalorier och fettsyrasyntesen sätter fart.
Givetvis styrt av insulinet, glukagonet och adrenalinet.
Fast vad som är energiunderskott för kaloribalansen behöver ju inte vara detsamma för cellen. Om du förstår hur jag menar. Om insulinkänslighet och glukostolerans efter lång tids negativa faktorer går i botten så får ju inte muskelcellerna och blodet den energi som behövs men kalorimässigt får man i sig tillräckligt/mer än tillräckligt. Fetare men utan energi. :)
Hur tänkte du nu:confused:
Låg insulinkänslighet kommer att leda till förhöjda nivåer av insulin i blodet och en viss mängd glukos kommer alltid att komma in i musklerna. Det är inte som en diabetiker typ 1 som inte kan ta upp glukos alls.
Även om insulinkänsligheten är låg så kommer alltid fett att komma in i musklerna.
Så fort musklerna börjar att arbeta kommer " det icke insulinberoende glukosupptaget " ( genom att ökad kalciummängd i muskelcellen driver ut GLUT-4 till cellens yta ) och upptaget av glukos att ta fart. Speciellt om blodglukoshalten är högre än normalt.
Jag tror alltså att vi aldrig kan bli feta och trötta pga energibrist.
Eddie Vedder
2011-04-29, 19:02
Klart man blir trött på energibrist. Fet blir man inte på KALORIBRIST men jag pratar ju även om den upplevda energin, piggheten, koncentrationsförmågan etc. Ju sämre kroppen blir på att hantera glukos och insulin desto svårare att hålla vikten. En ond cirkel.
Insulinus
2011-04-29, 19:16
Hur tänkte du nu:confused:
Låg insulinkänslighet kommer att leda till förhöjda nivåer av insulin i blodet och en viss mängd glukos kommer alltid att komma in i musklerna. Det är inte som en diabetiker typ 1 som inte kan ta upp glukos alls.
Även om insulinkänsligheten är låg så kommer alltid fett att komma in i musklerna.
Så fort musklerna börjar att arbeta kommer " det icke insulinberoende glukosupptaget " ( genom att ökad kalciummängd i muskelcellen driver ut GLUT-4 till cellens yta ) och upptaget av glukos att ta fart. Speciellt om blodglukoshalten är högre än normalt.
Blev lite konfunderad nu!
Translokationen av GLUT-4 ut till cellmembranet till följd utav fysisk träning, dvs den icke insulinberoende förflyttningen måste väl ändå gälla även för oss?
Eller har jag missat något, du kanske bara pratade rent generellt eller orkade inta ta upp just den biten. Hur som helst så blev jag nyfiken nu! :)
beror la lite på vad man e van vid också?
Jag e i princip uppvuxen med gröt som kvällsmat å på senare hår ska man ju ha en massa annat "tjafs" i som frukt, keso mm... Mina kvällsmål e rätt rejäla å jag kan säga att jag sover som en drottning efteråt! Man håller sig mätt under natten med bra kolhydratsladdning med, jag skulle aldrig fixa gå upp för jobba vid 02.00 om jag bara åt kesella å funlight till kvällsmat, skulle dö på lastbilsflaket av hunger innan man får i sig frukost vid 6 tiden... Så käka på gröt under bulken :D
(förlåt om jag skriver så mycket och babblar på om mig, men va jag menar e att om du trivs med dina havregryn, så käka de bara)
kettlebellGuden
2011-04-29, 19:36
Somna utan kolisar som nattamad är i princip omöjligt för mig.
En del upplever att de har svårt att sova dock om de just ätit kolhydrater så de avstår därför. Man brukar prata om att kolhydrater med hög GI ibland försämrar sömnen.En del kan säkert uppleva det som att kolhydraterna förstör sömnen men generellt så hjälper kolhydrater, då särskilt snabba, en att somna in snabbare.
