handdator

Visa fullständig version : Bra mellanmål?


minkn
2011-04-28, 18:28
Hej allihopa! Hoppas ni har det bra där ute.

Har lite frågor angående min deff som jag påbörjade i måndags, hehe. Tanken är att jag ska köra i 5 veckor och få tightare kropp, helt enkelt.

Jag har dragit ner på kolhydrater helt och hållet så som pasta och ris, har dock slunkit ned någon potatis eller två. Annars har jag ätit bulgur eller sallad&grönsaker till väldigt mkt protein per portion. Frukosten har bestått utav en fet omelett med mkt skinka i den.

Så nu till min fråga: Har haft lite problem med vad jag ska äta emellan måltiderna, så nu har jag kört på typ keso+nötter, bananer, köttbullar osv osv. Är dessa tre alternativ bra? Jag älskar råa köttbullar och rå falukorv så jag undrar om man kan äta det till mellanmål?

Har också en följdfråga då, kan få i sig FÖR mkt proteiner? Jag skulle säkerligen kunna äta upp en hel falukorv eller ett helt paket med köttbullar på en dag. Plus frukost, lunch och middag då.

Tack för att ni tittade in och hoppas ni ger mig lite schyssta tips, skulle uppskattas! Tack på förhand:)

King Grub
2011-04-28, 18:33
Jag antar att du inte menar råa köttbullar och rå falukorv. Köttbullarna och falukorven man köper i butik är stekta/kokt redan. Att äta dom kalla är däremot inget problem.

Du får antagligen svårt att komma upp i proteinmängder som kan tänkas ge skadlig påverkan, men däremot kan det givetvis skada din deff om du sätter i dig en stor falukorv + tre stora måltider per dag.

Eddie Vedder
2011-04-28, 18:44
Man får ha ett väldigt högt kaloribehov för att falukorv och färdigköttbullar ska ge jättehöga proteinmängder. Det är ju både kolhydrater och stor andel fett i dom.

I mina fyra av fem senaste matlådor har jag haft ett helt paket av Scans miniköttbullar med några potäter. Smakar gott och är perfekt enkel matlådemat. :)

minkn
2011-04-28, 18:47
Jag antar att du inte menar råa köttbullar och rå falukorv. Köttbullarna och falukorven man köper i butik är stekta/kokt redan. Att äta dom kalla är däremot inget problem.

Du får antagligen svårt att komma upp i proteinmängder som kan tänkas ge skadlig påverkan, men däremot kan det givetvis skada din deff om du sätter i dig en stor falukorv + tre stora måltider per dag.

Absolut haha det menade jag. Så man kan inte äta massor med proteiner alltså? Jag menar, om jag äter 4 pannbiffar till lunch och en stor bit fläskfilé eller liknande till middag. Plus då kanske 15 köttbullar och 10 bitar falukorv i mellanmålen. Blir det för mkt? Jag är rätt stor byggd, 1.90 lång och väger 92 kg

14K
2011-04-28, 18:52
15 köttbullar o 10 bitar falukorv till mellanmål? Låter ganska mycket för va mellanmål. De kalorier kommer du upp i en vanlig portion mat.

Eddie Vedder
2011-04-28, 18:59
Just falukorv kan dock vara tvivelaktigt ur andra synpunkter att äta varje dag.

http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-1/
http://traningslara.se/e250-ett-tillsatsamne-att-se-upp-med-del-2/

Ghoetic
2011-04-29, 05:34
Altså falukorv är rena boven, där får man lätt kalorier ifrån, för mkt iförhållande till protein mängd, imo. Finns dock inget som slår korv och makaroner med ketchup *drool* :)

Nykropp
2011-04-29, 07:49
Kokt ägg kanske?

vicarious
2011-04-29, 10:33
Altså falukorv är rena boven, där får man lätt kalorier ifrån, för mkt iförhållande till protein mängd, imo. Finns dock inget som slår korv och makaroner med ketchup *drool* :)

Jo, pasta och köttfärsås :eating:

petson
2011-04-29, 13:00
Kvarg! Finns på Lidl bra skit! Blanda med fun light och lite frysta bär så blir det ett bra mellanmål.

kalutti
2011-04-29, 17:36
+1 Petson