BACKGROUND: Dietary carbohydrate intake has been shown to increase the plasma concentration of tryptophan, a precursor of serotonin and sleep-inducing agent. OBJECTIVE: To investigate the role of carbohydrate in sleep induction, we explored the effect of glycemic index (GI) and meal time on sleep in healthy volunteers. DESIGN: We compared the effect of high- and low-GI carbohydrate-based meals ingested 4 h before bedtime on sleep quality. We also evaluated the effect of the timing of high-GI meals (4 h compared with 1 h) on sleep quality. Twelve healthy men (aged 18-35 y) were administered standard, isocaloric (3212 kJ; 8% of energy as protein, 1.6% of energy as fat, and 90.4% of energy as carbohydrate) meals of either Mahatma (low GI = 50) or Jasmine (high GI = 109) rice 4 h before their usual bedtime. On another occasion, the high-GI meal was given 1 h before bedtime. The participants underwent a familiarization night followed by 3 test nights in random order 1 wk apart. RESULTS: A significant (P = 0.009) reduction in the mean (+/-SD) sleep onset latency (SOL) was observed with a high-GI (9.0 +/- 6.2 min) compared with a low-GI (17.5 +/- 6.2 min) meal consumed 4 h before bedtime. The high-GI meal given 4 h before bedtime showed a significantly shortened SOL compared with the same meal given 1 h before bedtime (9.0 +/- 6.2 min compared with 14.6 +/- 9.9min; P = 0.01). No effects on other sleep variables were observed. CONCLUSIONS: We showed that a carbohydrate-based high-GI meal resulted in a significant shortening of SOL in healthy sleepers compared with a low-GI meal andwas most effective when consumed 4 h before bedtime. The relevance of these findings to persons with sleep disturbance should be determined in future trials.
Am J Clin Nutr. 2007 Feb;85(2):426-30.
High-glycemic-index carbohydrate meals shorten sleep onset.
Afaghi A, O'Connor H, Chow CM.
hejhopp79
2011-04-29, 19:48
Somna utan kolisar som nattamad är i princip omöjligt för mig.
Alla vet iofs att nattamad i Malmö är kebab, d v s mest fett och protein.
Anyways, håller med delvis. Men för mycket kolhydrater kan också störa har jag märkt.
Angående Guddis länk ovan kan jag anekdotalt berätta att jag hade rätt stora sömnproblem förra sommaren och brukade svepa 100-200 g havregryn i vatten mitt i natten flertalet gånger för att bli trött och somna. Fungerade faktiskt bra
kettlebellGuden
2011-04-29, 19:59
Alla vet iofs att nattamad i Malmö är kebab, d v s mest fett och protein.
Jag bor på Möllan, dvs. köper färdigmat en gång i kvartalet. Kan inte minnas senast jag åt kebab :D
Blev lite konfunderad nu!
Translokationen av GLUT-4 ut till cellmembranet till följd utav fysisk träning, dvs den icke insulinberoende förflyttningen måste väl ändå gälla även för oss?
Eller har jag missat något, du kanske bara pratade rent generellt eller orkade inta ta upp just den biten. Hur som helst så blev jag nyfiken nu! :)
Ja, det gäller för oss också, inte bara de andra:D
Problemet är snarare att det kan vara svårt att balansera translokationen med ökad mängde adrenalin. Antingen går blodsockret ned eller så går det upp under och efter träningen.
Klart man blir trött på energibrist. Fet blir man inte på KALORIBRIST men jag pratar ju även om den upplevda energin, piggheten, koncentrationsförmågan etc. Ju sämre kroppen blir på att hantera glukos och insulin desto svårare att hålla vikten. En ond cirkel.
Upplever andra personer svårighet med koncentrationen ifall blodsockret guppar upp och ned ? Trodde i min enfald att sänkt insulinkänslighet generellt gav högre blodsocker i alla lägen. Inte att blodsockret skulle kunna sjunka kraftigt vid olika tillfällen. Att uppleva skillnader mellan 5, 7 eller 10 mmol / L tror jag inte någon gör:confused:
Att en dåligt inställd diabetiker kan ha blodsocker från mycket lågt till jättehögt inom någon timme är en annan sak.
Eddie Vedder
2011-04-30, 07:34
Att uppleva skillnader mellan 5, 7 eller 10 mmol / L tror jag inte någon gör:confused:
Jo känsliga personer reagerar av små skillnader. Det är ju, för friska, en myt att blodsockret åker berg-och-dalbana men det är ingen myt att folk reagerar olika på små skillnader.
:D Helt underbart.
Den myten kommer att bollas fram och tillbaka i all oändlighet.
Enda lösningen blir att mäta blodsockret i millimol med beskriva förändringar i blodsockret i mikromol:D
Åter till kalorier.
Alla som kört en bombkalorimeter vet att förbränningsvärdet är långt högre än kalorivärdet. Helt enkelt beroende på att kroppen inte har 100 % verkningsgrad.
Vi kan räkna energiinnehållet i protein vid både 4 kcal och 3.2 kcal / gram. Vad som är rätt kan vi aldrig bestämma. Men att räkna 3.2 kcal per gram och upptäcka att det går att äta mer protein blir fel vid samma kaloribehov.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.